Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Een veel voorkomende kwaal aan een Vespa is


René

Aanbevolen berichten

Rene, we gaan hier geen eindloze discussie van maken, als uw broek afzakt, zal ik daar een fotoke van komen maken.Ieder zijn mening en daarmee uit, als je nu hier een reply op geeft heb je het laatste woord gehad en iedereen tevreden. Iedereen heeft geen setje diktematen, zoals jij voorsteld op je foto, dus vondt ik het wel handig even de oerwoud techniek te vermelden.En zoels renoretro aanhaald is meten niet altijd juist weten.Omdat jij duidelijk altijd tussen de elektronica hebt gezeten is meten idd weten, geloof me , we gelijken zelfs wat op mekaar want ik het ook elektronica gestudeerd en er jaren in gewerkt, maar heb wel ondervonden dat meetwaarden niet altijd tot de correcte oplossing leiden, en boeken al even min.

Ik vindt het spijtig dat we mekaar alleen van het forum kennen, als we de kans eens hadden mekaar op een rit tegen te komen, zouden mischien wat meet wederzijds respect tonen

met vriendelijke groeten

Link naar reactie

Meten is weten, gissen is missen... zelfs al geeft een meetwaarde een indicatieve waarde, dan nog is het beter dan gewoon denken/hopen/willen dat het juist zou kunnen zijn... je gaat toch ook niet hopen dat je banden hard genoeg opgepompt zijn?

Link naar reactie

Jama speedracer, ik had het toch niet over gissen, ik had gewoon vermeld dat het ook zichtbaar was als je zuigerveren versleten zijn.ALs je banden niet hard genoeg zijn , zie en voel je dat toch ook alvorens je de druk meet.

soit, we zijn serieus off topic aan het gaan

Link naar reactie

Ik begrijp zowel Réné als Stanman wel ; probleem is de manier waarop ze soms

hun antwoorden formuleren : Réne zijn stijl vind ik soms nogal betweterig

en Stanman is dan weer een flapuit : dat kan niet goed gaan hé !

Niemand heeft 100% de waarheid in pacht ( neen ook ik niet na 24 jaar oldtimer Vespa ervaring) denk ik ...

Link naar reactie

Zeg Tom zou het voor mij wel veilig zijn om naar de koekelrit te komen.?

Stel u voor dat Stanmans met een bende andere wijzen uit het Oosten ook naar Koekelare komt om mij hardhandig een lesje te spellen.

Nee, nee, Stanmans. Ik mijn broek uitdoen gij een foto maken en daarmee gedaan?

Als mijn broek afgaat is dat een voorteken dat de klokken zullen luiden.

Begrijp je?

Ach Stanmans zou je geloven dat ik een bepaalde sympathie heb voor jou. Gij geeft mij de kans om eens met scherp te schieten.

Link naar reactie

Om even terug op topic te komen, deze informatie heb ik nog gevonden ivm hoger of lager octaan gehalte.

In een motor beweegt een zuiger op en neer. Tijdens de opwaartse slag wordt een benzine/lucht mengsel gecomprimeerd, naast dat de druk in de cilinder groter wordt loopt ook de temperatuur op. Hoe hoog die druk en temperatuur wordt hangt af van de statische compressieverhouding van de motor. Deze compressieverhouding ligt constructief vast (slaglengte van de cilinder) en kun je dus niet veranderen.

Door het oplopen van de temperatuur en de druk in de cilinder bestaat het risico dat het mengsel al tot ontbranding komt voordat de bougie een vonk geeft. Dit noemt men "pingelen" van de motor, en kan ernstige schade veroorzaken. Hoe hoger de temperatuur en druk (lees: hoe hoger de compressieverhouding), hoe hoger het risico dat het mengsel spontaan ontbrand.

Het octaangetal geeft aan in welke mate een benzine beschermd is tegen dit spontaan ontbranden. Hoe hoger de compressieverhouding, hoe hoger de druk en temperatuur, dus hoe meer octaan er toegevoegd moet worden om de benzine niet spontaan te laten ontbranden. Dit is dus het octaangetal. Het octaangetal heeft dus niets te maken met de hoeveelheid energie die de brandstof bevat,of bijvoorbeeld de bescherming van de kleppen in oldtimers.

Om uit een motor meer vermogen te krijgen, kan de compressieverhouding worden verhoogd. Voor deze aanpassing is er dus een benzine met een hoger octaangetal nodig. Echter wordt de vermogenstoename veroorzaakt door de compressietoename en niet door de benzine.

