Ga naar inhoud
Vespaforum.be

carbu gs 150cc


nero

Aanbevolen berichten

Op algemene aanvraag van...René. Hier een vraagje voor de techneuten van het forum. Zoals jullie waarschijnlijk al zullen weten zijn nieuwe carburators voor een 150cc gs als men nog eentje vindt onbetaalbaar geworden. Verleden week is er nog eentje verkocht voor 445 dollar (ja Geert, helemaal zot geworden) in Thailand. Mijn vraag is of er een alternatief bestaat voor de 23 mm carbu's dat minder duur is en aanpasbaar zonder schade te moeten toebrengen aan de bestaande delen(teut,luchtfilter,chocke). Ik heb bij dellorto (thanks designo)een paar mogelijke modellen gezien, maar daar ik een leek op carburatorgebied graag jullie mening en/of ervaring. Of kan er iemand een degelijk adres waar men carbu's reviseert (speling door slijtage tussen het carbuhuis en de gasschuif kan wegnemen op één of andere manier). Of heeft er iemand nog een nieuwe liggen (dream on, babe). Voor alle duidelijkheid, het gaat hier over een carbu met "liggende" gasschuif. Bedankt op voorhand voor jullie reacties. Pieter.

Link naar reactie

naar mijn gedacht moet een nieuwe carbu,mikuni of dergelijke met een manifold toch lukken?

Vgr nico

Link naar reactie

Hi Pieter,

ik veronderstel dat ge een nieuwe UB 23 zoekt omdat de oude versleten is.

Neem eens de schuifpasser en controleer de slijtage van het gasschof.

Ik heb hier twee UA 16 si liggen die er versleten UITZIEN Maar na meting blijkt er absoluut geen slijtage te zijn. De cilinders zijn nog mooi rond en hebben een diameter van 20,95 mm. Trouwens betwijfel ik of zulk goed geolied schof met 6% mixture vlug verslijt. Ook is het loopvlak van de op elkaar schurende delen groot waardoor de slijtage niet groot is.

Sorry Pieter ik heb geen Mikuni meer.

Groetjes aan Michele

René

Link naar reactie

vespacarbu002di4.th.jpg

vespacarbu004zz8.th.jpg

vespacarbu008kw8.th.jpg

Hier een paar afbeeldingen van de "beruchte" gasschuif. Zoals men op de eerste foto kan zien is er relatief veel speling tussen het carbuhuis en de gasschuif. De diameter van de gasschuif is ongeveer 25,7mm terwijl de binnendiameter van het carbuhuis vlot 26mm bedraagt. Dus René, ik vrees dat die van jou niet zullen passen, toch bedankt.(Wat Michele betreft, ik denk dat je de verkeerde persoon voor ogen hebt)

Zou er geen coating bestaan die het verschil(zo'n 0,2mm) kan opvangen en die zowel hittebestendig als slijtvast is en niet wordt opgelost door benzine?

@schelmke: gebruikte carbu's vindt men nog wel maar ze hebben meestal dezelfde problemen. Ik ga hem toch volgen, als de prijs niet uit de hand loopt...

@nico: bedoel je met die "manifold" het spruitstuk op de cilinder? Heb jij al ervaring met het ombouwen naar een mikuni en zo ja welk model?

Ideaal zou zijn: een "liggende" carbu met een binnendiameter onderaan van 31,5mm en bovenaan een buitendiameter van 31,5mm. Maar ik weet niet of er verschil bestaat in carbu's tussen pakweg een 50cc en een 150cc, of kan men dat opvangen door de regeling van de carbu?

Link naar reactie

Haha,mijn stokpaardje,

dankzij rene heb ik een Mikuni op de kop kunnen tikken, bedoeling was idd een ander spruitstuk te maken samen met gio695 en de Ub23 carb te vervangen.

Project is reeds gevorderd en heb al op het GSF gelijk gezinden gevonden die ook iets dergelijks hebben geprobeerd. Zo is er een P.Witzen uit Aachen die GS150's ombouwd naar een S24/24 carb uit een PX. De si reeks is nl een vrij platte carb en met een zeer kort aanzuigcollector van denk malossi met een aangepaste carterflens.

