Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Blok Vespa 50 '63


JJP

Aanbevolen berichten

Hoi allemaal, 

 

Ik ben bezig met het reviseren van een eerste series V50 blok. De Vespa is uit 1963 en bijna geheel in originele staat. 

 

Het blok moest uit elkaar omdat er spelling zat op de krukas, het lager was versleten. Dus nu maar alle lagers e.d. tegelijk vervangen.

 

Dit is de Vespa: 

 

imagejpg1_zps418988f4.jpg

 

 

Eerder heb ik al de voorveer vervangen, deze was ook origineel en had een metalen omhulsel ipv plastic zoals ze nu verkrijgbaar zijn. Dus heb de oude en nieuwe veer gedemonteerd, en zo het metalen stuk op de nieuwe veer gezet. Om wat van de oude details te bewaren.

 

Veer:

 

imagejpg1_zps999accc6.jpg

 

 

Bij het openmaken van het blok ben ik een eigenaardige borgring tegengekomen achter het primair. Normaal gesproken zit deze vast een een circlip, nu met een soort kroonmoer en een borgplaatje. Ik nam aan dat er een tool voor moest zijn, maar na rondvragen en bellen bleek niemand dit voor handen te hebben. Peter van Maskes had dit in zijn carriere zelfs gezien. 

 

 

Zo ziet de borgring eruit in het blok: 

 

imagejpg1_zps5fedbaa9.jpg

 

 

Tool die ik gemaakt heb om de borgring los te halen: 

 

imagejpg2_zps937e0e7e.jpg

 

 

 

Constructie om het primair vast te houden, steel van een houten hamer en een spanband...

 

imagejpg3_zps4b846482.jpg

 

 

 

Het blok is schoongemaakt en de lagers liggen af te koelen in de vriezer. 

 

imagejpg4_zps00d6207f.jpg

 

 

Nu mijn vraag, ik ben nu dus opzoek een nieuw borgplaatje voor het primair. Ik kan het online niet vinden. 

 

De buitendiameter is 38, de binnendiameter 25. Heeft iemand enig idee? 

 

 

Het borgplaatje: 

 

imagejpg1_zps7cbd81e8.jpg

 

 

 

Link naar reactie
  • 4 weken later...

Even een update:

 

Om een lang verhaal kort te maken, ring niet te vinden. Zelf proberen te maken. Niks geworden. Ontwerp gemaakt om te laten produceren, te duur. Dus: ander primair. Was de makkelijkste weg geweest van begin af aan, maar wilde zoveel mogelijk origineel houden..

 

 

Achterlicht gemaakt:

 

IMG_8107_zpsbbf7ec6c.jpg

 

IMG_8109_zps6f3c8776.jpg

 

IMG_8108_zpsd66f596a.jpg

 

 

Opbouwen:

 

IMG_0018_zpsbc4b13de.jpg

 

IMG_0021_zpsc70a88d3.jpg

 

 

Leuke details:

 

IMG_0019_zps577af98a.jpg

 

IMG_0020_zps9bca5230.jpg

 

 

Bijna klaar:

 

IMG_0064_zpsf3e241d3.jpg

 

 

En ze leeft:

 

http://vid1383.photobucket.com/albums/ah315/jjp84/IMG_0067_zpsb0adx2cn.mp4

 

 

Liep nog beetje hoog stationair, inmiddels afgesteld. Liep na de eerste keer kicken, altijd fijn. 

Daarna nog gepoetst en gewaxed. 

Link naar reactie
  • 1 maand later...
  • 7 maanden later...

Goed, het beestje liep als de brandweer tot een aantal weken terug. Starte niet, plofte af en toe bij aanrennen, verder geen sjoege. 

 

Mijn vermoeden was een roestige tank en een daardoor verstopte sproeier. Inmiddels is de tank gereinigd, nieuwe kraan en nieuwe benzine slang maar starten, ho maar. Vervolgens verder gezocht en bleek dat de bedrading van de ontsteking op een aantal plaatsen bloot lag. Nieuwe draden gesoldeerd, aangesloten en zowaar een teken van leven. Al was het maar voor even. 

 

Vervolgens het tijdstip van ontsteking en de contactpunten tot in den treuren af proberen te stellen. Dat hielp, en ik dacht dat de oplossing gevonden was. Niet dus. 

