Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Wie probeert momenteel zijn rijbewijs A te halen ? Ervaringen ?


Pieter1

Aanbevolen berichten

Thks! Dus eigenlijk, voor iemand van bijna 40 jaar, zou ik na een geslaagd examen het A rijbewijs krijgen.

Ik zie wel dat de lesmoto's slechts 150 kg wegen. Ik dacht dat die minstens 175kg dienden te wegen?

U Niet teveel vragen stellen over gewichten afmetingen enz ...u theorie gaan halen een afspraak maken voor u praktijk na het behalen van u theorie  ... bij mij was alles geregeld op amper 10 dagen ... .ooh ja  dan nog wel even de rekening betalen :rolleyes: en daarna genieten !! Mijn vrouw gaat nu maandag haar examen afleggen ...het lijkt een muur waar je voor staat maar gewoon doen doen doen ! Inderdaad je gaat het A rijbewijs ontvangen na het slagen dan mag je met alles rondrijden ...leuk toch ... .!!!

Link naar reactie

Dat is wat mij tegenhoudt: ik heb niets om mee te oefenen...

Bever ...Mijn vrouw heeft nooit op een motor gereden ... .ik kreeg deze week wat beeld materiaal toegestuurd  van haar leraar die had enkele filmpjes gemaakt  van haar op het parcours ... ..ik was stom verbaasd over haar controle en oefeningen met de motor na  6 uur rijles . Twijfel niet aan jezelf !!

 

Bever hiervoor heb je toch de motor van de rijschool ...deze moet je toch sowieso betalen ! Je kan beter hun motor tegen de vlakte laten gaan dan die van jou zelf . Op de verplichte 9 of 12 lesuren leer je alles van A tot Z ... ..wat moeilijk is achteraf is datgene wat je hebt geleerd blijven toepassen want vaak heeft men voordien een eigen rijstijl ontwikkeld met misschien wel enkel slechte gewoontes .

Link naar reactie

Jip, en zeker wanneer ik de kans krijg een BMW GS1100 te 'krijgen om te oefenen' van een kameraad. (eentje van 22 jaar oud)

Heb mij na het afleggen van de theorie direct zo een beestje gekocht... R1150R van 13jaar oud, en na 9uur les een geslaagd examen op priveterrein kon ik direct aan de slag met den beamer. 1maand later met mijn eigen motor examen openbare weg afgelegd, fluitje van en cent en had mn A rijbewijs. zalig nu met de moto en ook met de Vespa met gerust hart de grens oversteken.

dus, doendoendoen.

grtzzz

Link naar reactie

toen ik dit topic startte, had ik geen idee hoeveel plezier ik van mijn A ging hebben. De moto is nu mijn vervoermiddel tout court, zomer en winter. De Vespa is er voor de fun. En effen naar dardennen voor een toerke is een fluitje van een cent.

Link naar reactie
  • 2 weken later...
  • 4 maanden later...

Ik heb ook AH gekozen in Gent, en ook het volledige pakket van 14u. Ik start op 19 september, examen gepland op 1 oktober. Als je tegen dan nog je keuze niet gemaakt hebt, mag je me steeds naar feedback vragen 

Was dat het vroegst mogelijke?

Link naar reactie

Succes mannen!

Ik ben wel benieuwd welk zwaarder type vespa jullie al in het achterhoofd hebben :-)

 

Deze lijkt me wel een goeie start: http://www.bikesandmore.be/home/index/NL/detailadd/989:) Is trouwens mijn droom, een road trip op een Harley door de US...

 

Ik weet het nog niet direct. Ik wil het papiertje gewoon hebben. Kan ik al eens de grens over. Of in Italië een GTS 250/300  huren ipv een LX125. En dan zien we wel wat er gebeurt. Maar eerst het papiertje.

Link naar reactie
  • 1 maand later...

Vandaag dus de eerste les. Samen met Thomas als ik me niet vergis, nu ik dit hier herlees :-)

Ik heb gezweet, letterlijk en figuurlijk. Viel echt wel tegen. En nu maandag direct vier uur. Heb een paar keer aan mijn stuur links gedraaid om te schakelen... Werkt niet. Ik dacht voordeel te halen uit mijn PX, maar ik blijk terug te vallen op automatismen waar ik niets mee ben. In tegendeel.

Schakelen met de voet Is echt wennen. Ik heb af en toe geen idee in welke versnelling ik zit.

Ik hoop dat ik er snel in kom.

Link naar reactie

Vandaag dus de eerste les. Samen met Thomas als ik me niet vergis, nu ik dit hier herlees :-)

Ik heb gezweet, letterlijk en figuurlijk. Viel echt wel tegen. En nu maandag direct vier uur. Heb een paar keer aan mijn stuur links gedraaid om te schakelen... Werkt niet. Ik dacht voordeel te halen uit mijn PX, maar ik blijk terug te vallen op automatismen waar ik niets mee ben. In tegendeel.

