Dennis Essink Geplaatst: 20 juni 2023 Delen Geplaatst: 20 juni 2023 Mede Vespa rijders, Sinds kort in bezit van een PK50 XL uit 1986. Deze begint een beetje zwaar te schakelen. De koppeling hendel zit een paar MM ruimte op, dus kan naar mijn menig genoeg vrij koppelen. Alleen als de motor loopt en ik zet hem in zijn 1 of 2 dan klapt ie erin en heeft meteen wrijving. Zelf denk ik aan de koppelingsplaten en eventueel het schakelkruis. Mijn vraag is of dit dan wel een verbetering is. Kan het ook zijn dat de koppeling niet vrij genoeg komt doordat het mechanisme die de koppeling vrij drukt versleten is?? Gr. Dennis Link naar reactie
Sjoerdo Geplaatst: 21 juni 2023 Delen Geplaatst: 21 juni 2023 (aangepast) het schakel mechanisme is redelijk solide en simpel zal het waarschijnlijk niet zijn. Loop je kabels even langs, kijk of ze nergens aanlopen, in een rare bocht zitten of speling hebben. Als dat goed zit je koppelingsplaten checken, hebben ze nog vlees, als dat goed is wordt het toch het meest waarschijnlijke: het schakelkruis... 21 juni 2023 aangepast door Sjoerdo Link naar reactie
Adrian Geplaatst: 21 juni 2023 Delen Geplaatst: 21 juni 2023 (aangepast) in se, heeft je koppeling niets met zwaar schakelen te maken , ook een versleten schakelkruis niet > dan schakelt hij zelfs te gemakkelijk in en uit versnelling probeer eens door je versnellingen te gaan als de vespa beetje vooruit gaat. Vespa hoeft niet aan te staan. En ook koppeling niet gebruiken. Als dit zwaar gaat zou ik inderdaad eerst naar de kabels kijken . Als het nog de orginele zijn is dat bijna50 j vuil en stof, dus dat is een piste. Of ze zijn gewoon te vast aangespannen. Er moet een paar mm slack zijn. vervolgens zou ik kabels losmaken onderaan en eens manueel proberen. Als dit met veel moeite is moet het blok open. Schakelas scheef of gewoon te vast om een of andere reden gr 21 juni 2023 aangepast door Adrian Link naar reactie
Peelke Geplaatst: 25 juni 2023 Delen Geplaatst: 25 juni 2023 even domme vraag stellen, maar het is mezelf helemaal in het begin ook overkomen dus ik mag ze stellen Het klinkt alsof je niet goed kan ontkoppelen. Ben je zeker dat je koppelingskabel goed is afgesteld en dat hij voldoende ontkoppelt als je de koppeling intrekt? Voel eens aan het koppelingarmpje onderaan je motor. Als je kabel goed is aangesloten, kan je dat amper of niet naar voor duwen met de hand. Max een 2 mm. Zolang je dat armpje nog met de hand naar voor kan duwen, ben je niet aan het ontkoppelen (wat je voelt is enkel de weerstand van het veertje op die arm). Armpje helemaal naar voor duwen, en dan de nippel aanvijzen. (Als je dan het armpje lost, zal je zien dat je meestal net de nodige 2mm kabelspeling op dat hendeltje overhoudt) Link naar reactie
Dennis Essink Geplaatst: 25 juni 2023 Auteur Delen Geplaatst: 25 juni 2023 Dank voor alle tips! zeer nuttig en ga kijken of het voor mij iets oplost. Hopelijk hoeft er niet al teveel vervangen gaan worden 😁 Link naar reactie
