Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Welke Vespa te kopen voor een newbie?


VitalHendrikx

Aanbevolen berichten

Hoi iedereen,

Ik plan een Vespa aan te kopen voor hobbyritjes bij goed weer, dus zeker geen frequent gebruik.

Wat adviseren jullie, om ook mijn vriendin bij gelegenheid comfortabel mee te nemen en toch leuk ritje te doen?

Een 125 of 300? Welk model? Welk bouwjaar? Waar moet ik specifiek op letten?

Alvast bedankt voor jullie goedbedoelde adviezen, ik lees ze allemaal netjes.

Groetjes,

Een Vespa Newbie

Link naar reactie

Ik zal maar doen of ik niet gezien heb dat je bij je scooters, een GTS 300 hebt ingevuld. je hebt al "zogezegd" een 300.. en je komt hier advies vragen of een 125 ook goed is :D

Maar als je dan toch advies wil. heel zeker een 250 of een 300, als je met iemand achterop met een "comfortabel" vermogen, vlot genoeg door het huidige verkeer wil loodsen.

Hou regelmatig het forum in het oog. want hier worden geregeld goed onderhouden "GTS 250 en 300'en" verkocht, met niet al te veel kilometers. succes met je zoektocht ! :)

Link naar reactie

Kijk eerst naar wat je mooi vind. Wil je een modern ogende Vespa waar je alleen gas op hoeft te geven of wil je een klassieker (of klassiek model) waar je lekker handmatig kunt schakelen en waarvan je misschien de looks leuker vind. 

Er is een heel verschil tussen een Primavera 125 en een GTS 300 (in mijn ogen veel te plastic). Qua vermogen... net hoe hard je wilt gaan en op wat voor weggetjes je wilt rijden. Hoe vaak zit ze achterop?

98c303216da2bdf6023e6165a93867aa.jpg

 

Vespa-GTS300-3.jpg

Link naar reactie

't is een misconceptie dat je met een oldtimer regelmatig stil staat, hoor. Een moderne Vespa doe je ook geregeld binnen bij een garage voor onderhoud, net zoals een oldtimer dit nodig heeft. 

Ik heb 3 oldtimers, en naast een kapotte kabel of platte band (wat je evenzeer bij een moderne scooter kan voorhebben) heb ik nog nooit "grote" panne gehad.

Link naar reactie
5 uren geleden, Wutsie75 zei:

Dat klopt! Het nadeel is wel dat veel dealers geen oldtimers willen en kunnen onderhouden of herstellen.

De janetten 

Link naar reactie

Mijn gedachte is altijd, hoe meer er op zit des te meer er kapot aan kan gaan. De eenvoud van een (oude) Vespa maakt 'm juist zo betrouwbaar. Ik ben er op en neer mee naar Italië en op en neer mee naar Barcelona gereden. 1 x een draadje losgetrild maar dat had met een moderne ook kunnen gebeuren. En schakelen is gewoon veel meer fun! 

Link naar reactie
  • 2 weken later...

Ik heb nu beide (schakelversie px200 en de nieuwere 250gts) Meer voor de ervaring die laatste. Ik vind het beide heerlijk rijden. Als je vaak snel even ergens naartoe moet. Kan ik je de GTS aanraden. Ga je veelal toeren, dan zou ik een klassieke of bijtijdse schakel nemen zoals een PX. Het leuke afwisselende schakelen, geeft veel fun door het verkeer. 

\

Link naar reactie
  • 3 weken later...

Sowieso is dit een keuze die je volledig voor jezelf moet uitmaken. Zoals Thomas zegt, een oldie betekent niet noodzakelijk zoveel meer problemen dan een recente GTS of Primavera. Zeker als ik lees dat je maar heel occasioneel gaat rijden kan je ook een PX overwegen.

Het beste maak je eens een ritje met beiden (van kennissen ofzo?) en beslis je daarna pas voor wat je gaat anders is de kans dat je nadien snel gaat verkopen/opnieuw kopen groot. Een oldie of PX heeft als consequentie iets minder comfort maar voor mij veel meer rijplezier maar dat is persoonlijk. Een 300 rijdt super plezant en hard maar is dat wat je zoekt in een Vespa? Of ben je eerder op zoek naar nostalgie?

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...