Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Tip, Voor De Mensen Die Restaureren.


Daan

Aanbevolen berichten

Ik wil geen reclame maken hoor, of heb er in ieder geval geen belang bij. Maar ik koop hier altijd mijn schroeven, ringen, moeren e.d. Ze zijn niet zo duur, en je kunt ze kopen per 100 of 25 stuks. erg handig m.i.. Als er maten niet bij zitten, stuur je ze een mailtje. komt dat vast goed. 

 

Enne 10% korting op de spullen in december. 

 

http://www.fastenershop.nl/

Link naar reactie

Goed voor jou! maar dat wil niet zeggen dat anderen geen nieuwe mogen kopen.

 

we hebben allemaal je talrijke topics gezien met 'origineel boutje gezocht', waar vaak geen reactie op kwam... wellicht gaan de meeste mensen liever naar een speciaalzaak waar ze dezelfde soort en afmetingen uit stock kunnen leveren. En het doet echt niet af aan de waarde van de scooter hoor. Bij sommige voertuigen staat motormerk en productiejaar in het boutje gestanst (oude harleys, oude topreeksen van japanse motoren,...). In dat geval heb je pas écht een punt om enkel origineel te gebruiken. En dan nog enkel voor showdoeleinden. Bij Vespa zijn destijds gewoon standaard ijzerwaren gebruikt die op dat moment voorhanden waren. Wellicht is er zelfs vaak van leverancier gewisseld, en is 'origineel' een relatief begrip. Ik zeg altijd: tenzij gedocumenteerd als origineel weet je het nooit!

 

Verder nog een puntje van veiligheid: hoeveel mensen sleutelen met momentsleutel aan hun Vespa? Ik heb al zoveel bouten de vuilbak in moeten smijten omdat ze uitgerokken waren door te vast aandraaien. 90% van de personen die in de levensloop van je vespa eraan heeft gesleuteld is geen pro. Let daarbij op bij het hergebruiken van oude bouten.

 

Verder wel chapeau dat je de moeite hebt gedaan en dat het gelukt is hoor ;-)

 

 

 

Mannekes,

 

Ik restoreerde mijn Vespa zonder ook maar 1 vijs nieuw te kopen... en alles origineel.

 

Sucho10

Link naar reactie

dme, da's niet voor de show hé.

Wie het nu niet doet, zal het de volgende generatie zelfs niet meer kunnen doen... om originele bouten en moeren te vergaren. Die gaan er gewoon niemeer zijn!

Bovendien weet ik van elke gekocht onderdeel, dus ook van de bouten en moeren,waar ze vandaan komen. Hou documentatie bij over elk onderdeel : vanwaar komt het, van welke Vespa, wie is de verkoper, foto's, prijs, etc... . Da's al een propvolle A4 klasseur groot formaat.

Het heeft me vele honderden emails gekost in 't Frans, Duits en Italiaans om alle mogelijke Vespa restorateurs in 't buitenland aan te schrijven en hen naar hun restanten van restoratie te vragen. Zonder internet en email was dit gewoon onbegonnen werk! En op die manier heb ik ook een serieuze voorraad:-)

En op die manier vond ik indirect ook erg rare accessoires van garage opkuisen:-) Bv de Vespa petjes uit de fabriek...

 

Soit, nogmaals, ieder beslist voor zich, maar ik zeg je : 't is nu om doen. Nu kan je; mits wat zoekwerk; behoorlijk veel terugvinden (vond eergisteren nog een originele,ongebruikte VNB linkerbil 170euro en rechterbil 200Euro in de grondverf). Over enkele jaren hoef je niets meer te zoeken...

 

Aan iedereen en jijzelf : prettig weekend gewenst.

Ciao

Luigi

Link naar reactie

Ik denk dat jij een van de weinige bent Luigi die zo veel werk verzet om de originele boutjes moertjes e.d. bij elkaar. Maar ik ga niet heel europa door mailen en schrijven voor die ene m4 moer. Waar ik er 100 heb voor een paar euro met slechts enkele klikken.

Alle respect hoor, maar tegenwoording koop je massa die machinaal vervaardigd met de juiste hardheid e.d... misschien koop jij jouw felbegeerde m4 moer aan de andere kant van europa, omdat het New Old Stock is, schroef je hem erop en krijg je een ongeluk omdat blijkt dat het een afgekeurde batch is...

Alle respect, voor je effort! Maar als hardware 40 jaar of langer in een schuur heeft liggen. Is dat in mijn ogen niet altijd voor niets.

Geloof me, ik heb al enkele malen meegemaakt op mijn werk. Dat we een moer los moesten draaien vanwege een slechte batch. Er worden er duizenden weggegooid. En het is menseigen om er niet een paar achter de hand te houden "omdat het zonde is om weg te gooien".

Succes met je zoektocht, Luigi!

Link naar reactie

Het was niet onrespectvol bedoeld!

 

Ik voel gewoon soms de noodzaak enkele dingen te nuanceren voor mensen die via zoekopdrachten op topics als dit terechtkomen. Ze mogen niet het gevoel krijgen dat hun restauratie minder waard is bij het gebruiken van niet het boutje dat in de vespa fabriek gepasseerd is. Zolang het  het een goede weergave is van het origineel. Zelfde maat, zelfde materiaal...

Jij bent ook geen voorstander van opnieuw chromeren. Ook al geeft dat meer de look en feel van hoe de vespa's uit het fabriek rolden destijds dan een verweerde chroomlaag. 

 

Ik heb zelf ook veel moeite gedaan bij mijn Faro Basso om de originele hardware te behouden. Voor 95% is dat gelukt, maar niet alles. Ik ga daar niet van wakker liggen als ik weet dat ik de moeite heb gedaan om het zo origineel mogelijk te houden. Dat is restaureren! Net zoals het Lam Gods in Gent momenteel met moderne verf, vernis (oude vergeelde vernislaag wordt verwijderd en vernieuwd) en technieken wordt gerestaureerd. Wie zijn wij om te zeggen dat het met de oude manieren moet? Of dat ze er moeten afblijven en het verder laten vergelen. 'Oud' is leuk voor zijn karakter, maar lang niet altijd voor zijn originaliteit.

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...