Mivar Posted November 30, 2020 Share Posted November 30, 2020 Zoals ik al in de welkomstpagina heb gepost ga ik beginnen aan de revisie van het motorblok van m'n PK 50 XL Elestart. Het begint al goed: nadat ik het blok heb gestript om het eens deftig met een hogedrukreiniger te kuisen blijken alle self-wash zaken gesloten te zijn wegens COVID π Dan toch maar met de spuitbus motorreiniger aan de slag... Ook heb ik bij demontage gemerkt dat de ontstekingsstator behoorlijk roestig is en enkele kabels zo beschadig zijn dat je het draad ziet zitten. Heeft het zin om dit op te knappen (roest verwijderen met contactspray, draadjes aftapen, ...) of toch maar meteen het hele ding vervangen? Ik wil eigenlijk vermijden om 'n nieuwe te kopen, en n goeie tweedehands is blijkbaar moeilijk te vinden? Ook nieuw zie ik veel verschillende types die blijkbaar allemaal geschikt zijn voor mijn model (6 ster, 4 ster, ..) π€π€π€ Ik ben nog wel even bezig voordat ik terug moet komen op de ontsteking, maar zou ondertussen graag wat advies krijgen! Link to comment
Frissenappel Posted November 30, 2020 Share Posted November 30, 2020 Je kan gewoon nieuwe draadjes op je ontsteking solderen. Link to comment
Mivar Posted November 30, 2020 Author Share Posted November 30, 2020 Thx Frissen, daar zat ik ook al aan te denken! En die roest, dat kan geen kwaad? Weet niet of t ding tegen een stoot contactspray kan? Link to comment
Mivar Posted December 21, 2020 Author Share Posted December 21, 2020 Oke, ik ben weer 'n paar stapkes verder! Allereerst t Blok kunnen voorkuisen met 'n hogedrukspuit (met dank aan 'n bevriende garagist). Ik heb overigens nog een handig kuistooltje ontdekt voor de huis tuin en keukenklusser, perfect om de 'lastige' koek weg te krabben, te snijden, te schrapen en op te lepelen. Ik noem het de 'kekkrabber': Inderdaad gewoon een wegwerp afhaalmesje π Komt echt in alle hoekjes en gaatjes! 1 Link to comment
Mivar Posted December 21, 2020 Author Share Posted December 21, 2020 Daarna meteen wat probleempjes tegengekomen. Allereerst ontdekt dat de speciaal toolkit van Scooter Center NIET de juiste koppelingstrekker bevat: (Links de trekker uit t pakket, rechts de goeie die ik heb moeten nabestellen, en dus.. wachten...π) Link to comment
Mivar Posted December 21, 2020 Author Share Posted December 21, 2020 (edited) Vervolgens vastgelopen op de versnellingsas die er niet uit wilde. Na het slopen van m'n nieuwe rubberhamer gelukkig op Sarah van Ring Ding Ding kunnen rekenen, die m er niet alleen binnen een dag uit heeft gekregen, maar meteen het gebroken boutoog van m'n carter heeft kunnen lassen. Respect!!! Edited December 21, 2020 by Mivar foto toevoegen Link to comment
Mivar Posted December 21, 2020 Author Share Posted December 21, 2020 (edited) Nu zit ik weer vast op 't pinnetje van de schakelarm (had ik dat maar meteen aan Sarah gevraagd...doh), maar dat mag de pret voorlopig niet drukken. Alvast een nieuw schakelkruis besteld, en moet helaas ook op zoek naar een nieuwe cilinder. Ik twijfel nog tussen een originele 50cc, of toch maar naar een 75cc. π€ Liefst behoud ik mijn 16.10 carb en nog volledige nieuwe uitlaat. Ik ben tegelijkertijd ook bezig met de revisie van de stuurkolom en plannetjes aan 't maken over de carrosserie: of ik hou t simpel met wat retouches, of ik ga 't wat deftiger aanpakken. even kijken wat ik in 2 weken gedaan kan krijgen.. Er komen in ieder geval verse kabels in, en ik moet de kabelboom doormeten om te zien of die nog in orde is. Leuke pimpaccessoires (zadel, handvatten en hendels, ...) zijn onderweg π To be continued... Edited December 21, 2020 by Mivar Link to comment
