Jump to content
Vespaforum.be

Project PK50 XL Elestart


Mivar

Recommended Posts

Ik peins met enige bescheidenheid dat ik misschien wel 't beste elektrische schema ooit voor de PK 50 XL Elestart met claxon heb gemaakt (ahum ahum), van het totaalschema tot de 'onafhankelijke' onderdelen (stator, spanningsverdeler, etc..) ...
Beetje zottenwerk maar was het waard : nu snap ik alles!
(Ik heb het in Illustrator gemaakt, dus vectorieel voor de nerds onder ons. Mocht dit bestand je interesseren stuur me dan n appje!)1187690764_Electrischschema_PK-XL_Elestart_Claxon-TOTAAL.thumb.jpg.451b06fe8e359175f534a2bf548c09d1.jpgElectrisch schema_PK-XL_Elestart_Claxon-ALL.pdf

Veel plezier ermee! ;)

Link to comment
3 minuten geleden, Mivar zei:

Ik peins met enige bescheidenheid dat ik misschien wel 't beste elektrische schema ooit voor de PK 50 XL Elestart met claxon heb gemaakt ...;)

Nice!

Als passende aanvulling hierop, en een andere kwiet heeft zich al eens bezig gehouden voor de niet-elestart variant 😁 

 

  • Haha 1
Link to comment
23 minuten geleden, Mivar zei:

Ik peins met enige bescheidenheid dat ik misschien wel 't beste elektrische schema ooit voor de PK 50 XL Elestart met claxon heb gemaakt (ahum ahum), van het totaalschema tot de 'onafhankelijke' onderdelen (stator, spanningsverdeler, etc..) ...

Ter verduidelijking voor toekomstig gebruik voor andere PK 125 XL eigenaren: Wat heb je nu exact gedaan? Jouw huidige kabelboom nagetekend? Of de PK 50 XL wiringloom ingekleurd volgens de kleurcodes van het diagram? 

 

Edited by Frederik9111
Link to comment
4 uur geleden, Frederik9111 zei:

Ter verduidelijking voor toekomstig gebruik voor andere PK 125 XL eigenaren: Wat heb je nu exact gedaan? Jouw huidige kabelboom nagetekend? Of de PK 50 XL wiringloom ingekleurd volgens de kleurcodes van het diagram? 

 

Ik heb het (Italiaanse!) schema gevonden die perfect overeenkomt met mijn bekabeling maar dan mét claxon, en die heb ik inderdaad ingekleurd. Daarnaast heb ik alle afzonderlijke elementen geïsoleerd in aparte layers. Check de pdf maar eens! Het is trouwens een PK 50 XL (Elestart), en geen 125, maar dat maakt voor het schema misschien geen verschil...

Link to comment

Weet iemand me te zeggen waar ik deze twee kabels op moet aansluiten? Een van de twee (ik denk die met het gele randje) is voor de startmotor, maar die andere?!? Is dat op de E-centrale? Op de 'gele' kabel zat een rubber kapje...IMG_20210116_095512.thumb.jpg.2c4bb3c17115adbbf5dba9558ed38e47.jpg

Link to comment

Laat dat nou net het probleem zijn: ik heb een kabel 'te veel'. Maar op het elektrisch schema staat wel specifiek een aarde aan de 'kop' van de startmotor.

IMG_20210904_190341.jpg.19148c9e67fdfbe5013f5f22624510b3.jpg

Ik dacht dat dat de motor zelf was, maar gezien die kabel daar toch steekt .. Is er iemand die ervaring heeft met 'n PK 50 Elestart die dat kan bevestigen?

Link to comment

Weer zo'n gouden tip: binnen een kwartier al 2 reacties! De tweede kabel is de massaverbinding met het motorblok (maakt volgens mij niet echt uit waar die komt).  Ik ben er klaar voor :) 

(Een van de reacties kwam trouwens van Christiaan Dozy, die thuis 'n volledig magazijn PK spullen heeft. Zitten redelijk wat onderdelen van 'm op mijn Vespake)

Link to comment

Hey,

Ik merkte deze week dat ondanks 3 à 4 lagen 2k blanke lak toch wat nieuwe roestplekjes zijn ontstaan (zie midden foto).

IMG_20210908_185921.thumb.jpg.c33926dfbc148ccf5e6bc30f2fb52494.jpg

Is dat normaal? Hoe komt dat?

Toch nog wat extra laagjes spuiten?

Link to comment

De paar lichte vlekjes roest vind ik eigenlijk wel tof (past mooi binnen het concept), maar ik wil toch zeker voorkomen dat de roest straks gaat doorzetten...

