Mivar Posted September 2, 2021 Author Share Posted September 2, 2021 Ik peins met enige bescheidenheid dat ik misschien wel 't beste elektrische schema ooit voor de PK 50 XL Elestart met claxon heb gemaakt (ahum ahum), van het totaalschema tot de 'onafhankelijke' onderdelen (stator, spanningsverdeler, etc..) ... Beetje zottenwerk maar was het waard : nu snap ik alles! (Ik heb het in Illustrator gemaakt, dus vectorieel voor de nerds onder ons. Mocht dit bestand je interesseren stuur me dan n appje!)Electrisch schema_PK-XL_Elestart_Claxon-ALL.pdf Veel plezier ermee! Link to comment
Ed75 Posted September 2, 2021 Share Posted September 2, 2021 3 minuten geleden, Mivar zei: Ik peins met enige bescheidenheid dat ik misschien wel 't beste elektrische schema ooit voor de PK 50 XL Elestart met claxon heb gemaakt ... Nice! Als passende aanvulling hierop, en een andere kwiet heeft zich al eens bezig gehouden voor de niet-elestart variant 😁 1 Link to comment
Frederik9111 Posted September 2, 2021 Share Posted September 2, 2021 (edited) 23 minuten geleden, Mivar zei: Ik peins met enige bescheidenheid dat ik misschien wel 't beste elektrische schema ooit voor de PK 50 XL Elestart met claxon heb gemaakt (ahum ahum), van het totaalschema tot de 'onafhankelijke' onderdelen (stator, spanningsverdeler, etc..) ... Ter verduidelijking voor toekomstig gebruik voor andere PK 125 XL eigenaren: Wat heb je nu exact gedaan? Jouw huidige kabelboom nagetekend? Of de PK 50 XL wiringloom ingekleurd volgens de kleurcodes van het diagram? Edited September 2, 2021 by Frederik9111 Link to comment
Mivar Posted September 2, 2021 Author Share Posted September 2, 2021 4 uur geleden, Frederik9111 zei: Ter verduidelijking voor toekomstig gebruik voor andere PK 125 XL eigenaren: Wat heb je nu exact gedaan? Jouw huidige kabelboom nagetekend? Of de PK 50 XL wiringloom ingekleurd volgens de kleurcodes van het diagram? Ik heb het (Italiaanse!) schema gevonden die perfect overeenkomt met mijn bekabeling maar dan mét claxon, en die heb ik inderdaad ingekleurd. Daarnaast heb ik alle afzonderlijke elementen geïsoleerd in aparte layers. Check de pdf maar eens! Het is trouwens een PK 50 XL (Elestart), en geen 125, maar dat maakt voor het schema misschien geen verschil... Link to comment
Mivar Posted September 3, 2021 Author Share Posted September 3, 2021 Weet iemand me te zeggen waar ik deze twee kabels op moet aansluiten? Een van de twee (ik denk die met het gele randje) is voor de startmotor, maar die andere?!? Is dat op de E-centrale? Op de 'gele' kabel zat een rubber kapje... Link to comment
Mivar Posted September 4, 2021 Author Share Posted September 4, 2021 Zou t kunnen dat de 'zwarte' kabel met 'n boutje op het gaatje op de achtergrond moet worden bevestigd? Link to comment
Mivar Posted September 4, 2021 Author Share Posted September 4, 2021 Stomstomstom, die komt natuurlijk op de kop van de startmotor! Correct?!? 😰 Link to comment
Niels_1977 Posted September 4, 2021 Share Posted September 4, 2021 Goede kans, maar check het electrische schema wat bij je scooter hoort. Dan weet je het zeker. Link to comment
Mivar Posted September 4, 2021 Author Share Posted September 4, 2021 Laat dat nou net het probleem zijn: ik heb een kabel 'te veel'. Maar op het elektrisch schema staat wel specifiek een aarde aan de 'kop' van de startmotor. Ik dacht dat dat de motor zelf was, maar gezien die kabel daar toch steekt .. Is er iemand die ervaring heeft met 'n PK 50 Elestart die dat kan bevestigen? Link to comment
Frederik9111 Posted September 4, 2021 Share Posted September 4, 2021 Hier zitten iets meer PK e-start ervaringsdeskundigen/kenners. Link to comment
Mivar Posted September 5, 2021 Author Share Posted September 5, 2021 Aiaiai Frederik, heb ik plots de kennislimiet van dít forum bereikt? 😉 Misschien moet ik 't dan toch eens bij mijn ex-landgenoten proberen... Link to comment
Mivar Posted September 5, 2021 Author Share Posted September 5, 2021 Weer zo'n gouden tip: binnen een kwartier al 2 reacties! De tweede kabel is de massaverbinding met het motorblok (maakt volgens mij niet echt uit waar die komt). Ik ben er klaar voor (Een van de reacties kwam trouwens van Christiaan Dozy, die thuis 'n volledig magazijn PK spullen heeft. Zitten redelijk wat onderdelen van 'm op mijn Vespake) Link to comment
Mivar Posted September 12, 2021 Author Share Posted September 12, 2021 Hey, Ik merkte deze week dat ondanks 3 à 4 lagen 2k blanke lak toch wat nieuwe roestplekjes zijn ontstaan (zie midden foto). Is dat normaal? Hoe komt dat? Toch nog wat extra laagjes spuiten? Link to comment
