patagonista Geplaatst: 2 juni 2013 Delen Geplaatst: 2 juni 2013 Ik heb een olielek op een vervelende plaats. Onderaan tegen mijn achterrem, zit er in het motorblok een klein gaatje( op de foto is dit te zien, juist naast de zwarte stopplaat van de achterrem). Hierlangs lekt transmissie-olie als de motor draait. Op het moment dat de motor stil staat lekt hij niet of nauwelijks. Ik dacht eerst dat het een van de pakkingen waren die bij de achterrem horen, maar die heb ik helemaal los gemaakt en nagekeken. Er lekt redelijk veel olie en die loopt dan via de rem en de band. Mijn hele band is vettig. Weet er iemand van jullie of ik het hele blok moet opengooien om dit te repareren? Of bestaat er een andere en makkelijke mogelijkheid? Is er misschien iets verstopt waardoor de olie zijn weg langs hier naar buiten zoekt? Graag jullie deskundig advies? Hartelijk dank. Link naar reactie
flyingpig Geplaatst: 2 juni 2013 Delen Geplaatst: 2 juni 2013 oliekeerring achteras dient vervangen te worden Link naar reactie
patagonista Geplaatst: 2 juni 2013 Auteur Delen Geplaatst: 2 juni 2013 Dus blok opendoen? Ik had al zo een vermoeden dat het zoiets zou kunnen zijn. Bedankt voor de info. Link naar reactie
nero Geplaatst: 2 juni 2013 Delen Geplaatst: 2 juni 2013 Voor de oliekeering van de achteras te vervangen moet de motor niet open, alleen het achterwiel en remtrommel demonteren. Is de motor gereviseerd geweest? Ik dacht dat de PX van na een bepaald jaar een speciale rollager hadden die maar aan één zijde open is, anders krijg je olieverlies via een gaatje. Groetjes, nero. Link naar reactie
patagonista Geplaatst: 2 juni 2013 Auteur Delen Geplaatst: 2 juni 2013 Nero, het blokje is twee jaar geleden gereviseerd geweest. Ik heb nadien zo een 10000 km gereden zonder problemen. Ik zal het wiel en de rem eens demonteren. Link naar reactie
blen Geplaatst: 3 juni 2013 Delen Geplaatst: 3 juni 2013 Nero: Bij PX heb je 2 modellen 1 met de oliekeering aan de buitenzijde (dan heb je geluk en moet het blokje niet open) en 1 met de oliekeering langs binnen ( hier heb je pech en mag je het blokje opengooien) Patagonista: Soms gaat ze 100000km mee, soms 100km... Heb er 1 op een nieuw blokje gehad die geen 5000km meegegaan is... Link naar reactie
patagonista Geplaatst: 3 juni 2013 Auteur Delen Geplaatst: 3 juni 2013 Ik zal zo rap mogelijk eens een foto trekken van het blokje zonder het wiel en zonder de trommelrem. Hopelijk heb ik de eerste versie waarbij ik er aan de buitenkant aankan,maar ik vrees ervoor. Link naar reactie
Dimitripx125 Geplaatst: 3 juni 2013 Delen Geplaatst: 3 juni 2013 Dit is een motorblok van de laatste serie met de oliekeerring aan de binnenzijde van het lager . Logisch want als deze aan de buitenzijde van het lager zou zitten , dan loopt de olie gewoon uit het carter langs dit gaatje . Het is omdat de oliekeerring stuk is dat daar nu olie komt . Jammer , maar het blok moet open . Link naar reactie
cee Geplaatst: 3 juni 2013 Delen Geplaatst: 3 juni 2013 normaal gezien zitten er bij dat model 2 bourages. 1langs binnen, lager, en 1 langs buiten. als dat bij jou ook het geval is, is een cheap-ass noodoplossing om het verklikkergaatje dicht te doen met tec7, en de bourage pas te vervangen volgende keer dat de carter opengaat. problemen geeft dit niet aangezien er langs buiten ook een bourage zit. Link naar reactie
blen Geplaatst: 4 juni 2013 Delen Geplaatst: 4 juni 2013 Cee, die langs buiten is maar een stofring die niet veel olie gaat tegenhouden vrees ik... http://www.sip-scootershop.com/en/products/dust+coverfelt+ring+for+vespa+_43154000 Link naar reactie
