Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Geschikte Retro Helm


DoPy

Aanbevolen berichten

Sorry voor de bump, maar een helm als deze, is dat veiliger dan een gewone jet, of doet die extra bescherming bij een ongeval eigenlijk niets bij een ongeval?

 

cafe-racer-helmets-premier-jet-vintage-h

ik zie geen extra bescherming, enkel een vizier om je ogen te beschermen.

Link naar reactie

Ik rijd ook rond met een openhelm, wat dus niet echt ideaal is...

Ik zal hieronder even mijn persoonlijke voor- en nadelen van een openhelm oplijsten, te beginnen met:

De nadelen:

- in de winterperiode vriest je gezicht eraf. Hoezeer je ook je best doet om je tegen de kou te beschermen, zoals door bv het dragen van die thermische bufkes, de vrieskou komt er toch door. No matter what... Een integraalhelm houdt de kou, en niet te vergeten de ijzige wind, weg van je gezicht. Wat ook een probleem is bij een jethelm met vizier, is dat het vizier gemakkelijk begint aan te dampen door de adem die je tijdens het rijden uitblaast. Daardoor heb je plots geen goed zicht meer, wat dus nefast is voor je veiligheid.

- in de zomer beschermen ze je niet tegen het klein rondvliegend gevaar. Insecten kunnen hard aankomen wanneer je rustig tegen 70 km/u of meer aan het rondcruisen bent. Zonder vizier ben je al helemaal een vogel voor de kat, want dan zijn je ogen niet beschermd! Tenzij je de hele tijd met een zonnebril zou rondrijden. Als het regent ben je sowieso de klos met een openhelm, want dan zie je geen steek meer.

- bij valpartijen bieden ze idd weinig tot geen bescherming. (Zie foto's)

De voordelen:

- een openhelm is zoveel cooler en (enkel) tijdens warme/zonnige periodes versterken ze toch ergens het vespagevoel, maar daar het dan ook bij op.

Vorig jaar heb ik een hele poos staan staren naar een beschadigde vespa, welke eigendom was van een bestuurder die door een uitschuiver ten was gekomen. Aan de vespa zelf was eigenlijk niet zoveel schade op te merken. Maar de bestuurder was wel op slag dood. Ik wil maar zeggen, onderschat je eigen veiligheid/kwetsbaarheid niet. Want voordat je het goed en wel beseft, lig je in een kist onder de grond.

Link naar reactie

Idd hij is wel aan de prijzige kant en het zal ook niet simpel zijn om hem te bestellen. Daarenboven zetten ze bij de advertentie in kleine lettertjes bij dat de helm op de foto kan verschillen met de echte?

 

http://t-factorbikes.be/product/bullitt-tt/

 

goedkoper maar wel iets vervelender:

 

http://www.motosport.com/BE/motorcycle/BELL-BULLITT-HELMET

Link naar reactie

De laatste 7 reacties gingen al over integraalhelmen. 

 

En dan nog... is het echt nodig om vieze foto's te posten op een niet zo gekke vraag? Ik rij ook graag met open helm en ik weet ook wat er kan gebeuren. Ik heb ook al meermaals een crash meegemaakt waarbij er niets aan mijn gezicht was. Ik had wat geluk, en wist misschien beter dan de meneer hierboven hoe ik moest vallen. Ook met vallen kan je ervaring opdoen, en in veel gevallen (pun intended) sturen!

 

Voor iedereen die hard roept dat open helmen onveilig zijn: je vergelijkt appelen met peren. Het is nooit zo zwart-wit. Een goede integraalhelm heeft uiteraard het potentieel veiliger te zijn, dat wel. Maar het is geen stelregel. Een slechte integraal kan vizieren hebben waarvan het materiaal kan breken, of een kinstuk dat in scherpe stukken uit elkaar springt. de ventilatie is bij sommige integralen écht slecht, waardoor er te weinig zuurstof is en dus tot concentratieverlies kan leiden. Of vizieren die aandampen. Bij goedkopere helmen zelfs al bij warm weer voor de lichten enkel door ademhaling. Laat staan bij regen. Anderzijds kan je bij een open helm ook zeer taaie en goede kinstukken dragen (zowel retro als modern) die dan wel minder impactbescherming bieden, maar je goed beschermen tegen schuiven en de elementen. Verder kan (ook niet altijd) de juiste bril je een zéér groot gezichtsveld bieden, zonder kans op aandampen. 

 

Op het einde van de rit mag je geen helm zien als een levensverzekering. Ik zeg altijd: zorg er in de eerste plaats maar voor dat de spullen die je draagt comfortabel zitten en in goede staat zijn. Crashpreventie is minstens even belangrijk dan crashprotectie. 

