Ga naar inhoud
Vespaforum.be

V5a2m passend maken voor pk50xl


C.Beckers

Aanbevolen berichten

Beste sympathisanten,

Ik heb enkele jaren geleden mijn motorblok laten reviseren toen ik een Pk50XL op de kop had getikt. (blokje zat er onder)
Heb dan gemerkt na hermontage dat de bocht van het spruitstuk niet juist is.
Ik had toen net een sito + gekocht die ook langs geen kanten pastte. Pas toen viel mij de motorcode op: V5A2M
Het spruitstuk duwt tegen de zijkant van het gat aan, en de rubber die de opening dient af te sluiten past niet in het gat omdat deze volledig weggeduwd wordt.
Aangezien ik amper met de Vespa reed heb ik daar nooit veel aandacht aan geschonken. Nu ik eindelijk wat meer tijd heb zou ik dit graag in orde brengen.

Kan iemand met meer kennis in deze materie me kunnen zeggen of er een alternatief spruitstuk bestaan om de overgang in een normalere bocht te maken?

Of is er een andere mogelijkheid?

Alvast bedankt!

 

Link naar reactie

Met een 2-studs PK S intake manifold moet normaliter lukken (diameter is afhankelijk van je carburatormodel).

Link naar reactie

Dag Frederik,

Bedankt voor je snelle antwoord!

Carburator is een 16.16f Dell'Orto

Ik heb toevallig nog zo'n 3 stud manifold voor PK blokje liggen. 

Die past dus niet op een V5A2M blok want dat is een 2 studs. 

Dus zou volgende het probleem dan oplossen denk je?

https://www.sip-scootershop.com/nl/product/inlaat-spruitstuk_21500050?usrc=Aanzuigstuk

 

 

image.png

image.png

Link naar reactie
  • 2 weken later...

Hallo,

Update, een ongeluk komt nooit alleen...

Bij het verwijderen van de carbu, vermoedelijk door metaalmoeheid, brak 1 van de vinnetjes af aan het verbindingstuk tussen manifold en carbu.
Wachten geblazen op de nieuwe carbu dus alvorens ik gaskabel+manifold+carbu vervang.

image.png.9b9cdb0e8d72ac14a18963ecf7fde0b6.png

  • Wow 1
Link naar reactie

Update,

Blok vanonder Vespa gehaald;

Er zat een Polini membraan spruitstuk op dat tegen de zijkant van het gat naar carburator ruimte duwde.
Afdicht balg/rubber is ook voor de vuilbak.

Ga het polini spruitstuk niet terugsteken maar motor naar origineel zetten.

In bovenste gat voor bout van het spruitstuk is een M7 getapt want die draad was op. 
Ondertussen zijn de meeste onderdelen aan het toekomen om alles opnieuw in mekaar te zetten.
Ga ook de versnellingskabels vervangen.

image.thumb.png.0b07d1adfcc65a0ac2fa10c1c3170995.pngimage.thumb.png.f072e19b92c6001d9e2877a7ea3d005b.pngimage.thumb.png.880c4685a28fdce64d75896a836ee38e.png

Merk ook wel dat de rubbers van de motorophanging serieus gesleten zijn waardoor ophanging niet meer centraal zat.
(Wat ongetwijfeld ook gezorgd zal hebben voor een niet perfect passende motorblok en rijgedrag.)
Meteen setje silent blocks besteld. 

Ergens voelt het als zonde dat er een V50 special blokje onder een PK zit, maar dat ligt misschien aan mij.  

Tot de volgende update!

 

 

Link naar reactie

Tenzij de vorige eigenaar graag nutteloos z’n centen wegsmeet, wordt een reedvalve intake nooit “zomaar” gestoken. Ofwel is dus de rotary intake flink beschadigd (reedvalve als lapmiddel) ofwel zelfs helemaal weggedremeld (power upgrade; de cilinder is alleszins geen standaard 50ccke). 

Een Special of PK motornummer maakt qua prestatiemogelijkheden eigenlijk niks uit. Dat blok is zo te zien alvast geupgrade naar een elektronische ontsteking en een PK remsysteem. Voor verder aanpassingen is het dus gewoon een kwestie van de juiste vervangonderdelen te kiezen/bestellen.

 

aangepast door Frederik9111
Link naar reactie

 

Dag Ed,
Dag Frederik,

Eerst en vooral bedankt voor jullie snelle reactie.

Ik vrees inderdaad dat de dremel hier eens doorgegaan is; maar ik heb niet de indruk dat de inlaat opening te groot gemaakt is waardoor standaard spruitstuk niet meer goed zou afsluiten. 

De cilinder is een DR cilinder. Ik ga er vanuit 50cc want zo ongelooflijk snel reed de vespa ook niet.  (Gekocht van een vader die hem voor zijn zoon had gekocht als schoolproject) 

Nu twijfel ik wel of ik het originele spruitstuk zou plaatsen of opnieuw het polini spruitstuk.
Als de aansluiting van origineel spruitstuk mooi dicht is op de opening naar inlaat, maakt dit dan een verschil?
 

Bedankt!

image.thumb.png.7849b66a56ae7f2a9fa5b152f26197bb.pngimage.thumb.png.bba969714148029b56b0ca29759351b2.png

Link naar reactie

Als je een  voelermaat hebt , meet dan eens in het gat hoeveel speling je hebt tussen de krukas en inlaatvlak, in de twee richtingen. 

idealiter zou de krukas niet meer mogen passeren als je een 0,10 mm voelermaat gebruikt  . 

Als met de 0,10mm  je de krukas nog kan draaien heb je de reden van de reed valve gevonden. 