Na deze winter hoop ik de mikuni ook in gebruik te nemen, hou jullie op de hoogte.

Link naar reactie

Hou mij ook maar op de hoogte want ik heb hier ook zo'n motor liggen die nooit optimaal gewerkt heeft en de oorzaak zou daar wel eens kunnen liggen... Vooral dat gedoe met die Mikuni interesseert mij mateloos!

Link naar reactie

volgens mij moet dit te doen zijn.

vermits wat enige ervaring en veel aanpassingen.

een carbu is een carbu hé.

enkel maken dat de vlotter horizontaal blijft,en de inlaat ongeveer hetzelfde is.

Mag niet meer dan 3 mm verschillen.

Link naar reactie

toen ik aan cutdowner (hier ook soms aanwezig op dit forum ) mijn verhaal deed over mijn GS 150 die ik had gekocht had en de stukken die er aan ontbraken waaronder een deel van de carbu enz gaf hij mij de raad om ineens over te schakelen op een nieuwe carbu (bvb mikuni) omdat de originele ook heel moeilijk af te stellen enz zouden zijn en ook niet van de beste reeks dellorto's

hij sprak toen van de aanpassingen die er moesten gebeuren en dit zou enkel het spuitstuk zijn maar ik denk dat het voor vele van de sleutelaars hier geen probleem mag zijn om dit aan te passen

grtz sidvespa

PS cutdowner mocht je dit lezen zeg eens bvb welk type enz het best te gebruiken zijn

Link naar reactie

dit zou moeten gaan met een zelfgemaakt spruitstuk (manifold)

http://cgi.ebay.at/Mikuni-Vergaser-20mm-wie-neu_W0QQitemZ180047566511QQihZ008QQcategoryZ86754QQrdZ1QQcmdZViewItem#ebayphotohosting

let enkel op bij het kopen van een carbu dat deze wel degelijk voor een 2Takt is.

een 4takt carbu is anders.

Link naar reactie

Hi Pieter

Ik zie wat versleten is en stel me enkele vragen.

Wat wilt ge, een performanter motor of revisie?

Bij het eerste moet uiteraard de carburator vervangen worden.

Maar bij restauratie denk ik niet dat een uitgesleten gasschuif van kapitaal belang is. Voor het starten absoluut niet. Bij het rijden ook niet zo, behalve bij afremmen. Het grote probleem zal de relanti zijn. Een hoog toerental kan hinderlijk zijn aan een roodlicht.

Als het niet de bedoeling is van te tunen zou ik de carburator weer monteren en eens kijken wat de problemen zijn

Succes

Link naar reactie
Hier een paar afbeeldingen van de "beruchte" gasschuif. Zoals men op de eerste foto kan zien is er relatief veel speling tussen het carbuhuis en de gasschuif. De diameter van de gasschuif is ongeveer 25,7mm terwijl de binnendiameter van het carbuhuis vlot 26mm bedraagt.

Wat moet de speling bedragen? Weet er iemand hoeveel speling de schuif moet hebben in het carburatorhuis?

Als je iets niet kan kopen, maak het dan! Laat de carbu eens uitboren/slijpen/honen zodat je een perfect ronde gelijkmatige boring hebt en laat een nieuwe schuif maken met de correcte speling! Met een draaibank, boormachine en een Dremel kan je al heel veel hoor! Zo hoogtechnolgisch zijn die dingen overigens niet, en er zijn weinig afmetingen aan zo'n ding die van groot belang zijn of die bijster nauwkeurig moeten zijn! Als je de vorm van de afsluiting correct hebt, het ding is rond en je kan er de kabel aan vastmaken doet de rest er niet toe, en als je schuif een beetje zwaarder is, is dat echt geen probleem hoor!

Link naar reactie

Ik kan anders mijn licht eens opsteken bij een revisiebedrijf van motoren. Het probleem bij het maken van zo'n gasschuif ligt hem bij de naaldbevestiging. Deze kan worden ingesteld door middel van een clips (4 of 5 standen). Het uitfresen van een carbu kan volgens mij geen al te grote problemen opleveren als hij kan worden vastgeklemd in een draaibank. Ik wil mij wel inschrijven voor een 4-tal carbu's.

