Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Startmotor Op 150Gs Vs3


olympium

Aanbevolen berichten

Neen Peter , de startmotor draait enkel tot hij aanslaat en stopt zodra ik het minuskule knopje aan het stuur loslaat. Het grote voordeel tegen een moderne starter met endex is dat het helemaal geen kwaad kan als ik een beetje te lang duw.Het enige dat blijft draaien is het binnenstekoppelstuk van het kwaliteitslager naar het vliegwiel wat ten zeerste te verwaarlozen is. Doordat de startmotor een nogal grote poelie heeft moet de riem geen danige spanning hebben waardoor de draft, de zijdelingse trekkracht heeft en dus geen of wat slijtage veroorzaakt. Dit alles heeft me een weekje werk en ongeveer 150 euro gekostvoor riem lagerv en kleine poelis,de rest alsook de grote poelie had ik nog liggen. Ik beveel ditv aan aan alle oldierijders,het confort is enorm,je mag naast elke GTS staan te pronken. Groetjes olympium

Link naar reactie

een vrijlooplager heet dat.Ā 

Ā 

Mooi experiment! Het systeem heeft een aantal nadelen, maar het is al mooi dat je het aan de praat hebt gekregen. Nu nog watĀ 

Persoonlijk zou ik mijn tijd en geld steken in het opfrissen van het blok. Een gezonde vespa moet eenvoudig aan te stampen zijn. Zelfs na lang stilstaan.Ā 

Ā 

(die kabelogen onder je linkerbil zou ik wel goed isoleren. Die gaan anders eens voor brand zorgen ;-))

Ā 

Link naar reactie

Hallo dmi,ik ben benieuwd te horen wat de nadelen zouden kunnen zijn.Mijn blokje heeft 15.000 Km. en is nog niet aan opfrissen toe en 150 euro is nu geen reden om armoe te lijden. Er komen natuurlijk beveigingen op zoals zekeringen en een noodstopschakelaar. Als ik nog maar 3 keer moet kicken is dat mij nog te veel, liever direct het zadel op en weg.Ik ben gepensioneerd zat dus tijd insteken is geen probleem.

Link naar reactie

Alle respect voor de keuze hoor!Ā 

Ā 

Ik dacht gelezen te hebben dat je 20 keer moest kicken. In dat geval is er wel iets mis. Maar als het fysiek moeilijk is, zal dat waarschijnlijk de reden zijn. Dan is het natuurlijk een ander verhaal.Ā 

EĆ©n van de nadelen is dat de vespa die 2 batterijen nooit in optimale conditie kan houden. Dus je zal ze eigenlijk constant aan de lader moeten hangen. Je verliest ook vermogen door de kracht die de riem uitoefent op je krukas. Het lijkt misschien te verwaarlozen, en dat is het misschien voor jou ook. Maar er zal een flink meetbaar verschil zijn.Ā 

Ā 

Voor de rest: Top! Blij dat er mensen zijn als jij! dan worden er nog eens dingen uitgevonden.Ā 

Ā 

Wat trouwens ook een idee geweest zou zijn, is een mobiele starter. Aangedreven rollen, waar je zo'n startmotor voor gebruikt. Dat wil ik zelf nog wel eens maken. Dan zit je niet met de installatie, je kan je voertuigen altijd starten na de winter zonder te moeten kicken, en je gebruikt gewoon netstroom. Ik heb een paar Nortons en Triumphs. Zo'n 850 twin aankickenā€¦ dat is werken. Dan moet zelfs ik na 5 keer even rusten.Ā 

Ā 

voorbeelden:

http://www.motor-forum.nl/forum/list_messages/325784//

Ā 

Maar zeker niet om te zeggen dat jouw manier minder goed is hoor ;-)

Link naar reactie

Hallo die 20 keer kcken is wel wat overdreven maar als de kraan dicht staat en de benzine opgebruikt is duurt het enven voor die weer opgehaald is, dat wilde ik zeen,maar nu is dat ook een probleem meer. Ik gebruik momenteel een gelbatterij 12 V 12 en die zal bij dikortstondige werkng lang volhouden ? De 6 V 12 Ah gelberijlaadt ik ook af en toe preventief eens op zoals ik van andere vespistici gehoord heb. Ik overweeg trouwens de twee batterijen teĀ  vervangen door 2 batterijen van 6 V 12 AhĀ  dan moet ik af en toe maar eenmaal laden en heb 6 V en 12 V. De oplossing met een mobiele starter of rollen zie ik in ons geval niet zitten,als ik bv. vijf boodschappen doe in de stad dan start ik vijf maalĀ  zeer zeer kort en de batterij wordt dat bijna niet gewaar. Een gelbatterij 6 V 12 Ah kost maar 26 euro en gaat jaren mee zonder ondehoud.Als je aan de ontsteking moet zijn is dit in een oogwenk vrij door slechts een bout M8 te zien op de foto entwee pennetjes voor niet te slippen. Groetjes olympium

Link naar reactie

Prachtig gedaan Eric! Heb gisteren naar Top Gear gekeken, maar wat jij doet met beperkte middelen vind ik nog veel straffer!

Ā 

Maar ik heb wel een paar bedenkingen... Volgens mij is die startmotor zo zwaar dat na een aantal km's de bevestigingen gewoon gaan krom buigen of door breken, alleen al door het trillen. Misschien zijn silentbklokken hier de oplossing?

Ā 

Bij het stoppen van de motor is duidelijk te zien dat het tandwiel even exentrisch beweegt, hopelijk geen speling op de krukas.

Ā 

Volgens mij is uw bourage aan het achterwiel lek (zie oliestrepen op de band), misschien best vervangen en het oliepeil nakijken.

Ā 

Groetjes, nero.

Link naar reactie

Hallo Pieter, je hebt overschot van gelijk daarom dient het forum om mekaar te helpen zowel met negatieve als positieve reacties. Ik benaan het denken de motor achteraan of in het midden een derde steunpunt te geven naar de bevestigingsplaat van de bobijn die nogthans ook al niet licht is. Hij hangt trouwens alleen aan het blokje. Een lichtere motor zal niet krachtig genoeg zijn,hij komt uit een brigs en strator van 13 PK. Ik heb schrik de patten van de bijde carterhelften te breken,ik had indetijd gepaste silanblokjes maar weggegooid. De bourage lekt al geruime tijd maar laat ik voorlopig zo. Groetjes olympium

Link naar reactie

Hallo,Enkele bedenkingen tijdens mijn dagelijks uurtje wandelen met de hond. Als je aankickt draait de motor maar heel even en dan nog afhankelijk van de kracht of de stand van het pedaal,en tussen twee cicken in een hele tijd waardoor de carburatietoestand zich gedeeltelijk hersteld. Door de startmotor aan te slaan vallen deze tussentijden weg en slaat de motor direct aan.Als de motor verzopen is is het zeer moeilijk hem terug op gang te krijgen, nu is dat direct opgelostn gas volledug open,zoalsv een verzopen automotor toendertijds, nu 5 a 10 seconden starten en alles o.k. Op het filmke was dit een koudstart met veel rook door de vele olie in de benzine, 5 proc. maar toch direct aanslaan, ik start enke morgen en nog nooit twee maal moeten starten?Ik zeg het nogmaals, de carburatietoestand heeft geen tijd om zich te herstellen en geeft constand mengsel. Als mijn theorie niet klopt weet ik het graag. Cickstarten zou verleden tijd moeten zijn,maar zelfs in AMERIKA cicken ze nog volop, zie forums. Groetjes olympium

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...