Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Project PK50 XL Elestart


Mivar

Aanbevolen berichten

Ik dacht dat de lak verdere roestontwikkeling tegen zou gaan door het stoppen van water en lucht, maar dat blijkt toch niet het geval te zijn. Dat wat er zit zichtbaar is vind ik niet erg (zelfs wel mooi), maar dat t door blijft roesten is vooral niet zo tof...

Link naar reactie

Wat voor roestomvormer onder de lak heb je gebruikt?

Als je de verf zelf in de schuur hebt aangebracht, zul je zowiezo flink wat roest kunnen verwachten.

Je hebt dan (zonder dat je dat duidelijk kan zien) vocht onder je lak vastgezet. (dmv de doorzichtige lak)

Is dit in een verwarmde spuitcabine aangebracht, en als basis laag bv owatrol gebruikt, dan zou het niet zo snel mogen roesten.

 

Alhoewel de jaren 70/80 Specials en PK’s zowiezo graag willen roesten, vanwege de matige kwaliteit vh Italiaanse staal van die decennia, zie bv auto’s als Lancia/Fiat/Alfa, die roesten ook als de ziekte uit die decennia.

De wat oudere Vespa’s, jaren 60 en ouder, hebben minder last van extreme roest, kennelijk toch hogere kwaliteit staal in die jaren.

Link naar reactie

Thx Niels. Ik had idd beter owatrol kunnen gebruiken ipv of in combinatie met blanke lak. Was leuk geprobeerd, maar als de roest te hard doorzet ga ik alle lak en roest er weer afschuren en t chassieke een goeie owatrol poetsbeurt geven..

In ieder geval genoeg te doen deze winter 😉

Link naar reactie
  • 3 maanden later...

Nou, ze rijdt dus al een tijdje (en blijft dat gelukkig doen). Naast het klassieke wespgeluid klinkt mijn pktje tijdens het rijden als iets wat het midden heeft tussen een kip, een haan en een kalkoen. Ik denk dat de hoge tonen van t vliegwiel afkomen, wellicht een van de stator schroefjes die aanloopt? Ik heb nog maar weinig ritjes gedaan en steeds maar zeer kort, wat met de kou en de vele regen, plus het feit dat de verlichting nog altijd niet in orde is. Dat ga ik dit weekend proberen te fiksen. Ik las hier op t forum een post 'kortsluiting' van Freek waar de nodige tips in staan. 

Nu t weer steeds beter wordt zullen de ritjes ook wel toenemen. Da's goed want ik ben nog altijd de cilinder aan t inrijden. Voorlopig dus nog op zeer lage toeren.

Ik zal me binnenkort ook eens inschrijven in een Vespa club. Tips voor een club in of rond Brussel?

Link naar reactie
  • 1 maand later...

Hulp!

Kan iemand mij helpen met een elektrisch probleem?! In eerste instantie startte en reed de Vespa prima, alleen de lichten en dergelijke deden het niet. Alles doorgemeten, maar niet kunnen achterhalen waarom de zekering steeds springt. Net toen ik de Vespa naar Sara wilde rijden hield ook de motor ineens op en wilde ze niet meer starten. Nu staat de Vespa al een tijdje ter reparatie, maar heeft Sara het zo druk dat ik mogelijk pas weer in juni kan rijden. Heeft er iemand tijd om er samen met mij naar te kijken aub?!? Noem je vergoeding
 

Link naar reactie

Dag Mivar,

Ik ben Simon en ik heb zelf een PK50. Zelf ook wat problemen gehad met de elektriciteit. Ik ben zelf een elektricien en heb heel wat liggen om uit te meten en te zoeken. Ik wil wel eens samen met jou uitzoeken wat er mis is aan den elektriek 😉.

  • Like 1
Link naar reactie
  • 3 maanden later...

Ze rijdt weer!!! Vanalles geprobeerd inclusief vervanging van de e-centrale, het contact en n gloednieuwe carburateur en benzineslangetje: niks. Dan toch nog maar even n nieuwe bougie erin en... t heerlijke Vespa geluid is weer terug 🥳

Gelukkig is er nog n stukske zomer over 😅

  • Like 1
Link naar reactie
12 uren geleden, Mivar zei:

Ze rijdt weer!!! Vanalles geprobeerd inclusief vervanging van de e-centrale, het contact en n gloednieuwe carburateur en benzineslangetje: niks. Dan toch nog maar even n nieuwe bougie erin en... t heerlijke Vespa geluid is weer terug 🥳

Gelukkig is er nog n stukske zomer over 😅

Net op tijd om nog de zomer in te gaan en je frustraties te vergeten. Toch maar een reserve bougie meenemen voor onderweg? 😄

 

Link naar reactie
  • 2 weken later...