Ik heb een aantal artikels doorlezen, en allemaal komen ze tot dezelfde conclusie, als de motor een grotere compressie heeft is een hoger octaangehalte aan te raden om zelfontbranding tegen te gaan, dit is blijkbaar ook de enige reden.

Nergens staat erbij dat een hoger octaangehalte beter ontbrand door middel van een vlam dan benzine met een lager octaan gehalte.Er staat duidelijk in het artikel dat bezine met en hoger octaangehalte geen groter energiewaarde heeft dan benzine met een lager octaan gehalte.

artikels hier omtrend vindt je op de websites van de verschillende brandstof leveranciers alsook sommige websites van auto en motor merken

groetjes

Link naar reactie

of ge nu edelmetaalsmidse hebt gedaan of latijn-grieks-wetenschappelijke wiskunde, iedereen kan zien dat er hier een hoop afgestoeft wordt ;-)

Link naar reactie
Super 98 kan gemakkelijker samengedrukt worden het heeft niet de snelle zelfontbranding zoals 95

Om uit een motor meer vermogen te krijgen, moet de compressieverhouding worden verhoogd. Voor deze aanpassing moet de benzine een hoger octaangetal(klopvastheid) hebben. De vermogenstoename wordt veroorzaakt door de compressietoename en niet door de benzine.

Stanmans, wat staat er in jou tussenkomst? Juist Stanmans juist hetzelfde.

Ik zoek met medewerking van de forummers, ook van jou, een antwoord op de vraag “Het slechte starten van oude Vespa’s, die motorisch in orde zijn?”

Ik vermoed dat het iets met het octaangehalte te zien heeft.

Ook probeer ik elke gebruiker van een niet getunde Vespa te overtuigen dat voor hun voertuig geen baat heeft met super 98 en misschien wel eens de oorzaak is van slechter starten

Gij onderbreekt het doel van mijn topic met antwoorden die in feite met de zaak niks te zien hebben. Of gewone herhalingen van hetgeen al geschreven werd. Waarom die storende tussenkomsten?

Ik begrijp maar al te goed uw antwoord over dat links draaien van het ventieldopje. Maar bent ge zelf zo niet bezig?

Stanmans, draai uw klavier zeven maal rond voor ge op verzenden drukt.

het slecht starten met een warme motor.

Terwijl ik aan een oud motortje aan het prutsen was viel mij op dat er zo weinig compressie was. Na meten en nazien in de manuel bleek het toch in orde te zijn 6,5 kg.

Nu heb ik een idee.

Moesten zij die miserie met starten hebben eens gewone benzine 95 octaan tanken. De super benzine 98 heeft een hogere klopvastheid, is gemaakt voor motoren met compressie van rond de 10 kg.

Dus ontsteekt 98 moeilijker met minder compressie, zoals in oude Vespa’s!

Laat eens weten of dat enig resultaat geeft?

René

Voor de mensen die willen helpen herhaalde ik mijn vraag

René

Link naar reactie

Even de stellingen op een rijtje. 98 Is klopvaster en ontsteekt dus pas bij een hogere compressie. Oudere Vespa's (en andere motoren) hebben een lagere compressie, dus onsteekt 98 in deze motoren minder snel. Waarom treedt dit verschijnsel dan pas op bij een warme motor? Verliest een warme motor dan zoveel compressie? Lijkt me sterk. De stelling dat een cylinder uitzet en zo de compressie doet dalen klopt volgens mij niet, doordat de oliekeerringen toch voor de afsluiting en compressie zorgen en die kunnen een beetje "meeveren" met de cylinder. In ieder geval zal de cylinder in omvang niet zo dramatisch uitzetten dat de segmenten zodanig openzetten dat er compressieverlies is. Ook de piston zet volgens die theorie uit en dus wordt het (minimale) uitzetten van de cylinder hierdoor gecompenseerd. Heeft er hier iemand al ervaring met het feit dat na het vervangen van de oliekeerringen plots weer miraculeus warm gestart werd? Dat zou de oplossing van het vraagstuk kunnen zijn. Iemand al gedacht aan de temperatuur van het aangezogen mengsel, dat bij een warme motor al heel warm is vooraleer de verbrandingskamer binnen te gaan? Zou het kunnen dat de temperatuur van dat mengsel te hoog is om bij een laag toerental en een relatief korte tijd (het kickstarten) te ontsteken? Of zou het kunnen dat het mengsel door verdamping van de benzine te "arm" wordt?

