Ga naar inhoud
Vespaforum.be

ervaringen LML 125 star deluxe


josse

Aanbevolen berichten

Een aantal zaken hebben natuurlijk invloed op het al dan niet vlot starten en (neiging tot) stilvallen de eerste meters.

Als je Vespa buiten staat zal hij "kouder" staan dan als hij in een al dan niet verwarmde garage overnacht. En dus ook moeilijker starten of eventueel sneller stilvallen de eerste paar 100 meter.

Meestal start ik m'n Vespa met de lichten uitgeschakeld (dan vraag je ook minder van de batterij, dat kan het verschil maken bij een koude motor), choke volledig open. Ik laat 'm dan even lopen terwijl ik de garage dichtdoe, helm aan, enzovoort.

Op het moment dat hij dreigt stil te vallen (door de choke die openstaat) duw je de choke zacht weer volledig in. Als je de choke té vroeg terugduwt, heb je meer kans dat hij stilvalt op het moment dat je hem in eerste versnelling zet.

Wat het schakelen betreft, is ook voor mij wennen (is de eerste nieuwe Vespa voor mij, daarvoor altijd 2de hands gekocht), maar ik vermoed dat dit rodage is. Alleszins niet zo erg als bij de PX-en waarvan de koppelingsplaten/kurk te dik was en schakelen een ganse opgave was ... maar inderdaad soms boterzacht schakelen en andere keren soms wat moeite om naar 1ste of 2de te gaan (vooral de versnellingen naast neutraal dus). Anderzijds niet zo uitzonderlijk bij Vespa's ... beetje fingerspitzengefuhl ontwikkelen ... hendel beetje lossen, weer aantrekken, in combinatie met gas geven en de boel schiet op zijn plaats.

ik zit ook aan m'n 500 km en ga m'n versnellingsbakolie verversen, zien of dat een verschil maakt voor het schakelen. maar misschien is het gewoon mechanisch dat de boel nog nieuw is en zich wat moet zetten ?

Link naar reactie
@ Pascal: Heb jij al de Carbu-settings uitgevoerd op je lml?

Ja, alles wat in Scootering werd aangeraden is aangepast.

Enige waar ik nog wat over twijfel is de Sito+ : rijdt vinniger, maar maakt meer lawaai ... heeft anderzijds ook z'n voordelen dat auto's je sneller opmerken en meer rekening houden met jou. Dat was wel anders met m'n standaard PX uitlaat.

Link naar reactie
@ Pascal: Heb jij al de Carbu-settings uitgevoerd op je lml?

Ja, alles wat in Scootering werd aangeraden is aangepast.

Enige waar ik nog wat over twijfel is de Sito+ : rijdt vinniger, maar maakt meer lawaai ... heeft anderzijds ook z'n voordelen dat auto's je sneller opmerken en meer rekening houden met jou. Dat was wel anders met m'n standaard PX uitlaat.

En heb je deze zelf gedaan? Moet je wiel daarvoor gedemonteerd worden ed? Tell me... ;-)

Link naar reactie

Cult, waarom MSN? Ik ben er zeker van dat andere mensen hier ook iets aan hebben, dat is toch de bedoeling van een forum dacht ik :-)

Pascal, echt koud is het buiten niet bepaald momenteel, maar zelfs met de choke volledig open blijft hij niet draaien als ik koud start, dus 'even laten lopen' lukt niet, dat is net het probleem. Wat het schakelen betreft, ik denk ook dat een beetje geknoei helemaal normaal is, zoals je zegt gewoon wat fingerspitzengefuhl ontwikkelen.

Link naar reactie

Pascal, als je je LML wat vlotter wil doen rijden zou ik gewoon starten met een Sito uitlaat eronder te hangen (de gewone PX uitlaat), dat zou al een heel verschil moeten geven voor weinig geld (zonder extra lawaai) en dan kan je daarna nog altijd verder gaan als je dat nodig vindt. Zo ga ik het tenminste doen...

Link naar reactie

@ Hobbes :

(te) warm weer heeft ook een negatief effect op het starten en rijprestaties hoor. vastlopers bijvoorbeeld heb je nog net iets sneller met dit soort weer.

maar begin met de ralenti en zie wat dat geeft.

en ik heb alle aanpassingen gedaan (zie hoger), dus niet enkel de Sito+.

@ El Torro :

heb 'm niet zelf aangepast. anderen kunnen dat sneller en beter dan mij en vragen daar ook nog eens een peuleschil voor. maar het achterwiel moet je daarvoor niet demonteren, enkel de luchtfilter en carburator moeten even geopend worden om er aan te kunnen.

Link naar reactie

Met het weer heeft het in ieder geval niets te maken, over de temperatuursverschillen van de afgelopen week had hij altijd hetzelfde probleem, en daarbij staat hij altijd onder een isolerende bache, wat toch ook wel wat scheelt. Denk ook niet dat het iets met de ralenti te maken heeft gezien de uitleg van El Toro, hij was trouwens helemaal goed afgesteld toen ik 'm kocht. Zal het gewoon een beetje tijd (en vooral kilometers) moeten geven ...

Link naar reactie
@ El Torro :

heb 'm niet zelf aangepast. anderen kunnen dat sneller en beter dan mij en vragen daar ook nog eens een peuleschil voor. maar het achterwiel moet je daarvoor niet demonteren, enkel de luchtfilter en carburator moeten even geopend worden om er aan te kunnen.

