Ga naar inhoud
Vespaforum.be

nieuwe wet Schouppe


Aanbevolen berichten

Wat zegt Schouppe ook al weer?: Tussen stilstaande of traag rijdende wagens passeren, wordt niet langer als inhalen beschouwd, maar de motorrijder mag niet sneller gaan dan 50 km per uur en niet meer dan 20 km per uur sneller dan de file. De motoren moeten ook steeds de twee meest links gelegen rijstroken kiezen.

In Moskou denken ze daar toch anders over (vanaf minuut 3 wordt het echt fun):

Link naar reactie
  • 4 weken later...
  • 5 weken later...

Wat ik gehoord heb op het examencentrum :

- Indien er vanaf september een blauw bord staat met een moto op mogen we de taxi-bus strook gebruiken

- Parkeren mag terug op de stoep als er 1.5 m. plaats over is

- dwars parkeren op een parkeerplaats mag, maar de neus van je moto moet in de rijrichting blijven.

- een parkeerticket moet je bijhouden, en bij sanctie terugsturen, samen met de boete.

-amazone rijden wordt verboden.

Gtz Pieter

Link naar reactie
  • 2 weken later...

Dank u wel Etienne,

om mij te laten inpakken in beschermende kledij op mijn Vespa’tje'58, op een zomerdag met 24°C, op mijn rustig uitstapje in’t weekend, zodat ik lijk op een onnozelaar in mijn lederen pak, handschoenen en botten.

Wat volgt nu nog??, dezelfde kledij op mijn fiets, ook veel ongevallen nochtans.

Marc

Link naar reactie
Wat zegt Schouppe ook al weer?: Tussen stilstaande of traag rijdende wagens passeren, wordt niet langer als inhalen beschouwd, maar de motorrijder mag niet sneller gaan dan 50 km per uur en niet meer dan 20 km per uur sneller dan de file. De motoren moeten ook steeds de twee meest links gelegen rijstroken kiezen.

In Moskou denken ze daar toch anders over (vanaf minuut 3 wordt het echt fun):

Ik heb dat dus in't echt gezien, te gek voor woorden, een motor met berijder in korte mouwen en sletsen, die ne wheely deed op de Nevski prospect in St Petersburg ( superdrukke winkelstraat) maf gewoon...

Link naar reactie

1° dus opgelet voor wie een 150 cc of méér heeft : kindjes van minder dan 9 jaar mogen niet meer achterop.

2° « Bestuurders en passagiers van motorfietsen dragen handschoenen,

een jas met lange mouwen en een lange broek of een overall, alsook

laarzen of bottines die de enkels beschermen. » Ik had gedacht dat men een onderscheid zou gemaakt hebben tussen "motorfietsen" en scooters, maar néén dus. Maar ik mag nog wél in maatpak met botinnekes rondtoeren (vest is toch een jas met lange mouwen en mijn pantalons reiken allemaal tot op mijn schoenekes, bzw. botinnen.)(Let wel als het enigzins kon droeg ik voorheen ook altijd mijn vest met beschermstukken, maar bij + 27 graden ????). Passagiers moeten ook deftig bijgekleed worden. Gedaan met de sensationele foto's van hotchicks en halfblote "male cunts" achterop Vespa's.

3° Gisteren al 8+12+8 = 28 kilometer tussen tweede en derde file gebold. De pub heeft gewerkt, nog slechts één op honderd auto's die in de weg stonden (Ring 0 en E19, waar dat voorheen één op de tien was), alléén, die 20Km/u als ze stilstaan snap ik niet goed ...

Theoretisch mogen we dus tegen 50Km/u tussen files rijden die aan 30 Km/u bollen. Doe dat maar eens op de Brusselse kleine ring. Als er ene aan 30Km/u van file veranderd net voor je neus vrees ik dat het knotsen wordt. Zou het niet beter geweest zijn te stellen dat we maar mogen fileren als de auto's zich met minder dan 30 Km/u voortbewegen?

