Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Aankoop px 125cc uit 1978


Mivar

Aanbevolen berichten

28 minuten geleden, Mivar zei:

Is er goeie (en betaalbare) testbank in t Brusselse bij jullie weten?

The Ring-Ding-Ding Shop in Diegem bij Sara. 

Link naar reactie
  • 4 maanden later...

Dag waarde Vespisti,

Niks beters dan de feestdagen om weer eens aan het klussen te gaan, hohoho 🧑‍🎄  Heb vandaag EINDELIJK de cilinder eraf kunnen halen ter inspectie na mijn warmloopincident. Ziet er niet zo fris uit: een paar flinke verticale krassen zowel in de cilinder als op de zuiger. De kop van de zuiger ziet er overigens ook niet al te fris uit naar mijn idee. Iemand een idee hoe die krassen zijn kunnen ontstaan?

IMG_20231229_162724.thumb.jpg.0ed9660df4fb77b254015b6ea3c9b887.jpg

IMG_20231229_223925.thumb.jpg.cecd9798d671bd964b609168cadea112.jpg

IMG_20231229_224334.thumb.jpg.b8d03ca2bc9dff8e2be30a619a86b775.jpg

De vraag is nu: wats nekst?

Het liefst zou ik de cilinder naar een overmaat laten uitboren, nieuwe (overmaat)zuigerveren bestellen en de zuiger zelf terug oppoetsen. Alhoewel ik er niet 100% zeker van ben dat de zuiger nog te hergebruiken is.

Het alternatief is uiteraard een volledig nieuw cilindersetje, mogelijk dan meteen naar een 150.

Maar dus liever in eerste instantie de originele cilinder behouden. Kan dat, wat kost dat en wie kan dat (omgeving Bxl)?

Link naar reactie

Hé Mivar, cilinder boren en de zuiger behouden gaat niet lukken. Overmaat zuiger en laten opboren bij Stichelmeyer Meerbeke, boren kost 75,00 euro. 

  • Like 1
Link naar reactie
5 uren geleden, Wilby zei:

Hé Mivar, cilinder boren en de zuiger behouden gaat niet lukken. Overmaat zuiger en laten opboren bij Stichelmeyer Meerbeke, boren kost 75,00 euro. 

Volstaat het niet om grotere zuigerveren te plaatsen?

Link naar reactie

Super G = staal (naah)

Stelvio = aluminium (hell yeah)

Crono = aluminium met extra uitlaatboosterpoorten (komt maar tot leven mits de juiste hoogdebietuitlaat. 

 

  • Like 1
Link naar reactie
  • 1 maand later...

Ik ben toch voor hergebruik gegaan en heb de cilinder naar Stichelmeyer in Ninove gebracht. Op zijn aanraden heb ik de 2e overmaat piston (Piaggio, 52,9mm van bij SC) direct bij hen laten bezorgen.

Tot 'overmaat' van ramp blijkt deze de reguliere maat te zijn, dus 52,5mm. Navragen bij SC leert me dat de enige andere in stock ook foutief de oorspronkelijke maat heeft.

Enige alternatief (bij SC; Sip heeft niets) is de Meteor zuiger.

Screenshot_2024-02-19-15-08-36-036_org.mozilla.firefox.thumb.jpg.737f84a8305e447feca7a8b7d9273cd0.jpg

Iemand die hier ervaring mee heeft?

Goe of nie doen?

Link naar reactie

Hé Frederik, dat is inderdaad dezelfde die SC ook aanbiedt. Mijn insteek was om de oude cilinder te hergebruiken (circulair denken is nu eenmaal mijn ding), maar begin nu wel een beetje spijt te krijgen na het zien van je voorstel. Ik had Stichelmeyer het werk al laten starten dus kan nu niet meer terug.

Ik wil vooral zeker weten dat die Meteor  zuiger niet zuigt, ik bedoel goed zuigt; bref: dat t geen troep is.

Die VMC kit komt er vast nog wel s op ooit ;)

Link naar reactie
1 hour ago, nero said:

L-ring is gelijk aan hogere compressie = meer fun! :)

Groetjes, nero. 

L-ring is ook meer wrijving en meer vermogensverlies dus minder vermogen.

Dat gezegd zijn de is er een alternatieve denkpiste die zegt dat een L-segment meer contact heeft met de cilinderwad en dus meer warmte afvoert van de piston naar de cilinderwand... ingewikkeld die 2-takten

Link naar reactie

Hmmm 🤔

Naar m'n gevoel veel antwoorden, behalve op m'n vragen:

1. Is Meteor kwaliteit (equivalent Piaggio)?

2. Kan ik een piston zonder L-ring in de originele cilinder van mn P125X (1978) plaatsen?

Link naar reactie

Een nog andere denkpiste is dat L of I segmenten niet uitmaken en dat de compressie vooral door de squish en segmenttolerantie wordt bepaald. :D 

Niks mis met Meteor. Wél zeker de segmentsluiting meten en desgevallend aan(laten)passen!

4 uren geleden, Mivar zei:

Ik had Stichelmeyer het werk al laten starten dus kan nu niet meer terug.

Dat lijkt me sterk zonder piston. Exact uitboren zonder de nieuwe piston eerst na te meten, is niet zo heel snugger. 

Link naar reactie
  • 1 maand later...

Vandaag de uitgevoerde cilinder er terug opgezet, en het beestje spint weer lekker! Heb nog een vraag waar ik al een tijdje mee zit: het gat voor de luchtstelschroef, moet die met een rubber dop worden dichtgezet? Zat er niet op toen ik m heb gekocht...

IMG_20240330_173132.thumb.jpg.c64636e0977aec4f046045745f1e352b.jpg

Zojuist, Mivar zei:

Vandaag de uitgevoerde cilinder er terug opgezet, en het beestje spint weer lekker! Heb nog een vraag waar ik al een tijdje mee zit: het gat voor de luchtstelschroef, moet die met een rubber dop worden dichtgezet? Zat er niet op toen ik m heb gekocht...

IMG_20240330_173132.thumb.jpg.c64636e0977aec4f046045745f1e352b.jpg

NB Uitgevoerd = uitgeboord

Link naar reactie
  • 3 weken later...

Hoeveel km dien je een nieuwe of uitgeboord cilinder minstens in te rijden alvorens de motor veilig tot de maximale toeren te kunnen optrekken? Ik zit nu op 100+ km...

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...