Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Bandenkeuze.


bolderik

Aanbevolen berichten

Ik lees diverse keren over een instabiel stuurgedrag door oa slecht uitgebalanceerd voorwiel. Ook speelt de juiste bandenkeuze (merk/type) hierin een rol.

Omdat er tegenwoordig zoveel verschillende soorten merken banden zijn, zullen er best wel veel goede tussen zitten. Misschien kan het dus eenvoudiger : welke band moet je nooit aanschaffen en waarom niet ? Vergeet niet het type scooter te vermelden.

Groeten,

Paul

Link naar reactie

Heb een tijdje rondgereden met Michelin DEXTER : zeer tevreden over, vooral bij regenweer. Michelin S1 : ook best wel tevreden van en Zippy1 is ook goed. Nu rijdt ik met banden rond die ze bij Scootermarket aanraadden (ben de naam kwijt) en ook dat gaat best goed.

Vooral die standaard-banden die erop staan als je een PX koopt trekken op niets.

Link naar reactie
Nu rijdt ik met banden rond die ze bij Scootermarket aanraadden (ben de naam kwijt) en ook dat gaat best goed.

Dat zijn de banden van Michelin, SM100

klopt, naar het schijnt zijn die niet zo goed in regenweer.

@T5scooterboy

Wist niet dat de Dexters niet meer gemaakt werden. Heb toch 2 paar in volle tevredenheid versleten. Soit.

Link naar reactie
klopt, naar het schijnt zijn die niet zo goed in regenweer.

Ik heb daar nog geen problemen mee ondervonden in regenweer. Ik had dat wel wel met de S1 van Michelin, misschien verwar deze met elkaar...

Link naar reactie

lees vaak slechte reacties over de banden die standaard liggen op de px-en.

ik heb nu bijna 2000 km met men px 150 gereden. dagelijks gebruik,dus... regen,koude temperaturen...enzoverder.

geen probleem om men scooter op de baan te houden...kan niets slecht over deze banden zeggen...

Link naar reactie

even een stom vraagje: hoeveel druk moet er op de (standaard) banden van een px125 worden gezet?

Ben mijn handleiding kwijt en met name mijn achterband wordt wel heel plat. het voelt niet echt veilig meer aan. Zet er liever de juiste druk op dan zomaar wat te blazen.

Link naar reactie

@Morby : (er zijn geen domme vragen) vooraan 1,75 à 1,9 en achteraan 2,0 alleen en 2,3 met iemand achterop. Ik heb altijd 2,3 achter.

@Stino : Er bestaan bredere banden maar je kunt ze meestal niet zomaar monteren. Ik zie dat je een GS hebt. Ik denk dat ge op die velgen wel een 100/90-10 kunt monteren. Check even de spatie tussen achterband en koppelingsdeksel.

Mike.

Link naar reactie
even een stom vraagje: hoeveel druk moet er op de (standaard) banden van een px125 worden gezet?

Zo stom is die vraag niet. Een en ander is afhankelijk van je eigen gewicht en je bagage (passagier of niet e.d.). Ook wat je zelf het prettigste vind. Goede richtwaarde voor de achterband is 2 bar als je alleen rijdt en 2,5 met duo (of als je het gewicht van 2 personen hebt :)) Voor heb ik er zelf zo'n 1,8 in.

Link naar reactie
@Morby : (er zijn geen domme vragen) vooraan 1,75 à 1,9 en achteraan 2,0 alleen en 2,3 met iemand achterop. Ik heb altijd 2,3 achter.

@Stino : Er bestaan bredere banden maar je kunt ze meestal niet zomaar monteren. Ik zie dat je een GS hebt. Ik denk dat ge op die velgen wel een 100/90-10 kunt monteren. Check even de spatie tussen achterband en koppelingsdeksel.

Mike.

staat ondertussen wel een px200 onder...

Link naar reactie

Persoonlijk rij ik liever met banden die iets te hard staan dan te zacht ... vooraan net geen 2 bar, achteraan 2,4 (en ik rij altijd alleen).

Te zachte banden geven meer verbruik, slechtere wegligging, langere remweg en verhoogde kans op klapband ...

als je niet overdrijft in je bochtenwerk kan een harde bandenspanning ook niet echt kwaad.

Link naar reactie
  • 4 maanden later...

Eerst en vooral: Hallo! (eerste post...)

In het voorjaar ben ik aan de praat geraakt met enkele mensen van Gent over de bandenkeuze. Op mijn PX125 staan de standaard-fabriek banden, de "rechtendoor banden" volgens menig Gents vepist. Nu dat mijn rechtendoor banden (achterband) eindelijk zijn afgesleten zou ik willen weten met welke banden ik ze best vervang. (moeten voor en achterband tezamen vervangen worden of kan enkel de slechte?)

Kan je hiervoor naar een bandencentrale gaan of best bij vespazaak?

Dank!

Link naar reactie

@ James_Congo

Best met dezelfde banden rijden (voor- en achteraan). Gebruik je voorste dan als reserve als die nog niet is afgesleten.

Je kan dit kopen in bandencentrale en vespazaak.

Mijn voorstel is Michelin Sm100, maar de keuze van banden is persoonlijk en is afhankelijk van je rijstijl.

Link naar reactie

Ik ben zeer te spreken over Continental Navigators (als ze tenminste te krijgen zijn). Heb de banden ook op een circuit uit kunnen proberen en ze hielden erg goed grip. Slijten niet te snel. Doen het goed in de regen/nat wegdek.

Link naar reactie

SIP Performers gestoken voor de reis, 4000km gereden in totaal en de achterband is afgesleten. Als het warm werd (35°) begonnen ze slap te worden (de rubber) en met regenweer ook niet aan te raden.

Conclusie: nooit meer.

Ik denk wel dat Sm100 de beste zijn.

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...