Mivar Posted August 7, 2023 Author Posted August 7, 2023 Ik heb van een gerenomeerde Vespa monteur gehoord dat je niet per se een grotere carburateur, beter primair tandwiel of performantere uitlaat hoeft te monteren bij het upgraden naar een 70/75cc cilinder. Dat enkel de sproeiers aanpassen kan voldoen. Maar daar zullen de meningen wel over verschillen neem ik aan?
Frederik9111 Posted August 7, 2023 Posted August 7, 2023 Natuurlijk “moet” dat niet, maar wat veel zin heeft een cilinder-upgrade dan? Met een 75cc en een grotere sproeier alleen win je 7~8 km/u. Polini 75 komt pas tot leven met een grotere carb en betere uitlaat. Dat extra vermogen zet je met een verlengde vertanding (en eventueel zelfs een variabele ontsteking) om in 20~25 km/u extra. (Don’t do DR 75! It’s sh*t! 🙂 )
Mivar Posted August 8, 2023 Author Posted August 8, 2023 Ik las dat je het reservewiel moet weghalen als je een Polini banaan monteert, klopt dat?
SimonV74 Posted August 9, 2023 Posted August 9, 2023 De big box past inderdaad goed en m'n reservewiel zit ook ter plekke 😉
Mivar Posted January 18, 2024 Author Posted January 18, 2024 Wie heeft er een weekend vrij om deze bedboij op te fokken? Afstand geen probleem Ik boek wel een dingetje Wil bring onderdelen
Mivar Posted January 18, 2024 Author Posted January 18, 2024 En bier natuurlijk Op 7/8/2023 om 11:32, Frederik9111 zei: Natuurlijk “moet” dat niet, maar wat veel zin heeft een cilinder-upgrade dan? Met een 75cc en een grotere sproeier alleen win je 7~8 km/u. Polini 75 komt pas tot leven met een grotere carb en betere uitlaat. Dat extra vermogen zet je met een verlengde vertanding (en eventueel zelfs een variabele ontsteking) om in 20~25 km/u extra. (Don’t do DR 75! It’s sh*t! 🙂 ) Dit pakket lijkt me wel wat..
Frederik9111 Posted January 18, 2024 Posted January 18, 2024 Je hebt het 3 keer zelf gekund! Waarom geen 4de keer?
Mivar Posted January 18, 2024 Author Posted January 18, 2024 Met name hulp met afstellen mengsel, timing... En gewoon voor de leut Maak er trouwens maar 2 keer van. Waarvan ik de tweede keer de mist in ben gegaan met warmloper als gevolg. Maar jij bent dus niet beschikbaar Frederik? 😬
Mivar Posted July 30, 2024 Author Posted July 30, 2024 Nu bezig met de voorbereidingen van het plaatsen van de Polini 75cc. Omdat ik de schroefdraad van de olievulplug nog moest herstellen met n helicoil (reeds gelukt) heb ik t blokje weer geopend. Daarbij is t me gelukt om de krukas inclusief lager vliegwielzijde eruit te krijgen. Lager van krukas laten verwijderen en krukas is gelukkig nog goed, maar wel een nieuwe lager besteld ALLEEN DE VERKEERDE! (werd aangeraden door SC maar zelf niet gecheckt) Maten kloppen wel, maar is een NU204 ECP rollager met losse binnenring: Was nogal prijzig, maar denk niet dat deze geschikt is, of wel? Qua rollagers heb ik deze gevonden, tussen c3, c4 of ongedefinieerd (dus c3?). Maakt dat laatste nog een groot verschil? Hiervoor zat er bij een c3 in. Ik dacht die van 10,99 te bestellen
Mivar Posted July 30, 2024 Author Posted July 30, 2024 (opladen is niet helemaal goed gegaan, dus er zitten een paar dubbele tussen)
nero Posted July 30, 2024 Posted July 30, 2024 Als de maten juist zijn kan je die naaldlager zonder problemen monteren. Is zelf gemakkelijker om de carterhelften nadien te monteren en te demonteren. Eerst de binnenring goed warmen en over de krukas tikken, het buitengedeelte eerst in het carter tikken. Groetjes, nero.
Adrian Posted July 30, 2024 Posted July 30, 2024 ik pak voor mijn eigen blokjes altijd tweedelige lagers. is gewoon makkelijker
Mivar Posted July 30, 2024 Author Posted July 30, 2024 Thx mannen. Heb ik bij de PK50 ook een afstandhouder nodig zoals bij de px blokjes of mag de ring tot het einde?
Mivar Posted July 30, 2024 Author Posted July 30, 2024 En die plastieken ringen, moet ik die eruit halen of juist niet?
Adrian Posted July 30, 2024 Posted July 30, 2024 13 minuten geleden, Mivar zei: En die plastieken ringen, moet ik die eruit halen of juist niet? plastieken ringen ?