@René: met een nieuwe carbu is je motor altijd performanter (heb het geluk gehad een paar jaar geleden om tegen een "schappelijke" prijs een nieuwe aan te schaffen). Versleten carbu's zijn niet meer af te stellen, met alle gevolgen vandien; bougies veranderen bij vleet, mindere prestaties, rookontwikkeling,...

Ik stelde de vraag hier op het forum omdat onze carbu's toch eens zullen sleet vertonen en ik er geen museumstuk wil van maken.

Link naar reactie

Ik weet niet hoe 'gemakkelijk' het is een carburatorhuis uit te boren, is jaren geleden dat ik de mijne nog eens bekeken heb, maar mijn motor reed vrij goed, dus i kweet zelfs niet of het op de mijne nodig was. Eerste moeilijkheid die ik kan bedenken zou inderdaad de zitting van de sproeier zijn waartegen de naald afdicht, ik weet niet hoe de carbu er vanbinnen uitziet en dit is de bepalende factor om te weten of die uitgeboord kan worden. het is een gegoten stuk en als daar verstevigingsribben of dergelijke inzitten kan dat problemen opleveren.

Een schuif herproduceren mag geen probleem zijn, maar goedkoop zal het zeker ook niet zijn, en dan denk ik eventueel verder in de richting van de carbu uit te boren naar 24mm en een schuif van een 24mm-carbu te gebruiken indien gelijkvormig, ik meen ergens gelezen te hebben dat deze carbu's ook in 24mm bestonden en waarschijnlijk zal de gasschuif dan ook groter zijn.

Link naar reactie

carbu009ub4.th.jpg

carbu013lg4.th.jpg

carbu015pb4.th.jpg

Hier een paar detailfoto's van het binnenste van de carbu. Veel overschot is er wel niet om uit te boren, er zit na. een sproeieropening op de zijkant. Het zou ook moeten gebeuren met een "voorsnijboor" zoals bestaat voor hout,maar dan voor,metaal. De gasschuif gaat na op de zijkanten immers in de cirkelvormige gleuf bij relantistand. Die gleuf mag volgens mij ook niet te breed worden, anders kan de gasschuif beginnen trillen en/of onvoldoende afsluiten. t'zou misschien simpelder zijn om een gasschuif met 2 trappen te maken, ttz. de diameter aan de sproeierzitting onverandert te laten en pas voorbij de ingang van het spruitstuk de carbu uit te boren. De grotere gasschuif moet op het uiteinde kunnen afgefreesd worden (ongeveer over een lengte van 1cm) en zal bij open stand veel minder speling vertonen. Als uitsmijter de naald met de verschillende standmogelijkheden. groetjes, pieter.

carbu008so4.th.jpg

Link naar reactie

Moet het dan geboord worden?

Is licht ophonen niet voldoende, zeg maar met een beetje polierpasta en een politour doek het geheel rond maken en alle krassen eruit?

Dit wil wel altijd zeggen meer speling tov vroeger.

Op de site van gsracing staat dat de schuif van een UB23 of UB24 dezelfde zijn.

Er staat ook ergens dat er kunstoffen exemplaren zouden zijn?

Dat brengt me op het volgende idee.

Tegenwoordig kan men met stereolithografiën heel snel, nauwkeurig en uit duurzaam materiaal (Polyamide of zo..) 3D vormen 'laseren'. Dus ik hoef, in theorie, zo'n schuif iets groter uit te tekenen en op te sturen naar Materialise of zo en enkele dagen later heb je een schuif.

In de praktijk misschien toch enkele vraagtekens naar bestendigheid tegen benzine, oliën, temperatuur..

Ik kan eens informeren.

Link naar reactie

Pieter

Die carburator stond op een scooter waarmee gecrost is in duinen- of kempenzand. Dat is geen gewone slijtage! Geloof me, die krassen komen voort van het zand.

Momenteel staat een vnb op mijn werkbank en heb twee carburators AU16S1 één met behoorlijk wat slijtage op het gasschof. Maar ik ondervind daar absoluut geen hinder van.

Door de carburator van die UB23 komt benzine met 5% olie dat is voldoende smering voor het schof.