Vind ik inderdaad ook, maar vind ook dat de installateur (verkoper) wat veel vraagt :-)

Hoeveel heb jij betaald, voor uitlaat en carbu setting + installatie als ik mag vragen? Als je het bij dealer gedaan hebt eh

Link naar reactie

Hoi lmlers, Ik heb ondertussen al meer dan 1000km gereden en het roderen is voorbij. Eerst alleen sito+ gestoken en dat gaf een enorm verschil (90km/h). Gisteren de hoofdsproeier vervangen door een 100 ipv 94 en het filtertje onder het zadel verwijderd. Heb de indruk dat hij vlotter trekt, maar aan snelheid heb ik niets gewonnen. Voor de uitlaat te vervangen moet je het achterwiel eruit halen. De sproeier zit onder de luchtfilter 15min werk.

Guy

Link naar reactie

Ik heb ondertussen 1150km en sinds vorige week ook een sito+. Een wereld van verschil. Hij maakt idd wat meer lawaai maar dit vind ik net mooi. Topsnelheid nu ongeveer 90 km/u en (nog) veel beter in optrekken. Ik heb ongeveer 100€ betaald voor de sito+, sproeiers en nieuwe bougie bij SDN.

Link naar reactie
Hoi lmlers, Ik heb ondertussen al meer dan 1000km gereden en het roderen is voorbij. Eerst alleen sito+ gestoken en dat gaf een enorm verschil (90km/h). Gisteren de hoofdsproeier vervangen door een 100 ipv 94 en het filtertje onder het zadel verwijderd. Heb de indruk dat hij vlotter trekt, maar aan snelheid heb ik niets gewonnen. Voor de uitlaat te vervangen moet je het achterwiel eruit halen. De sproeier zit onder de luchtfilter 15min werk.

Guy

mmm, maar 90 km/u vind ik toch wel al vlotjes rijden voor zo'n lml :-). Daarbij komt nog dat hij beter zal rijden met 2 personen erop? Als de mijne nu nog maar een brug of helling ZIET begint hij al vaart te minderen tot 50km/u :-)

Ik zal er dan maar ook voor gaan misschien, voor de veranderingen...

De verkoper zei me dat hij "2 soorten" had, één van rond de 60 euro en één van rond de 100 euro...

Link naar reactie

het prijsverschil tussen enkel een nieuwe uitlaat en uitlaat + sproeiers + aanpassingen is zodanig klein dat ik niet zie waarom je het niet meteen samen zou doen (zeker gezien de ervaringen tot nu toe, die onverdeeld positief zijn).

de uitlaat is de grootste kost, sproeiers kosten quasi niets.

enige nadeel van de betere prestaties is het meerverbruik, alhoewel dit ook relatief is (in rodage verbruik ik nu 3,4L/100KM).

Link naar reactie

Die aanpassing van 60 euro is allicht alleen de uitlaat El Toro. Als je LML echt maar 50 haalt op een helling, dan moet dat wel een steile helling zijn. Ik rij nog vrij vlot tegen 70 erop.

By the way, het probleem met stationair draaien is opgelost. De ralenti een mm verdraaid en beetje aan choke geprutst > motortje draait perfect vanaf het starten.

Link naar reactie
Die aanpassing van 60 euro is allicht alleen de uitlaat El Toro. Als je LML echt maar 50 haalt op een helling, dan moet dat wel een steile helling zijn. Ik rij nog vrij vlot tegen 70 erop.

By the way, het probleem met stationair draaien is opgelost. De ralenti een mm verdraaid en beetje aan choke geprutst > motortje draait perfect vanaf het starten.

Mooi zo, nu kan je lekker cruisen :-)

Mnee, bij die van 60 euro (zonder werkuren) werden ook de sproeires ed vervangen... Misschien een gewone Sito uitlaat dat ze dan steken?

Die kost toch maar 50 euro ( http://www.sip-scootershop.com/pages/de ... c06ac3a713 )

Link naar reactie

Hm, 60 euro voor uitlaat en sproeiers is in ieder geval niet veel. Misschien inderdaad een gewone sito, of andere sproeiers. Best gewoon even vragen denk ik. Voor die 40 euro extra zou ik het in ieder geval wel weten als het dan iets kwalitatiever is.

Als je trouwens overweegt om een sito + te steken zou ik eerst wel eens proberen te horen hoe dat klinkt, want dat is toch wel een serieus verschil. Kwestie van geen geld te steken in iets dat je misschien na 5 km begint te irriteren.

Wat is je topsnelheid trouwens nu alles nog origineel is?

Link naar reactie

even reageren op wat guylin schreef ivm uitlaat vervangen:

het achetwiel hoeft er niet uit hoor, gewoon je band aflaten volstaat

daarna natuurlijk wel weer even oppompen zenne ;-)

Link naar reactie

@ alle LML-ers die het misschien nog niet wisten: op http://www.vespaforum.be/forum/viewtopi ... =94549&p=2 staat ook een hoop info over LML aanpassingen.

Er wordt biezonder veel over en weer geschreven over dit onderwerp, dat vind ik supper want ik steek er telkens wel weer iets van op :-)

Mij lijkt het ook interessant "live" ervaringen op te doen. Ik bedoel: dinsdag stopte Thomas (ook een LML-rijdenr) toevallig aan mijn deur (Leuven) omdat mijn LML net buiten stond. Leuke babbel, zijn LML motor is nog volledig origineel met 2.600 km op de teller. Mijn LML is getweakt zoals in Scootering magazine. Ik bood hem een korte rit aan op mijn LML en hij was meteen verkocht. Hij had ook veel gelezen en getwijfeld, etc... maar nu hij werkelijk het verschil heeft gevoeld twijfelt hij geen seconde om zijn LML ook aan te passen.

Conclusie: LML-ers die bij elkaar in de buurt wonen en wel of geen aanpassingen hebben gedaan zouden eens kunnen afspreken met elkaar. Is dat een idee.

Aan mij mag je het altijd vragen :-)

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...