Mivar Posted December 21, 2020 Author Share Posted December 21, 2020 Hier n fotootje van mijn special tools tasje π 2 Link to comment
Mivar Posted December 21, 2020 Author Share Posted December 21, 2020 YES!!!!!! πΎ Hij is door! Β 1 Link to comment
Mivar Posted December 21, 2020 Author Share Posted December 21, 2020 VoilΓ , 2 lege carterhelften! Nu nog wat poetsen... Link to comment
Mivar Posted December 21, 2020 Author Share Posted December 21, 2020 3 uur geleden, Mivar zei: Vervolgens vastgelopen op de versnellingsas die er niet uit wilde. Na het slopen van m'n nieuwe rubberhamer gelukkig op Sarah van Ring Ding Ding kunnen rekenen, die m er niet alleen binnen een dag uit heeft gekregen, maar meteen het gebroken boutoog van m'n carter heeft kunnen lassen. Respect!!! Zie topic "Revisie blok PK50 XL versnellingsas wil er niet uit" voor 'n kleine spinoff ... π 4 minuten geleden, Mivar zei: VoilΓ , 2 lege carterhelften! Nu nog wat poetsen... Maar nu eerst 'n pintje! πΊππ Link to comment
Ed75 Posted December 21, 2020 Share Posted December 21, 2020 5 uur geleden, Mivar zei: YES!!!!!! πΎ Hij is door! Β Hoe is het nu gelukt, zoals op mijn filmpje met de tang? Link to comment
Mivar Posted December 21, 2020 Author Share Posted December 21, 2020 Nee, daar zat 'ie te vast voor. Ik heb de schakelarm in de carter vastgezet met 'n blokje zodat 'ie niet bewoog, de selectorboog op n houtblok gelegd en met 'n slagbeitel en hamer met beleid geramd π€π€ͺπ Zelden zo blij geweest als toen de pin eruit kwam π Link to comment
Mivar Posted December 28, 2020 Author Share Posted December 28, 2020 Wat is volgens jullie het beste smeermiddel om de verschillende lagers terug te zetten? Multipurpose lagervet? Olie (en welk type)? Ook: hoe lang is 2taktolie houdbaar?(heb nog flesjes van 10jr+ staan...) Link to comment
Mivar Posted December 29, 2020 Author Share Posted December 29, 2020 Ik zit nu in de 'slak fase' π Link to comment
Mivar Posted December 29, 2020 Author Share Posted December 29, 2020 Ik heb 'n bus zwarte lak gekocht voor de retouches, maar wellicht ga ik toch het frame laten zandstralen en dan een transparante grondlaag/finish aanbrengen. Hoe zwaar ga ik me in m'n vingers snijden door de hele kabelboom eruit te halen is 'n beetje de vraag... Wie kan me zeggen hoeveel ml spuitlak je nodig hebt voor 1 laag (volledige carrosserie)? Link to comment
Mivar Posted December 29, 2020 Author Share Posted December 29, 2020 Heeft er iemand ervaring met dit product? Staat bij dat er geen grondlaag voor nodig is. Transparante hoogglans afwerking.. Klinkt super...π€ Link to comment
Antonio_vespa Posted December 30, 2020 Share Posted December 30, 2020 Goed bezig! Leuk om je project te volgen hier! Ik heb het wel eens Hammerite gebruikt.Β Klinkt inderdaad ideaal, maar qua afwerking (glans etc) vond ik het wel een groot verschil met 'echte' lak. Ik zou wel voor het echte werk gaan, kost waarschijnlijk wat meer (tijd, moeite en geld), maar is het denk ik wel waard. 1 Link to comment
Ed75 Posted December 30, 2020 Share Posted December 30, 2020 Hammerite is naar mijn gevoel goed voor tuinpoorten en putdeksels, niet voor een Vespa. Krijg je er ook nooit meer af. Maar het is maar wat je zelf wil. Als je niet voor een spuiter gaat en zelf voor een optimaal resultaat wil gaan kan je misschien voor de CROP bussen gaan, zie mijn topic hier. Dat is 2K verf dus krast vast en benzine bestendig. 1 Link to comment