Ik vraag me af waar de olie in de carburator van een PX motor komt als die gemengd wordt na het schof is de smering 0% olie hier zullen dan met de tijd waarschijnlijk problemen voorkomen.

Als er geen moeilijkheden zijn om uw relanti te regelen is er geen reden tot paniek.

Steek de scooter in elkaar en rijden maar.

Succes

Link naar reactie

Ik heb het even nagezien bij de PX carburator. In de nabijheid van de mengselschroef is een gaatje juist boven het schof waaruit de olie op de voorkant van het schof terecht komt. Naar mijn mening wordt het schof niet of zeer weinig gesmeerd.

Het is natuurlijk een VNA

vna.JPG

Link naar reactie

@René: geloof me, sleet op de UB 23 S is legendarisch, en de gevolgen daar van zijn nefast voor het rijgedrag van je scooter. Dat heeft deels te maken met de mindere kwaliteit van die bepaalde carburators, en ook door het feit dat ze een liggende gasschuif hebben(slijten veel sneller dan verticaal geplaatste gasschuiven. Ik heb mijn nieuwe carbu op mijn andere scooter geplaatst en alle probemen waren verdwenen; slecht starten, zwart aangeslagen bougies, verzuipen van de motor als hij warm staat, stilvallen bij het vertrekken met warme motor, kortom onbetrouwbaar. Als je op een paar sites gaat over carbu's van de gs 150 kun je daar dezelfde comentaren horen. Moesten die carbu's minder rap uitslijten zouden ze niet zo duur verkocht en gekocht worden. Ik had het liever anders gezien, maar... Het kan idd. zijn dat deze carb op het noordzeestrand heeft rondgereden, dat ga ik niet betwisten, maar zeker is dat dit geen alleenstaand geval is.

@designo: Valt te proberen, maar ik heb ook een beetje mijn twijfels bij de kwaliteit van het materiaal. Ik denk ook dat de uiboren een must is omdat door de horizontale stand van de schuif de carbu ovaal uitslijt, dat krijg je niet goed door polieren. Het probleem bij die bepaalde carbu's ligt volgens mij door het onevenwicht tussen de naald en de gasschuif waardoor de bronzen zitting die de benzine doseert dmv de naald, vroegtijdig gaat sleet vertonen. De speling tussen de gasschuif en de carbu zijn volgens mij daarvan de oorzaak.

Ik heb wel vanavond eens gezocht en dit gevonden: http://www.jansenchroom.nl/index.html

Indien dit zou mogelijk zijn, zou ik het volgende willen (laten) doen: het carbuhuis laten uitboren tot het mooi rond staat, max 1mm. Het steunende gedeelte in de carbu laten chromeren 1mm dik, de gasschuif ook laten chromeren 1mm en als er overschot is de gasschuif tot op de juiste maat weer laten afdraaien. Volgens mij bekom je dan een carbu die een leven (en misschien iets langer) meegaat. Hier onder een snelschets van mijn eventuele plannen. Zijn er hier mensen op het forum die ervaring hebben met hardverchromen of kan iemand een firma in Belgie die zich daarmee bezighoud? Ik ben benieuwd!

schemacarbugd8.th.jpg

Link naar reactie

Heb de vraag gesteld aan materialise of ze een kunststof hebben in de SLS-afdeling die tegen hoge temperaturen kan, bestendig tegen benzine en oliën en kleine weerstand heeft tegen wrijving.

Zegt ze doodleuk: "Wat is de maximum temperatuur waartegen het moet kunnen meneer?"

Euhhhhh, geen idee.

Iemand ooit een thermometer thv zijn carburateur gehouden?

Bij welke temperatuur verdampt benzine met 6% olie?

Ze hebben nl. een soort alu-nylon legering die tot 170° aankan.

Link naar reactie

Nie warm Michele,

Zeker geen 70° Wie heeft al eens zijn vingers aan een carburator verbrand? Rechtstreekse warmte krijgt de carburator niet van de cilinder, want om de carburator koel te houden zit een isolatiering in de carburator van een of andere kunststof. Wel stralingswarmte als de scooter stil staat

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...