Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Restauratie Vespa 150 Gl Bj 1961 Begonnen


red vespa

Aanbevolen berichten

zet eens uw dopsleutel op de andere kant(die vast zit) en klop lichtjes met een hamer op uw dopsleutel. Het kan zijn dat hetgene dat vastgeroest is gewoon los trilt dan.

(ok is niet geweldig voor uw dopsleutel, maja ...:)

Wat ik ook altijd doe om de bout eruit te halen is met een hele dikke schroevendraaier die bout eruit duwen, das makkelijker om uw motor te laten zakken...

Link naar reactie

ok, allemaal hartelijk bedankt voor de info.

maar nu vroeg ik mij het volgende af, de schroef waar de uitlaat mee vastzit is al eens een keer afgebroken en er zit nog een deel in, blokeerd deze de pen soms niet? anders moet ik die eruit gaan boren.

of heeft die bout daar niets mee te maken.

alvast bedankt.

mvg frenkie

Link naar reactie

Hangt er een beetje vanaf welke bout ze erin hebben gedraaid. De draad loopt wel door tot in de motorarm, maar die bout is normaal korter.

Is er onderaan de motorarm geen openening waar men ook WD40 kan inspuiten? Ik vermoed dat de bout vastzit aan de rubbers en dit is niet zo eenvoudig los te krijgen (de olie dringt niet door op die plaats).

Groetjes, nero.

Link naar reactie

ok. bedankt, denk dat er de orgineele bout inzit die afgebroken is. die kan de pen dus niet tegenhouden.

dan ga ik er morgen maar weer eens wat op slaan, of wat andere manieren proberen zoals hierboven vermeld.

zover ik heb gezien zie ik geen opening waar ik nog wd40 in kan spuiten?

de zuiger is er eindelijk uit, wat zat die vast.

31661-1.jpg

31668-1.jpg

hoe krijg ik het voorspatbord er af?? ik heb er al van alles meegedraaid maar krijg hem er niet af?

bedankt

31669-1.jpg

bedankt..

mvg frenkie

Link naar reactie

Dat schaaltje (reservoir van het smeervet) en de lagerring moeten daarvoor verwijderd worden. Schuur het gedeelte van de voorvork boven de ring mooi glad en smeer dit in met vet. Warm de ring op met een bunzenbrander of een haardroger (als je veel geduld hebt) en als de ring goed heet is kan je hem naar boven toe aftikken met een hamer. Het schaaltje kan hierbij enigzins beschadigd geraken maar dit kan je nadien weer mooi rechten of een nieuw kopen.

Groetjes, nero.

Link naar reactie

Stofkap en lagerschaal door slijpen,en nieuw setje kopen,succes,,,

Zet wel een bril op.ik al 2x naar het oogziekenhuis geweest,geen grap...

Link naar reactie
WD40 gaat momenteel zo een beetje uw beste vriend worden! en geduld!

oh ja, het rekje dat er op de eerste foto naast staat is niet van een vespa, is er een tje van een Lambretta (ook het wiel dat er in steekt), moest je daar vanaf willen mag je me altijd iets laten weten! ;))

hoe is de staat van de carrosserie?

FAJES. had u mijn mail gekregen? over dat rekje?

mvg frenkie

Link naar reactie

Frenkie, je bout kan veren in de rubbers vandaar de beweging. Maar het probleem is dat er tussen jouw bout en het rubber een metalen bus zit. Daar zit het probleem omdat je bout in de bus vastgeroest zit. De bus zit zeer nauw in je rubber.

Zie onderstaande afbeelding... ..

1259862190-180.jpg

Vespappa

Link naar reactie

ah zo zit dat... dus ik heb hellemaal niets met die rubbers te maken, de bout zit gewoon vast in die bus..

dus ook al krijg ik hem draaiend, dat wil nog niet zeggen dat ik hem er dan uitkrijg want de bout zit waarschijnlijk in die bus vastgeroest... dan moet ik er zeker nog maar een paar keer op slaan en lukt dat niet dan moet ik tog maar dezelfde manier doen als jij heb gedaan.. er met een dun slijpschijfje door gaan.

maar hoe heb je er toen dan die bus uit het blok gekregen??

bedankt voor de afbeelding vespappa, nu weet ik hoe het zit..

mvg frenkie

Link naar reactie
  • 4 weken later...

Ha Red Vespa nog een Happy new year gewenst! Ik heb de bout en bus via classicparts besteld en de rubbers via Maskes in NL. Het is een mega rot klus om de bus en rubbers opnieuw in de arm te krijgen maar het lukt uiteindelijk wel.

Ik ben ermee naar een machinefabriek geweest die hem onder een grote pers hebben gelegd. Er is wel een speciale contructie voor gemaakt aangezien de rubbers bij het persen namelijk uitzetten. Daarom moest hiervoor weer een bus/buis om het rubber gezet worden tijdens het persen. Jemig het lijkt wel over een bevalling te gaan dit verhaal :-)

Mocht je meer willen weten dan hoor ik het wel!

Link naar reactie

hoi Vespappa.

jij ook een gelukkig en gezond 2010.

so!! dus daar ben ik nog niet klaar mee...

was ook al aant denken om hem mee naar het werk te nemen, ze hebben daar zo,n kolomboor. en dan de bout eruit proberen te boren zodat de bus en rubbers blijven zitten??

of anders de rubbers vebranden.. is dat dan geen makelijke optie?

dan valt die bus er gewoon uit... tog?

alweer bedankt.. gr red vespa

Link naar reactie

Ik zou inderdaad de eerste optie proberen. Als je met een centerpointer een punt exact in het midden van de bestaande as kan zetten dan boor je hem wellicht er in één keer uit. Moet je uiteraard wel een kolomboor van een beetje formaat hebben.

Dus uitboren vanaf beide kanten of een lange boor gebuiken. Mocht je echt een nieuwe bus door het rubber moeten persen dan heb ik nog wel een handige tooltje die je kan lenen. Good Luck!

Vespappa

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...