Summer Geplaatst: 5 augustus 2017 Delen Geplaatst: 5 augustus 2017 Hallo beste Vespa liefhebbers, Ik ben al enige tijd bezig met het herstellen van een pk50xl automaat, VA52T. Wel zit ik met een aantal vragen, welke na langdurig googelen, nog onbeantwoord zijn. Welke olie heb ik nodig? Voor mijn mengsmering wil ik Castrol RS 2-T gebruiken, samen met Euro 95 in een verhouding van 1:50. Maar graag wil ik ook de olie van de automatische transmissie vervangen. Nu lees ik tegenstrijdige berichten op internet. Ik kom uit op drie mogelijkheden: SAE 30, SAE 80, Dexron II ATF. Wat ik lees is dat vespa zelf SAE30 aangeeft in hun handleiding van de VA52T, maar op een ander forum (dat al jaren gesloten is en waar je dus niet meer kunt reageren) lees ik dat SAE30 te dik zou zijn en er SAE80 in moet. Op het Duitse forum lees ik dat er Dexron II ATF in moet. Nou wil ik wel de juiste olie gaan gebruiken en hoop ik dat iemand hier mij antwoord kan geven. Misschien een Pinasco 75 cilinderkit? De vespa ligt momenteel in 1000 onderdelen, maar toen ik hem kocht heb ik kort test-gereden. Ik merkte toen op dat hij weinig power had, maar de verkoper wist erbij te vermelden dat de bocht van de uitlaat los zat en dat de uitlaat een flinke deuk had. Dit was ook zo en zal worden opgelost. Maar mogelijk wil ik wanneer het frame klaar is, toch een pinasco 75 cc cilinderkit installeren. Heeft iemand hier ervaring mee? Ik lees ook weer hier tegenstrijdigheden. Bij deze kit staat dat je je huidige cilinderkop dient te behouden. Maar bij een andere verkoper staat dat de boring van de cilinderkop wel aangepast moet worden (17,5% meer boring). Heeft iemand ervaring ermee en kan mij uitleggen hoe dit in zijn werk gaat? Of zijn er nog andere manieren om het vermogen te boosten zonder cilinderkit? Mocht iemand het leuk vinden, zal ik binnenkort wat foto's posten over de voortgang. Wat ik al gedaan heb: Benzinetank gereinigd Zadelhoes vervangen Bodemplaat nieuwe plaat en koker laten lassen Carburateur gereinigd Velgen vervangen (te veel roest) en nieuwe banden erop Schokbreker gereinigd en lagers gesmeerd Alle kappen gedemonteerd en geschuurd en geprimerd Wat op de planning staat: Nieuwe sito plus uitlaat Nieuw luchtfilter Olie vervangen Bougie vervangen Nieuwe accu installeren In afwachting van jullie antwoord en alvast bedankt! Link naar reactie
Adrian Geplaatst: 5 augustus 2017 Delen Geplaatst: 5 augustus 2017 Euro 95 tanken is slecht plan ivm 10% ethanol die erinzit Pak maar 98 ... Gr Link naar reactie
Ed75 Geplaatst: 6 augustus 2017 Delen Geplaatst: 6 augustus 2017 (aangepast) Proficiat met je VA52T, ik heb er vorig jaar ook een aangeschaft. Het is niet het meest geliefde model op de forums, maar ik zelf vind het zalig om mee te rijden. 1) Ook ik heb lang gezocht welke transmissie olie ik moest gebruiken. Ik heb heel lang alle fora afgeschuimd, inclusief de buitenlandse, maar kwam uiteindelijk tot de conclusie dat minerale SAE 80W90 de beste keus was. Met het originele boekje van de VA52T naar een bekende motospeciaalzaak in de buurt, en deze bevestigde dit. Na vele kilometers toch nog geen problemen hiermee gehad. 2) De 75cc upgrade, samen met de sito plan ik ook nog te doen. Maar waarom moeilijk doen? Ik zou gewoon een nieuwe speciale aangepaste cilinderkop bijkopen voor deze kit. Ok kost wel wat maar ge gaat toch geen onnodig risico pakken? Als ge de boring moet laten aanpassen ben je ook nog geld kwijt, dus... Ge moet ook het bochtje van de uitlaat vervangen door een grotere flow als ge de Sito steekt hè. Die weinig power, ik denk niet dat dat aan uw uitlaat licht hoor, als die los zou gezeten hebben zou 'm toch net sneller zijn uitstoot buiten krijgen? Heb je al eens gekeken naar je 7 variorollen? Misschien scheelt daar iets mee. Mijn waren in orde, maar een opkuisbeurtje had toch een (klein) positief effect. Standaard gaat de mijne 45 km/h, waarbij ik 105 kg weeg. Carbusproeiers eens reinigen, en eventueel de sproeiermaat ook eens bekijken. 6 augustus 2017 aangepast door Ed75 2 Link naar reactie
