Ga naar inhoud
Vespaforum.be

vliegwiel vbb eraf krijgen en laten draaien


JorisKE

Aanbevolen berichten

Goeiedag

 

ik zit hier met twee stuks die ik in orde moet brengen. Ze hebben beiden 10 tal jaar stil gestaan en zijn in mijn ogen wrakken. Maar ze zouden motorisch nog goed moeten zijn. 

ik begin eerst aan de VBB want deze lijkt mij het beste. Wat ik dus al gedaan heb. Eerst de carbu gedemonteerd. Die geultrasoond en erna grondig afgespoelt en terug in elkaar gestoken met nieuwe pakkingen. Benzine heb ik vervangen door nieuwe. En deze geraakt in de carbu. Wat ik dit volgend wou doen is de ontsteking. Op dit voertuig staat een uitwendige bobijn. En hierbij zitten twee condensators. ik ga ervan uit dat die std is want heb het nog niet gezien aangezien dit mijn tweede vespa is die ik doe en redelijk nieuw ben. De bougie is nieuw en vonkt mooi blauw. Ik heb een gradenwiel gekocht en wou de ontsteking checken en evt de contactpunten vervangen. Echter het systeem met de circlips werkt niet. Als ik deze erop zet en de moet losdraai dan komt de circlips er gewoon uit. Dus denk dat het baantje van de clips wat is uitgesleten. Is er nog een manier om dat vliegwiel eraf te krijgen ? Want zon grote trekker heb ik niet. (Mocht er iemand in de buurt van halle zoersel even tijd en zin hebben om me even te helpen zou mooi zijn. :D ) 

Zijn er dus nog trekkers waar je dit mee kan en zo ja waar haal ik die ?

Die vgla is hetzelfde verhaal enkel hangen hier enkele draden los uit de grondplaat dus die moet ik eerst even terug verbinden...

 

Dus even om lang verhaal kort te maken, hoe krijg ik da vliegwiel eraf ?

Link naar reactie

Dan moet Joriske een vliegwieltrekker kopen bij bv :

scootercenter Keulen

SIP scootershop

Sdn scootershop

ringdingding shop

keuze genoeg...

daarzonder gaat ge dat vliegwiel er niet af krijgen zonder stukken te maken vrees ik..

 

Link naar reactie

Beste Joriske,

Maandag kreeg ik mijn vriegwiel ook niet eraf maar met een trekker van 12 Eur komt die direct los. Al de andere manieren heb je meestal schade en een nieuw vliewiel kost zeker meer centjes.

Je kan op youtube is zoeken en zal het snel vinden hoe het moet.

gr,

kurt

Link naar reactie

Volgens mij heeft dat vliegwiel van een VBB niet die schroefdraad zoals latere modellen , bv P en PX. Kijk dat eerst even na. Ik dacht ook dat het met die cirvclips moet lukken. Het vliegwiel eraf krijgen met zo'n spin-trekker is erg lastig op een Vespa.

 

Link naar reactie

Eerst de moer losmaken met slagsleutel, dan deze losjes terugplaatsen, nieuwe clips gebruiken, koop er enkele, lukt niet altijd van de eerste keer. Aan de clips is een rechte kant en een afgeronde. De rechte kant moet naar buiten wijzen. Vliegwiel blokeren en moer losvijzen. Langzaam druk opbouwen ,evt een tikje tegen de zijkant geven, tot het vliegwiel losspringt. Als de clips er uit komt, stoppen en een nieuwe gebruiken. Indien dit niet lukt, het zware gereedschap laten komen.

Link naar reactie

houten spikes tussen vliegwiel kloppen , zodat deze goed spannen , daarna moer van vliegwiel lossen , er terug een stuk opdraaien , hout wat aanspannen en een goede tik met de hamer op de moer en normaal springt het vliegwiel er af , opgelet , deze methode is de laatste , dus eerst andere proberen , en niet overdrijven met een tik he 

Link naar reactie
  • 3 weken later...

ok we zijn weer even verder. 

Ik heb de VBB gestart gekregen. Nieuwe punten. heb ook de kabels van de schakelklok vervangen en deze op spanning gezet.

Wat ik nu raar vind. Is dat ik geen neutraal kan vinden. Is het mogelijk dat deze een 4 bak heeft ?  Gaat mijn koppeling niet diep genoeg in ? Of is ze versleten ? Schakelkruis uitgesleten ?  iemand dit al eens voorgehad?

 

Link naar reactie

ja het zijn er 5 dus normaal gezien vierbak. Maar dat niet in neutraal krijgen kan dit aan de koppeling liggen ? 

Want als ik hem in het tweede clipje, wat normaal neutraal is. Dan kan ik n og steeds niet kicken en gaat hij vooruit als ik de kickstarter induw

Link naar reactie

Wat ik hier ook net zie, want ben stukken aan het bestellen.

In de revisie kit op scooter center zit een ander stukje. Dit zit op mijn schakelkruis.

http://www.scooter-center.com/de/product/4940073/Schaltbolzen+OEM+QUALITAeT+Vespa+GS160+GS4+VSB1T+VSB+SS180+VSC1T+VSC+L+94mm?meta=4940073*scd_ALL_de*s19702270685968*schaltbolz*3*3*1*16

Maar moet die normaal geen ander zijn bij een VBB?

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...