Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Vespa op autosnelweg?


GS 160

Aanbevolen berichten

Een beetje aanleunend bij de vorige post...

Wat ik, als 50cc'er die binnenkort bestuurder wordt van een GS 160, mij vaak afvraag is of je met een vespa makkelijk op een autosnelweg kan rijden.

Kan je met een snelheid van 90, 100 a 110 km/u toch wel af en toe op de snelweg komen?

Of is dit eerder pure stres en levensgevaarlijk met een vespa?

Ik moet eerlijk gezegd zeggen dat ik nog nooit een wesp op de autostade heb zien rijden.

Zijn er hier vespisti die elke dag wel de autosnelweg opgaan en hier dus toch redelijk gerust in zijn?

Wat is jullie mening?

Link naar reactie

kan gerust op de snelweg,tenminste als uwe GS tiptop in orde rijdt.

Maar echt op mijn gemak ben ik niet op de snelweg.

Probeer dan in een groepje te rijden.

Link naar reactie

Met een GS160 is het op het randje hoor. Een beetje tegenwind en je rijdt max 75km/h volle gas. Vrachtwagen inhalen zit er ook niet in, dus beste wat je kan doen is slipstreamen achter een vrachtwagen.

En ja, ik spreek uit ervaring. Ben vorige zomer naar HiH gereden op de GS160 en teruggekomen in de gietende regen. Eigenlijk risceer je dan je leven.

Ik moet ook bekennen dat ik me steeds rot schrik als ik al eens met de auto een groepje Vespa's tegenkom op de snelweg. Dan denk ik vaak dat het gekkenwerk is.

Maar er is ook een erg groot voordeel aan snelwegen : Geen zijstraten, altijd een rijstrook links waar iedereen die vindt dat het te traag gaat je voorbij kan en een pechtsrook rechts voor als er iets onverwachts gebeurt.

Het verhaal van mijn vastloper op de E19 vertel ik wel een andere keer :-)

Link naar reactie

ik rij regelmatig van Willebroek naar Brussel over de A12

de A12 is geen echte autostrade maar toch;

tis zoals de Josse zegt... wat bergop of wat tegenwind en je zit snel onder de 80

echt op m'n gemak voel ik me dan niet meer.

streamen achter nen truck gaat wel, maar dan zwijgen we over de veiligheid natuurlijk, en al de steentjes die je om je oren krijgt.

veel hangt af van de afstand en het tijdstip dat je wil rijden.

tussen half 8 en 9 gaat het op de autostrades toch niet zo heel snel, op andere momenten moet je toch rekening houden met een snelheidsverschil tussen de 30 en de 40 km per uur tussen jezelf en de snellere voertuigen.

uit ervaring weet ik dat wanneer ik met de auto op de autostrade rij (en dat is 80% op de rechter rijstrook) dat he ttoch even schrikken is als je een voertuig tegenkomt tegen 90 km/u.

het gaat, op het randje...

Link naar reactie

Het is inderdaad een overweging die je zelf maakt: ik zou gemakkelijk via de Kennedytunnel van Antwerpen naar Linkeroever kunnen gaan, maar de wind (de gewone, en ook die van de camions) maakt dat een levensgevaarlijke onderneming. Ik neem dus de fietsersverbinding, alhoewel ik dat eigenlijk niet mag.

Als je het toch zou doen, dan mag er inderdaad niks misgaan...

Link naar reactie

Ik rijd geregeld over de autostrade (Antwerpse ring richting Gent of Breda) en ook door Kennedytunnel. Nu moet ik wel zeggen dat ik met mijn PX vlotjes 100km/u bol en het dus wel te doen is. MAAR: als er wat te stevige rukwinden staan neem ik toch ook de eerste afrit omdat dit gewoon te gevaarlijk is. Ik steek geregeld vrachtwagens en auto's voorbij als het mij ook te traag gaat maar moet eerlijkheidshalve moet ik toegeven dat veel auto's toeteren en teken doen of ik zot ben (vinger naar hoofdje brengen etc...).

Heb ook al een lekke band meegemaakt op autostrade en dat is alles behalve lachen. Al zwierend van links naar rechts naar pechstrook proberen te geraken en dan daar band vervangen terwijl al die vrachtwagens en auto's voorbij vlammen... FREAKY!!!

@beans: je kan toch ook de konijnenpijp nemen zodat je niet door de fietserstunnel moet? Dan kom je toch ook op linkeroever... Bij mijn weten staan er ook camera's in de fietserstunnel... Tis toch die aan de mexiconatie met die lift hé?

Link naar reactie

ik rij dus ook door die fietserstunnel met mijn GS 200 na mijn klein incidentje in de kennedytunnel

ik heb namelijk een kapotte achterband gehad in de kennedytunnel rond 20 voor 8 in de morgen en daar is dus geen pechstrook

het was dus ook van links naar rechts over het rechterrijvak met veel geluk mij in de vangrails gegooid letterlijk over de omheining gesprongen en bang afgewacht even tot rust gekomen en dan mijn vader gebeld die heeft op zijn beurt depanage 2000 gebeld en zij zijn mij met twee grote depaneurs komen halen

een achter de scooter voor de veiligheid en een ervoor waar hij op is geplaatst

ik ben blij dat ik het zonder fysieke letsels heb kunnen afbrengen mentaal heb ik nu nog steeds als het iets op een autostrade begint te lijken ik van alles begin te voelen aande scooter en het is nu toch al 5 maand geleden en ik rij dus elke dag naar mijn werk met de scooter

de scooter was door de klap met de vangrail enkel de voorremhendel afgebroken en een stukje van de onderspoiler afgebroeken

dus ik raad u aan het kan maar voor mij hoeft het niet meer en doe ik het enkel als ik niet anders kan

grtz sidvespa

Link naar reactie

Ik moet zeggen ook met mijne GTS250 die toch 120 km/u bolt is het weinig comfortabel op de autostrade vanwege de wind en de windstoten. Mijne helm vliegt er bijna af !

Ik denk dat ik ook eens de fietserstunnel ga proberen in plaats van de konijnepijp, da's trouwens zo'n 4 km korter traject. Heeft er al iemand zo een boete gehad in de fietserstunnel of gezeur van medegebruikers ?

Link naar reactie

Als ik ga werken met de Vespa rij ik dus altijd op de autostrade. Hoe meer verkeer, hoe veiliger eigenlijk. Als ik op zaterdag moet werken voelt het iets onveiliger.

Ik rij met een standaard PX200 maar altijd met een fluovest.

Ook toen ik in 2004 dagelijks van Oudenaarde naar Antwerpen moest deed ik dat via de snelweg. In de spits is dat VEILIGER dan de gewone baan. Ook op weg naar de Provece rij ik grote stukken op de snelweg. Gewoon rustig cruisen tussen de caravans en camions.

Als het te traag gaat steek ik voor, maar probeer om geen file achter mij te creëren. Ik heb al jaren geen viners en 'zot' tekens gekregen. Doe normaal en rij defensief en dan zwaaien de mensen en miotards vriendelijk.

Het is alleen blijkbaar niet zo gezond voor ons moteurke om langere tijd plankgas te blijven rijden en je krijgt er 'rechtdoorbanden' van... (voor de mensen die mij kennen)

Piston

Link naar reactie

Ik heb eens oude vespa gezien op de snelweg het is te zeggen juist op het laatste moment flink in de remmen mogen gaan want het was aan het motregenen en dan zie je die bijna niet . Dus ofwel de verlichting verbeteren of gewoon niet doen zeker niet als het regent of als het donker is.

Met jongere modellen is het wel te doen.

Link naar reactie

Ik heb eens oude vespa gezien op de snelweg het is te zeggen juist op het laatste moment flink in de remmen mogen gaan want het was aan het motregenen en dan zie je die bijna niet . Dus ofwel de verlichting verbeteren of gewoon niet doen zeker niet als het regent of als het donker is.

Met jongere modellen is het wel te doen.

Link naar reactie

ik heb nog nooit problemen gehad in de fietsers tunnel ge moet daar natuurlijk niet tegen 120 KM/h door vliegen als ge uw snelheid wat aanpast zullen de meeste gebruikers niets zeggen

en die camera's die staan er enkel voor de veiligheid en niet om te bekeuren

grtz sidvespa

Link naar reactie

Met mijne PX125 voel ik me ook ni op mijn gemak op de autobahn hoor!! IDD soms stomme reakties van passerende autos.. van de vrachtwagens nog maar te zwijgen.

Dus.. zo weinig mogelijk autostrade voor mij. In kontich op de autostrade en aan de linkeroever er terug af.. dat is het zowat voor mij.

Toch leuk dat ik door de kennedytunnel kan.

Link naar reactie

volgens mij komen die stomme reaktie's nadat ze geschrokken zijn...after all een Vespa is toch maar klein hé (en traag in vergelijking met die 120km...)

zorg vooral dat je goed zichtbaar bent en blijft!! (fluo vest, verlichting in orde)

Link naar reactie

A12 : valt vrij goed te doen. Je hebt tot boom de lichten en daarna weer 2 tussen boom en Brussel. Omdat het geen autostrade is, heb je ook opritten van bedrijfjes langs de A12 liggen. Iedreen is op de ene of de andere manier meer op zijn hoede daar.

Konijnenpijp : Alhoewel we die vroeger zelfs met een 50-tal 50cc-tjes deden op weg naar Blankenberge (waar is de tijd), vind ik deze nu wel levensgevaarlijk. Er is niet de minste pechtsrook en slechts 1 rijstrook in elke richting. Als je daar iets voorhebt, dan heb je een flink probleem.

voetgangerstunnel / fietserstunnel : 2 verschillende tunnels !

Link naar reactie
(waar is de tijd)

ja !

waar is de tijd, blankenberge was great joost

ik kom niet op de autosnelweg want boven de 85 vind ik m'n t5 slingering, behalve ik genoeg heb gedronken...ik rijd wel nog maar 3 weken

de konijnepijp heb ik absoluut geen probleem mee, je mag er toch maar 50

Link naar reactie

masochist waarschijnlijk ;) ?

nou, er staan 2 héél oude koreaanse verduurde banden op (met zeker nog voldoende profiel), misschien ligt het daaraan...

ik heb ook nog niet met een nieuwer model gereden, de mijne is van '87, dus echt vergelijken kan ik niet en misschien ben ik wel een bang persoontje en moet ik gewoon meer durf hebben

Link naar reactie

Er zitten bij mij verschillende banden op. Heb al een setje Dexters versleten. Voor zit nu een Zippy1 van continental en achter komt een SM100 van Michelin. Alle banden hebben bij mij de J-codering (= tot 100km/u) dus ook wel goed voor 120km/u tot nu toe... . :)

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...