Ga naar inhoud
Vespaforum.be

carbu gs 150cc


nero

Aanbevolen berichten

René heeft gelijk volgens mij, was eens een motor aan't laten proefdraaien(zonder cilinderkap en vleugel bij vrij koel weer. Nadat de motor een half uurtje had gedraaid, kwam er zelf ijsvorming op de carbu. Ik denk dat dat dit ook te maken heeft met de verdamping van de benzine (te vergelijken met methanol ed).

Ik heb contact opgenomen met een bedrijf dat hardverchroomd, maar ben van een kale reis teruggekomen met het volgende antwoord

Geachte,

wij doen inderdaad aan hardverchromen, echter niet op aluminium

zelfs denk ik niet dat dit in Belgie gedaan wordt

Mvg

Michel Buyse

D'HAENE NV

Ik ga nog een paar bedrijven contacteren, maar ondertussen heb ik ook gevonden dat er bedrijven bestaan die idd met een soort kunststof werken ipv het chromeren, ik ga daar ook eens mijn licht opsteken.

Ik heb ook een mailtje gestuurd naar dellorto met de vraag of zij soms een carbu hadden die kon dienen ter vervanging van de gs-carbu en met zo weinig mogelijk ombouwwerk aan de motor. Hier hun antwoord:

There are no carburettors available for this engine, sorry.

Ik hou jullie op de hoogte! Groetjes, pieter

Link naar reactie

@Nero, ik heb ooit eens enkele delen laten coaten met een PU hars, bedrijf in Genk denk ik, onderdelen werden gedompeld in een bad. Het resultaat was een laagje transparante PU van ongeveer 1mm rondom. Maar nauwkeurigheid is met dat procede niet haalbaar. Dan moet je achteraf het onderdeel tot op de gevraagde diameter afdraaien.Buiten het feit dat met PU je schuif nauwelijks gaat schuicven :))

Hetgeen jij zoekt, denk ik, is een bedrijf dat bv een alu cilinder opnieuw met een nicasil laagje kan coaten maar dan nu voor een carb schuif. Kijk eens op:

http://www.powerseal.nl/home.asp

Link naar reactie

Ik heb misschien nog een gasschuif liggen nero,geef eens de maten door.

Link naar reactie

@ nico: de lengte van de piston is ongeveer 32mm en de diameter (gemeten op mijn nieuwe carb) 25,95mm. Ik denk dat een volledig nieuwe piston 26mm diameter moet hebben. Als je nog zo'n "New Old Stock"-stukje liggen hebt, laat maar iets weten.

@ designo: is idd zoiets dat ik zoek, alleen vrij ver voor mij(nederland)en vrij duur. Als de coating voldoende dik kan worden gezet kan dit een oplossing zijn voor mijn probleem. Ga eens proberen of er geen belgische firma bestaat die hetzelfde procedé toepast. Als PU "gripeert" is dat idd niet de gepaste optie.

Kent iemand de originele sproeiermaten van een gs-carb? Blijkbaar zijn de sproeiers wel nog te verkrijgen bij dellorto maar ze vragen wel welke maat ik moet hebben. Als de cilinder uitgeboord wordt (in dit geval naar 57,4mm) moeten de sproeiermaten ook worden aangepast of heeft dit geen enkel belang? Ik zou een paar verschillende sproeiers kunnen bestellen en uitproberen, maar dellorto heeft zijn naam niet gestolen.

Alles bijeen lijkt de grondige revisie van een carb een vrij dure aangelegenheid te worden. Maar ja, de gs-liefhebber weet toch waarvoor hij gaat werken, om zijn scooter te onderhouden.(lol)

Link naar reactie
Als de cilinder uitgeboord wordt (in dit geval naar 57,4mm) moeten de sproeiermaten ook worden aangepast of heeft dit geen enkel belang?

Dit zou geen belang mogen hebben, de sproeiers staan in relatie tot de diameter van de venturi, dus de doorgang naar de cilinder, niet de diameter van de gasschuif...

