Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Een veel voorkomende kwaal aan een Vespa is


René

Aanbevolen berichten

het slecht starten met een warme motor.

Terwijl ik aan een oud motortje aan het prutsen was viel mij op dat er zo weinig compressie was. Na meten en nazien in de manuel bleek het toch in orde te zijn 6,5 kg.

Nu heb ik een idee.

Moesten zij die miserie met starten hebben eens gewone benzine 95 octaan tanken. De super benzine 98 heeft een hogere klopvastheid, is gemaakt voor motoren met compressie van rond de 10 kg.

Dus ontsteekt 98 moeilijker met minder compressie, zoals in oude Vespa’s!

Laat eens weten of dat enig resultaat geeft?

René

Link naar reactie

Tiens nooit aan gedacht dat dat de reden zou kunnen zijn. Had dat probleem soms ook met mijn cosa 200. Tankte altijd super 98. Mijn oplossing was kickstarten en gas helemaal opendraaien, werkte altijd! Maar ben benieuwd of dit inderdaad kan liggen aan het octaangehalte

Link naar reactie

of de bobijn die te warm krijgt.

Wat rene zegt klopt wel naar horen zeggen.

Hier in de buurt verkopen ze nog de gewone oude super,das al stukken beter.

Link naar reactie

@Josse

Wat is er verkeerd aan mijn uitleg

Lees mijn voorstel eens goed!

Het gaat wel over het STARTEN van motoren. Een motor die niet draait heeft geen verbrandig.

Ook heb ik het over motoren met lage compressie en geen getunde motoren met compressie van 10 of hoger.

Trouwens een normaal rendement van superbenzine in een oude Vespa hebt ge maar als ge meer voorontsteking geeft. Maar vlugger zal uw scooter NIET zijn met super 98!!!!

Super 98 kan gemakkelijker samengedrukt worden het heeft niet de snelle zelfontbranding zoals 95

Om uit een motor meer vermogen te krijgen, moet de compressieverhouding worden verhoogd. Voor deze aanpassing moet de benzine een hoger octaangetal(klopvastheid) hebben. De vermogenstoename wordt veroorzaakt door de compressietoename en niet door de benzine.

Over larie gesproken.

Teoretisch zou het starten in het algemeen met 95 octaan beter moeten zijn

Waarom juist een warme motor zoveel erger geeft mag Joost weten.

Van de bobijn? Dit is toch maar een lang stuk koperdraad, als dit onderbreekt kunt ge dat meten en bij kortsluiting zult ge absoluut geen vonk meer hebben.

Ik denk dat we het euvel in de carburator moeten zoeken.

Link naar reactie

wat zijn we weer licht geraakt.

Soit, zoals ik al zei : volgens MIJ. Maar soit, ben geen expert.

Heb wel even een vriend gemaild die al jaren in die sector zit, hier zijn antwoord :

--------

Het octaangehalte bepaalt de onstekingssnelheid; volgens mij heeft het weinig te maken met het al dan niet starten terwijl de motor warm staat. Het octaangehalte wijst ook op een minimumnorm (benor); wat wil zeggen dat E95 minimum 95 octaan heeft, maar analyserapporten van onze raffinaderij geven voor dit product dikwijls een octaanniveau van hoger dan 98.

De bougie zou hierin wel een rol kunnen spelen.

Link naar reactie

Aan Joost

Ik heb de superbenzine weten opkomen. Vroeger waren er twee pompen een voor diesel en een voor benzine. Op wieltjes stond nog een handpomp met 2 takt zoals voor mijn DKW.

Door lucht samen te drukken ontstaat warmte, denk aan de fietspomp. In de cilinder wordt met benzine vermengde lucht samengedrukt, maar boven de 10,5 kg ontsteekt deze spontaan, zonder vonk! Toen kwam er een derde pomp, dezelfde benzine maar met een hogere klopvastheid. Juist Joost, Super!

