Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Geschikte Retro Helm


DoPy

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

 

Onlangs heb ik een LML Star 125 4t gekocht en tot nu toe reed ik altijd met mijn integraalhelm van vroeger.

Persoonlijk vindt ik zo een integraalhelm nogal een raar zicht op een LML en ook een beperking van de zichtbaarheid.

Ik zou dus graag een open helm kopen maar wat raden jullie aan? Een pothelm met speciale bril, Jethelm met klein scherm, enz..

Comfort is natuurlijk ook een belangrijk element dus bij ritten tot 200km moet de helm comfortabel zitten.

 

Alvast bedankt

 

Greetz,

Bert

 

Link naar reactie

Moest ik van u zijn, ik zou dienen integraal helm maar opouden, of eventueel een nieuw model integraal helm kopen. Open helmen en zeker pothelmpjes bieden onvoldoende bescherming bij een schuiver of ongeval.  En met de herfst/ winterperiode voor de deur is een integraalhelm zeker geen overbodige luxe.

 

Groetjes, nero.

Link naar reactie

Ik heb twee jaar geleden zo'n jethelm gekregen bij de aankoop van een LML, maar ik voel me er eerlijk gezegd geen minuut veilig bij.

Ik heb jarenlang op circuit gereden met racemotoren en heb door de jaren wel enkele crasches gehad, mét integraalhelm welteverstaan en gelukkig aan relatief lage snelheden btw, maar ik zou me niet willen voorstellen wat de schade was geweest moest ik een jethelm aangehad hebben. Ik denk eerlijk gezegd dat ik er niet meer was geweest zonder die integraalhelm.

Hou het maar bij een integraal, ook al is het dan misschien esthetisch niet zo mooi.

 

Wat je zegt ivm met zichtbaarheid, daar heb ik nooit last van ondervonden hoor.

 

grt, Fraxi

Link naar reactie

@DoPy, ga naar een paar motorwinkels en probeer een heleboel kwaliteitshelmen uit. tot je de juiste gevonden hebt, die het best bij je past.

 

Ik rij zelf al ongeveer 30 jaar, met een open helm. ook al zal een integraalhelm veiliger zijn. in een ver verleden reden ze wel zonder helm.

Link naar reactie

ik heb een nolan 43e air

het grote voordeel van de helm is dat je het kin stuk er af kan nemen en dat hij goed verlucht is.

een nadeel is, dat de zij kanten erg klemmen, ik heb daar moeten aan wennen.

 

waar ik zeker zou op letten bij een Jet helm is dat het scherm laag genoeg komt. een vlieg tegen je kaak komt toch harder aan dan verwacht. ook regen druppels kunnen harder aankomen dan je denkt.

 

over wat veilig is laat ik me niet uit, ik denk dat we het er allemaal over eens zijn, voor de veiligheid is een integraal het beste,

maar wat veilig is, is daarom niet altijd plezant :)

Link naar reactie

Toch zou ik graag een open helm kopen voor rondritjes in de zomer.

Voor ritten met een hogere snelheid en in de winter gebruik ik mijn integraalhelm nog.

 

Wie heeft er een open helm en wat voor iets dan? misschien foto's?

 

Er zijn hier 5 mensen die aanraden om met een integraalhelm te rijden en ene kwispel die nog mé ne kartonnen helm rond rijdt? .

 

U doet maar...

 

Dit weekend op een zonnig ritje getuige geweest van  3 ongevallen en/ schuifpartijen, gelukkig met alleen wat kneuzingen en builen (buiten de blikschade).

 

Moesten 2 van de 3 rijders geen deftige helm hebben gehad, waren deze hoogstwaarschijnlijk in het ziekenhuis (of erger) beland.

 

Dit maar om te zeggen dat ongevallen met motors niet alleen in de herfst/winter/lente-periode voorkomen.

 

Groetjes, nero.

Link naar reactie

Nog in geen duizend jaar rij ik met een integraalhelm op een motorfiets... en zeker niet op een Vespa... :angry:

de vraag was  dan ook nbiet of jij met een integraal zou rijden, de vraag was welke helm er aan te raden is

Link naar reactie

@Geertvespa, mijn antwoord was een reactie op de commentaar van Nero...kwispels die met een kartonnen helm rijden. Alsof er maar 5 mensen op het forum zitten en 1 kwispel...

 

90 % van de Vespa-rijders rijd niet met een integraalhelm, dus 90 % zijn kwispels ??...Laat iedereen vrij om de helm van zijn keuze te dragen !

