Jump to content
Vespaforum.be

Basie

Members
  • Content Count

    45
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

7 Neutral

About Basie

  • Rank
    Lid

Scooter Gegevens

  • Mijn Scooter(s)
    Vespa V50L bj. 1969

Persoonlijke Gegevens

  • Woonplaats
    Alphen a/d Rijn
  • Land
    Nederland

Recent Profile Visitors

339 profile views
  1. Basie

    Stuurbout v50l

    De stuurkolom is niet verschoven. Als dat het geval zou zijn, zou het voorspatbord ook hoger moeten uitkomen en gaan aanlopen bij de claxonneus. Het voorspatbord komt nog steeds hetzelfde uit als voor de crash. Ik zie op internet verschillende foto's van de v50 modellen en daar verschilt de grootte van de 'spleet' tuseen stuurhuis en frame veelal. Bij de een is de bekabeling wel zichtbaar, zoals op mijn foto waarbij het stuurhuis zo is gemonteerd dat verhoging in het huis en vork gelijk liggen, bij de ander zie je geen bekabeling en is de 'spleet' dus kleiner. Ik ga het stuurhuisdenk maar op die manier plaatsen, dan teken ik af en vijl ik zo'n 2 mm van de sleuf in de vork weg.
  2. Basie

    Stuurbout v50l

    Wanneer de bovenkant van de vork gelijk ligt met de verhoging in het stuurhuis is de bekabeling zichtbaar tussen het stuurhuis en frame. Ik ben met je eens dat dit de juiste positionering van het stuurhuis zou moeten zijn, maar de zichtbaarheid van de bekabeling vind ik echt lelijk. En volgens mij zou dat niet zichtbaar moeten zijn. Maar hey, ik kan het mis hebben...Toch past de bout dan niet en zal er echt ruimte moeten worden gecreëerd. Het volgende betreffende smallframe stuurhuizen vond ik zojuist bij de aanvullende info bij een replica stuurhuis dat op sip-scootershop wordt verkocht: Information : Some Smallframe steering columns have a slightly differing layout, depending on the manufacturer or country of origin. On certain types the steering assembly pinch bolt can be misaligned by 2mm to the channel cut for it on the column. To remedy this problem the channel on the steering column should be filed open by 2mm to completely facilitate the pinch bolt mechanism. We strongly recommend that this be checked and modified when necessary before the final paintwork is applied to your scooter. Hier wordt wel degelijk gesproken over het weg vijlen van metaal om de sleuf te vergroten voor passage vd bout. Als ik dan toch moet gaan vijlen, zou ik dat t liefst afmeten op de positie waarin de bekabeling tussen stuurhuis en frame niet zichtbaar is. Dat betekent echter wel dat er veel meer metaal moet worden weg gevijld; overdreven gesproken bijna een geheel nieuwe sleuf. Daarnaast valt het stuurhuis hierdoor 3mm lager op de vork en valt het gedeelte dat uiteindelijk op de vork klemt voor een deel over de al bestaande sleuf. Ik vraag me af of dit de klemvastheid van het stuurhuis negatief beïnvloed. Vijlen wordt het hoogstwaarschijlijk sowieso. Maar kan ik dan het beste vijlen in de positie waarin het stuurhuis gelijk ligt met de vork met daarbij zichtbare bekabeling? (En moet ik dat maar gewoin voir lief nemen? Of zal het stuurhuis alsnog gewoon goed klemmen op de vork als ik deze in de laagst mogelijke postie zet, zoals op de 1e foto's?
  3. Basie

    Stuurbout v50l

    En dan nog een foto van het gebroken stuurhuis. Dit ter vergelijk met het stuurhuis wat nu op de vork staat. Het gaat om het midden van het huis, daar waar de km-teller wordt bevestigd. In het oude stuurhuis zit rechts van het midden een opstaande rand en in het vervangende exemplaar niet. Anyway, het past dus niet. En dat wil ik fixen. Graag met het vervangende stuurhuis want dat heb ik ondertussen al laten spuiten. De enige oplossing die ik daarvoor zie, is de sleuf zelf passend te maken door het teveel aan metaal van de vork weg te slijpen, veilen of whatever. Kan dit of tast dit de stevigheid vd vork aan? Of heeft iemand een andere mogelijke oplossing voor me? Daarnaast ben ik benieuwd of iemand mij het exacte verschil tussen de 2 stuurhuizen kan benoemen? Voordat ik een vervangend stuurhuis kocht, heb ik her en der op fora navraag gedaan. Daarbij werd mij verteld dat het v50 stuurhuis met rond licht van de ene v50 zo op de andere v50 kan worden overgezet. Ik ben nogal verbaasd dat het spul nu dus niet blijkt te passen. Alvast bedankt voor de reacties:)
  4. Basie