Summer Geplaatst: 7 augustus 2017 Auteur Delen Geplaatst: 7 augustus 2017 Bedankt voor jullie reacties Adrian en Ed. Dan weet ik eindelijk welke olie de juiste is. Dankje. Kun je me wel nog zeggen wat er precies aan de sitoplus uitlaat aangepast moet worden? Ook als ik wel de originele 50cc zou houden? 1 Link naar reactie
Summer Geplaatst: 7 augustus 2017 Auteur Delen Geplaatst: 7 augustus 2017 (aangepast) Nu ik je reactie nog eens lees, zie ik dat je de uitlaat bocht bedoelt. Ik ben van plan een stalen bocht aan te schaffen (momenteel alu bocht), dient deze dus nog aangepast te worden? 7 augustus 2017 aangepast door Summer Link naar reactie
Summer Geplaatst: 7 augustus 2017 Auteur Delen Geplaatst: 7 augustus 2017 zoals afgesproken hierbij een aantal foto's Net na aanschaf. Van veraf ziet ie er best oke uit, dichtbij toch erg veel roestplekjes, deukjes en krasjes en een gescheurd zadel Stap voor stap begonnen met de demonteren en vooral, labelen! Verder met de demontage, het was nog even zoeken om in die kleine krappe ruimte de benzinetoevoer los te koppelen en de tank eruit te krijgen Als laatste het gehele blok eronderuit Alle onderdelen grondig schoon gemaakt, even een vergelijking van de voetplaten, na schoonmaak en voor schoonmaak. De roest viel mee, behalve op de bodemplaat, deze was erg aangetast, hier de "voor het lassen" foto. En het resultaat na het lassen Er zullen meer foto's volgen 1 Link naar reactie
Ed75 Geplaatst: 8 augustus 2017 Delen Geplaatst: 8 augustus 2017 Goed bezig! Lijkt wel een kopie van de mijne, ik had bij aankoop dezelfde kleur en van die rode lijntjes. Mooi laswerk! Blijven posten die foto's. Al een idee welke kleur het wordt? Ga je het zelf doen? Link naar reactie
Vespa Reng Deng Deng Deng Geplaatst: 8 augustus 2017 Delen Geplaatst: 8 augustus 2017 Welkom op het forum! Veel klus/sleutel en hopelijk snel rijplezier. Link naar reactie
Summer Geplaatst: 9 augustus 2017 Auteur Delen Geplaatst: 9 augustus 2017 Dank jullie! De kleur, al twijfel ik nog een beetje, zal waarschijnlijk ral6021 (vaalgroen) worden. Spuiten ga ik zelf doen met 2K lak. Link naar reactie
Summer Geplaatst: 9 augustus 2017 Auteur Delen Geplaatst: 9 augustus 2017 Ter illustratie 1 Link naar reactie
Ed75 Geplaatst: 10 augustus 2017 Delen Geplaatst: 10 augustus 2017 Cool! De Mijne is 6019 geworden in 2K, net ietsje lichter. Blijven posten die foto's! Link naar reactie
Daan Geplaatst: 17 augustus 2017 Delen Geplaatst: 17 augustus 2017 Netjes... je kan SAE80 of atf olie bij een brommerzaak. Het onderblok is heel makkelijk te splitsen en via Dozy op marktplaats kun je voor niet al te veel geld wat keerringen en pakkingen kopen. Ik zou je aanraden de combi van teflon rolletjes en een sito plus te nemen. je kan hem, ik heb ooit 1 scooter voorzien van een pinasco 75cc trekkracht was erg goed, maar de top ligt rond de 60 kmpu. Controleer ook of de drijvende poulie droog is... dwz daar waar de rolletjes inzitten. ze mogen niet ingevet zijn. Link naar reactie