Schakelen met de voet Is echt wennen. Ik heb af en toe geen idee in welke versnelling ik zit.

Ik hoop dat ik er snel in kom.

Relax Bever ...relax niet teveel piekeren ..laat het op u afkomen !

Link naar reactie

Hoi Bever, aangename kennismaking! De wereld is toch klein...

't is inderdaad helemaal anders dan een Vespa, vooral het gewicht speelt een grote rol bij het bochtenwerk. Een Vespa heb je gemakkelijk onder controle, maar vandaag zat er een pak meer pk's tussen onze benen ;)

Troost je, ik wist ook niet in welke versnelling ik zat (behalve 1ste en 2de). Ik ga vooral af op het toerental om te schakelen, maar evident is dat niet. Die KTM is nogal een agressieve motor, je zit snel hoog in toeren heb ik de indruk.

 

Tot maandag bij de volgende les!

Link naar reactie
Als ik het goed begrijp, kon je tot 2013 gewoon 6 uur rijles volgen, en kreeg je daarna je voorlopig rijbewijs en kon je verder oefenen. Nu kan je discussiëren over die 6 uur, maar verder lijkt me dat toch een logisch systeem.

 

Nu moet je dus 12 uur rijles volgen (in mijn geval 14 via speciale package deal), en verwacht men dat je klaar bent voor je examen. Als ik vergelijk met de auto, dan heb ik 9 (negen) maand geoefend op zowel maneuvers als rijden in het verkeer. Toen ik examen ging doen, kende ik mijn voertuig door en door en had ik er vertrouwen in dat het wel ging lukken. Bij een moto moet je dus nu blijkbaar toekomen met pakweg 12 uur. Ik zie de logica niet.

 

Tot een jaar geleden had ik nog nooit op iets motorisch op twee wielen gereden. Het voorbije jaar een kleine 2000km op een px. En nu moet ik dus na 14 uur op een motor met vol vermogen klaar zijn voor het examen. Hmmm... Wie heeft dat uitgevonden? 

 

En dat gebrek aan ervaring gecombineerd met mijn gezegenden leeftijd (haha) zorgen ervoor dat ik het echt moeilijk vind om me te gooien. Ik moet mijn achtjes doen op koppel snelheid, maar ik kan me daar niet over zetten. Ik rem altijd af met mijn koppeling. En dan doen die instructeurs moeite om te bewijzen dat het stabieler is om die achtjes sneller te doen, maar het is een knop die ik niet kan omdraaien. 

 

Hetzelfde met het uitwijkmaneuver en de noodstop. Die moeten beiden aan minstens 50km/u per uur uitgevoerd. Als ik aan 45km/u kom afgereden vind ik dat al heel wat :) De drie andere kandidaten gingen op het einde daar vlotjes over, ik niet.

 

Dus ja, ik heb waarschijnlijk gewoon wat meer tijd nodig dan de gemiddelde kandidaat, maar dat wordt een duur grapje als je dat steeds met de rijschool moet doen. Op mijn vraag of ik gewoon (tegen betaling) een motor van de rijschool kon gebruiken zonder instructeur om mijn behendigheidsmaneuvers in te oefenen op hun terrein, was het antwoord neen. Als iemand ergens een plaats weet waar dat wel kan (liefst een KTM Duke 690), laat maar weten!

 

Tot zover mijn frustratie over het nieuwe systeem...

Link naar reactie
  • 2 weken later...

Het papiertje is binnen! Dankzij Filip en Guy van Rijschool AH in Gent. Twee weken geleden nog nooit op een motor gezeten, vandaag geslaagd met een blad vol A's! Paar keer mijn grenzen moeten verleggen (toegegeven, die liggen misschien niet zo spectaculair ver), maar met veel geduld toch een zeer mooi resultaat.

 

Ik kan iedereen AH aanraden, en zeker hun 14u formule.

Link naar reactie

Het papiertje is binnen! Dankzij Filip en Guy van Rijschool AH in Gent. Twee weken geleden nog nooit op een motor gezeten, vandaag geslaagd met een blad vol A's! Paar keer mijn grenzen moeten verleggen (toegegeven, die liggen misschien niet zo spectaculair ver), maar met veel geduld toch een zeer mooi resultaat.

 

Ik kan iedereen AH aanraden, en zeker hun 14u formule.

Top !!

Link naar reactie

nu nog een moto he, proficiat. Ik had een Honda 600 cc gekocht speciaal voor het examen, deze ging ik direct terug verkopen. Niet dus, ondertussen een GSX 1250 FA gekocht...leutig een voormiddagje Ardennnen

Graag! Ik heb alleen geen plaats om er eentje te zetten... :( We zien wel. Een Triumph Bonneville T100, een Moto Guzzi, een Harley... Graag hoor! Of misschien een GTS250... Alles kan!

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...