Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Restauratie Vespa 150 Gl Bj 1961 Begonnen


red vespa

Aanbevolen berichten

beste mede vespa liefhebbers. ik zal mij eeven netjes voorstellen. ik ben frenkie ben 31 jaar en kom uit maastricht. en ben sinds zondag de gelukkige eigenaar van een vespa van 1960. deze wil ik gaan restaureren.
nu ben ik wel handig maar zal zo hier en daar wat hulp nodig hebben die ik van jullie hoop te krijgen. te beginnen welk model vespa is het eigenlijk en het bouwjaar ervan? ben er wel al achter dat het een 150cc is.
het frame nr is: VGLA1T XO34497 kenteken: UH-67-95

hierbij wat foto,s

31663.jpg

31677.jpg

31657.jpg

31661.jpg
 

Link naar reactie

om te beginnen blijft de voorem plakken.ik krijg het voorwiel niet in beweging. iemand een tip hoe ik de remtrommel er nu afkrijg, ik heb de remkabel al losgemaakt,en het wiel is er al af, maar krijg de trommel er met geen mogelijkheid vanaf. wilde er een trekker opzetten maar ben bang dat ik dan de remtrommel kapot maak. alvast hartelijk dank voor de info.

mvg frenkie

Link naar reactie

Kan je het hendeltje aan het wiel dat de voorrem bedient bewegen? Als dat niet het geval is as geblokkeerd. De zachte methode om die los te maken is massa's kruipolie op het asje spuiten, dit herhaaldelijk en na een paar dagen er de griptang opzetten en heel langzaam (eventueel met kleine tikken)proberen de hendel naar achteren te krijgen.

Het kan ook zijn dat de lagers vastzitten. Vijs de smeernippels los en spuit daar ook kruipolie in. Ook een paar dagen laten trekken om nadien (met het wiel gemonteerd) proberen er beweging in te krijgen.

Succes, nero.

Link naar reactie

Gefelicteerd met uw nieuwe liefde,,,

Hoop plezier met Haar gewenst,kruipolie en geduld dat heb u nodig,,,en soms Brute kracht,

Ze is mooi,

Link naar reactie

haha, bedankt voor de leuke reacties. ben er inderdaad al achter dat ik aan 1 bus kruipolie niet genog heb..

maar dat maakt het juist leuk he!!

nero: daar lijkt het wel op, dat de vespa al die tijd met de voorem ingertrokken heeft stilgestaan?? heb net bij de voorem nog eens alles goed ingespoten. hendeltje en de smeernippels verwijderd en daar ook ingespoten.

hoop dat ik hem morgen los krijg.

ps: volgens de info is dit een vespa 150 GL,

maar heb hier eens op het forum rondgekeken en zie ook een 150 GL MISA. wat is het veschil?

Link naar reactie

Volgens mij is je vespa ook een MISA. Er zijn geen gaatjes te zien in het beenschild waar het logo heeft gezeten (het belgisch logo werd gekleefd, de anderen gerevetteerd. De Italiaanse GL's hadden ook een trapeziumvormige koplamp, dacht ik.

Op het Foxforum is daar idd veel van te vinden,oa. bijkomende serienr's die men niet terug vindt op de Italianen.

Groetjes, nero.

Link naar reactie

Hallo Red Vespa,

De Misa komt uit de Belgische fabriek. Hier werden ze geassembleerd en o.a. in Nederland verkocht.

Een misa kun je aan een aantal zaken herkennen namelijk:

- Het logo (is bol en dik) Vespa gl bedoel ik dan qua logo niet het piaggio logo.

- Een extra nummer vaak ingeslagen aan de binnenzijde van het achterspatbord.

- De handvaten (bubbels) maar vaak niet meer origineel

Op het forum is weel meer info te vinden hierover.

http://forum.thefox.be/

Check jouw Vespa maar eens op dat nummer.

Vespappa

Link naar reactie

ok. bedankt voor de info. dan is het volgens mij ook een misa.

er zitten inderdaad geen gaatjes in het beenschild waar het logo heeft gezeten.

en ik zie ook dat er op het glas van mijn siem koplamp NL staat.