Link naar reactie

@Nero,

ivm met het uitboren van de cilinder, dat is de enige manier, je zult een beetje moeten experimenteren met sproeiers om tot het juiste mengsel te komen. Beter te vet beginnen en afbouwen is de enige raad die ik je kan geven. Die van Dellorto moeten normaal weten welke sproeier maat (ongeveer) overeenkomt voor eenzelfde venturi maat met cilinderinhoud van 156a157cc (te berekenen).

ivm uit uitboren van de gasschuif, de kost gaat idd de hoogte in: uitboren alu gasschuif-holte, aanmaak nieuwe gasschuif of coaten oude schuif of coaten van de wand van de gasschuif, aankoop joints ter revisie,...Dan nog zit je met een carb met horizontale schuif wat inse een slecht concept is om bedrijfszeker te blijven werken.

Misschien enkele revisiebedrijven contacteren wat het zou kosten om 5 à 10 carbs te laten revisiseren. Misschien korting bij die hoeveelheden.

Tenzij je echt overtuigd bent om je GS origineel te houden zou je naar een alternatieve carb kunnen zoeken.

Link naar reactie

Heb de sproeiermaten van een gs 150-carbu gevonden: hoofdsproeier 260 /stationaire sproeier 50. Deze maten komen uit een boekje dat vooral over de gs gaat. Deze maten lijken me wel aan de grote kant, of zijn dit engelse maten?

En wie zoekt, die vindt: ik heb juist 3 spiksplinternieuwe pistons voor carbu's kunnen aanschaffen voor de prijs van 35€/stuk. Wie doet goedkoper! Nu alleen nog een middel vinden om het carbuhuis aan te passen, en we zijn weer vertrokken. Groetjes, pieter.

Link naar reactie

@ designo: bedankt! De sproeiermaat "260" staat voor de sproeierhouder waar de naald en de hoofdsproeier in komt, was mij niet helemaal duidelijk. Ik ga maandag waarschijnlijk een bestelling plaatsen bij dellorto. Als er iemand nog carburatoronderdelen nodig heeft laat iets weten, dan stuur ik het mailtje door van dellorto met een plannetje van de onderdelen en een lijst van de onderdelen die nog beschikbaar zijn + prijs. Groetjes, pieter.

Link naar reactie

@ nero,

ik heb nog een gasschuif liggen met als maten:

hoogte cilinder 32mm

Diameter 25.95mm

zeer goede staat en ik denk zeer weinig gebruikt zelfs.

Vgr nico

Link naar reactie

ik weet het er zijn er de laatste tijd 3 bij ebay duitsland verkocht voor rond de 100 euro

ik d8 er iets goedkoper nog aan te raken maar dit gaat denk ik niet lukken

misschien kies ik dan toch nog voor de andere optie ik heb nog een 200 blok liggen waar ik ook nog een deel moet voor aankopen en dan gaat dit blokje eronder wat misschien ook betrouwbaarder en goedkoper is en simpeler voor aan stukken te raken en laat ik het gs blokje nog even op het schab liggen

grtz sidvespa

Link naar reactie

tis niet voor een gs bartje

Link naar reactie

en voor sproeiers zou ik moeten kijken ze.

welke sproeiers?

Link naar reactie
  • 2 weken later...

Beste prijzen die ik heb gevonden zonder verzendingskosten (circa 15euri):

1 DEELORTO UB24BS2 NEU 155 EURO

* 1 SCHIEBER NEU 25 ´´

* FEDER + CLIP NEU 4 ´´

* NADEL E21 NEU 10 ´´

* 115er HAUPTDUESE NEU 7 ´´

* 1 MISCHROHR 260 A NEU 22 ´´

* 1 50 er NEBENDUESE NEU 6 ´´

* SATZ DICHT.+ 0-RINGE 7 ´´

"Besser fett dan fest!"

Link naar reactie

Hier de prijzen bij dellorto (ik weet niet hoeveel een pond tegenwoordig staat):

ub23s3wu5.th.jpg

1/1580-36 vite fiss.coperchio vachetta £0.75 each

8/1382-30 attaco vaschetta X2 £0.65 each

10/1486X02 getto massimo £2.95 (what size?)

11/1485X28 polverizzatore £11.95 (what size?)

12/1488X02 gettominimo £2.95 (what size?)

