Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Nieuwe MP 3 LT met Rempedaal!


Progetto 300

Aanbevolen berichten

NEW PIAGGIO MP3 LT

Piaggio is expanding its MP3 range to help customers seeking an innovative, agile and safe solution to their urban mobility needs. The Piaggio MP3 LT is the first “over 125” scooter that you can ride on a normal car licence.

Our traffic-clogged towns and cities mean that it is taking longer and longer to get around. And then there’s the problem of parking. And restrictions on circulation imposed by the latest environmental policies and – last but certainly not least – the soaring price of petrol forcing up the costs of private transport.

Well aware of these problems and always ready to take the lead in offering innovative mobility solutions, Piaggio is proud to present the MP3 LT. The MP3 LT is the only scooter in the 250 and 400 cc class that you can ride on a car licence.

Derived from the revolutionary Piaggio MP3 range, the new MP3 LT maintains all the MP3’s advanced solutions, as well as the safe, fun riding characteristics that have made the three-wheel scooter such a tremendous success.

With its two front wheels, the Piaggio MP3 has set new standards for dynamic stability, and delivers a revolutionary new riding experience. A front end with two independent tilting wheels gives cornering stability beyond that of any other scooter. At speed, even when riding behind large vehicles, the Piaggio MP3 LT stays stuck to the road and can always deliver maximum performance in total safety.

The benefits of the three wheel revolution really make themselves felt on wet roads and in other riding conditions that are critical for conventional two-wheelers. The Piaggio MP3 LT rides like a perfectly normal scooter: all it needs is the skill and experience necessary to ride a powerful machine. In town and city centres it offers unrivalled safety and can negotiate cobblestones, rough roads, tramlines and manhole covers with previously unachievable, sure-footed stability.

The dimensions of a compact maxi scooter combined with amazing agility make the Piaggio MP3 LT completely at home in the city centre where it is also safe and easy to park thanks to an electro-hydraulic system that locks the front suspension and allows it to stand upright even without the aid of its stand.

The revolutionary Piaggio MP3 LT can stop in distances so incredibly short that no other scooter can hope to compete. Thanks to a triple disc braking system and the exceptional grip afforded by the two front wheels, stopping distances are 20% shorter than those of the best conventional scooters using the front brake alone! When the road leaves the town behind, the Piaggio MP3 LT really shows what it is made of. Road holding, cornering safety and lean angle unattainable for conventional scooters guarantee immense riding satisfaction on fast country roads.

The new Piaggio MP3 LT is the ideal solution for all those who know the scooter to be a great solution to their urban mobility needs, but who have never made the change because they do not hold a motorcycle licence. At long last, the vast number of people in this situation have a solution. Thanks to its larger front track of 465 mm, the Piaggio MP3 LT can be ridden by holders of a normal car licence even though it is equipped with powerful 250 and 400 cc engines offering far greater performance than the 125 cc engines to which car licence holders were previously restricted.

The Piaggio MP3 LT is being launched in the new styling that characterises the entire MP3 range for 2009, featuring a new car-look shield grille with incorporated side lights, a new finish, blue tinted windscreen and headlights and a new passenger grab handle.

In keeping with its new homologation class, the innovative Piaggio MP3 LT is fitted with a brake pedal and a combined braking system. It nevertheless also maintains the conventional front and rear handlebar brake levers for a level of active safety unrivalled in the scooter world.

Even riding comfort has been improved:

The rear section of the seat has been redesigned for maximum passenger comfort.

The new passenger grab handle incorporates a backrest.

The windscreen is larger and provides excellent weather protection.

Even the 250 version has a 14” rear wheel (previously 12” on the MP3) for improved control and grip.

The Piaggio MP3 LT is available in two engine sizes: 250 and 400 cc. Both engines are ultra-modern, powerful but ecological 4 stroke units with four valve heads and liquid cooling, and conform to the most stringent European emission standards.

The 250 cc engine features electronic fuel injection and delivers 22.5 bhp/16.5 kW of power, enabling the Piaggio MP3 LT to tackle long journeys with ease.

The Master 400 engine is a 4-valve, 4-stroke unit with liquid cooling and electronic fuel injection. This engine is the top of the MP3 range with a power output of 34 bhp at 7,600 rpm and 37.6 Nm of torque at 5,500 rpm.

rempedaalyz1.jpg

w1036.png

Link naar reactie

The Master 400 engine is a 4-valve, 4-stroke unit with liquid cooling and electronic fuel injection. This engine is the top of the MP3 range with a power output of 34 bhp at 7,600 rpm and 37.6 Nm of torque at 5,500 rpm...

Da zegt me nog wel iets...schuiven op 3 wielen in 't zand, met een strandmatteke achterop :D

Link naar reactie

Voor een trike en Quad heb je ook enkel een B rijbewijs nodig.

Koninklijk besluit van 23 maart 1998 betreffende het rijbewijs.