Allee, nog wat vragen dus om een fijn potje over te bakkeleien.

Grtz,

Kurt

Link naar reactie

Vapor lock kwam vroeger veel voor bij vooral engelse wagens (50ger jaren). Vapor lock, meen ik, is het onstaan van een luchtbel ergens in de carburator en wordt veroorzaakt door het opwarmen van die carburator bij een warme stilstaande motor.

Misschien hetzelfde fenomeen bij een Vespa? Overigens heeft René gelijk: 98 octaan voor motoren onder de 11/1 compressie heeft geen zin, integendeel.

Link naar reactie

the sarge het zijn niet de olikeringen maar de segmenten, maar dat bedoelde je waarschijnlijk, die veren inderdaad omdat ze hard gezet zijn, dat is ook de reden waarom ze zo breekbaar zijn, en hardstaal zet door warmte niet zoveel uit als zacht staal. De cilinder zal wel uitzetten door warmte , maar de segmenten dienen om dit op te vangen om de compressie te behouden.

Ik vrees dat we het allemaal wel wat ver aan het zoeken zijn :)

Link naar reactie

Welja Stanman, dat bedoelde ik. Ik ken de AN term niet voor de segmenten. De oliekeerringen zijn natuurlijk de burages. Mijn vergissing, maar je had het wel begrepen, hé.

Wat ik wou zeggen is dat dat volgens mij niet de oorzaak kan zijn en dat er in de richting van carburatie moet gezocht worden.

Grtz,

Kurt

Link naar reactie
98 Is klopvaster en ontsteekt dus pas bij een hogere compressie.

Nie helemaal juist, onsteekt 'uit zichzelf' aan een hogere compressie, en eigenlijk ontsteekt het door de hogere temperatuur, die onlosmakelijk verbonden is met de compressie, want hoe hoger de compressie/druk, hoe hoger de temperatuur.

Maar ik heb nog geen bewijs, of argumentatie gezien dat 98 octaan bij dezelfde (relatief lage) temperatuur/druk bij het ontsteken door middel van de bougie sneller of beter ontbrand dan 95 octaan. Want daar gaat de disussie om, niet of 98 sneller of beter ontsteekt uit zichzelf, maar of het beter ontsteekt na detonatie dmv de bougievonk onder dezelfde omstandigheden...

Oudere Vespa's (en andere motoren) hebben een lagere compressie, dus onsteekt 98 in deze motoren minder snel.

Volgens mjn redenering gebeurt dit niet bij een goede motor met correcte afdichting en compressie van de cilinder...

Waarom treedt dit verschijnsel dan pas op bij een warme motor?

Verliest een warme motor dan zoveel compressie? Lijkt me sterk.

Wel, eigenlijk verhoogt de compressie bij ene warme motor omdat 'in theorie' de piston meer en sneller uitzet dan de cilinder, want de piston is van aluinium en de cilinder van staal en die hebben verschillende uizettingscoëfficiënten. MAAR, als de segmenten en/of de cilinder versleten zijn kan de compressie niet volledig opgebouwd worden omdat de segmenten te ver openstaan (+0,5mm) en de druk langs daar ontsnapt.

de compressie word uiteraard niet enkel opgebouwd door de segmenten, als de speling tussen cilinder en piston te groot is mag je nog de beste segmenten ter wereld hebben, de compressie zal laag blijven. Ook het roderen van de cilinder heeft een HELE grote invloed op de uiteindeljke compressie van de cilinder. Bij een te snel gerodeerde cilinder zijn de oneffenheden tussen cilinder en segment niet genoeg weggewerkt, en heb je veel kans op warm/vastlopers. Maar bij een te traag/braaf gerodeerde cilinder is er niet genoeg druk uitgeoefend op de segmenten en zullen deze genoeg afgesleten zijn om niet vast te lopen, maar zullen alleen de grotere oneffenheden afgesleten zijn, en niet de kleinere, waardoor het segment wel genoeg draagkracht heeft, maar nooit goed zal afsluiten en de compressie zefs bij een 'relatief' nieuwe scooter na 1500km vrij veel kan verschillen...