Als je de krukas niet kan draaien zal waarschijnlijk zoals eerder gezegd het  inlaatvlak beschadigd zijn  . 

gr 

 

 

Link naar reactie

Goede avond,

Daar heeft de vorige eigenaar zich inderdaad goed op losgelaten. Sluit eigenlijk enkel aan 1 zijkant goed af.
Boven en onderkant van opening zijn permanent 'open' en aan 1 zijkant zit te veel speling.
Verklaart natuurlijk wel de hele setup.

Wel balen dat ik de bestelde originele stukken niet kan monteren. Wat is het effect op de motor indien ik toch het originele spruitstuk zou monteren?

Indien onmogelijk zal ik alsnog een manier moeten vinden om terug dat polini spruitstuk te monteren zonder binnenzijde te raken. Desnoods enkele milimeters wegsnijden.
De vespa reed op zich wel goed, alleen zat het geheel niet helemaal netjes in mekaar.

En ook maar even online zoeken naar een M7x70 tapeinde.

Groeten!
 

image.png.392f09466be5be6a8b3bd85f93c78d03.png

 

Link naar reactie

> Wat is het effect op de motor indien ik toch het originele spruitstuk zou monteren?
 

Als inlaatvlak niet goed afsluit kan er , ( door de beweging van de krukas langs het inlaatvlak ) , geen of niet genoeg vacuum/tegendruk gecreeerd worden.

En deze zorgt er net voor dat je benzinemengsel vanuit je carb  in de cilinder wordt "gezogen ". 

Je zal dan ook merken dat er heel veel spitback uit je carb gaat komen.

Motor zal zeer slecht tot niet lopen...

grt

Link naar reactie
3 uren geleden, C.Beckers zei:

image.thumb.png.bba969714148029b56b0ca29759351b2.png

Daar is stevig de Dremel in gezet. Het carter gat is overduidelijk matchend gemaakt met de onderkant van de Polini reed valve. 

1 uur geleden, C.Beckers zei:

Wat is het effect op de motor indien ik toch het originele spruitstuk zou monteren?

Die gaat simpelweg niet draaien. 

1 uur geleden, C.Beckers zei:

Indien onmogelijk zal ik alsnog een manier moeten vinden om terug dat polini spruitstuk te monteren zonder binnenzijde te raken. Desnoods enkele milimeters wegsnijden.

Dat kan je best niet doen. De rubberen kraag zal nooit deftig passen en stof, slijk, zand en vochtigheid worden door het achterwiel het frame in gegooid. Vergeet niet dat jouw luchtfilter daar aanzuigt en één korreltje genoeg is om je piston te ruïneren. Geen goed idee dus. Je kan best jouw huidige Polini intake voor pré-PK frames vervangen door het PK (S) model. Die past op 2 studs carters, maar heeft betere "bocht" voor jouw PK XL frame.

Je schrijft dat de Vespa niet echt héél snel rijdt? Wellicht zit de originele vertanding er nog in? Met een 16.16 en reed valve haal je normaliter meer vermogen en koppel uit (zelfs een) 50cc cilinder. DR's hebben normaliter ook een groter poortoppervlak ivm standaard Piaggio cilindertjes. Je blok ligt nu toch op tafel. De ideale gelegenheid om het koppelingsdeksel even te openen en de tanden van het primair en koppelingstandwiel te tellen. Voor de meeste standaard verhoudingen bestaan upgrade primaires (bv. 16 ipv 15 tanden). Daar win je makkelijk flink wat topsnelheid mee. 😉

 

 

 

 

Link naar reactie

Was ik even vergeten hoe het was aan Vespa’s te sleutelen 😄 Goed dat het winter is!  Ga eerst eens kijken of met de nieuwe silent blocks het geheel niet beter zit. Het raakte echt miniem maar toch te veel om goed te zijn.  Moest dat niet het geval zijn kan ik het andere polini spruitstuk bestellen. Thx heren!

Link naar reactie

Update:

We zullen maar all the way gaan en (nóg) een nieuw spruitstuk bestellen. Dit lijkt me ook niet ideaal… Niet toevallig de kant waar de draad opnieuw getapt was. 
Zo eens grondig alles nakijken verklaart wel 1 & ander. 

Rubbers en  bus van ophanging zijn ook verwijderd. 

Nieuwe Carbu is toegekomen.
1F87E968-86CF-4C7A-A8EB-E054D33BE41A.thumb.jpeg.722f3f315ea727054474e6a29e693fbf.jpeg
Ook nieuwe draad voor bevestiging spruitstuk voorzien. Wil wel zeggen dat ik het nieuwe spruitstuk ook licht zal moeten uitboren in bevestigingsgat om M7 door te passen.7F498E91-477D-4FCF-913E-711F26640CE9.thumb.jpeg.512b47abddb138df3a640ab247f17f41.jpeg

Fijne avond  !

 

 

 

  • Like 1
Link naar reactie

Als je dan toch all the way gaat, check dan even de diameter van de cilinder. Dan weet je meteen welk vlees je in de kuip hebt. Idem voor de primaire vertanding.

Link naar reactie

Een open intake met Polini 16.16 reed valve intake smeekt om een Polini 75cc upgrade kitje met dellorto 16/16, en een groter primair tandwiel. 🙂

 

Link naar reactie

Nieuw spruitstuk staat er op, passend gemaakt naar M7 en sluit allemaal mooi af. 

Gas en versnellingskabels vernieuwd.

Na kerst blok er terug onder gooien en kijken hoe alles past.

Bedenk me net dat een nieuw uitlaatmondstuk ook geen luxe is. 
Zal mezelf nog maar een cadeautje doen 😌

Fijne feesten allemaal 🎄🏼

IMG_0129.jpeg

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...