Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Een veel voorkomende kwaal aan een Vespa is


René

Aanbevolen berichten

vespista: meen je dit nu?

Link naar reactie

Moet u dat niet aantrekken vespista, blijkbaar heeft rene problemen of weet ik veel wat met personen die met oude vespa's rijden, maar we kennen hem ondertussen, dus ge moet dat allemaal wat relativeren.

GOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOD morning VIETNAM :D

Link naar reactie

René , voelt gij U nog wel veilig op meetings ? Ik krijg hier het gevoel dat ne hele hoop mensen U een beetje rauw lusten. Voor mij niet gelaten , mij hebben ze altijd aangeleerd dat ge simpele van geest en bejaarden moet laten doen (dat laatste heeft iets te maken me alzheimer of semiliteit of zo iets ).

Link naar reactie

tiens tiens, 't is de vespista en stanman weer die op een zijn kap zitten...cjoerjus ;-)

graptjeh eh, VRIENDEN

Link naar reactie
volgens mij is dat larie.

een hoger octaan gehalte geeft toch een betere verbranding.

uit alles wat ik hier lees, lijk ik toch gelijk te krijgen.

Samenvattend :

- 98/95 geeft dezelfde verbranding bij gewone Vespa's.

- 98 is beter bij getunede motoren(met hoge compressie), dit om pingelen tegen te gaan. Overigens is het tanken van 98 alleen vaak niet voldoende om pingelen te verhelpen, goed afgestelde ontsteking, juiste sproeiers, bougie, etc

Ikzelf tank alles door elkaar, meestal 98, maar ook vaak 95 en merk bij geen enkele van mijn scooters een beter/slechter starten.

René,

ik heb ooit hetzelfde probleem gehad met een motor die perfect startte voor een revisie en daarna ook enkel in gang te lopen was met een warme motor. (vaak na het tanken). Ik heb toen alle pakkingen vervangen, andere vlotter, naald,... Probleem was daarna verholpen.

Link naar reactie

Octaan 95 of 98 heeft totaal niks te maken met beter of slechter starten. Zoals al velen hier zeiden heeft het enkel te maken met de zelfontbranding. Beiden brandstoffen ontbranden even goed doormiddel van een ontstekingsbron. Oorzaken van slecht starten kan vele oorzaken hebben, soms pietluttige dingen waar men vlug overheen kijkt. Kijk ook uit waar je tankt, is dit een station dat druk bezocht wordt of niet. Want sommige oudere tankstations kampen met water in hun tonnen. Met een auto zul je hiervan niet vlug iets merken maar met kleinere tweetakt motoren wel. Maar zoals ik al zei kan aan heel veel zaken liggen.

Link naar reactie

Vergeet wel niet dat de verbrandingstijd van 98 iets langer is dan die van 95, dat wil zeggen dat je ontsteking normaalgezien iets vervroegt moet worden. Dit is wat er gebeurt wanneer je de octaanstekker van een auto omdraait (als er één op zit tenminste)

Keep it friendly, Dennis

Link naar reactie

Beste Steven.

Ik denk niet dat iemand beweerde dat 98 slechter startte. Dat was een veronderstelling van mij. Wetende dat een groot aantal Vesparijders 98 tankt, vroeg ik eens 95 te tanken en hun startbevindingen hier te melden.

Waar we het wel over eens zijn is dat Super 98 in een motor met minder dan 10,5 compressie verhouding geen betere resultaten geeft. Een hoger octaan gehalte houdt gewoon de zelfontbranding tegen met als resultaat dat de ontsteking onder hogere druk/temperatuurplaats heeft.

Is deze conclusie goed?

Beste Joost

Ge hebt gelijk dat super 98 een betere verbranding geeft maar……….enkel in een motor met een compressieverhouding met minstens 10,5/1.

De hoogste compressieverhouding vond ik bij een PX en dat was 8,5/1

Waaruit ik, samen met vele anderen, besluit dat 98 in een niet getunde oude Vespa geldverspilling is en geen betere verbranding geeft.

Joost ge brengt me op een idee met de vlotternaald. Als het rubber verhard is en niet goed het niveau regelt, staat de benzine in de vlotterkamer wellicht te hoog waardoor de sproeiers meer brandstof krijgen. Vooraleer ik aan de sproeiers begin zal ik de naald eens vervangen.

Voor degene die mij rauw lusten

Op mijn ouderdom ben ik nog redelijk goed, nog geen Parkinson- of Altzheimerverschijnselen wel een allergie. Als iemand schrijft dat ik larie vertel, als iemand schrijft dat ik een betweter ben, als iemand deze topic verwatert met herhalingen, domme vragen en ongepaste tussenkomsten schiet ik. En zal ik in de toekomst verder schieten. Dit is bij mij een chronisch verschijnsel. Een allergie “Mee leren leven” zegt de dokter.

En nu mogen jullie lekker schelden ik zal er niet meer op antwoorden anders heb ik het laatste woord.

Beste Robby

Ik heb als trofee het vel van veel zulke schelders op mijn zolder hangen.

Toch bedankt

Voor iedereen

Voor technische bedenking over het minder goed starten van een warme motor ben ik nog altijd een en al oor

Link naar reactie

René is een toffe pé

meer kan ik er niet van zeggen,en volgens mij kunnen sommige er nog veel van leren.

Link naar reactie
tiens tiens, 't is de vespista en stanman weer die op een zijn kap zitten...cjoerjus ;-)

graptjeh eh, VRIENDEN

ik kies mijn vrienden zelf grapjas...

btw wiLLem is maar met 2 L-en zoals in LuL

respect bro', alweer een volwassen bijdrage !

Link naar reactie
  • 5 weken later...

Een aantal Vespa-motoren starten niet vlot met warme motor.

Met de benzinekraan toe en lang kick-starten of ingang lopen met vol gas lukt het wel.

We kunnen met een aan zekerheid grenzende veronderstelling beweren dat de motor niet start omdat ze verzopen is.

Hoe komt het dat de motor verzopen is?

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...