Dennis Essink Geplaatst: 4 juli 2023 Auteur Delen Geplaatst: 4 juli 2023 Laatste dagen even bezig geweest met de Vespa. Heb een nieuwe koppeling gezet de kabels weer netjes soepel gemaakt en naar mijn weten juist afgesteld. Niet te strak, maar met een kleine speling. Tevens nieuwe SAE 30 olie erin. Schakelen gaat iets beter maar nog niet top. Lastig in de 2 te krijgen en van de 3 naar de 4 schakelt die er vaak net tussenin. Terug schakelen hetzelfde probleem. Misschien toch het schakelkruis?? Had meteen ook een DR 75cc erop gezet. Dit met de originele carburateur 16.10 Sproeier grote is 58, met originele uitlaat en luchtfilter. Loopt nu 60Km/u op de teller en lekker vlot. Alleen vind ik hem te langzaam in toeren zakken bij gas los. Blijft een beetje langer in toeren hangen als je gas geeft en los laat. Heb ook wel eens Vespa’s gezien die meteen reageren op het gas, met flinke toeren en bij gas los netjes meteen zakken en stationair lopen. Misschien toch de verkeerde sproeier?? Maar ja, groter of kleiner?? Groet, Dennis Link naar reactie
Basie Geplaatst: 7 juli 2023 Delen Geplaatst: 7 juli 2023 (aangepast) Wat betreft t langer in toeren blijven hangen; je zou eens een grotere stationairsproeier kunnen proberen. Als t goed is, heb je nu een stationairsproeier 38 in je carb zitten. Probeer eens een 40 of 42. Die kun je makkelijk vervangen zonder de carb te hoeven demonteren. Het is die sproeier opzij aan de buitenkant van de carb. 7 juli 2023 aangepast door Basie Link naar reactie
Dennis Essink Geplaatst: 8 juli 2023 Auteur Delen Geplaatst: 8 juli 2023 Stationaire sproeier kan ik wel eens naar kijken om aan te passen. Wat ik wel vreemd vind is dat de scooter op half gas en vol gas net zo hard loopt. smorgens moet de choke erop en bij warmere dagen als die nog niet gelopen heeft dan krijg ik hem moeilijk aan. Met de choke sowieso niet. Is net of die dan verzuipt. Zonder choke moet ik wel 10x kicken met het gas helemaal open. Dan springt ie met moeite aan en rookt ook hevig. Link naar reactie
Basie Geplaatst: 9 juli 2023 Delen Geplaatst: 9 juli 2023 Staat de mengselschroef in de goede stand? Basispositie is anderhalve slag open, dan zou de Vespa in wezen goed moeten starten. Staat het ontstekingstijdstip goed ingesteld? Link naar reactie
Adrian Geplaatst: 9 juli 2023 Delen Geplaatst: 9 juli 2023 Wat ik wel vreemd vind is dat de scooter op half gas en vol gas net zo hard loopt.... 16/16 steken Link naar reactie
Dennis Essink Geplaatst: 10 juli 2023 Auteur Delen Geplaatst: 10 juli 2023 Mengsel schroef staat 2 slagen uit gedraaid. Ontsteking heb ik niet aan gedaan staat nog als origineel. Dat is dan toch 18 graden? Met de originele cilinder had ik geen probleem. Waar ik de cilinder gekocht heb hadden ze het erover dat de ontsteking niet veranderd hoeft te gaan worden. Een 16.16 erop zou kunnen, maar hij moet ook niet harder gaan lopen. Heb mijn setup zo gekocht op advies van iemand die hetzelfde heeft en alles goed werkt. Dus een DR 75cc, 16.10 met 58mm sproeier, originele uitlaat en luchtfilter. Ontsteking had hij ook niets aan gedaan. Link naar reactie
Basie Geplaatst: 10 juli 2023 Delen Geplaatst: 10 juli 2023 In onderstaand overzicht zijn de ontstekingstijden terug te vinden behorende bij zowel originele set up als niet-originele set up: https://wiki.germanscooterforum.de/index.php/Zündkerze_%26_Zündzeitpunkt Ik hoop dat je hier wat aan hebt. Link naar reactie
Dennis Essink Geplaatst: 10 juli 2023 Auteur Delen Geplaatst: 10 juli 2023 Dat is een mooi overzicht Maar zie dat er bij de PK50 XL 17 graden staat voor origineel. Terwijl mij verteld is dat origineel 18 graden is DR 75 geeft 19 graden aan , dus kan dat wel eens proberen Zelf nog nooit gedaan maar wel een idee om het te doen. Als ik nu bij mij een merkteken maak hoe die nu staat Daarna voorzichtig als ik het goed heb naar links draaien tegen de klok in. Een enkele millimeter Dan kan ik er niet ver vandaan zitten toch? Link naar reactie
