C.Beckers Posted December 28, 2023 Author Share Posted December 28, 2023 Dag allemaal, Blokje zit er terug onder, spruitstuk past perfect nu. (Dank voor de raad!) Een vraagje voor de specialisten, ik heb destijds een sito plus voor PK50XL gekocht. Heb hem even gemonteerd om te tonen hoe slecht die zit. Is het normaal dat die totaal niet aansluit aan uitlaat spruitstuk ? (Dat ik ook moet vervangen want draad voor uitlaat is kapot) Het verschil is echt aanzienlijk groot. Raakt zelfs kader. -Op welke vespa past deze uitlaat dan wel? -Welk uitlaatspruitstuk en uitlaat kan ik bestellen dat meteen past? (Mag sito+ zijn uiteraard) Alvast bedankt voor de goede raad, Link to comment
Frederik9111 Posted December 28, 2023 Share Posted December 28, 2023 Wat is de totale afstand tussen de 2 uitlaatboutgaten? - 52mm = korte slag cilinders (tot 112cc, behoudens uitzonderingen) - 56mm = lange slag cilinders (vanaf 125cc, behoudens uitzonderingen) Link to comment
C.Beckers Posted December 28, 2023 Author Share Posted December 28, 2023 Dag Frederik, De gaten komen overeen, dat is 52mm. Maar de bocht zelf komt een stuk hoger uit. Heb foto genomen met plankje tussen zodat bevestingsbout even hoog zit. Dan zie je het verschil duidelijk. Link to comment
C.Beckers Posted December 28, 2023 Author Share Posted December 28, 2023 Ergens niet onlogisch gezien het een V50S blok is, maar het verschil is toch bizar. Zal me een uitlaat en spruitstuk bestellen voor v50s dat moet passen. Link to comment
C.Beckers Posted January 18 Author Share Posted January 18 (edited) Update, Uitlaat voor Vespa 50 special paste ook niet.😅 (Bocht raakt kader) Opnieuw sito gekocht en die paste mits kleine aanpassing aan bevestiging, had vermoedelijk enkele jaren geleden een foute sito gekocht voor ander typePK XL... Blok heeft al even gedraaid. Compressie lijkt me alleszins goed. Vonk is uitstekend ⚡ Bedankt voor jullie gewaardeerde raad! Edited January 18 by C.Beckers Link to comment
Frederik9111 Posted January 18 Share Posted January 18 Als de motor ok draait op remreiniger zou'k eerst maar eens richting benzinetoevoer kijken (kraan, darm, carbo-internals, naald, vlotter,...). Link to comment
C.Beckers Posted January 19 Author Share Posted January 19 Hi Frederik, had ondertussen comment aangepast. Naftdarm was vacuüm, nu start die vlot 👍 1 van de dagen testritje Link to comment
C.Beckers Posted February 2 Author Share Posted February 2 Dag allen, Ik dacht m'n vespa eens even in gang te trappen voor het weekend, maar hij wil dan toch niet echt. Starten wel, maar blijven draaien of toeren maken niet voor lang. Nafttoevoer lijkt me goed, heb nieuwe darm gestoken zodat ik eventuele lucht kan zien maar die is in orde. Carbu is gloednieuw (16.16), en dezelfde als dat er eerst opstond. Zit nieuwe rubber rond spruitstuk, en dicht ook mooi af tussen carbu en spruitstuk. Bougie geeft mooie vonk. Zou het iets te maken kunnen hebben met timing van de ontsteking? (Rekening houdende met de vergrote inlaat & sito +?) Of hebben jullie kenners andere ideeën wat ik nog kan nakijken? Filmpje met geluid toegevoegd. Merci alvast , WhatsApp Video 2024-02-02 at 17.06.28.mp4 Link to comment
C.Beckers Posted February 2 Author Share Posted February 2 Nog een filmpje voor de liefhebbers WhatsApp Video 2024-02-02 at 17.03.32.mp4 Link to comment
Adrian Posted February 2 Share Posted February 2 is dat gewoon niet veeeeeel te rijk ? Link to comment
Frederik9111 Posted February 2 Share Posted February 2 (edited) Choke staat nog vol open in het 2de filmpje. Welke sproeiers zitten er in? Edited February 2 by Frederik9111 Link to comment
C.Beckers Posted February 3 Author Share Posted February 3 64 & 50 in vlotterkamer en 42 nevensproeier Link to comment
C.Beckers Posted February 3 Author Share Posted February 3 Bougie proper gemaakt en licht geschuurd en draait perfect. Die was zwart en nat… Morgen eens verder naar kijken en toer doen. Blijft toch boeiend vespa 😄 Link to comment
C.Beckers Posted February 4 Author Share Posted February 4 Ik heb de hoofdsproeier eens drastisch verkleind van 64 naar 54 (had geen andere liggen) en de andere naar 40 ipv 50. Vespa start met choke, gaat dan hoog in toeren. Zodra ik choke uitzet valt hij stil. Bij gas geven lijkt het nog altijd alsof hij verzuipt, maar de bougie is wel droog nu. Dus volgens mij krijgt hij nu te weinig benzine. Ik heb een sproeier setje besteld waar ik eens mee zal experimenteren in de hoop een oplossing te vinden. Link to comment
Frederik9111 Posted February 4 Share Posted February 4 Na je hele draad nog eens doorgenomen te hebben, kan ik niks anders concluderen dan een massief luchtlek. Heeft het blok na de revisie destijds ooit goed gedraaid? If not: blokje terug open, vrees ik. Link to comment
C.Beckers Posted February 4 Author Share Posted February 4 Hey Frederik, Bedankt voor je aanhoudende raad. Ik vrees er ook voor… Welke zaken moet ik zeker nakijken? Dat ik niets mis alvorens terug te monteren. Is er een manier om luchtlekken te detecteren wanneer blok op werkbank staat? Link to comment
Sjoerdo Posted February 5 Share Posted February 5 Wat voor luchtfilter gebruik je? je kan de invoer via het luchtfilter beperken als hij dan beter gaat lopen betekent het dat hij ergens anders lucht vandaan trekt. vaak zitten de lekkages rondom de carb aanluiting. Testen kan door remmenreiniger te spuiten op plekken waar het lek kan zitten (terwijl het blok loopt) als hij dan meer toeren gaat maken trekt hij daar de remreiniger naar binnen. Link to comment
C.Beckers Posted May 29 Author Share Posted May 29 Aan alle leden die mij enorm geholpen hebben in deze thread toch even een bedanking en een verduidelijking van de uiteindelijke oplossing; Er was inderdaad een luchtlek, alleen niet direct op de plek waar je het verwacht. Het was het nieuwe spruitstuk zelf dat niet goed vastgedraaid stond vanuit fabriek. In al mijn haast niet nagekeken. Zie foto onder welke bouten los stonden. Bijkomend was mijn sproeier te klein. Van al dat aanpassen en wisselen zat er nog een hoofdsproeier maat 64 in, waardoor Vespa terugviel in toeren bij gas hernemen. Zit nu hoofdsproeier maat 70 in en rijdt eindelijk zoals het hoort. Ik wens iedereen veel Vespa genot zodra de zon schijnt! 2 Link to comment
Arnovt Posted May 30 Share Posted May 30 (edited) Blij dat het opgelost is. mvg Arno Edited May 30 by Arnovt 1 Link to comment
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now