Mivar Posted October 13, 2024 Author Posted October 13, 2024 Goed, ik dacht weer een stapje verder te zijn met de PK, maar misschien toch niet 😶 Eerst de buitenring van bovenstaand lager in de carter gemonteerd, daarna de binnenring op de krukas. Ik heb er echter niet aan gedacht om de 'spacer' te gebruiken, dus die zit nu 'snug' tegen de krukas aan. Ik hoop dat dit geen kwaad kan. Indien wel zal ik t blok opnieuw moeten openen (ik vrees nu al voor de reactie van de kenners 😥). Blok gesloten. Daarna de nieuwe cilinder, de meertandige overbrenging en de koppeling gemonteerd inclusief spie asjes en borgringen. Tot dan toe alles goed: het zaakje liep soepel. Daarna stator geplaatst, maar na montage van het vliegwiel zat alles moervast. Zou dat toch te maken kunnen hebben met de positie van de binnenring op de krukas? Lijkt me onwaarschijnlijk, maar toch.. Eventueel zijn het de schroeven van de stator, maar alles zit terug zoals voor opening blok en toen liep t wel. Overigens voor alle stappen de momentsleutel gebruikt. Wat nu? Weer alles demonteren en eerst de ring van de krukas verwijderen en opnieuw plaatsen? Weet iemand wat de afstand tussen carter en top van de as vliegwiel zijde zou moeten zijn? Goed, ik dacht weer een stapje verder te zijn met de PK, maar misschien toch niet 😶 Eerst de buitenring van bovenstaand lager in de carter gemonteerd, daarna de binnenring op de krukas. Ik heb er echter niet aan gedacht om de 'spacer' te gebruiken, dus die zit nu 'snug' tegen de krukas aan. Ik hoop dat dit geen kwaad kan. Indien wel zal ik t blok opnieuw moeten openen (ik vrees nu al voor de reactie van de kenners 😥). Blok gesloten. Daarna de nieuwe cilinder, de meertandige overbrenging en de koppeling gemonteerd inclusief spie asjes en borgringen. Tot dan toe alles goed: het zaakje liep soepel. Daarna stator geplaatst, maar na montage van het vliegwiel zat alles moervast. Zou dat toch te maken kunnen hebben met de positie van de binnenring op de krukas? Lijkt me onwaarschijnlijk, maar toch.. Eventueel zijn het de schroeven van de stator, maar alles zit terug zoals voor opening blok en toen liep t wel. Overigens voor alle stappen de momentsleutel gebruikt. Wat nu? Weer alles demonteren en eerst de ring van de krukas verwijderen en opnieuw plaatsen? Weet iemand wat de afstand tussen carter en top van de as vliegwiel zijde zou moeten zijn?
Frederik9111 Posted October 13, 2024 Posted October 13, 2024 Die mm speling onder het binnenlager is er enkel om het lager weer makkelijk te kunnen verwijderen. Een mm meer of minder richting ontsteking of koppeling van heeft verder geen impact op de positie van de krukas. Die wordt naar de juiste positie getrokken wanneer je de primaire moer aanspant. Heb je een andere cilinder gestoken? Sommige upgrade exemplaren zijn onderaan iets volumineuzer waardoor ze nét de starterring van het vliegwiel raken. Beetje dremelen of de ring verwijderen is dan noodzakelijk.
Mivar Posted October 13, 2024 Author Posted October 13, 2024 1 uur terug, Frederik9111 zei: Heb je een andere cilinder gestoken? Ah, oeff daar had ik niet aan gedacht 😅 Thx Frederik, dat zal t zijn. Er zit nu een Polini 75 op dus kans ik groot dat dat de boosdoener is. Gelukkig heb ik n dremel liggen (en hoef ik het blok niet terug open te gooien) 😁 Je hebt mijn dag gemaakt! 👍 1
Mivar Posted October 13, 2024 Author Posted October 13, 2024 T waren dus toch de vijskes van de stator 🤦🏻♂️ Motor nu vrijwel compleet. Ook het primair opnieuw aangedraaid want er zat nog wat speling op de as. Draait goed, maar helaas wil ze nog niet starten... (Vrijwel zeker dat Frederik of Nero een foutje in het plaatje gaan vinden 😄) 1
Mivar Posted October 13, 2024 Author Posted October 13, 2024 Ku je een post redigeren? Ik heb t ooit iemand zien doen.. Beetje onnozel dat bovenstaand bericht dubbel gepost is
Gio Posted October 13, 2024 Posted October 13, 2024 56 minuten geleden, Mivar zei: T waren dus toch de vijskes van de stator 🤦🏻♂️ Motor nu vrijwel compleet. Ook het primair opnieuw aangedraaid want er zat nog wat speling op de as. Draait goed, maar helaas wil ze nog niet starten... (Vrijwel zeker dat Frederik of Nero een foutje in het plaatje gaan vinden 😄) Uw massa kabel van je bobine is niet aangesloten. 1
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now