Ga naar inhoud
Vespaforum.be

't Is zover!


Thesmurf

Aanbevolen berichten

Hey,

Na jaren/maanden/dagen wachten ben ik dus verleden weekend mijn vespa gaan bestellen... 20 jaar geleden kreeg ik mijn wespenbeet en kocht mijn eerste PK50XL aan, tweedehands wel te verstaan... Qua looks was hij perfect in orde, maar eigenlijk was het een wrak... elektriciteit werkte niet, er zat een plastieken rondje in de carburator om te maskeren dat er eigenlijk een 120cc op stond... de gashendel was onder het deksel volledig doorgebroken en met plakband aan elkaar geplakt.. een dikke ramp eigenlijk... na twee ritten werd besloten de vespa volledig te restaureren. er werd een twee pk50 aangekocht voor onderdelen, een hoop nieuwe onderdelen en een fietsenmaker onder de hand genomen... Jaren later verkocht ik bij de verhuis twee half afgewerkte vespa's, een gereviseede motor, een hoop losse onderdelen en veel chroom voor 250 euro aan een vespadealer uit Berlaar...

Daar eindigde het vespaverhaal van mijn jeugd, niet echt rooskleurig :-)

De microbe bleef dus kriebelen, maar een huis, auto, verbouwing, kinderen, altijd was er wel een reden om uit te stellen. Maar dit jaar kwam vrouwlief dus met het goede nieuws dat ik mijn vespa mocht kopen.

Lang getwijfeld tussen LML en PX, vooral voor de prijs dan... zelfs even afgeweken naar de GTS Super Sport... maar uiteindelijk na veel wikken en wegen terug bij de PX aangekomen.

Paar weken geleden bij Chris Smeyers geweest (na al het goeds hier op het forum te hebben gelezen)en onmiddellijk verliefd op Midnight Blue. Verleden week zijn we hem dus gaan bestellen: PX125, chrome valbaren achter, pakdrager achter en een beschermhoes vermits hij onder de carport zal moeten overwinteren...

Voor kleding ben ik met de vrouw naar het Motorpaleis in Beringen geweest. Allebei een jas van Ricah, ik de Urban en zij dat ik het niet weet. Handschoenen van Ricah.

Hoewel ik 100 procent overtuigd was van een systeemhelm is het toch een jethelm geworden (ik weet het: shoot me!). Ik kreeg een accute aanval van claustrofobie bij elke systeemhelm dat ik opzette. En nog meer bij die Nolan N43E Air, dat kinstuk, dacht dat ik hem niet meer zou uitkrijgen. Na overleg met Chris Smeyers dan toch maar voor de copter van Piaggio.

En nu vrijdagavond of zaterdag ga ik hem dus halen he... Ben alleen een beetje bang om in het midden van de baan te rijden (zeker niet rechts, want alle gevaar voor een moto komt van mijn rechts, dixit een collega). Heb jaren op het fietspad gereden met mijn scooter vroeger. En waar ik ook niet gerust in ben is dat je maar 50 of 60 mag rijden tijdens het inrijden, maar op een baan van 70/uur hebde dan wel een hele sliert achter u, tenzij ge rechts rijdt, maar das dus ni veilig.

voila da wast voorlopig... :-)

Ah ja, ben van Ham en 36 jaar. foto's volgen nog...

Groetjes,

Steven

Link naar reactie

Ik heb er deze week toch ene gezien die blij was dat hij rechts reed en zo naar het fietspad kon.

Anders had hij op de motorkap van mijn voorligger gelegen.

(die wou persé in een flauwe bocht inhalen en dacht waarschijnlijk dat het een 50cc op het fietspad was)

En je hebt dan gelijk dat als hij links had gereden, het duidelijker was dat het om een moto ging.

Link naar reactie

Ondertussen heb ik de vespa van zaterdag thuis staan en kan mijn eerste ervaringen meegeven :-)

Natuurlijk was het zaterdagmorgen hard aan het regenen dus was ik al goed nat tegen dat ik thuis kwam. De vest was duidelijk waterdicht, de broek iets minder. Het moment dat Chris de vespa in gang zette klonk zo vertrouwd, dat geluid van de vespa is toch wel zalig!

Ondertussen de eerste honderd kilometer gebold en ondanks dat ik van 50cc kom twintig jaar geleden, voelt het allemaal zo vertrouwd aan.

Het grootste gevaar kwam tot nu toe twee keer uit onverwachte hoek, een scooter die ik eigenlijk twee keer niet had zien aankomen die me voorbij kwam gezoefd. Ze vinden het niet nodig om volledig van baanvak te wisselen bij het voorbijsteken en als je dan wat naar links (op je eigen baanvak) uitwijkt voor een putdeksel of zo, dan heb je het wel vlaggen...

Verder heb ik ook nog een paar vraagjes...:

- choke altijd gebruiken? Hoe lang moet die opstaan zo 's morgens als het drie graden is? Heel efkes of bvb. een minuut op ralenti?

- ik rijd nu iets meer dan 60km/uur op de teller maximum... te traag? Moet ik hem laten doortrekken in versnelling 1 tot 3 of best redelijk laag in toeren schakelen?

- groot licht geeft in tegenstelling tot mijn herinnering heel weinig licht, ik veronderstel omdat het nogal hoog schijnt, kan dit lager ingesteld worden zonder het gewoon licht te beinvloeden?

- naftkraantje dichtzetten na elke rit? of mag dat altijd blijven openstaan?

Groeten,

Steven

Link naar reactie

@Thesmurf choke enkel gebruiken om te starten en dan direct terug induwen, motor even aan de praat houden

met licht gasgeven zal kort daarna wel op ralenti draaien. Bij de rodage mag je ong 3 kwart van je gas gebruiken. vanaf een 5 à 600km mag je af en toe lichtjes doortrekken maar niet vol vermogen, anders wordt ze te tam. Vanaf 1000km "gaan". Beste is dat je je naftkraan dichtzet na het rijden.

Grtjs

Makke

Link naar reactie

Veel plezier gewenst met je nieuwe scoot. Als je op je eigen baanvak langs links wordt voorbijgestoken, dan moet je misschien zelf wat meer naar de middellijn van de weg gaan rijden, en zo je plaats "opeisen". Als men je dan wil voorbijsteken, kan dat niet anders dan via het linkse vak.

Link naar reactie

@ Thesmurf: veel plezier gewenst! Ik zou weinig nog aan Makke zijn uitleg kunnen toevoegen. Die choke moet je wat aanvoelen maar dat zul je snel merken. Bij het starten is het bij mij nodig maar ik mag hem geen 20 seconden laten opstaan of hij verzuipt. Naftkraantje draai ik zelf ook altijd dicht maar heb het al een paar keer vergeten. Zelfs weken stilstaan is dan geen probleem. De vorige eigenaar heeft het nooit dicht gedaan. Mijn gedacht: 't staat er toch op voor iets dus gebruiken ;-).

Link naar reactie
  • 1 maand later...

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...