JJP Geplaatst: 5 oktober 2014 Delen Geplaatst: 5 oktober 2014 Hoi allemaal, Ik ben bezig met het reviseren van een eerste series V50 blok. De Vespa is uit 1963 en bijna geheel in originele staat. Het blok moest uit elkaar omdat er spelling zat op de krukas, het lager was versleten. Dus nu maar alle lagers e.d. tegelijk vervangen. Dit is de Vespa: Eerder heb ik al de voorveer vervangen, deze was ook origineel en had een metalen omhulsel ipv plastic zoals ze nu verkrijgbaar zijn. Dus heb de oude en nieuwe veer gedemonteerd, en zo het metalen stuk op de nieuwe veer gezet. Om wat van de oude details te bewaren. Veer: Bij het openmaken van het blok ben ik een eigenaardige borgring tegengekomen achter het primair. Normaal gesproken zit deze vast een een circlip, nu met een soort kroonmoer en een borgplaatje. Ik nam aan dat er een tool voor moest zijn, maar na rondvragen en bellen bleek niemand dit voor handen te hebben. Peter van Maskes had dit in zijn carriere zelfs gezien. Zo ziet de borgring eruit in het blok: Tool die ik gemaakt heb om de borgring los te halen: Constructie om het primair vast te houden, steel van een houten hamer en een spanband... Het blok is schoongemaakt en de lagers liggen af te koelen in de vriezer. Nu mijn vraag, ik ben nu dus opzoek een nieuw borgplaatje voor het primair. Ik kan het online niet vinden. De buitendiameter is 38, de binnendiameter 25. Heeft iemand enig idee? Het borgplaatje: Link naar reactie
nero Geplaatst: 5 oktober 2014 Delen Geplaatst: 5 oktober 2014 Mooi project! Ik vermoed dat die ring niet dezelfde is als deze waarmee de koppeling wordt gefixeerd bij small frames? Groetjes, Nero. Link naar reactie
JJP Geplaatst: 5 oktober 2014 Auteur Delen Geplaatst: 5 oktober 2014 Nee, deze ring is inderdaad een stuk groter. Het is wel hetzelfde principe, het uitstekede stuk valt in een sleuf in de as van het primair. Link naar reactie
geertvespa Geplaatst: 6 oktober 2014 Delen Geplaatst: 6 oktober 2014 probeer eens fabory of vergelijkbare winkels Link naar reactie
JJP Geplaatst: 28 oktober 2014 Auteur Delen Geplaatst: 28 oktober 2014 Even een update: Om een lang verhaal kort te maken, ring niet te vinden. Zelf proberen te maken. Niks geworden. Ontwerp gemaakt om te laten produceren, te duur. Dus: ander primair. Was de makkelijkste weg geweest van begin af aan, maar wilde zoveel mogelijk origineel houden.. Achterlicht gemaakt: Opbouwen: Leuke details: Bijna klaar: En ze leeft: http://vid1383.photobucket.com/albums/ah315/jjp84/IMG_0067_zpsb0adx2cn.mp4 Liep nog beetje hoog stationair, inmiddels afgesteld. Liep na de eerste keer kicken, altijd fijn. Daarna nog gepoetst en gewaxed. Link naar reactie
nero Geplaatst: 28 oktober 2014 Delen Geplaatst: 28 oktober 2014 Ziet er goed uit en klinkt goed, proficiat! Groetjes, nero. Link naar reactie
JJP Geplaatst: 28 oktober 2014 Auteur Delen Geplaatst: 28 oktober 2014 Bedankt Nero! Link naar reactie
Raffa Geplaatst: 7 december 2014 Delen Geplaatst: 7 december 2014 Mooie scooter. Ik hoop dat mijne scooter ook van de eerste keer start. Link naar reactie
propliner Geplaatst: 7 december 2014 Delen Geplaatst: 7 december 2014 Amaai knap gedaan maatje... mooi masjientje Link naar reactie
carrera10 Geplaatst: 7 december 2014 Delen Geplaatst: 7 december 2014 mooi werkje afgeleverd... ciao ciao dirk Link naar reactie
JJP Geplaatst: 19 juli 2015 Auteur Delen Geplaatst: 19 juli 2015 Goed, het beestje liep als de brandweer tot een aantal weken terug. Starte niet, plofte af en toe bij aanrennen, verder geen sjoege. Mijn vermoeden was een roestige tank en een daardoor verstopte sproeier. Inmiddels is de tank gereinigd, nieuwe kraan en nieuwe benzine slang maar starten, ho maar. Vervolgens verder gezocht en bleek dat de bedrading van de ontsteking op een aantal plaatsen bloot lag. Nieuwe draden gesoldeerd, aangesloten en zowaar een teken van leven. Al was het maar voor even. Vervolgens het tijdstip van ontsteking en de contactpunten tot in den treuren af proberen te stellen. Dat hielp, en ik dacht dat de oplossing gevonden was. Niet dus. De Vespa start onregelmatig en rijdt dan goed. Loopt mooi stationair en trekt goed op. Op het volgende moment is er geen leven in te krijgen. Om sluiting met de draadboom uit te sluiten deze losgekoppeld. Daar zat het probleem niet. Valse lucht is niet uitgesloten maar vrijwel zeker niet de oorzaak. Viltje achter de carbu is goed, keerring aan