Hey PKpeople!

Goed, 't gaat hard vooruit. Na t vervangen van de bougie rijdt ze perfect. Steeds beter zelfs: vrijwel geen hoge toeren meer bij t stoplicht enz. Rallenti en lucht/benzine mengsel kan misschien nog wat perfecter afgesteld worden maar ik klaag niet. Al heel wat toertjes in Brussel gedaan zonder problemen.

Nog twee belangrijke ontdekkingen gedaan:

1. Zwarte en blauwe draad per ongeluk verwisseld in de stekker aan de statorkant (doh!), dus wisselstroom werkt nu prima. Altijd fijn om een werkende koplamp, achterlicht, en remlicht te hebben...

De pinkers deden nog even moeilijk, maar (naast het vervangen van de centrale stekker, waarvan ik me nu afvraag of dat nodig was) kwam dat door een roestig contact in de voorpinkers. Beetje schuren en alles ok;

2. De schakelaar van de startmotor had iets te 'blote' draadjes die kortsluiting maakten, dus na wat isolatietape (nieuwe schakelaar is onderweg, want geen goesting om te solderen) springt de zekering niet meer en werkt de nieuwe startmotor als een zonnetje.

Wat blijft er over?

De kilometerteller wil niet. Originele kabelhoes waarschijnlijk wat te lang (klopt dat?!?). Kabelhoes ingekort, maar krijg de kabel niet in t vierkante gaatje van de schroefbout. Kwestie van tijd..

De voorrem blijft 'hangen'. Ik gebruik de voorrem eigenlijk nooit, maar als ik die gebruik blijft die een beetje vastzitten.

Tijdens het rijden blijf ik een high pitch geluid horen, een beetje net als in zn achteruit in een auto. Kan dat een slippende koppeling zijn? Hoe voorkom ik dat? Of is dat normaal? Kan me niet herinneren dat vroeger te hebben hehoord (25 jaar geleden, toen alles nog goed werkte).

Tenslotte, t raarste probleem, is de claxon. Nederlandse pk, dus origineel met n fietsbel (hoe is t mogelijk). Om n claxon te kunnen installeren heb ik n nieuwe lichtschakelaar voor n pk 125 (xl/ets) besteld op scootershop, maar nu blijkt dat n 'closer' te zijn. De claxonknop maakt contact tot je de knop indrukt wat het contact verbreekt. Ik begrijp hier de logica niet van (hoe werkt n claxon op een omgekeerd contact?), maar wat ik begrijp is dat ik waarschijnlijk een nieuwe schakelaar moet bestellen. Heb sowieso al n tweede claxon moeten bestellen, want die ik heb past niet op mijn pktje, dus dat kan er ook nog wel bij. (Zoekt iemand toevallig nog een zgan 12V DC claxon met de bevestigingspunten op een lijn aan weerszijden van de claxon voor een zacht prijsje? ;) ), dus ik wacht de nieuwe claoxn nog even af, maar wat ik nu wil weten is: wat is t nut van een lichtschakelaar met 'closer' knop voor de claxon?!? Wat de hek...

Je bavarde...

 

Link naar reactie

Geluid is niks blijkbaar. Ik kan ermee leven. Ze rijdt nu als n zonnetje dus zeer tevreden. Alsof ik nu op n nieuwe Pk50 rijdt uit 1986 😁

Nog wat laatste tweakjes (claxon installeren, kilometerteller laten werken en venstertje polijsten, kastje installeren...) en dan is ze wat mij betreft af, op één stom rotprobleem na: na t testen van het oliepeil in de carter blijkt de bout nu n beetje dol te draaien bij sluiting (inclusief wat mini lekkage). Ga ik voorlopig proberen te fixen met wat teflondraad (niet erg professioneel, maar zal deze winter t blokje wel weer ns opentrekken om t deftig te fixen).

Iedereen in elk geval harstikke bedankt voor alle hulp en tips!