Zoals gij beweert Joost, dat super beter verbrand is niet correct. Moest ik geen beleefde jongen zijn zou ik zeggen dat ge de forumleden larie wijsmaakt.

Het energie voordeel van super is dat ge een zeer warm benzine/lucht mengsel onder een druk van 12-13 kg kunt laten ontploffen. Geloof me, dit is een merkelijk hardere knal dan onder 6,5 kg

Velen zullen hun wenkbrauwen fronsen als ik zeg dat superbenzine in een niet getunde Vespa met een compressie verhouding minder, dan 10 zinloos is.

Albert

Link naar reactie

Als je compressie hoger is dan 10:1 (standaard of getuned maakt geen verschil) neem je best 98, omdat je met 95 de kans loopt dat je mengsel zelfontbrand door de hoge druk/warmte nog voor de bougie vonkt, dit zorgt ervoor dat er nog meer warmte, en dus nog meer druk vrijkomt en dat de motor sneller en harder gaat ontbranden met als gevolg dat de motor hoog in toeren loopt, en je deze niet kan uitschakelen omdat de bougie, en daarmee ook de contactsleutel/-onderbreker geen effect meer heeft.

Dit met potentieel ernstige schade aan blok(vastloper) en/of piloot(kinnebak op tarmac).

Een standaard motorblok met relatief lage compressie (bijv 8,5:1) kan dit ook krijgen door een te arm mengsel en bijvoorbeeld een veel te vroege voorontsteking waardoor het mengsel al ontbrand voor de piston op bovenste dode punt is en zodoende de motor tegenwerkt, en het verbrande mengsel langer in de cilinder aanwezig is voor de uitlaatpoort opengaat waardoor de temperatuur van de cilinder sterk oploopt, en het mengsel tijdens de volgende slag al te warm(en hoe warmer, hoe hoger de druk) krijgt voor de bougie vonkt, en daardoor weer te vroeg ontbrandt, etc...

Maar volgens mij zal 95 of 98 octaan ofwel geen of ofwel een verwaarloosbaar klein verschil maken bij het opstarten van een (vespa)motor...

Link naar reactie

het feit dat een warme motor minder snel start dan een koude, zeker bij oudere motorenheeft mijn inziens te maken met het feit dat er te veel speling op de piston komt te zitten als de cilinder warm wordt en dus uitzet. Dit uitzetten gebeurt ok bij de piston natuurlijk maar minder. Dus warme motor = meer speling = meer compressieverlies = moeilijker starten. Nieuwe segmentnen doen in dit geval wonderen (ja al doende leert men echt ;-) )

Link naar reactie

Super 98 is gemaakt voor motoren met een compressie verhouding van meer dan 10,5 en niet voor minder.

De voorontsteking die +/- 5graden verkeerd staat kan er ook wel iets mee te zien hebben.

Ik volhard en stel voor aan de mensen die regelmatig startproblemen hebben om super 95 te tanken en eventueel het resultaat hier te melden.

Helaba Jongens, ik bedoel hier wel motoren die geen valse lucht trekken, waarvan de zuigerveren niet versleten zijn, waarvan de carburator geregeld is, en compressie hebben zoals de manual voorschrijft.

Gewoon IN ORDE zijn maar hardnekkige startproblemen hebben.

Tom,Ge kunt gelijk hebben dat het een verwaarloosbaar klein verschil zal maken. Als er maar ene mee geholpen is zijn we al goed op weg.

Dan nog zoeken naar het minder goed starten met een warme motor. Wie weet kunnen we daarmee nog iemand blij maken.

Ik heb al veel over de wereldbefaamde koekelrit gehoord, denkt ge dat ik mee zou mogen?

Salut

Link naar reactie
Ik heb al veel over de wereldbefaamde koekelrit gehoord, denkt ge dat ik mee zou mogen?

Ik verwacht je daar René, een rondrit in je achtertuintje mag je toch zeker niet aan je laten voorbijgaan!

