Jump to content
Vespaforum.be

V5a2m passend maken voor pk50xl


C.Beckers

Recommended Posts

Dag allemaal,

Blokje zit er terug onder, spruitstuk past perfect nu. (Dank voor de raad!)

Een vraagje voor de specialisten, ik heb destijds een sito plus voor PK50XL gekocht. Heb hem even gemonteerd om te tonen hoe slecht die zit. 
Is het normaal dat die totaal niet aansluit aan uitlaat spruitstuk ? (Dat ik ook moet vervangen want draad voor uitlaat is kapot) Het verschil is echt aanzienlijk groot. Raakt zelfs kader.  

IMG_0261.thumb.jpeg.1282a311561f16d129859c28ec10e0cd.jpeg
-Op welke vespa past deze uitlaat dan wel?
-Welk uitlaatspruitstuk en uitlaat kan ik bestellen dat meteen past? (Mag sito+ zijn uiteraard)

Alvast bedankt voor de goede raad,


IMG_0259.thumb.jpeg.c5dc0fa075ea42d4bce636e9b97b5106.jpegIMG_0258.thumb.jpeg.e059824d4b60df03072cd4e10cdb24b8.jpeg

Link to comment

Wat is de totale afstand tussen de 2 uitlaatboutgaten? 
- 52mm = korte slag cilinders (tot 112cc, behoudens uitzonderingen)
- 56mm = lange slag cilinders (vanaf 125cc, behoudens uitzonderingen)

Link to comment
  • 3 weeks later...

Update,

Uitlaat voor Vespa 50 special paste ook niet.😅  (Bocht raakt kader)
Opnieuw sito gekocht en die paste mits kleine aanpassing aan bevestiging, had vermoedelijk enkele jaren geleden een foute sito gekocht voor ander typePK XL...

Blok heeft al even gedraaid.
Compressie lijkt me alleszins goed.  Vonk is uitstekend 
 

Bedankt voor jullie gewaardeerde raad!

 

 

 

 

Edited by C.Beckers
Link to comment

Als de motor ok draait op remreiniger zou'k eerst maar eens richting benzinetoevoer kijken (kraan, darm, carbo-internals, naald, vlotter,...).

Link to comment
  • 2 weeks later...

Dag allen,

Ik dacht m'n vespa eens even in gang te trappen voor het weekend, maar hij wil dan toch niet echt.
Starten wel, maar blijven draaien of toeren maken niet voor lang.
Nafttoevoer lijkt me goed, heb nieuwe darm gestoken zodat ik eventuele lucht kan zien maar die is in orde.

Carbu is gloednieuw (16.16), en dezelfde als dat er eerst opstond. Zit nieuwe rubber rond spruitstuk, en dicht ook mooi af tussen carbu en spruitstuk. 

Bougie geeft mooie vonk. Zou het iets te maken kunnen hebben met timing van de ontsteking? (Rekening houdende met de vergrote inlaat & sito +?)
Of hebben jullie kenners andere ideeën wat ik nog kan nakijken?

Filmpje met geluid toegevoegd.

Merci alvast ,

 

 

 

 

Link to comment

Choke staat nog vol open in het 2de filmpje.

Welke sproeiers zitten er in?

Edited by Frederik9111
Link to comment

Ik heb de hoofdsproeier eens drastisch verkleind van 64 naar 54 (had geen andere liggen) en de andere naar 40 ipv 50.
Vespa start met choke, gaat dan hoog in toeren. Zodra ik choke uitzet valt hij stil. Bij gas geven lijkt het nog altijd alsof hij verzuipt, maar de bougie is wel droog nu. Dus volgens mij krijgt hij nu te weinig benzine. 

Ik heb een sproeier setje besteld waar ik eens mee zal experimenteren in de hoop een oplossing te vinden. 

 

Link to comment

Na je hele draad nog eens doorgenomen te hebben, kan ik niks anders concluderen dan een massief luchtlek. Heeft het blok na de revisie destijds ooit goed gedraaid? If not: blokje terug open, vrees ik.

 

 

 

Link to comment

Hey Frederik, 

Bedankt voor je aanhoudende raad. 
Ik vrees er ook voor…

Welke zaken moet ik zeker nakijken? Dat ik niets mis alvorens terug te monteren. 

Is er een manier om luchtlekken te detecteren wanneer blok op werkbank staat? 

Link to comment

Wat voor luchtfilter gebruik je? je kan de invoer via het luchtfilter beperken als hij dan beter gaat lopen betekent het dat hij ergens anders lucht vandaan trekt.

vaak zitten de lekkages rondom de carb aanluiting. Testen kan door remmenreiniger te spuiten op plekken waar het lek kan zitten (terwijl het blok loopt) als hij dan meer toeren gaat maken trekt hij daar de remreiniger naar binnen. 

Link to comment
  • 3 months later...

Aan alle leden die mij enorm geholpen hebben in deze thread toch even een bedanking en een verduidelijking van de uiteindelijke oplossing;

Er was inderdaad een luchtlek, alleen niet direct op de plek waar je het verwacht. 
Het was het nieuwe spruitstuk zelf dat niet goed vastgedraaid stond vanuit fabriek. 
In al mijn haast niet nagekeken. Zie foto onder welke bouten los stonden.

Bijkomend was mijn sproeier te klein. Van al dat aanpassen en wisselen zat er nog een hoofdsproeier maat 64 in, waardoor Vespa terugviel in toeren bij gas hernemen. Zit nu hoofdsproeier maat 70 in en rijdt eindelijk zoals het hoort. 

Ik wens iedereen veel Vespa genot zodra de zon schijnt!

image.png.24e9655e5377058edb9920d607cebbad.png

  • Like 2
Link to comment

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...