    Stuurbout v50l

    Bij onderstaande foto's is het stuurhuis ietsje hoger geplaatst. Daardoor iets meer doorgang bij de sleuf, maar de stuurbout kan er nog steeds bij lange na niet door. Bovendien zijn de kabels daardoor zichtbaar en dat hoort niet het geval te zijn toch?
  5. Basie

    Stuurbout v50l

    Het lukt me niet om de stuurbout van mijn v50L uit 1969 te monteren. Deze loopt vast daar waar hij de sleuf in de voorvork zou moeten passeren. Ik ben bezig met het monteren van een vervangend stuurhuis na een recente valpartij waarbij mijn originele stuurhuis is gebroken. Het vervangende stuurhuis is die van een v50 uit 1965. Deze zou, voor zover ik heb begrepen, zo op mijn v50L gemonteerd moeten kunnen worden. Het probleem is echter dat de sleuf in de voorvork niet overeenkomt met het gat in het stuurhuis waar de stuurbout doorheen moet. Zie bijgevoegde foto's ter verduidelijking. Het stuurhuis is op deze foto's zo gemonteerd dat er geen kabels zichtbaar zijn tussen stuurhuis en beenschilden
  6. Pak een imbussleutel die net niet in het gat past. Tik die er voorzichtig een beetje in en dan moet je 'm er zo uit kunnen draaien. Ik heb onlangs op deze manier de schroefdraad van een afgebroken bougie uit mijn cilinder kunnen halen. Hoop dat je hier wat aan hebt:)
  7. @Frissenappel geen gezeik hoor. Juist superinteressant om alle reacties te lezen. Daar leer ik uiteindelijk ook weer een hoop van:)
  8. 2e hands stuurhuis is onderweg naar mij, dus snel weer lekker rijden. Iedereen bedankt voor het mee denken!
  9. Foto uploaden lukt me op de 1 of andere manier niet. Heb zelf ook mijn twijfels bij t lassen. Ik denk dat ik dat andere stuurhuis maar ga kopen. Thnx voor t mee denken!
  10. Arrows laat weten het laswerk te willen proberen, maar weet niet zeker of het zal lukken. Maskes heeft geen 2e hands stuurhuizen te koop. Ik kan een 2ehands stuurhuis van een Vespa 50s uit 1965 kopen. Zo op het oog lijkt dit stuurhuis mij hetzelfde als die van de V50L. Weet iemand of de stuurhuizen van bovengenoemde modellen overeenkomen? Mvg
  11. Bedankt voor de tip! Heb je enig idee in welke richting ik qua kosten voor het laswerk zou moeten denken?
  12. Ik ben gecrashed met mijn V50L. Mijn stuurhuis is gebroken bij de remhevel, zowel onder als boven (zie foto's). Is zoiets goed te repareren? Of moet ik op zoek naar een ander stuurhuis? Heb voor de zekerheid alvast een topic gestart in de categorie 'gevraagd'. Alvast bedankt! Mvg, Basie
  13. Hoi, Gistermiddag ben ik hard gecrashed met mijn V50L. Gelukkig zelf niet ernstig gewond, maar de Vespa helaas wel:( Mijn stuurhuis is gebroken bij de remhevel, zowel onder als boven (zie foto's). Daarom ben ik op zoek naar een vervangend stuurhuis. Heeft iemand deze te koop liggen? Of is zoiets goed te repareren? Alvast bedankt! Mvg, Basie
  14. Nooit van gehoord...wel een leuk weetje. Thnx!
  15. Deze kom ik net op marktplaats tegen. Wellicht is hier iemand geïnteresseerd. Ik heb niet echt verstand van motorscooters maar volgens mij gaat het om een Lambretta. Ik hoop dat de link werkt. Anders even kopieëren en plakken: https://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en-brommers/brommers-oldtimers/m1374229627-schuurvondst-oude-motorscooter.html?c=8c285449651fa109c354bbabe740c1b&previousPage=lr GrtZ basie
×
×
  • Create New...