Vespappa: bedankt voor de info. ik ga die nr,s eens zoeken dan. trouwens mooie vespa heb jij ook.

hoop dat de mijne ook ooit zo word.

mvg frenkie

Link naar reactie

nero: bedankt.

het voorwiel is los. de kruipolie in de smeernippels heeft het verholpen.

het rem hendeltje zit nog steeds vast.

nu de remtrommel er maar eens afhalen. hoe moet ik dat doen?

met een hamer hem eraf probeeren te tikken heb ik al geprobeert.

maar durf niet te hard te slaan ben bang dat ik de trommel stuk maak.is er meschien een andere manier?

oh ja, en de wielmoer is er natuurlijk ook al af.

alvast bedankt.

mvg frenkie

Link naar reactie

WD40 gaat momenteel zo een beetje uw beste vriend worden! en geduld!

oh ja, het rekje dat er op de eerste foto naast staat is niet van een vespa, is er een tje van een Lambretta (ook het wiel dat er in steekt), moest je daar vanaf willen mag je me altijd iets laten weten! ;))

hoe is de staat van de carrosserie?

Link naar reactie

het lijkt mij dezelfde als de mijne te zijn...

met het voorste spatbord uit 1 stuk (typisch Belgisch),de andere Gl's hadden spatborden uit 2 samengestelde delen en de iets latere types (GLX) hadden trapezium koplampen..

Link naar reactie

fajes: daar ben ik inmidels wel achter ja, dat wd 40 mijn beste vriend is... en inderdaad geduld..

en ik vroeg me inderdaad al af hoe die rek erop moest. maar die is dus van een lambretta.

mocht ik er niets mee doen dan hoort u van mij.

ik heb de trommel er inmiddels ook af. heb het voorwiel erop gezet en toen met een hamer op de band geslagen.

nu het volgende probleem. de zuiger zit vast!! iemand een goede tip.

oh ja. heb er natuurlijk al een volle lading kruipolie ingespoten.

foto,s van de vordering volgen...

gr frenk

Link naar reactie

Haal de motor er vanonder (als dit nog niet is gebeurd) en vijs de 3 of 4 draadstangen die de cilinder op zijn plaats houden eruit (met contre-moer).

Naargelang de plaats waar de piston zit zul je de cilinder enigzins kunnen naar voren trekken. Nu kan je langs de achterzijde ook kruipolie spuiten. Als je er na een paar dagen geen beweging in krijgt (opppassen met kloppen op de piston. Deze zet daardoor uit en maakt dat alles nog meer spant) zaag je best de krukas af en gaat met alles bij iemand die een pers heeft. Als je cilinder niet te veel geschonden is kan hij de piston er relatief gemakkelijk uithalen. Nadien laat je de cilinder best honen of uitboren (naargelang de schade) en koop je een overmaat-piston en natuurlijk een nieuwe krukas.

Dit gaat je wel relatief veel geld kosten, ttz er zijn nieuwe kits op de markt (piston en cilinder)die misschien wel minder kosten. Het hangt er natuurlijk vanaf of je hem volledig origineel wil houden of niet.

Groetjes, nero.

Link naar reactie

hierbij wat nieuwe foto,s.

ik heb gelukkig de zuiger gangbaar gekregen, nu heb ik de 2 splitpennen losgemaakt. morgen het blokje er onderuit halen en dan de cilinder met de zuiger eraf halen en dan zal ik de zuiger er wel uitkrijgen.

is er nog iets wat ik moet weten voor het blokje er onderuit te halen. of is dat makkelijk te doen.

met die kabels allemaal? of zijn die gewoon los te maken.

bedankt

mvg frenkie

31683.jpg

31681.jpg

zo was de zuiger.. ( vast)

31685.jpg

en hier is die naar achter geschoven...

31686.jpg

alle tips zijn welkom!

Link naar reactie

beste allemaal. ik ben aant proberen de motor er onderuit te halen. nu heb ik de grote moer van de motor los,kan ik die pen er nu uitslaan? want de andere kant van die bout zit muurvast en ben bang dat ik deze overdraai. vandaar mijn vraag, moet ik deze pen eruit draaien of kan ik hem er ook uit slaan?

31668.jpg

31669.jpg

alvast bedankt. mvg frenkie

Link naar reactie

Geef daar maar een flinke tik op ,wel de moer erop laten zitten zodat je de schroefdraad niet stuk slaat

groetjes Raf

Link naar reactie

Red Vespa, ik hoop dat je hem er hiermee uit gaat krijgen. Door het (veel en hard) tikken gaat de bout zich opkroppen en ben je helemaal ver van huis. Bij mijn GL heb ik hem eraf moeten flexen door met een 1 mm dunne schijf tussen het frame de bout door te flexen. Probeer dit uiteindelijk te voorkomen omdat je dan de rubbers in de ophanging waarschijnlijk ook moet vervangen.

Dit probleem kom je wel eens tegen bij de Vespa's. Doordat de bout zich op een vochtige plek (achcterwiel) bevindt roest dit gemakkelijk vast in 45 jaar. Ben benieuwd... ...good luck

Vespappa

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...