patagonista Geplaatst: 4 juni 2013 Auteur Delen Geplaatst: 4 juni 2013 Als ik mijn wiel en beschermkap trommelrem verwijder, dan zit dit onderdeel inderdaad in de weg. Ik meen mij te herinneren dat ik dit langs binnen geplaatst heb. Link naar reactie
Dimitripx125 Geplaatst: 6 juni 2013 Delen Geplaatst: 6 juni 2013 deze plaats je langs buiten, vervolgens kom je bij de circlips ,het lager en dan pas de oliekeerring die je langs de binnenzijde plaatst Link naar reactie
patagonista Geplaatst: 6 juni 2013 Auteur Delen Geplaatst: 6 juni 2013 Ik heb meen mij te herinneren dat ik die inderdaad aan de binnenkant moet verwijderen. Ik weet dus weer wat te doen dit weekend. Bedankt voor de info. Link naar reactie
cee Geplaatst: 6 juni 2013 Delen Geplaatst: 6 juni 2013 @blen, indd, maar hier past ook gewoon een standaard bourage in... Link naar reactie
blen Geplaatst: 7 juni 2013 Delen Geplaatst: 7 juni 2013 @cee: En al ervaring met daar een bourage te plaatsen? Zou wel een mooie oplossing zijn ipv het blok open te moeten gooien, al was het maar als tijdelijke reparatie om het seizoen uit te rijden... Link naar reactie
Dimitripx125 Geplaatst: 7 juni 2013 Delen Geplaatst: 7 juni 2013 De oplossing van Cee moet (zeker tijdelijk ) kunnen .Ik zou echter wel een schoef in het beluchtingsgaatje draaien in combinatie met siliconenpasta . Tevens ook een kwak vet steken aan de buitenkant van het lager om de oliekeerring zeker niet droog te laten komen Link naar reactie
patagonista Geplaatst: 7 juni 2013 Auteur Delen Geplaatst: 7 juni 2013 En wat moet ik verstaan onder een bourage? Ik ben helemaal niet mee met deze terminologie. Link naar reactie
deutzke Geplaatst: 24 september 2014 Delen Geplaatst: 24 september 2014 Is dit probleem ook mogelijk bij een PX van 2007 met maar 3500 km? Link naar reactie
Dimitripx125 Geplaatst: 24 september 2014 Delen Geplaatst: 24 september 2014 Ja dat kan inderdaad ; Zoals Blen beschreef heb ik het ook voorgehad na 700 km na een revisie . Anderzijds heb ik hier ook een vespa die al meer dan 17000km heeft sinds de revisie en die lekt geen druppel . Ik zou toch maar eerst goed controleren of de olie inderdaad uit dat kleine gaatje komt , en niet uit de ontluchtingsschroef (mocht je te veel olie gevuld hebben) Link naar reactie
geertvespa Geplaatst: 24 september 2014 Delen Geplaatst: 24 september 2014 Is dit probleem ook mogelijk bij een PX van 2007 met maar 3500 km? zoals ik in jou post gezegd heb, het kan ook uw oliekeerring zijn die stuk is. Dit is inderdaad o'n probleem. Al denk ik dat bij jou de bourage reeds aan de buitenzijde zit. Voordeel is dat je deze kan vervangen zonder je blok open te smijten. Link naar reactie
deutzke Geplaatst: 24 september 2014 Delen Geplaatst: 24 september 2014 Misterie nog niet opgelost. Olie komt niet langs het klein gaatje van de wiel bourage. Kan het zijn dat deze lekt op de plaats waar de voetrem kabel door de carter gaat? Link naar reactie
nero Geplaatst: 24 september 2014 Delen Geplaatst: 24 september 2014 Ik denk niet dat de remkabel in of door het carter gaat... Verwar je de remkabel niet met de koppelingskabel? Dan zal het lekken aan de koppelingshendeldichting. Groetjes, nero. Link naar reactie
PatRatInSpee Geplaatst: 23 oktober 2014 Delen Geplaatst: 23 oktober 2014 Sinds het plaatsen van een schuine poot op men motovespa 160 gt (nog steeds met originele motor) Heb ik ook een olielek aan de achterrem. Kan ik de oliekeering langs de buitenzijde veranderen of moet het blok ook open? Link naar reactie
larscobbaut Geplaatst: 23 oktober 2014 Delen Geplaatst: 23 oktober 2014 heb je enkel nog je schuine poot? gaat je frame lekker van scheeftrekken na een tijdje... Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Gearchiveerd
Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.