Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Startmotor Op 150Gs Vs3


olympium

Aanbevolen berichten

Hallo iedereen, ik ben reeds lang zinnens een startmotor op mijn 150GS Vs3 van '57 te plaatsen. Met het palletje weg te nemen en een eenrichtingslager te plaatsen tussen as en motor zou dat moeten lukken,denk ik. Heeft daar iemand ervaring mee. Ik geloof dat iemand van de club van Gent zoiets gedaan heeft.Ik hoop daar soelaas op te krijgen.Als ik een electronische ontsteking plaats heb ik automatisch 12 Volt om een batterij te laden. Groetjes olympium

Link naar reactie

Hypothetisch gezien: Als je op dezelfde plek als op de PX een gat in de vleugel van je carter zou maken voor het aansluiten van een PX startmotor, en je maakt een krans op je vliegwiel, is de mechanische kant gefixed. Dan moet je je electrische systeem ombouwen naar 12 volt + batterij + behoorlijk goed weten wat je doet bij het aansluiten van die startmotor, want die trek zoveel amperes dat de draad ernaartoe spontaan in een lasapparaat kan veranderen als je 1 en ander verkeerd aansluit.

 

Zou je niet beter een conversiebracket en een elestart PX motor scoren, en dat mooie GS blokje lekker op de plank laten liggen?

Link naar reactie

Hallo, electrisch vindt ik geen probleem daar ik twee batterijen van 12 V. 12 Ah in paralel zet ,met een 4 carre aansluiting en de tijd is niet overdreven lang en eventueel thuis automatisch laden. Ik zie nog niet klaar de motor op de plaats van de kickstarter te monteren met de nodige aansluitflenzen naar as en motor. Voorlopige groetjes olympium

Link naar reactie

Hallo, ik besef dat het een drama kan worden maar waarom de uitdaging niet aan te gaan. Ik zou dit willen aanvangen zonder het blokje te verminken, met 15.000 km. vind ik hem nog te goed om op het schap te leggen. Desnoods maak ik het huis van de motor vast met extra steunen,en als het niet lukt,terug alles origineel en er is niets aan de hand.IIk geloof dat ik indertijd ç15 jaar ongeveer ) de uitvoering op de cickstarter gezien heb.Als mijn theorie klopt moet het misschien toch uit te voeren zijn. Groetjes olympium

Link naar reactie

Eric, dit gaat echt niet lukken om eeen startmotor rechtstreeks op de as van de kickstarter te plaatsen. Als je die as meer dan een kwart draait breekt minstens de selectorarm, de veer die de kickstart doet terug naar boven doet gaan en maar dan waarschijnlijk nog een paar onderdelen...

 

Hier een foto van het meedraaiend stuk in de motor:

 

2pycnbn.jpg

Link naar reactie

Neen,het zal niet lukken maar misschien lukt het wel op hrt vliegwiel. Met een tandwiel en tandriem ben ik bezig. Alles is voorlopig geplaatst maar nu kom ik voorbij de bil die ik zo n 2 cm. moeten openplooien wat niet eenvoudig zal zijn zoniet onmogelijk.Afwachten dus en misschien andere oplossingen. Groetjes olympium

Link naar reactie

Nen neen neen, ik zie het als een uitdaging om iets te verwezenlijken wat misschien nog niet bestaat. Ik heb zo al verschijdene zaken gemaakt die niet op de markt zijn voals een looplijn voor de hond van meer dan 20 m. zelf oprollend met motor. Wl mijn project met aandrijving aan het vliegwiel schijnt te lukken,zodra het werkt zet ik een filmpjr

 

 

 

iop het forum maar istoch nog t een en ander aan te doen. Ik ben nog zeer fit genorg om 20 keer te cickstaten,maar het is een uitdaging. Ik heb zo voor iemand ee autom. chapemachine gemaakt die 100 m. per uur chapte en beter dan met de hand. Sorry voor het off topic te belanden.. En nero huu ditheeft niets te doen met eeb vespatroniik wil het graag origineel houden en zie dit als een accessoire zoals "een bagagedragr vooraan. Groetjes olympium

Link naar reactie

Ik hou wel van dit soort initiatieven.

 

Denk dat je hem met het juiste freewheel wel gestart zal krijgen. maar het gaat een enorme belasting op je tandriem zijn (je moet een enorm kleine radius van tandwiel gebruiken op de starter). Dat maakt het geheel zeer slijtagegevoelig. De spanning van de riem op het vliegwiel zal ook een enorm vermogensverlies betekenen. Bij een motortje van een goede 5 pk (more or less) is dat niet echt interessant. 