Summer Geplaatst: 12 september 2017 Auteur Delen Geplaatst: 12 september 2017 Dankje daan, qua motor ben ik naar mijn mening nog teveel leek om het blok te splitsen, ben bang dat ik het niet meer juist in elkaar krijg, dus ik ga de meer basic dingen doeb, olie verversen, carb reinigen, bougie vervangen etc, en loopt hij niet goed ga ik iemand proberen te vinden die me tegen betaling ermee wil helpen. Een kleine update, na het wegschuren van alle roest en het lassen, heb ik de goede lak flink opgeschuurd maar niet tot op het blanke metaal, omdat deze lak nog goed hechtte. Vervolgens in de roestwerende epoxy gezet. Omdat er veel krassen en roestplekken waren, alles geplamuurd en geprimerd. Dit proces noem ik: plamuur, schuur, prime repeat. Ben best tevreden met het resultaat. Vervolgens volledig in de primer gezet. Link naar reactie
Summer Geplaatst: 12 september 2017 Auteur Delen Geplaatst: 12 september 2017 Dit was na de 1e primerlaag, er zijn er inmiddels 3 op gegaan. Volgende stap is de lak. Kleine wijziging in kleur, het is ral6011 geworden, resedagroen. 1 Link naar reactie
Ed75 Geplaatst: 12 september 2017 Delen Geplaatst: 12 september 2017 Zo! goed bezig! Blijven posten die vooruitgang. Weet je al of het een kleine of grote nummerplaat wordt? Anders die lelijke nummerplaat gaten even dichtlassen? Link naar reactie
Summer Geplaatst: 13 september 2017 Auteur Delen Geplaatst: 13 september 2017 Dankjewel Ed.er komt een groot nummerbord op dus die gaatjes heb ik nog nodig. Weer een update: Link naar reactie
pdvd Geplaatst: 13 september 2017 Delen Geplaatst: 13 september 2017 Leuk kleurtje maar voor de restauratie janmmer dat je de rubbertjes van de zijdeurtjes afgeplakt hebt. Deze kun je gewoon bijbestellen en vervangen (of herplaatsen) en dan zitten daar geen lelijke randjes als je de tape er straks af haalt. Je kunt in NL (ben je eigenlijk NL of BE) kiezen uit 2 vormen nummerplaten. Degene die de meesten hebben en een langwerpige waar ik voor gekozen heb. Deze steekt namelijk niet uit het frame uit. Zie hieronder. 1 Link naar reactie
Summer Geplaatst: 13 september 2017 Auteur Delen Geplaatst: 13 september 2017 Goede tip pdvd, ik ga die rubbertjes bijbestellen en nog even denken over een kleinere plaat. Link naar reactie
Summer Geplaatst: 13 september 2017 Auteur Delen Geplaatst: 13 september 2017 Vergeten te antwoorden: Ik ben nederlander, en jouw pk is ontzettend mooi. Link naar reactie
pdvd Geplaatst: 14 september 2017 Delen Geplaatst: 14 september 2017 Hier wel extreem gepoetst hoor, was voor een bruiloftshoot van vrienden van me. Link naar reactie
Summer Geplaatst: 27 september 2017 Auteur Delen Geplaatst: 27 september 2017 Kleine update clear coated en begonnen met de opbouw omdat ik na er lassen een andere koker heb geplaatst heb ik de bok en veren moeten aanpassen 1 Link naar reactie
pdvd Geplaatst: 28 september 2017 Delen Geplaatst: 28 september 2017 Ziet er netjes uit! Link naar reactie
Summer Geplaatst: 16 oktober 2017 Auteur Delen Geplaatst: 16 oktober 2017 Luchtfilter vervangen, bougie vervangen, olie vervangen, bocht en uitlaat gemonteerd en blok eronder, vervolgens velg en zijkappen, stuurkap met elektra aangesloten en de koppeling, rem en gaskabel aangesloten. Helaas rafelde het uiteinde van de gaskabel dus deze moet nog nieuw komen en ik moet ook nog de tank en het zadel monteren maar dit was dus een kleine update. Link naar reactie
Summer Geplaatst: 26 oktober 2017 Auteur Delen Geplaatst: 26 oktober 2017 Klaar, starten lopen. Moet m wel nog wat beter gaan afstellen maar alles werkt naar behoren! Link naar reactie
pdvd Geplaatst: 27 oktober 2017 Delen Geplaatst: 27 oktober 2017 Mis je de rubber mat in het midden niet? En je zadel heeft nog steeds die kunststof rand? Mar dan niet in de kleur van de body. Verder erg netjes! Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen