Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Project: Vespa Gs 150 Gs/3 1962 (Messerschmitt/ Augsburg)


koeno83

Aanbevolen berichten

Hoi allemaal,

Na vorig jaar de restauratie van mijn sprint veloce te hebben afgerond is het tijd voor wat nieuws. Inmiddels heb ik een Gs/3 gekocht volledig in onderdelen frame is hard en strak. Alle zeldzame onderdelen o.a teller, claxon, achterlicht, koplamp en zadel zitten er in goede staat bij. Het is de versie met knipperlichten en het blok is gelijk aan de Italiaanse vs5. Voor de rest moet er veel vervangen worden wat bij een normale restauratie ook het geval is.

De vorige keer heb ik weinig gepost maar zal proberen deze keer wat vaker wat foto's te plaatsen.

Groet, Koen

post-7520-0-65157200-1394832607_thumb.jp

post-7520-0-11996900-1394832886_thumb.jp

Link naar reactie
  • 1 maand later...

Hoi allemaal,

Ondertussen alweer veel gedaan, blok gepareldstraalt en frame en overige onderdelen worden momenteel gestraald.

Ik heb inmiddels ook alle onderdelen besteld en ben nu het blok aan het opbouwen. Hier loop ik ook tegen het volgende probleem aan:

Het blok zit in elkaar ( na drie keer) en alles draait goed tot ik de schakelklok terug plaats. De kickstarter komt dan net iets minder ver terug en dan blokkeerde het kickstarter tandwiel de achteras. Zonder de schalkelklok komt het tandwiel wel goed terug en draait alles goed.

Iemand tips? Ik dacht zelf dat de achteras nog een klein stukje verder de lagers in moet, maar weet het graag zeker voor ik het blok weer los haal.

Gr. Koen

Link naar reactie

Geert, ik dacht dat jij een Duitse GS150 had? Dit is een G/3, dat is de kas van een GS150 maar met een 'gewone' 150cc blok met 3? versnellingen en de carbu onder het zadel ipv op de blok.

Link naar reactie

Ik denk niet dat het aan de achteras gaat liggen, maar om deze volledig op zijn plaats te krijgen hoef je het carter niet weer te demonteren. Als je het achterwiel monteert  (eventueel met een paar extra rondellen tussen) trek je deze wel tot op zijn plaats.

 

Volgens mij plaats je de selector (een wideframe heeft geen schakelklok) verkeerd. Zet je selector in 2de versnelling, en doe wat vet aan het uiteinde van de selectorarm, zodat het blokje mooi haaks blijft staan.

Zet  het carter het best op een mooie hoogte, dan duw je de kickstarter VOLLEDIG naar beneden tot je niet verder kan.

 

Mik het uiteinde van de selectorarm in de gleuf (bovenzijde) van de schakelas en laat dan de kickstarter terugkomen. Na een paar maar proberen zal het wel lukken. :)

 

Kijk ook eerst goed na of je schakelarm niet verbogen is.

 

Groetjes, nero.

Link naar reactie

Hoi Nero,

Bedankt voor de tip. Ik heb het achterwiel vanavond al een keer helemaal aangedraaid dus de as zou goed moeten zitten.

Ik ga morgen nogmaals de selector proberen te plaatsen, het is een nieuwe dus krom is die niet. Heb het ook met de oude een keer geprobeerd en dat gaf hetzelfde resultaat dus de selector zelf is uitgesloten.

Gr. Koen

Link naar reactie

Ja het nadeel van een project in dozen, blok was al uit elkaar dus wist niet exact hoe het in elkaar zat. Ik heb in alle snelheid alles een halve centimeter naar rechts gemonteerd, gek genoeg past alles dan, behalve dat de borgmoer niet in het daarvoorbestemde gat komt.

Uiteindelijk gelukkig alles goed gemonteerd, versnellingen werken alleen de vierde gaat soms wat moeizaam.

Nu bezig met de ontsteking maar ik heb de vier draden vervangen die er af komen 2x zwart 1x geel en 1x wit. Maar volgens de tekeningen moet er een vijfde draad van de contactpunten naar de bobine lopen, weet iemand hoe deze loopt?

Tevens begrijp ik niet waarom het witte draad, die vanaf de ontsteking rechtstreeks naar de koplamp gaat niet via de verdeelbox loopt. Weet iemand hoe dit witte draad hoort te lopen?

Op internet heb ik nog geen twee ontstekingen van een GS kunnen vinden die er hetzelfde uit zien. Volgens mij wordt hier doorgaans veel aan veranderd.

Gr. Koen

Link naar reactie

De ontbrekende draad loopt van de vis-platinees onder de ontstekingsspoel door rechtstreeks naar de hoogspanningsbobijn, door één de twee gaten in het carter.

 

De witte draad komt ook in de junctionbox en wordt met zo'n "oogje" vastgemaakt aan de vijs om de junctionbox te bevestigen aan het frame, samen met het uiteinde van de witte draad die naar de koplamp gaat. De witte is de massa draad en mag (of moet) dus contact maken met het frame.

 

Hier een correct schema van de bedrading: http://www.scooterhelp.com/electrics/wiring/VS5.pdf

 

En als je door het bos de bomen niet meer ziet kan je nog altijd opteren om een vespatronic -ontsteking te steken, iets duurder dan een nieuwe batterij maar veel bedrijfszekerder. :)

 

Groetjes, nero.

Link naar reactie

Hoi Nero, dank voor je reactie.

Ik denk dat ik er zo wel uitkom, ga toch voor origineel 6volt.

Denk er wel overname om mijn Sprint V een keer om te bouwen naar 12 volt, maar eerst dit project maar eens afronden.

Gr. Koen

Link naar reactie
  • 2 maanden later...

Hierbij een update van het project. Het blok zit inmiddels in elkaar maar heeft wel erg veel compressie, ik hoop dat dit door de nieuwe zuiger komt. De meeste onderdelen zijn gestraald en ik hoop dat alles met een paar weken naar de straler kan.

 

Ik vraag me wel af waar de beugels op de 3e foto voor zijn. Als iemand een idee heeft dan hoor ik het graag.

 

Groet, Koen

post-7520-0-52993300-1407657591_thumb.jp

post-7520-0-91538400-1407657667_thumb.jp

post-7520-0-64269100-1407657681_thumb.jp

Link naar reactie
  • 3 maanden later...

Nu het frame bij de spuiter ligt, hopelijk deze week klaar, wil ik het blok een keer testen. Hopelijk kan iemand me helpen met de volgende vragen:

1. Kan ik de accu en de gelijkrichter gewoon aansluiten om de ontsteking te laten werken? Ik denk alleen de rode draad en de aarde?

2. Hoe kan ik de ontsteking goed afstellen met een dicht vliegwiel? Ik heb geen extra vliegwiel waar ik de as van kan gebruiken.

Hopelijk heeft iemands tips,

Groet Koen

Link naar reactie
  • 4 maanden later...
  • 2 weken later...

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...