 

De Vespa start onregelmatig en rijdt dan goed. Loopt mooi stationair en trekt goed op. Op het volgende moment is er geen leven in te krijgen. Om sluiting met de draadboom uit te sluiten deze losgekoppeld. Daar zat het probleem niet. Valse lucht is niet uitgesloten maar vrijwel zeker niet de oorzaak. Viltje achter de carbu is goed, keerring aan vliegwiel zijde is nieuw en lekt niet, spruitstuk is goed aangesloten op het blok. 

 

Opvallend is dat je met de hand het vliegwiel kan doordraaien met bougie erin, wat mij doet vermoeden dat de compressie ruk is. De cilinder is bij de revisie niet vervangen, die was namelijk nog goed en vertoonde geen sporen van slijtage. 

 

Volgens mij is het of de condenstator, die is niet vervangen of de cilinder die nul compressie heeft. Kan een van deze 2 de oorzaak zijn voor het niet aan de gang krijgen van de scoot?

 

Checklist: 

- Vonk: ja

- Brandstof (vers): ja

- Sluiting: nee

- Spoelen ok: ja

- Bougie: nieuw en gebruikt, geen verschil

- Timing: zo goed moeten zijn (heeft daarvoor goed gereden op zelfde afstelling)

- Condensator: onbekende status

- Cilinder: weinige compressie

 

Ik ben niet ten einde raad, maar wel naarstig op zoek naar de oplossing :) 

Link naar reactie

Ik had een soortgelijk probleem, wel starten maar beroerd lopen. En niet Op toeren Komen. Bleek de condensator te zijn, daarna liep die weer als een zonnetje! Kun je altijd voor de zekerheid vervangen, kost geen drol.:). Erg leuke vespa trouwens. Groetjes Johan

Link naar reactie

Condensator inderdaad en voor de compressie nieuwe zuigerveren monteren (Als snelle, goedkope oplossing dan he!)

Link naar reactie

cilinder eraf halen en checken of compressieplaat niet beschadigd is, overmaat piston zoeken (cilinder is anders dan gewone 50cc) en laten boren. Das de enige oplossing voor jaren rijplezier, de rest zijn alleen maar nutteloze kosten

Link naar reactie

Kleine update: condensator vervangen, maar niet met beoogde resultaat. De Vespa heeft wel even gelopen maar viel stil zodra deze warm was. Met koude spray kunstmatif de bobine gekoeld en starte daarna direct weer. Nieuwe bobine besteld en ga deze woensdag monteren.

@philip1: het blok is kort geleden gereviseerd en de Vespa liep perfect. Als een nieuwe bobine niet de oplossing is, dan bestel ik ineens een nieuwe kit. Maskes en SIP hebben een set voor de eerste serie liggen, die is inderdaad anders.

Link naar reactie

Een binnenbobijn kan inderdaad wel eens warm lopen, vandaar dat men bij de latere modellen deze naar buiten heeft gebouwd. Maar dat heeft natuurlijk wel niks met je compressie te maken

Link naar reactie
  • 2 weken later...

Gelukt! Ondertussen is alles aan de ontsteking vervangen en vernieuwd! De bobine bleek inderdaad de boosdoener te zijn. Start nu goed en loopt perfect. Weer een oldtimer de weg op :)

 

Laatste punt van aandacht wordt de Km-teller. Die heb ik getest op een boormachine, maar geeft geen reactie. Het is het originele tellertje, dus wel zo leuk om die te reviseren. 

 

 

 

 

post-1231-0-42630000-1438507415_thumb.jp

Link naar reactie

Kun je het beste laten doen bij Maskes. Mijn GLX teller ligt er ook, voor een kleine 100 euro is deze gereviseerd.

 

Ik ben wel blij voor je dat eindelijk het probleem is opgelost!

Link naar reactie
  • 2 weken later...

Terug bij af..

De Vespa vonkt goed en krijgt brandstof. Bougie is nieuw.

Er zit geen sluiting in de draadboom voor zover ik weet. Al enkele malen losgekoppeld en getest.

Mijn laatste idee is dat de compressie zo slecht is dat dit het starten onmogelijk maakt. Nog andere suggesties?

Link naar reactie

Hallo,

Bij mijn revisie heb ik juist dezelfde problemen gehad ivm. starten.

Compressie gemeten 7,5kg/cm2. Volgens sommige genoeg voor een v50 blokje.

Uiteindelijk toch nieuwe cilinder en piston geplaatst. Start problemen direct verholpen.

Start altijd van eerste keer.

Ik zou het eens nameten. Je weet. Nooit

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...