Frissenappel Posted December 30, 2020 Share Posted December 30, 2020 18 uur geleden, Mivar zei: Ik heb 'n bus zwarte lak gekocht voor de retouches, maar wellicht ga ik toch het frame laten zandstralen en dan een transparante grondlaag/finish aanbrengen. Hoe zwaar ga ik me in m'n vingers snijden door de hele kabelboom eruit te halen is 'n beetje de vraag... Wie kan me zeggen hoeveel ml spuitlak je nodig hebt voor 1 laag (volledige carrosserie)? Zandstralen en poederlakken? Ooit voor 250 euro een hele pk laten stralen en lakken en toch een ok resultaat 2 Link to comment
Mivar Posted December 30, 2020 Author Share Posted December 30, 2020 1 uur geleden, Frissenappel zei: Zandstralen en poederlakken? Ooit voor 250 euro een hele pk laten stralen en lakken en toch een ok resultaat Mooi kleurtje! Is dat de definitieve lak? Daar mag je me zΓ©ker t adres van doorgeven, alhoewel het me zou verbazen als dat vandaag nog alternatief je maar 250 zou kosten... Link to comment
Mivar Posted December 30, 2020 Author Share Posted December 30, 2020 10 uur geleden, Ed75 zei: Hammerite is naar mijn gevoel goed voor tuinpoorten en putdeksels, niet voor een Vespa. Krijg je er ook nooit meer af. Maar het is maar wat je zelf wil. Als je niet voor een spuiter gaat en zelf voor een optimaal resultaat wil gaan kan je misschien voor de CROP bussen gaan, zie mijn topic hier. Dat is 2K verf dus krast vast en benzine bestendig. Bedankt voor de zeer hulpvolle tips Ed! Krijg je ook nog commissie bij Spray Max? π Link to comment
Mivar Posted December 30, 2020 Author Share Posted December 30, 2020 24 minuten geleden, Mivar zei: Bedankt voor de zeer hulpvolle tips Ed! Krijg je ook nog commissie bij Spray Max? π Moet je t chassis best droog of nat schuren? Link to comment
Frissenappel Posted December 31, 2020 Share Posted December 31, 2020 13 uur geleden, Mivar zei: Mooi kleurtje! Is dat de definitieve lak? Daar mag je me zΓ©ker t adres van doorgeven, alhoewel het me zou verbazen als dat vandaag nog alternatief je maar 250 zou kosten... Is deze zomer gedaan, iemand bij een poederlakkrrij dat het na zijn uren doet. Wel enkel ral kleuren beschikbaar. 12 uur geleden, Mivar zei: Moet je t chassis best droog of nat schuren? Heel algemene vraag. Kort door de bochtΒ hangt er van af in welk stadium van het voorbereiden je zit en welke producten je gebruikt. 2k epoxy primer? Ja schuur maar nat, 1k motip primer? Nee liever niet. Primer is poreus en zal vocht opnemen (net als 1k spuitplamuur) dit vocht zorgt dan na enkele jaren voor bellen en roest in de lak. Link to comment
Mivar Posted December 31, 2020 Author Share Posted December 31, 2020 Op 30/12/2020 om 11:01, Ed75 zei: Hammerite is naar mijn gevoel goed voor tuinpoorten en putdeksels, niet voor een Vespa. Krijg je er ook nooit meer af. Maar het is maar wat je zelf wil. Als je niet voor een spuiter gaat en zelf voor een optimaal resultaat wil gaan kan je misschien voor de CROP bussen gaan, zie mijn topic hier. Dat is 2K verf dus krast vast en benzine bestendig. Dikke merci Ed, ik denk dat ik je lijst van aanpak ga volgen, inclusief de CROP bussen. Misschien sla ik hier en daar een stapje over, gewoon omdat ik geen tijd heb, maar de 'retouckes' kan ik vergeten, want teveel roest. Ik ben intussen al met de 80 bezig op 't plaatwerk en m'n meisjes heb ik met 150 op de plastic kappen gezet π. Paar gaatjes, met name aan de randen en rond t rempedaal. T valt nog mee, maar weet niet of ik de gaten kan vullen met mastiek, of dat ik toch een lasser moet zoeken? Hoe dan ook, dit wordt 'n voorlopige oplossing (vooral verder roesten tegengaan), in afwachting van 'n eigen schuur om 't echt deftig te doen. Wel alvast een goeie oefening! Β Link to comment
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now