Dennis Essink Geplaatst: 11 juli 2023 Auteur Delen Geplaatst: 11 juli 2023 Even een aanvulling op mijn vorige bericht. De Vespa loopt verder netjes 60Km/h en loopt mooi rustig stationair. Bougiekleur is koffiebruin. Dus naar mijn weten is dit alles okay. Vandaag smorgens 18graden buitentemperatuur is met de choke erop starten. 1x kicken en hij loopt en blijft netjes lopen. Alleen aan het eind van de middag dan rond de 30 graden vandaag slaat ie moeilijk aan. Choke erop wil ie helemaal niet, geen teken van leven. Zonder choke rustig kicken dan wil ie aanspringen maar komt net niet zelf rond. Dus slaat weer af. Daarna is ie moeilijk aan te krijgen. Gas helemaal open en zeker 5 tot 10x kicken. Toch vreemd vind ik. Kan ook niet goed zeggen of die nou verzuipt of juist te weinig benzine krijgt. Even over de SHB 16.16 carburateur. Hiervoor is ook een ander spruitstuk nodig? Zo ja, hoe zit het dan met de vilten afdichtingsring ? De originele zal we niet gaan passen. Link naar reactie
Frissenappel Geplaatst: 11 juli 2023 Delen Geplaatst: 11 juli 2023 3 uren geleden, Dennis Essink zei: Even een aanvulling op mijn vorige bericht. De Vespa loopt verder netjes 60Km/h en loopt mooi rustig stationair. Bougiekleur is koffiebruin. Dus naar mijn weten is dit alles okay. Niet Per sé. De bougiekleur nagaan moet specifiek en met enige zorg gebeuren. als je volgas hebt gegeven voor een 15 min en je ontkoppelt meteen en draait ze er meteen uit heb je een representatief beeld van uw hoofdsproeier. niet van de stationair. als je lang kwart gas rijdt en je stationair is te klein kan ze nog steeds warm/vastlopen. Verder kan je aan de electrode en aan het porselein ook nog van alles afleiden. Maar dat is een beetje als Tarrot kaarten lezen.. 3 uren geleden, Dennis Essink zei: Vandaag smorgens 18graden buitentemperatuur is met de choke erop starten. 1x kicken en hij loopt en blijft netjes lopen. Alleen aan het eind van de middag dan rond de 30 graden vandaag slaat ie moeilijk aan. Choke erop wil ie helemaal niet, geen teken van leven. Zonder choke rustig kicken dan wil ie aanspringen maar komt net niet zelf rond. Dus slaat weer af. Daarna is ie moeilijk aan te krijgen. Gas helemaal open en zeker 5 tot 10x kicken. je vlotternaald lekt. 3 uren geleden, Dennis Essink zei: Even over de SHB 16.16 carburateur. Hiervoor is ook een ander spruitstuk nodig? Zo ja, hoe zit het dan met de vilten afdichtingsring ? De originele zal we niet gaan passen. klopt, de je hebt een ander spruitstuk nodig. De originele past, maar doe toch maar een goed ingevette nieuwe. Wie weet zakt ze nu wel sneller terug in toeren. 1 Link naar reactie
Dennis Essink Geplaatst: 12 juli 2023 Auteur Delen Geplaatst: 12 juli 2023 Wederom een mooie uitleg 👍 Stationaire sproeier klinkt logisch. Ben even aan het zoeken geweest maar kan niet echt wat vinden. Veelal voor andere types en merken carburateurs. Heeft iemand een site voor mij waar ik voor een Dellorto Shb carburateur iets kan vinden?? Link naar reactie
Dennis Essink Geplaatst: 12 juli 2023 Auteur Delen Geplaatst: 12 juli 2023 Had trouwens wel een andere Dellorto gevonden. Een SHB 16.12 M. Heeft dezelfde sproeier bezetting dan de SHB 16.10 F. Weet alleen niet wat het verschil is tussen de M en F. Denk een maatje groter zal ook best beter wezen. En deze past op het originele spruitstuk. Wil ook niet meteen naar een 16.16. Moet je toch meer voor aanpassen en het hoeft geen race monster te worden 😁 Iemand ervaring met een 16.12 op een 75cc?? Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen