nero Geplaatst: 12 mei 2023 Delen Geplaatst: 12 mei 2023 5 uren geleden, Wilby zei: Nero zou het niet omgekeerd zijn? 😉 Idd, 't is vrijdag zeker... Groetjes, nero. Link naar reactie
Niels_1977 Geplaatst: 12 mei 2023 Delen Geplaatst: 12 mei 2023 5 hours ago, Frederik9111 said: FA Italia andere repro's zijn idd een stukje dunner. Maar tussen nieuwe Piaggio's en exemplaren van de jaren 80 zie ik niet veel verschil hoor. En de lak van repros zoals fa en bgm is bagger; die kan je alsnog poedercoaten, plus de studs/schroefdraad om de bouten mee vast te zetten is vaak van waaibomenstaal. Beter de originele Piaggio velgen te refurbishen, zoals ze bv bij de Vespa fabriek doen. Link naar reactie
Frederik9111 Geplaatst: 12 mei 2023 Delen Geplaatst: 12 mei 2023 Herlees nog eens wat ik schrijf. Link naar reactie
Mivar Geplaatst: 12 mei 2023 Auteur Delen Geplaatst: 12 mei 2023 1 uur terug, Niels_1977 zei: Beter de originele Piaggio velgen te refurbishen, zoals ze bv bij de Vespa fabriek doen. Er moet toch wel iets dichter bij Brussel zijn dan de Vespa fabriek? 🤔 En is er geen goeie DYI optie, zoals bijvoorbeeld de 2K lak van Crop? Ik merk wel dat ik precies wat discussie heb losgemaakt 😆 Tof gasten, bedankt voor de adviezen! Morgen op de PK50 van Bxl naar Antwerpen voor de Giro d'Anversa op zondag 💪 Link naar reactie
Niels_1977 Geplaatst: 13 mei 2023 Delen Geplaatst: 13 mei 2023 14 hours ago, Frederik9111 said: Herlees nog eens wat ik schrijf. Ja ok, nieuw Piaggio en goed in de lak is ook een optie. Waarschijnlijk zelfs goedkoper dan de oude laten poedercoaten. 1 Link naar reactie
Mivar Geplaatst: 20 mei 2023 Auteur Delen Geplaatst: 20 mei 2023 Vandaag het blok geparelstraald 😎 2 Link naar reactie
Mivar Geplaatst: 21 mei 2023 Auteur Delen Geplaatst: 21 mei 2023 De krukas zit er zo goed als in, op 1 à 2 tiende mm na: Hoe belangrijk is t dat ie er 'à fleur' inzit? Ik ben bang dat ik de schroefdraad ga kapotmaken of de as kromtrek als ik nog n poging doe... Link naar reactie
Frederik9111 Geplaatst: 21 mei 2023 Delen Geplaatst: 21 mei 2023 Jaaiks… Ik ga’t nog 1 keer zeggen: steek een nieuwe krukas. Een nieuwe dus. Niet deze. Nie doen. Link naar reactie
Mivar Geplaatst: 21 mei 2023 Auteur Delen Geplaatst: 21 mei 2023 Hij is nieuw 😞 Correctie: was Fout gemaakt om de eerste keer met de bout van de vliegwiel kant aan te draaien 🤦🏻♂️ Link naar reactie
Mivar Geplaatst: 21 mei 2023 Auteur Delen Geplaatst: 21 mei 2023 Koppelingsbout draait er nog wel goed op, en wordt ook geborgd toch? Link naar reactie
Frederik9111 Geplaatst: 21 mei 2023 Delen Geplaatst: 21 mei 2023 Tja, dure les, wijze les. Alle vermogen van de motor passeert via dat stukje draad. Link naar reactie
Mivar Geplaatst: 21 mei 2023 Auteur Delen Geplaatst: 21 mei 2023 Zojuist, Frederik9111 zei: Tja, dure les, wijze les. Alle vermogen van de motor passeert via dat stukje draad. 😖 Had ik toch maar eerst die ouwe erin gestoken.. 😅 Link naar reactie
Mivar Geplaatst: 22 mei 2023 Auteur Delen Geplaatst: 22 mei 2023 Ja, wordt best n duur grapje, maar alles voor de goeie zaak hé 😉 Nieuwe krukas wordt besteld. Meteen ook (opnieuw) de lagers vervangen? De binnenring vliegwiel zijde zal ik sowieso moeten vervangen, maar wat met het lager koppelingszijde? Zou ik die nog kunnen behouden? Welke tool(s) gebruiken jullie eigenlijk voor het trekken van de krukas? Vond dit wel een instructief filmpje, maar waar vind je zo'n mooi kunststof schijfje? Link naar reactie