Link to comment

Het gaat weer eens lekker: zitten de voorvork en het stuur er eindelijk op, loop ik vast op het monteren van de motor en dan met name de installatie van de schokbreker achter. Niet alleen heb ik de gaatjes moeten uitboren omdat die te klein waren, maar ik ben die f'ing bout m9 kwijt en bovendien lijkt de schokbreker te lang. Moet die nog gespannen worden? De Inox buis komt nu tot halverwege. Met de motor ernaast lijkt het punt van ophanging veel te laag te zitten...

IMG_20210918_151833.thumb.jpg.edad22efff4ed7f343f33523ec5eda50.jpg

IMG_20210918_151839.thumb.jpg.ac2e7cdc35113d528c9aaa6d8cbc3e55.jpg

Er zit trouwen ook veel speling tussen mijn voorvork en de zijkant van het voorspatbord. Moet daar nog iets tussen komen? Ik heb er voorlopig een rubber tussen gezet...

IMG_20210918_152142.thumb.jpg.b5dee5344ecf265b5ac1c1b574cb7166.jpg

Link to comment
  • 1 month later...
Op 12/9/2021 om 10:20, Mivar zei:

De paar lichte vlekjes roest vind ik eigenlijk wel tof (past mooi binnen het concept), maar ik wil toch zeker voorkomen dat de roest straks gaat doorzetten...

De roest blijft dus doorzetten, op best veel punten. Misschien niet genoeg laagjes blanke lak gezet, misschien dat er kleine roestvlekjes die er stiekem al zaten door zijn gaan zetten. Waarschijnlijk was de 'bare metal look' ook gewoon niet zo'n goed idee, maar t staat zo cool!!! Ik ga nu eerst nog wat bijwerken, en wellicht volgend najaar het hele chassis weer opnieuw doen. Wel heb ik intussen al een paar stukjes gereden en de motor loopt lekker, behalve een probleem van hoge toeren bij stationair na een stukje rijden. Schakelen en remmen gaat ook prima, alleen de elektriciteit is nog niet aan de praat. Gelukkig is t mooie weer al voorbij... 😖

Link to comment

De schokbreker lijkt inderdaad veel langer dan ik gewend ben, op zowel een automaat als een schakel komen ze maar iets onder het frame vandaan.

(Als ik me niet vergis)

Link to comment
1 uur terug, Davon zei:

De schokbreker lijkt inderdaad veel langer dan ik gewend ben, op zowel een automaat als een schakel komen ze maar iets onder het frame vandaan.

(Als ik me niet vergis)

Blijkt toch wel ok te zijn als t gewicht er eenmaal op zit.. 🤗

Link to comment

Schokbreker oud en nieuw moeten ongeveer even lang zijn. Hieronder een foto van mijn automatica oud en nieuw.

EOJ5zTN.jpg

Spatbord moet op de plek van dat rubber een gat zitten, afstandsbus tussen spatbord en vork en dan een bout erdoor zodat het spatbord ook hier vastzit aan de voorvork en niet alleen aan de bovenkant. Hier zie je het blinkende boutje op mijn voorspatbord

xk3RUpf.jpg

Link to comment

Net nog wat laagjes blanke lak bijgezet. T resultaat zal niet zo mooi zijn als de eerste keer, maar gopelijk houdt t de roest iets langer tegen deze keer. Hierboven een filmpje van een rondje rond t blok met m'n jongste dochter !

Link to comment
Op 3/9/2021 om 21:30, Mivar zei:

Weet iemand me te zeggen waar ik deze twee kabels op moet aansluiten? Een van de twee (ik denk die met het gele randje) is voor de startmotor, maar die andere?!? Is dat op de E-centrale? Op de 'gele' kabel zat een rubber kapje...IMG_20210116_095512.thumb.jpg.2c4bb3c17115adbbf5dba9558ed38e47.jpg

Die zwarte is je startmotor massa, komt aan een schroef van je vliegwiel op connectorschildje. Die gele is de Plus van je startmotor en komt op de startmotor.

Edited by Daan
Link to comment
Op 1/11/2021 om 18:26, Mivar zei:

Net nog wat laagjes blanke lak bijgezet. T resultaat zal niet zo mooi zijn als de eerste keer, maar gopelijk houdt t de roest iets langer tegen deze keer. Hierboven een filmpje van een rondje rond t blok met m'n jongste dochter !

Vanaf de roest er onder zit mag je lagen leggen zoveel je wil, ga je blijven zien jammergenoeg.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...