Artikel 2

§1. Voor de toepassing van de wets- en verordeningsbepalingen betreffende het recht tot sturen, worden de motorvoertuigen ingedeeld in categorieën :

3° Categorie B:

• auto’s met een maximale toegelaten massa van ten hoogste 3.500 kg en met ten hoogste acht zitplaatsen, die van de bestuurder niet meegerekend; aan de auto’s van deze categorie kan een aanhangwagen worden gekoppeld met een maximale toegelaten massa van ten hoogste 750 kg;

• samenstellen bestaande uit een trekkend voertuig van categorie B en een aanhangwagen, waarbij de maximale toegelaten massa van het samenstel niet meer dan 3.500 kg bedraagt en de maximale toegelaten massa van de aanhangwagen niet groter is dan de ledige massa van het trekkende voertuig.

De drie- en vierwielers met motor behoren eveneens tot deze categorie;

http://verkeerweb.be/rijbewijs/overzichtcat.html

http://www.wegcode.be/forum ... ic=19966.0

Link naar reactie
  • 2 weken later...

Door simpelweg de spoorbreedte van de MP3 met 4,5 cm te verbreden en een voetrem te monteren, heeft Piaggio de MP3 LT (= Large Tread) 250 cc en 400 cc legaal gemaakt voor bezitters van een autorijbewijs in Europa. Daarmee is het de eerste motorscooter met een cilinderinhoud groter dan 125 cc die met een autorijbewijs bestuurd mag worden.

De introductie van de MP3 LT op de Intermot beurs te Keulen betekent dus dat houders van een autorijbewijs niet meer beperkt zijn tot 15 pk maar voortaan mobiel kunnen zijn met 22.5 pk (MP3 LT 250) of 34 pk (MP3 LT 400) onder de kont. Buiten het bredere spoor is ook een voetrem nodig om die homologatie te verkrijgen, maar Piaggio heeft geopteerd om naast de voetrem met gecombineerd remsysteem ook de handbedieningen van voor- en achterrem in tact te laten. De rijder heeft dus de keuze tussen voet- of handbediening van de remmen.

De LT is echter niet enkel op deze vlakken anders dan de oude MP3. Een facelift moet hem een meer volwassen uiterlijk geven, terwijl het comfort werd verhoogd met een blauw getint windscherm, een nieuwe zit en handgreep met rugsteun voor de passagier en een 14” achterwiel op de MP3 LT 250 (voorheen 12” op de MP3 250). Of de LT ook naar België komt is nog niet zeker, maar in Frankrijk -waar de LT € 700 meer kost dan de gewone MP3- is de wachtlijst ondertussen reeds opgelopen naar meer dan 1.000 exemplaren. De LT 250 zal er leverbaar zijn vanaf 15 oktober en de 400 vanaf midden november.

Link naar reactie
  • 2 weken later...

Gelezen in GVA:

Blijkbaar wil Etienne Schouppe hier een "stokje" tussen steken.

"Jaloers op de motoren die u elke dag in de file voorbijrijden, maar géén zin om motorrijlessen te volgen? De Italiaanse motorenbouwer Piaggio pakt volgende week uit met een driewielige motor die het technische statuut heeft van een auto.

“U heeft geen motorrijbewijs nodig, en u laveert zo door de file”, heet het. De overheidsdienst Mobiliteit denkt daar echter anders over.

De Piaggio MP3 LT zal een kleine 8.000 euro kosten. Hij oogt een beetje lullig, met de twee wieltjes vooraan, maar ook dat heeft zijn voordelen. Aan het rode licht hoeft de bestuurder niet langer zijn voet aan de grond te zetten. Tramsporen en gootjes zijn niet langer levensgevaarlijk, Zijn remafstand is twintig procent korter dan die van ‘gewone’ scooters en om hem te parkeren, is niet langer een boom of paal nodig. De MP3 LT blijft op eigen houtje rechtstaan.

Auto in plaats van motor

De ‘autoscooter’ is al langer in het straatbeeld te zien. Uitgebracht in 2006, werden er intussen 30.000 exemplaren van verkocht. Maar met de nieuwe uitgave zou de verkoop ervan wel eens de pan kunnen uitswingen. Het nieuwe aan de MP3 die vanaf 7 november bij de dealer staat, is dat het wielspoor vooraan is uitgebreid tot 46,5 centimeter. Een halve centimeter die een wereld van verschil uitmaakt. “Daardoor is de MP3 volgens de Europese regelgeving niet langer een motor, maar een auto. Anders gezegd: hij is een scooter die mag worden bestuurd met een B-rijbewijs”, claimt fabrikant Piaggio.

“Wél rijbewijs A nodig”

Slim bekeken. Maar de automobilist die zich al door de files ziet snijden, doet aan wishful thinking, klinkt het op de dienst Mobiliteit. “Het is het één of het ander”, zegt de staatssecretaris voor Mobiliteit. “Als dit voertuig als een wagen wordt verkocht, moet de bestuurder achteraan de file aanschuiven. Is het een motor, dan is er voor de types met een motor van 250 en 400 cc een rijbewijs A nodig. Zónder rijbewijs door de file rijden, dat kan niet.”