Link naar reactie

Als iemand trouwens ooit nog PK50 XL Elestart gerelateerde vragen heeft aarzel dan niet; ik ben volgens mij zo'n beetje alle 'stomme' problemen tegengekomen en heb ze weten op te lossen, dus vraag maar raak! 😉

Op 20/4/2022 om 12:03, Mivar zei:

Hulp!

Kan iemand mij helpen met een elektrisch probleem?! In eerste instantie startte en reed de Vespa prima, alleen de lichten en dergelijke deden het niet. Alles doorgemeten, maar niet kunnen achterhalen waarom de zekering steeds springt. Net toen ik de Vespa naar Sara wilde rijden hield ook de motor ineens op en wilde ze niet meer starten. Nu staat de Vespa al een tijdje ter reparatie, maar heeft Sara het zo druk dat ik mogelijk pas weer in juni kan rijden. Heeft er iemand tijd om er samen met mij naar te kijken aub?!? Noem je vergoeding
 

Golden tip: Always try a fresh sparkplug first, spark or not! 😅

  • Like 1
Link naar reactie

Waar ik al voor vreesde blijkt dan toch realiteit: met het uitdraaien van de vulschroef is ook n deel van de schroefdraad meegekomen. Heb zorgvuldig de schroef schoongemaakt en de achtergebleven restjes eruit gepeuterd. Met wat teflon heb ik de schroef weer goed vastgekregen (zonder al te hard aandraaien uiteraard) en er lekt nu geen olie meer. Dit najaar maar een deftige oplossing zoeken. Enige tips? Grotere schroefdraad laten tappen of lassen en oorspronkelijke schroefdraad laten tappen? Echt balen want dat beestje is nu eindelijk af. Hoefde eigenlijk alleen nog maar de kilometerteller display te polijsten en de bandjes te poetsen 😞

IMG_20220904_195054.thumb.jpg.3b5b7caa46dd9f772a8b37e0544c2a13.jpg

Link naar reactie

Grotere draad tappen is gemakkelijker gezegd als gedaan. Beide olie tap bouten hebben zeer weinig vlees eromheen.

En bovendien, er is geen mooie manier om het metaal schraapsel uit het Carter te houden of te verwijderen.

Nette manier, blok openmaken en helicoil (laten) zetten. Tegelijkertijd kan je direct de lagers en keer ringen vervangen. En een inspectie van de rest doen. Lagers/keeringen/pakkingen kosten niet de wereld dus die kan je zeker vervangen.

Link naar reactie

Grotere draad tappen is gemakkelijker gezegd als gedaan. Beide olie tap bouten hebben zeer weinig vlees eromheen.

En bovendien, er is geen mooie manier om het metaal schraapsel uit het Carter te houden of te verwijderen.

Nette manier, blok openmaken en helicoil (laten) zetten. Tegelijkertijd kan je direct de lagers en keer ringen vervangen. En een inspectie van de rest doen. Lagers/keeringen/pakkingen kosten niet de wereld dus die kan je zeker vervangen.

Link naar reactie

Motortje was net gereviseerd. Zal m zeker weer moeten openmaken om dit probleem te verhelpen, maar ga misschien niet weer alle lagers en keerringen vervangen. Hou t misschien gewoon bij de helicoil. Eerst even uitzoeken wat dat is 😁

Link naar reactie

Hoi.  Een helicoil is dus een kleine stalen spiraal.  Je koopt dit als setje in een doos voor de benodigde maat.  Dit setje bevat een boor, specifieke tap, helicoils natuurlijk en een monteertool, alsook een slagpennetje voor laatste krulletje af te breken.  

Dus eerst boren met de boor van het setje, dan tappen met wat snijolie of wd40 ofzo.  Dan met brake cleaner opkuisen.  Dan aan de buitenzijde van spiraal wat loctite en deze erin draaien. Monteergereedschap grijpt in op achterste krulletje. Nooit extra drukken, gewoon rustig indraaien.  Vooraf lengte eerst checken. Indien nodig vooraan enkele windingen inkorten. Zeker zien dat voorkant helicoil volledig in schroefdraadmateriaal zit.  Best is dat de helicoil overal rondom materiaal heeft en er ook achteraan niet uitkomt.  Nadien met slagpennetje krulletje afkloppen. Deze heeft een kleine inkeping, dus breekt snel.  Wel stom, want valt naar binnen.   Je maakt dus een stalen schroefdraad in een iets groter getapt gat, waar op zijn beurt de helicoil in vast zit.

 

Succes ermee!

  • Like 2
Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...