Link naar reactie

90 % van de Vespa-rijders rijd niet met een integraalhelm, dus 90 % zijn kwispels ??...Laat iedereen vrij om de helm van zijn keuze te dragen !

 

Ik weet niet waar jij die cijfers haalt maar meer dan 50% van de scooterrijders die ik kan rijden wel met een integraal- of systeemhelm, en ik moet al héél ver zoeken om er eentje met een pothelm tegen te komen.

 

Niet dat dit alles er toe doet, iedereen draagt idd wat hij wil en wie ben ik om iemand te verplichten?  om een integraalhelm te dragen.

 

Mijn ervaring is dat de meeste vespisten beginnen met een jethelm, maar na verloop van tijd overschakelen op een veiliger type helm (door ervaring?)

 

Weet ook dat een pothelm of een helm zonder CE-keurmerk wettelijk niet mogen, en dat de kans groot is dat bij ernstig letsel de verzekering weigert de medische kosten uit te betalen.

 

Wat betreft "vroeger reed iedereen zonder helm" , de helmplicht werd van kracht in 1975,  na het flower power-tijdperk. :D  

 

Ik denk niet dat je de verkeersdrukte van nu kan vergelijken met die van toen. Als zwakke weggebruiker kan je maar beter je voorzorgen nemen door goede beschermende kledij te dragen.

 

 

Als ik hier iets verkondig probeer ik het ook steeds te staven, met feiten of duidelijke argumenten.  Van u heb ik hier eigenlijk nog geen enkel argument gelezen waarom je beter een open helm zou moeten dragen, laat staan dat je die mens dan helpt met het posten van foto's of adressen waar je aan een pothelm kan geraken.

 

Ik hoop ook dat je geen slecht gevoel krijgt moest diene mens (ik hoop van niet)  binnen 6 maand schrijft dat hij zijn kinnebakkes kwijt is bij een ongeval.

 

Groetjes, nero.

Link naar reactie

Nero, ik draag alleen wettelijk gekeurde helmen ! Ik heb momenteel 3 LEM's (met vizier) en 1 Vespa helm (met vizier) , ik noem dit open helmen omdat ze geen mondstuk hebben.

 

Ik persoonlijk rij hier het liefst mee. ook al weet ik dat er veiliger helmen bestaan. Als ik sommigen met een Vespa roekeloos zie rijden, dan zou ik ze ook aanraden om een integraal

 

te dragen. Vespa rijden is voor mij genieten met droog weer, omdat ik in mijn bewogen motorverleden genoeg door weer en wind gereden heb. In het verleden heb ik al 2 keer Route 66

 

gereden met een Harley ( met een pothelm om het easy rider's-gevoel te krijgen ).Nu in november vertrekken wij voor een maand naar Florida en zullen we een paar dagen een Harley

 

huren. met pothelmen :) . Ik vind een integraalhelm een beklemming van het vrijheidsgevoel. ook al weet ik dat een integraalhelm veiliger is. maar je moet natuurlijk ook wel een goede

 

beschermengel bij je hebben, want als je pech hebt, dan is je hoofd nog volledig intact en je lichaam verlamd of nog erger.

Link naar reactie

In het verleden heb ik al 2 keer Route 66 gereden met een Harley ( met een pothelm om het easy rider's-gevoel te krijgen )

Die mannen van Easy Rider reden niet met pothelmen rond zenne. :rolleyes:

De ene (Dennis Hopper) had een cowboy-hoed op en de andere (Peter Fonda) reed soms met een jethelm op... :D

Link naar reactie

Hallo allemaal,

 

Het is heel vriendelijk van iedereen om mij erop te duiden dat een integraalhelm veel veiliger zou zijn dan een open helm maar om eerlijk te zijn is dat niet mijn vraag.

Veiligheid is iets relatief en er kan eindeloos over gediscuteerd worden maar uiteindelijk is het belangrijk dat in dit geval de rijder zich veilig voelt met een open helm.

Wat er met het lid van VC Bilzen is gebeurd is heel erg en alvast veel beterschap gewenst maar toch wil ik een open helm (die voldoet aan de regelgeving) voor in de zomer.

 

Ik woon in de buurt van Aarschot en weet niet waar er een winkel is met een redelijke keuze aan helmen. Merken, foto's, ervaringen, enz... met betrekking tot open helmen zijn hier altijd welkom.

 

Greetz,

Bert

Link naar reactie
  • 10 maanden later...

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...