4° En nu maar hopen dat er overal van die uitzonderingsbordjes op de busbanen komen ...

Link naar reactie

ik ben zeker fan van beschermende kledij maar op een vespa met 125cc die amper met veel moeite 100kmh kan halen en waarvan ikzelf bijna nooit die snelheid rijd, ik rij bv liever helemaal binnen door langs boerenwegen tegen +-50kmh, vooral als het 30° is.

ik vind het in mijn geval té overdreven, ik zal altijd mijn beschermende jas aandoen, ook bij 40° omdat ik weet dat bij een schuiver of aanrijding de klap op het bovenlijf het grootst is en ik verder nog nooit iets aan mijn benen ofzo gehad heb(na 15j op 2 wielen te rijden heb ik genoeg ervaring in 'crashen' ;-) ) allezins toch met de snelheden waar ik mee rij.

dichte schoenen en een goeie jas en dito helm vind ik het belangrijkst, ik ga niet in een heel motopak tegen 40 - 60kmh rijden waar er zelfs nog geen auto door komt, dat is mij toch wat teveel van het goede + ziet er belachelijk uit op een 125cc.

Link naar reactie

Kinderen tot 8 jaar morgen niet acherop, dus vanaf 8 wel.

Dit is allemaal nog redelijk te overzien, maar waar ik hier nog niets over lees en wat er ook besloten is : de keuring voor motoren ! Vanaf Jan 2013 een feit. (bron : MAG)

Dat gaat pas een probleem geven : remmen/lichten etc oude scooters. Tuningcylinders, LML's met andere uitlaat, een VNB met ander blok eronder, ... . Ikzelf heb een scooter of zes staan die niet rijden, maar wel verzekerd en ingeschreven zijn...wat dan ?

Link naar reactie
Desondanks, dit weekend reeds 4 motorrijders om het leven gekomen...

het zal wel zijn, of de automobilist heeft u niet gezien gewoon omdat hij met niemand rekening houd behalve met zijn eigen, of de motorrrijder komt met een veel te hoge snelheid aan en doet al dan niet een maneuver die niet verwacht word of niet mag. (mes snijd aan 2 kanten)

ik zie genoeg op de baan en heb zelf ook al genoeg meegemaakt(15j op 2 wielen ondertussen), mijn 'accidenten' zijn nooit erg geweest(ik rij niet met zware en snelle machines) maar telkens in mijn recht, dat zegt al genoeg over degene die mij aangereden/van de baan gereden hebben, telkens was hun reactie "ik had u niet gezien"(in één geval zei ik : ik reed voor u, dus leg dat maar eens uit !!!???)

het verwonderd mij daarom grotendeels niet dat er ondanks verschillende maatregelen de motorrijder "niet word gezien" , ze willen u gewoon niet zien of ze houden er totaal geen rekening mee dat een motor in sommige situaties moeilijk kan remmen/ontwijken en daardoor doen de automobilisten soms gekkke(lees : gevaarlijke) maneuvers met alle gevolgen vandien.

en een motorpak beschermd u van een val maar de klap is meestal dodelijk :-(

vanwege al het bovenstaande rij ik zo weinig mogelijk op grote banen, ik probeer altijd routes te vinden met binnenwegen, boerenstraatjes enz. zo kan ik ook nog eens echt genieten van mijn wesp ipv tussen al die gefrustreerde automobilisten te rijden die op mijn nummerplaat liggen te duwen(of ergere maneuvers uithalen) als ik probeer van mijn wesp te genieten rekening houdende met de snelheidlimieten omdat de gemiddelde automibilist +-180pk onder zenne capeau heeft en denkt dat als er zone 30 staat dat ze er 150 moeten rijden, tjah dan rijd dat "scooterke" toch maar serieus in de weg tegen 30 hé ? ""zullen we dat maar eens snel van de baan af rijden, zijn we daar ook weer vanaf !""

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...