Link naar reactie

Geert

Over het algemeen start een warme motor beter dan een koude. Maar een Vespa wil al eens nukkig zijn?

Ik heb met belangstelling uw redenatie gevolgd en heb een bedenking.

Gij bedoelt waarschijnlijk de zuigerveren ipv. piston. Wel deze moeten een speling hebben van 0,2 tot 0,35 mm omdat ze bij het verwarmen niet zouden klemmen. Hieruit durf ik aflijden dat de zuigerveren meer uitzetten dan de cilinder.

Of ben ik mis?

De segment- of zuigerveerspeling wordt zo gemeten speling.JPG

Link naar reactie

De zuigerveren kunnen inderdaad versleten zijn, en dan ga je wat compressie verliezen.Dat zie je meestal doordat de piston onder de zuigerveren sporen heeft van verbrande benzine,nu ga niet dadelijk allemaal nieuwe zuigerveren kopen, want het kan best zijn dat je piston een beetje bruin is net onder de zuigerveer, en dat is zo erg nog niet maar als het redelijk veel is steek je best ander zuigerveren.

Link naar reactie

Kijk hé rene, ik rij niet met een tot op de puntjes afgestelde F1 wagen, maar met een oude vespa, die waarschijnlijk al eens versleten geweest is, maar waar we toch nog een 2de leven inblazen, als mijn segmenten 2mm speling hebben , maar voor de rest geen nadelen ondervindt, ga ik daar niet moeilijk over doen.

Link naar reactie

Het toeval wil dat ik, omwille van het feit dat de enige pomp met tweetakt in de buurt gesloten is, nu mijn tweetakt zelf maak met super 95 en mijn probleem met warm starten is zo goed als verdwenen. (en ik was mij al aan het afvragen waarom) Ik durf mij dus aan te sluiten bij rené zijn redenering. Het enige dat ik niet weet of ze in het pompstation 98 of 95 gebruikten in hun handpomp.

Groetjes

Link naar reactie

Wat ze aan de pomp geven is een universeel mengsel, zoiets dat voor elke tweetakt werkt. Ik heb zelf cijfers gehoord tot 4% olie

Zelf mengen is natuurlijk beter.

Dat gij met een oude Vespa rijdt heb ik al tot in den treure meermaals gelezen en hoe ge er aan knutselt weten we ondertussen ook al, Stanmans.

Als ge raad geeft aan collega’s leg dan uit zoals het in de boeken staat en niet zoals ze in het oerwoud techniek plegen.

Groetjes uit Oostende

Doeiii Stanmans

Link naar reactie

Rene,

een opmerking.

Bij een niet nieuwe cilinder mag je de zuigerveren niet zo opmeten.

Toch niet bovenaan.

Je moet de veren steken een goede cm van boven omdat bij een al goed gedraaide vespa er soms al een boortje aan staat bovenaan de cilinder,plaats tot waar de segmenten komen,en daar is het meestal nauwer.

Zoals bij uw figuur is dit geen probleem omdat de cilinder ofwel nieuw is of geboord.

Vgr nico

Link naar reactie

Wat ist rene, dit is toch een classic forum dacht ik zo, toch als je de rules erbij haalt. Maar nee onze rene heeft de classicers afgezworen, dat reed niet goed en hij had daar altij miserie mee, en komt nu het geloof verkondigen.Als alle kustbewoner zo slecht tegen een menig van iemand anders kunnen verwondert het mij niet dat ze elke zomer op het nieuws zitten te snotteren dat ze niet genoeg toeristen zien.

Link naar reactie

Stanmans jonge jonge jonge toch

Een oude Chinees vertelde mij eens ” Lené, plobeel het kalaktel van andelen niet te velandelen dat gaat toch niet maal dat van uzelf wel”

Ik zal dat maar doen zeker?

Toch ben ik blij dat ik bretellen draag want van uw tussenkomsten zakt bijna mijn broek af.

Slaap wel

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...