vliegwiel zijde is nieuw en lekt niet, spruitstuk is goed aangesloten op het blok. Opvallend is dat je met de hand het vliegwiel kan doordraaien met bougie erin, wat mij doet vermoeden dat de compressie ruk is. De cilinder is bij de revisie niet vervangen, die was namelijk nog goed en vertoonde geen sporen van slijtage. Volgens mij is het of de condenstator, die is niet vervangen of de cilinder die nul compressie heeft. Kan een van deze 2 de oorzaak zijn voor het niet aan de gang krijgen van de scoot? Checklist: - Vonk: ja - Brandstof (vers): ja - Sluiting: nee - Spoelen ok: ja - Bougie: nieuw en gebruikt, geen verschil - Timing: zo goed moeten zijn (heeft daarvoor goed gereden op zelfde afstelling) - Condensator: onbekende status - Cilinder: weinige compressie Ik ben niet ten einde raad, maar wel naarstig op zoek naar de oplossing Link naar reactie
Postmanjohan Geplaatst: 19 juli 2015 Delen Geplaatst: 19 juli 2015 Ik had een soortgelijk probleem, wel starten maar beroerd lopen. En niet Op toeren Komen. Bleek de condensator te zijn, daarna liep die weer als een zonnetje! Kun je altijd voor de zekerheid vervangen, kost geen drol.. Erg leuke vespa trouwens. Groetjes Johan Link naar reactie
JJP Geplaatst: 19 juli 2015 Auteur Delen Geplaatst: 19 juli 2015 Ok, ja dan ga ik dat in elk geval proberen. Thanks! Link naar reactie
Daan Geplaatst: 19 juli 2015 Delen Geplaatst: 19 juli 2015 Condensator inderdaad en voor de compressie nieuwe zuigerveren monteren (Als snelle, goedkope oplossing dan he!) Link naar reactie
JJP Geplaatst: 20 juli 2015 Auteur Delen Geplaatst: 20 juli 2015 Goed, condensator besteld, morgen meer nieuws Link naar reactie
Philip1 Geplaatst: 20 juli 2015 Delen Geplaatst: 20 juli 2015 cilinder eraf halen en checken of compressieplaat niet beschadigd is, overmaat piston zoeken (cilinder is anders dan gewone 50cc) en laten boren. Das de enige oplossing voor jaren rijplezier, de rest zijn alleen maar nutteloze kosten Link naar reactie
JJP Geplaatst: 20 juli 2015 Auteur Delen Geplaatst: 20 juli 2015 Kleine update: condensator vervangen, maar niet met beoogde resultaat. De Vespa heeft wel even gelopen maar viel stil zodra deze warm was. Met koude spray kunstmatif de bobine gekoeld en starte daarna direct weer. Nieuwe bobine besteld en ga deze woensdag monteren. @philip1: het blok is kort geleden gereviseerd en de Vespa liep perfect. Als een nieuwe bobine niet de oplossing is, dan bestel ik ineens een nieuwe kit. Maskes en SIP hebben een set voor de eerste serie liggen, die is inderdaad anders. Link naar reactie
Philip1 Geplaatst: 20 juli 2015 Delen Geplaatst: 20 juli 2015 Een binnenbobijn kan inderdaad wel eens warm lopen, vandaar dat men bij de latere modellen deze naar buiten heeft gebouwd. Maar dat heeft natuurlijk wel niks met je compressie te maken Link naar reactie
JJP Geplaatst: 2 augustus 2015 Auteur Delen Geplaatst: 2 augustus 2015 Gelukt! Ondertussen is alles aan de ontsteking vervangen en vernieuwd! De bobine bleek inderdaad de boosdoener te zijn. Start nu goed en loopt perfect. Weer een oldtimer de weg op Laatste punt van aandacht wordt de Km-teller. Die heb ik getest op een boormachine, maar geeft geen reactie. Het is het originele tellertje, dus wel zo leuk om die te reviseren. Link naar reactie
Daan Geplaatst: 2 augustus 2015 Delen Geplaatst: 2 augustus 2015 Kun je het beste laten doen bij Maskes. Mijn GLX teller ligt er ook, voor een kleine 100 euro is deze gereviseerd. Ik ben wel blij voor je dat eindelijk het probleem is opgelost! Link naar reactie
JJP Geplaatst: 16 augustus 2015 Auteur Delen Geplaatst: 16 augustus 2015 Terug bij af.. De Vespa vonkt goed en krijgt brandstof. Bougie is nieuw. Er zit geen sluiting in de draadboom voor zover ik weet. Al enkele malen losgekoppeld en getest. Mijn laatste idee is dat de compressie zo slecht is dat dit het starten onmogelijk maakt. Nog andere suggesties? Link naar reactie
Raffa Geplaatst: 16 augustus 2015 Delen Geplaatst: 16 augustus 2015 Hallo, Bij mijn revisie heb ik juist dezelfde problemen gehad ivm. starten. Compressie gemeten 7,5kg/cm2. Volgens sommige genoeg voor een v50 blokje. Uiteindelijk toch nieuwe cilinder en piston geplaatst. Start problemen direct verholpen. Start altijd van eerste keer. Ik zou het eens nameten. Je weet. Nooit Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Gearchiveerd
Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.