Link naar reactie

Een motor die druk heeft zoals de manual voorschrijft is volgens mij op gebied van segmenten, zuiger en cilinder in orde. Bovendien heb ik het grijze vermoeden dat de druk bij een warme of koude motor niet, of niet veel, verandert omdat maar het klein gedeelte van de zuiger boven de segmenten in de verbrandingskamer zit

Indien daar enige twijfel over bestaat wil ik wel even de compressiemeter bovenhalen.

Tom,ik kan niet goed volgen daarom nog even dit: Mijn veronderstelling en geen onwrikbare bewering is

a- Superbenzine 98 moeilijker ontsteekt dan 95 bij een druk van 6,5kg .

b- De duurdere super 98 enkel zijn volle rendement geeft bij een compressie verhouding van meer dan 10,5kg en geld verspilling is voor een oudere Vespa

Van de nieuwe weet ik het niet, maar van alle Vespa tweetakt motoren haalt maar een bepaalde PX amper 9.6 kg.

Ik wacht op meer resultaten over beter of slechter starten met euro 95

Groeten uit een 3 tot 5 octa’s bewolkt en winderig Oostende

Rene

Link naar reactie
a- Superbenzine 98 moeilijker ontsteekt dan 95 bij een druk van 6,5kg .

b- De duurdere super 98 enkel zijn volle rendement geeft bij een compressie verhouding van meer dan 10,5kg en geld verspilling is voor een oudere Vespa

a- dat vraag ik me af, ik denk dat het bij een geforceerde verbranding dmv de bougievonk hetzelfde resultaat moet geven. ik denk dat het de 'zelf'ontbranding uitstelt, maar dat het de verbranding niet tegenwerkt. zou leuk zijn om daar uitsluitsel over te hebben...

b- 98 is sowieso een verspilling voor iedere 'standaard' scooter, zij het nu GS, VNB, Rally, PX... Tenzij het beter doet starten, maar daar is bij mijn weten momenteel geen verifieerbare of geteste informatie over, en dan nog weegt de meerprijs misschien niet op tegen het 'start'voordeel.

Link naar reactie

Sluit me volledig aan bij Speedracer. Geloof nog steeds dat het opwarmen van de carburator bij stilstand en bij warme motor een probleem van "vapor lock" kan doen ontstaan. Octaan 98 is bij alle tweetakt Vespas olledig uit den boze. De hoogste compressie die ik in documentatie kon vinden is 8.2/1.

allemaal de groeten.

Link naar reactie

Best Bonte Koe

Ik heb die Vapor Lock nagezien - zou een probleem zijn met motoren waarvan de tank lager staat dan de carburator en de benzine opgepompt wordt. Lijkt een zomerkwaaltje. Het kookpunt van benzine is zeer laag vooral onder minder druk

Als de scooter weggezet wordt en er ontstaat een Vapor Lock verdwijnt die luchtbel dan met af te koelen?

Ik denk dat die VP niet bij Vespa's van toepassing is.

Het volgende is natuurlijk ook geen bevestiging dat 95 beter zou starten bij minder compressie. Maar allé het gaat toch over slecht starten van een motor die warm staat.

1-Na een maand stilgestaan te hebben is ze met een stamp aan het draaien. Zelfs in de winter

2-Als tijdens het rijden de tank leeg is en er wordt overgeschakeld op reserve, is er dan een probleem? Bij mij niet.

Maar o-wee als ik even stop om te tanken. Zonder ook maar één knal te geven verzuipt dat kreng. Ik denk dat de bougie al vervuilt is vóór de eerste ontsteking komt.

Als de pompbediende me 20 meter duwt start ze(met gas vol open).

Zijn er nog mensen die een van de twee verschijnsels hebben?

Koud goed starten maar warm slecht

Warm goed starten maar koud slecht

Ik vraag dit om te weten of dit een tendens is.

Zeker na hetgeen Stephan schrijft zou ik de carburator durven verdenken, in casu de relanti sproeier

WX voor vandaag

wolkenvelden en opklaringen wisselen elkaar af. Op zee is er nog kans op een bui. In de loop van de namiddag schuift er meer bewolking binnen en 's avonds gaat het regenen. Goed zicht. Maxima rond 17°C. Harde (7) wind uit ZZW, toenemend tot hard à stormachtig (7 à 8) en tijdelijk krimpend naar Z. 's Avonds neemt de wind tijdelijk toe tot stormachtig (8).

Voor de binnenlanders: Een zijwind met kracht 8 is niet van de poes.

Voor de plakkers wordt de koekelrit hard.

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...