 

Laat dit niet overkomen als propaganda voor open helmen, of tegen integraalhelmen. Ik ga ervan uit dat iedereen weet dat een schuberth integraalhelm veiliger is dan een jet-helm van premier. Als je toch kiest voor een jet-helm (ik zal het niemand kwalijk nemen) zijn hier nog een paar tips:

 

Wat brillen betreft: Uit een test die ik enkele maanden geleden deed voor een ter zielen gegaan motortijdschrift mocht ik vaststellen dat in normaal gebruik (elk weertype, dag/nacht) qua bril de 100% barstow op geen enkel vlak te overtreffen was. Het enige nadeel als je vespa rijdt: de looks zijn meer motorgericht. Op een tweede plaats de klassieke goggles met dan op een eerste plaats Halcyon en op de tweede nannini. Blijf weg van namaak, die bezorgen je geen goede pasvorm. Je hebt goggles nodig die niet enkel voor de looks dienen. Als je goggles draagt, draag dan steeds dezelfde. Ze worden comfortabeler (net als elk product uit leder) als ze meer gedragen zijn. En koop regelmatig nieuwe rekken. Gele lenzen bestaan voor een aantal goggles (bv. nannini) en kunnen nachtzicht comfortabeler maken. Laat je niet wijsmaken dat ze contrastverhogend zijn. Dat is niet waar. De gele lens werkt contrastverlagend. De reden dat je beter ziet is omdat scherpe lichtbronnen je minder verblinden. 

Nannini heeft het voordeel dat je glazen op sterkte kan kopen. Dat heeft Halcyon niet. Onder de 100% barstow kan je een bril dragen als het montuur niet al te groot is. 

 

Wat de bescherming van het aangezicht betreft: Dingen die je kan overwegen zijn comfort, gebruiksgemak en veiligheid. In de zomer is iets dun aangenaam, maar zodra je in een hagelbui (of zelfs regen) terecht komt heb je zo'n pijn dat je je stuur zou loslaten. Een goed dempend materiaal is aangewezen. Er bestaan goede lederen mondmaskers, maar meestal worden die maar in beperkte oplages geproduceerd. Verder zijn er 1000 verschillende soorten buff, en neopreen maskers. Die laatste beschermen zeer goed tegen de elementen en zijn fijn om te dragen. 

Een goede zomerse all-rounder (piloten wisten het in WO I al) is zijde. Zijde is glad waardoor je goed kan blijven bewegen, is verrassend warm in de kou, en verrassend fris in de warmte. Het geeft een meer dan behoorlijke bescherming tegen regen, zonder dat het verzadigd (probeer niet met een katoenen sjaal in de regen te rijden, want je kan niet meer ademen). 

Voor het gemak bleek de rev'it freeze nekbeschermer de meest veelzijdige. maar ook de saaiste qua looks.

 

Zorg er ook altijd voor dat alles netjes op elkaar is afgestemd. sommige brillen zijn prima, maar werken enkel in bepaalde maten of types van helm. Ik had het geluk 3 helmen, een 15-tal verschillende brillen/vizieren en 8 maskers/sjaals te kunnen testen. Meer dan de helft van de mogelijke combinaties werkte niet. 

 

Mijn helm voor dagelijks gebruik is een Davida Jet. Heb er al 1100km mee op een dag gereden. Blijft comfortabel. Verder zijn de meeste duurdere (reken op 250 euro of meer) jet helmen wel comfortabel. Het geluidsniveau kan wel eens flink verschillen, en dat hoor je niet in de winkel. De Arai freeway is een enorme lawaaimaker. Bell RT en Davida zijn stil. Blijf weg van de goedkope helmen. Ze bezorgen je enkel maar hoofdpijn.

Link naar reactie

heeft u liefst met ribbeltjes en met welke smaak? 

O u doet het zonder dat kost extra

Dat bloed opruimen als je te laat stopt is altijd zo vervelend voor onze spoeddienst

 

 

Tis luchtig

tis plezant

op de grond extra krokant

Link naar reactie

Wel ECE, maar vermoedelijk enkel via internet te bestellen en dus niet eerst eens te passen: http://www.24helmets.de/epages/es120844.sf/en_GB/?ObjectPath=/Shops/es120844_AC/Products/%22PREMIER%20Trophy%20U9BM%22

 

trophy-mattblk.jpg

 

Het is deze geworden. Eentje besteld voor de vrouw (die eerst liever een jet wou) en mezelf. Bedankt iedereen voor de bijdrages.

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...