13/0096-27 dado blocc.vit reg.valvola £0.95

14/1095-37 vite reg.valvola £4.85

15/3281-27 dado blocc.vite reg.valvola not available

16/3612-37 vite.valvola not available

18/1416-30 guarnizione pipetta (x2) £0.65 each

23/4330X64 valvola gas not available

24/3345X08 spillo conico tipo E £9.95 (what size?)

30/1576-27 dado blocc.vite tendifilo use 1691 £0.30

31/1104-37 vite tendifilo £1.95

Kan iemand een vertaling van de duitse termen, ik moet toegeven dat ik er niet veel van snap.

Bij een 24mm-carbu moet je waarschijnlijk je spruitstukuitgang gedraaid worden onder een hoek van 90° of kun je het vlotterhuis van een gs-carbu bezigen, en zo ja komen de maten (in- en uitgang) overeen met de luchtfilter en het bestaande spruitstuk of moet dat worden aangepast.

Ik heb de 3 repro-carbupistons toegekregen maar spijtig genoeg nog geen tijd gehad om er eentje uit te proberen. Heb er wel eentje vervangen en even de vespa doen draaien. Het ziet er veel belovend uit (nog de carbu een beetje bijregelen met warme motor).

@designo: heb jij al nieuws van de kunststofpistons? Groetjes, pieter.

Link naar reactie

Neen, heb eigenlijk die piste even links laten liggen.

Ik heb gezocht naar een leverancier van onderdelen die om te beginnen al een schuif beschikbaar hadden. Niet Dell'orto zelf dus.

Bovenstaande prijzen dus als resultaat. 25euro per schuif, nog steeds nieuw beschikbaar. Denk dat dat het meest prijsgunstig alternatief is.

Ik denk dat ik er al vast bestel.

Ik: Meneer, hebt u onderdelen van een carburator UB23 liggen?

Zij: neen, hebben alleen complete carburateurs liggen.

Ik: Wat kost dan een complete carburateur UB23?

Zij: Die bestaan enkel in 20, 22 of 24 maat niet in 23!

Ik: Kunt u me dan zeggen wat een UB24 lost?

Zij: We hebben de UB serie niet in stock liggen!

Kijk daar val ik van achterover. 3 mails nodig om te zeggen hebben we niet.

Greetz

Geloof wel dat als die stock éénmaal is uitgeput, dat een kunststoffen wel een optie is.

Link naar reactie

@designo: zou het mogelijk zijn om een paar stukken mee te bestellen (sproeiers en sproeierhouders)? Ik twijfel alleen nog over de maat van de hoofdsproeier, op de sproeier van de foto lijkt mij "105" te staan. Het kan natuurlijk dat ze de sproeiermaat al eens hebben aangepast. Weet jij hoe die maten oplopen (per 5/100 of zoiets)? Ik zal morgen mijn nieuwe carbu demonteren en zien of ik daar een maat op vindt. Als we met een paar mensen meer onderdelen kunnen aankopen is een korting misschien niet onmogelijk.

Indien je hier geen interesse voor hebt zou je me dan de gegevens van die leverancier kunnen doormailen? Bedankt op voorhand, pieter.

email: pieter.d_hondt@skynet.be

Die mannen van dellorto lijken mij idd. iedereen een beetje aan t'lijntje te houden!

Link naar reactie

@ pieter samenbestelling lijkt me geen slecht idee vermits de onderdelen toch klein zijn, gaan er gerust meer in een doosje gaan. Ik weet wel niet hoeveel er bij die leverancier beschikbaar zijn en heb ook nog nooit iets gekocht van hem dus tast daar ook in het duister.

Oproep aan de rest der geïnteresseerden. Indien men ook wenst deel te nemen graag interesse hier tonen of via een e-mail. Details zullen we wel verder bespreken.

Afhankelijk van de hoeveelheid zal ik eens informeren achter eventuele korting.

Het gaat dus hier specifiek over het samenaankopen van nieuwe onderdelen van de carburator van Dell'Orto nl de UB24 (2takt) waarvan er ook delen gebruikt worden in de UB23 (GS150 VS1-2-3-4-5):

* gasschuif : 25eur

* veer + clips : 4eur

* naald E21 : 10 eur

* Hoofdsproeier 115 : 7eur

* Mengsproeier 260 A : 22eur

* Stationaire sproeier 50 : 6 eur

* Set dichtingen en O ringen : 7eur

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...