 

Theoretisch zou het interessanter zijn om het freewheel op je krukas (en niet aan de kant van de startmotor) te plaatsen. Op die manier heb je weinig of geen drag, en weinig of geen slijtage zodra je motor draait. Maar in de praktijk is dat veel moeilijker.

Link naar reactie

Ik zie geen andere plaats op een oldtimer, maar als ik het freewheel met een lager van het blok kan wegduwen voodat ik de iem span dan heb ik geen draft meer maar dit zan zeer moeilijk uit te voeren zijn. Of ik moet de riem alleen maar spannen bij de start wat nog moeilijker zal zijn. Eerst de montage afwerken. Het freewheel is weg om er het eenrichtingslager er in te persen, dan kan ik weer voort. Die verdomde startmotor heb ik nog niet uit die grasmaaier gekregen. Om de bil van tzgen het freewheel te duwen ga ik eer druklager plaatsen op het center. Waar een wil is is n weg. Groetjs olympium

Link naar reactie

Die druklager gaat volgens mij je bil enorm beschadigen. Je vangt er de radiale beweging van de as mee op, maar niet de axiale. Je motorblok scharniert.

 

Ik zou in de testfase gewoon je bil verwijderen. Of een beetje open zetten (het is een scharnierende bil neem ik aan?)

 

 

 

Een andere optie zou zijn... maar het vergt meer customizing… is een lichte starter/generator kopen. Iets in deze stijl:

http://www.fleetalternatorstarter.com/starter_generator_60103.aspx

Dan gebruik je de starter ook als laadsysteem. Dan kan de stator/contactpuntjes/vliegwiel volledig vervangen worden door een custom vliegwiel en pick-up spoel (je hebt toch een accu nodig). Zo heb je zelfs geen freewheel meer nodig (erg simpele mechaniek). Je vervangt de drag van je oorspronkelijk systeem met het nieuwe systeem. Het zal minder efficiënt zijn, maar het biedt ook veel voordelen.  

 

:-)

Link naar reactie

ziet er een mooi alternatief uit maar ik begrijp niet goed hoe hij de ontsteking kan vervangen. Hij zit op de as van dhet vliegwiel die conisch is ???. ik denk nu pas als ik de tandrieme en tandwiel vervang door een zeer dunne ketting zoals de renfietsen, dan valt de drag door riemspanning weg en meer ruimte voor de bil en geen slijtage meer.die starter/generator vergt een voltige regulator die als die stuk gaat de genrator ook opblaast. .Groetjes olympium

Link naar reactie
  • 2 weken later...

HOERA het is eindelijk gelukt, een drik op de knop en hij start onmiddelijk, en dit alles onder de bil. Ik zou liegen hij steekt er een beetje onder maar is estetisch. Nu zou ik de drukknop van de clacon willen gebruiken die ik toch nooit gebruik en heb een draad naar achterzodat ik deze kan aan klem 3 van de hoofdschakelaarkan leggen,dan kan er niet gestart worden als de ontsteking afstaat,maar is niet volgens schema, de rode draad die dubbel moet aankomen vind ik nergens terug. Hier moet ik nog uitkomen en dan geen versleten schoenzolen meer door 20 keer te kicken. Groetjes olympium 

Link naar reactie

Ik ben niet 100% zeker maar volgens mij geeft de drukknop massa aan de claxon, terwijl aan de claxon de + toekomt. Denk dat je best van aan de batterij vertrekt met een (dikkere) stroomkabel en ergens een bijkomende drukknop plaats, anders gaat je elektrisch systeem helemaal in de soep draaien...

 

Ben ook wel benieuwd naar hoe je het hebt kunnen oplossen en foto's natuurlijk!

 

Groetjes, nero.

Link naar reactie

Hallo,ik heb de motor die veel te zwaar is voor het systeem op een 12 V 12 Ah aangesloten met een vermogenschakelaar gestuurd door zijn eigen spoel en deze op zijn beurt door een 6 V relais aangestuurd door de drukknop van de clacon. Heb ondertussen de rode draad gevonden en moet morgen nog een paar kabelschoentjes halen. Als het electrisch gedeelte klaar is post ik enkele fotos en een filmpje maar dit laatste   weet ik niet hoe het op het forum te krijgen,de fotos trouwens ook niet. Tot heel binnenkort. Groetjes olympium

Link naar reactie

als je wil zet ik ze wel online dan. stuur maar door naar ceeedriic@hotmail.com

ben curieus :)

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...