Nog volgens de dienst Mobiliteit kan er geen twijfel over bestaan. De MP3 LT is een motor. “Piaggio zelf heeft in Italië een homologatie aangevraagd en gekregen als motor. Zoals dat in Europa gaat, krijgen de kopers in ons land bijgevolg ook een gelijkvormigheidsattest voor een motor. Daar hoort een gele nummerplaat bij én dus ook een rijbewijs A.”"

Link naar reactie

Eigenlijk zou voor alle motoren een motorijbewijs moeten worden gehaald. vele zullen het met mij hierover oneens zijn, maar er zijn nu enkel technieken en rijvaardigheden die je best met opdoet bij de rijschool. Ik zie genoeg spasten in het verkeer die denken dat ze met een motoke kunnen rijden, zij het dan maar nen 125 cc.

Link naar reactie

Het lijkt me een prima idee: alle idioten die normaal iedere dag in de auto in de file staan, gaan op een MP3 LT. Dan wordt de file korter! En kan ik lekker in de warme auto blijven zitten.

Well%20aware%20of%20these%20problems%20and%20always%20ready%20to%20take%20the%20lead%20in%20offering%20innovative%20mobility%20solutions,%20Piaggio%20is%20proud%20to%20present%20the%20MP3%20LT.

Ik heb van horen zeggen dat een particulier de MP 3 zélf aangepast heeft, en heeft om laten homologeren naar trike, en dat Piaggio toen gedacht heeft: "dat is een goed idee". Hier staat duidelijk een ander verhaal...

Ik heb enige MAG demo's mogen meemaken en van een van de MAG demo's kan ik me herinneren dat een trike in Belgie een landbouwvoertuig is en dus niet op de autosnelweg mag komen?? Of ging dat over Duitsland?

Link naar reactie
Ik heb enige MAG demo's mogen meemaken en van een van de MAG demo's kan ik me herinneren dat een trike in Belgie een landbouwvoertuig is en dus niet op de autosnelweg mag komen?? Of ging dat over Duitsland?

Een trike mag inderdaad niet op autostrade in België (misschien ook zo in Duitsland).

Link naar reactie

Ik vind het zowiezo een goed plan die mp3.

Het enige probleem is misschien die Etienne maar dat vonden ze bij den NMBS ook al

1,8 miljard euro belastinggeld erdoor gejaagd en zich nu met futuliteiten al deze bezig houden...

Normaal vlieg je voor minder in den bak.

Sommige leasefirmas bieden de mp3 reeds aan in combinatie met het bedrijfsvoertuig.

Link naar reactie
Ik vind het zowiezo een goed plan die mp3.

Het enige probleem is misschien die Etienne maar dat vonden ze bij den NMBS ook al

1,8 miljard euro belastinggeld erdoor gejaagd en zich nu met futuliteiten al deze bezig houden...

Normaal vlieg je voor minder in den bak.

Sommige leasefirmas bieden de mp3 reeds aan in combinatie met het bedrijfsvoertuig.

Op het eerste gezicht idd geen slecht idee, maar als er plots een horde onervaren scooteristen de weg op komen met een 300cc vrees ik voor vele ongevallen en daaruit voortvloeiend een nog strenger beleid inzake voorschriften en wetgeving en een groter onbegrip van de automobilisten. Misschien is het beter om alles bij het oude te houden en een motorijbewijs toch te verplichten. Ik heb trouwens geen zin om alle weken naar een begrafenis te moeten gaan...:))) Groetjes, nero.

Link naar reactie
Op het eerste gezicht idd geen slecht idee, maar als er plots een horde onervaren scooteristen de weg op komen met een 300cc vrees ik voor vele ongevallen

Ik zit nu al te fantaseren om de motor uit zo'n schade scooter onder een Lambretta te steken!!

Overigens lijkt het me duidelijk dat je met een als trike / auto gehomologeerde MP3 niet mag tripleren (tussen de file door) en met een gewone MP3 wél. dat mag met een gewone auto ook niet, dus wat is het probleem??

Link naar reactie
... dus wat is het probleem??

Het probleem is dat velen zullen denken dat ze dit wel mogen of toch kunnen. Anders kunnen kunnen ze evengoed in de file blijven staan in hun verwarmde auto met de radio aan en ondertussen zich scheren, wat msm-kes rondsturen of de rest van hun koffie opdrinken.

Straks krijgen we nog het volgende te horen op de radio: "er is een mp3-file van zowat 5 kilometer op de grote buitenring rond Brussel ter hoogte van Zaventem...:)

Groetjes, nero.

Link naar reactie
Op het eerste gezicht idd geen slecht idee, maar als er plots een horde onervaren scooteristen de weg op komen met een 300cc vrees ik voor vele ongevallen

Ik zit nu al te fantaseren om de motor uit zo'n schade scooter onder een Lambretta te steken!!

Overigens lijkt het me duidelijk dat je met een als trike / auto gehomologeerde MP3 niet mag tripleren (tussen de file door) en met een gewone MP3 wél. dat mag met een gewone auto ook niet, dus wat is het probleem??

De Belgische wetgeving steld dat je als motorrijder eens tilstande file mag voorbij'rijden', maar een rijdende file mag je niet voorbij'steken'.

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...