Mivar Posted September 12, 2021 Author Share Posted September 12, 2021 De paar lichte vlekjes roest vind ik eigenlijk wel tof (past mooi binnen het concept), maar ik wil toch zeker voorkomen dat de roest straks gaat doorzetten... 1 Link to comment
Mivar Posted September 18, 2021 Author Share Posted September 18, 2021 Het gaat weer eens lekker: zitten de voorvork en het stuur er eindelijk op, loop ik vast op het monteren van de motor en dan met name de installatie van de schokbreker achter. Niet alleen heb ik de gaatjes moeten uitboren omdat die te klein waren, maar ik ben die f'ing bout m9 kwijt en bovendien lijkt de schokbreker te lang. Moet die nog gespannen worden? De Inox buis komt nu tot halverwege. Met de motor ernaast lijkt het punt van ophanging veel te laag te zitten... Er zit trouwen ook veel speling tussen mijn voorvork en de zijkant van het voorspatbord. Moet daar nog iets tussen komen? Ik heb er voorlopig een rubber tussen gezet... Link to comment
Mivar Posted October 31, 2021 Author Share Posted October 31, 2021 Op 12/9/2021 om 10:20, Mivar zei: De paar lichte vlekjes roest vind ik eigenlijk wel tof (past mooi binnen het concept), maar ik wil toch zeker voorkomen dat de roest straks gaat doorzetten... De roest blijft dus doorzetten, op best veel punten. Misschien niet genoeg laagjes blanke lak gezet, misschien dat er kleine roestvlekjes die er stiekem al zaten door zijn gaan zetten. Waarschijnlijk was de 'bare metal look' ook gewoon niet zo'n goed idee, maar t staat zo cool!!! Ik ga nu eerst nog wat bijwerken, en wellicht volgend najaar het hele chassis weer opnieuw doen. Wel heb ik intussen al een paar stukjes gereden en de motor loopt lekker, behalve een probleem van hoge toeren bij stationair na een stukje rijden. Schakelen en remmen gaat ook prima, alleen de elektriciteit is nog niet aan de praat. Gelukkig is t mooie weer al voorbij... 😖 Link to comment
Davon Posted October 31, 2021 Share Posted October 31, 2021 De schokbreker lijkt inderdaad veel langer dan ik gewend ben, op zowel een automaat als een schakel komen ze maar iets onder het frame vandaan. (Als ik me niet vergis) Link to comment
Mivar Posted October 31, 2021 Author Share Posted October 31, 2021 1 uur terug, Davon zei: De schokbreker lijkt inderdaad veel langer dan ik gewend ben, op zowel een automaat als een schakel komen ze maar iets onder het frame vandaan. (Als ik me niet vergis) Blijkt toch wel ok te zijn als t gewicht er eenmaal op zit.. 🤗 Link to comment
pdvd Posted November 1, 2021 Share Posted November 1, 2021 Schokbreker oud en nieuw moeten ongeveer even lang zijn. Hieronder een foto van mijn automatica oud en nieuw. Spatbord moet op de plek van dat rubber een gat zitten, afstandsbus tussen spatbord en vork en dan een bout erdoor zodat het spatbord ook hier vastzit aan de voorvork en niet alleen aan de bovenkant. Hier zie je het blinkende boutje op mijn voorspatbord Link to comment
Mivar Posted November 1, 2021 Author Share Posted November 1, 2021 VID_20211101_153545.mp4 1 Link to comment
Mivar Posted November 1, 2021 Author Share Posted November 1, 2021 Net nog wat laagjes blanke lak bijgezet. T resultaat zal niet zo mooi zijn als de eerste keer, maar gopelijk houdt t de roest iets langer tegen deze keer. Hierboven een filmpje van een rondje rond t blok met m'n jongste dochter ! Link to comment
Daan Posted November 8, 2021 Share Posted November 8, 2021 (edited) Op 3/9/2021 om 21:30, Mivar zei: Weet iemand me te zeggen waar ik deze twee kabels op moet aansluiten? Een van de twee (ik denk die met het gele randje) is voor de startmotor, maar die andere?!? Is dat op de E-centrale? Op de 'gele' kabel zat een rubber kapje... Die zwarte is je startmotor massa, komt aan een schroef van je vliegwiel op connectorschildje. Die gele is de Plus van je startmotor en komt op de startmotor. Edited November 8, 2021 by Daan Link to comment
Mivar Posted November 8, 2021 Author Share Posted November 8, 2021 Thx! Gelukkig dezelfde info die ik van Christiaan Dozy had gekregen! 😁 Link to comment
Frissenappel Posted November 9, 2021 Share Posted November 9, 2021 Op 1/11/2021 om 18:26, Mivar zei: Net nog wat laagjes blanke lak bijgezet. T resultaat zal niet zo mooi zijn als de eerste keer, maar gopelijk houdt t de roest iets langer tegen deze keer. Hierboven een filmpje van een rondje rond t blok met m'n jongste dochter ! Vanaf de roest er onder zit mag je lagen leggen zoveel je wil, ga je blijven zien jammergenoeg. Link to comment
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now