Frederik9111 Geplaatst: 22 mei 2023 Delen Geplaatst: 22 mei 2023 Toch ineens een "advanced" exemplaar besteld? Het grote lager kan blijven zitten, de kleine vliegwielkant-naaldlager uiteraard niet. Als je alles goed opwarmt (carter met paintstripper/keukenoven) en afkoelt (lagers en krukas 24u. in de diepvries en met freeze spray) is een trekker eigenlijk niet nodig (mits goeie smering); al heb ik deze toolset altijd bij de hand, just in case...). Zo'n kunststof ding is niet per se nodig. Als je dan toch wat overtuigende tikken moet geven, gebruikt dan gewoon het oud afgeschreven lager tussen hamer en nieuw lager/ Link naar reactie
Mivar Geplaatst: 22 mei 2023 Auteur Delen Geplaatst: 22 mei 2023 Nee, het zal de 'standaard' Mazzucchelli worden: https://www.scooter-center.com/en/crankshaft-mazzucchelli-standard-rotary-valve-vespa-px125-px150-1620001 Hoezo, welke 'advanced' had jij graag gezien? 🤔 De oude krukas er voorzichtig uittikken dus? Nieuwe binnenring erop, en dan ijskoud en gesmeerd in de verhitte carter tikken? De tool is zeker een plus, maar toch vrij prijzig (toegegeven, minder duur dan een nieuwe krukas 😅). Daarmee kun je de krukas op zn plaats trekken, plus n aantal andere zaken zoals aandrijfas enzo? Als multitool misschien wel de investering waard dan.. Kun je daar ook de binnenring mee op de krukas draaien? Link naar reactie
Mivar Geplaatst: 29 mei 2023 Auteur Delen Geplaatst: 29 mei 2023 Ik heb de nieuwe krukas (ijskoud) gemonteerd met de 'flessentrekker' van Sip, maar weer hetzelfde: op 'n tiende millimeter zit de as moervast. Moet de as echt glas aansluiten op de lager of goed zo? Heb ook nieuwe silent rubbers gemonteerd. Is dat normaal dat de rubbers mooi aansluiten, maar er nog speling zit tussen de twee assen? Link naar reactie
Frederik9111 Geplaatst: 29 mei 2023 Delen Geplaatst: 29 mei 2023 “Ja” en “kan geen kwaad, die trek ze wel dicht bij het terugplaatsen van de motor”. 2 Link naar reactie
Mivar Geplaatst: 30 mei 2023 Auteur Delen Geplaatst: 30 mei 2023 Hoe zit t eigenlijk precies met mengsmering? Ik gebruikte voorheen de cheepo 2-takt scooter olie van de Brico, maar ben op aanraden van de lokale Vespa scootershop overgestapt op een goeie semi-synthetische olie. De kerel raadde me aan om die aan 4% te mengen, maar een Vespa fanaat zei me onlangs dat 2 tot 2,5% meer dan voldoende is. Weer anderen zweren bij volledig synthetische olie. Wat is nou wijsheid? Maakt het ook nog verschil tussen een PK50 of een P125X (origineel)? Link naar reactie
Frederik9111 Geplaatst: 31 mei 2023 Delen Geplaatst: 31 mei 2023 (aangepast) Standaard PX 125 en PK 50 => 2% full synthetic en niks anders. 4% is gevaarlijk veel. Dat krijgt een laagcompressie setup niet opgebrand en kan resulteren in koolstofopbouw en (in extremis) vastlopers. 31 mei 2023 aangepast door Frederik9111 Link naar reactie
Mivar Geplaatst: 31 mei 2023 Auteur Delen Geplaatst: 31 mei 2023 Thx Frederik. Wat zijn de betere merken full synthetic? Link naar reactie
Mivar Geplaatst: 31 mei 2023 Auteur Delen Geplaatst: 31 mei 2023 Top! Heb er meteen 3 besteld, en was alsnog niet veel duurder dan 1 fles half-synthetisch 🙂 Link naar reactie
Ronin Geplaatst: 31 mei 2023 Delen Geplaatst: 31 mei 2023 Wat was de naam ook alweer van die olie die zo ontzettend lekker rook na verbranding? Ik ben van 76... Camino tijdperk dus. Link naar reactie
Mivar Geplaatst: 31 mei 2023 Auteur Delen Geplaatst: 31 mei 2023 Olio d'Olivia vergine? 🤣 1 Link naar reactie
Frederik9111 Geplaatst: 31 mei 2023 Delen Geplaatst: 31 mei 2023 Putoline met aardbeigeur? Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen