pdvd Geplaatst: 3 januari 2019 Delen Geplaatst: 3 januari 2019 September 2017 Thuis had ik inmiddels 2 goed lopende Vespa's staan (de P200E en de PK 50 Automatica) en er was eigenlijk weinig plek meer voor nog een exemplaar. Ook was er de noodzaak niet om nog een extra Vespa aan te schaffen. Op het moment van dit schrijven staat er weliswaar toch nog een Sfera naast maar dat is slechts een krijgertje welke ik als ragbak wil gaan gebruiken. En toen was daar vanaf september ineens een nieuwe leuke vriendin... Aangezien ze zelf Spaanse is woonden haar ouders nog in Spanje en ze vertelde me dat ze daar dus ook nog haar Vespa had staan. Haar "brommer" waarmee ze altijd door Barcelona en Lloret gereden had. Eind september ging ze die kant uit en ze stuurde me een videootje van de Vespa die al bijna 20 jaar in de garage stond te verstoffen en een enkele keer gestart werd. Haar vader had jammer genoeg net een paar maanden eerder zijn TX 200 verkocht... (een Motovespa gebaseerd op de T5 maar dan met een P200 blok). Mijn interesse in dit leuke projectje op locatie was gewekt! Link naar reactie
pdvd Geplaatst: 3 januari 2019 Auteur Delen Geplaatst: 3 januari 2019 December 2017 In December 2017 ging ik voor het eerst met haar mee die kant uit om kennis te maken met haar ouders en om de kerst daar door te brengen. Ik was nog geen 5 minuten bij haar ouders thuis in Lloret (5 maanden eerder toen ik haar nog niet kende stond ik daar overigens ook al maar dan met mijn P200E) of ik stond al met haar vader in de garage om de Vespa onder wat dozen vandaan te halen. Snel naar buiten ermee om te kijken om bij goed daglicht de boel eens goed te inspecteren. De Vespa heeft erg veel weg van een gewone Primavera maar dan met de koplamp van een V50 Special. Wat ook typisch is ovor de Spaanse Motovespa's van dit model is dat de remtrommels zwart gespoten zijn. Onder de Vespa lag een heerlijk knetterend LeoVince potje. Origineel is dit een PK 75 Primavera maar het blok is ooit geheel gewisseld voor een 125 variant. Echter als ik zoek op het bloknummer (waarvan ik twijfel of het nog wel klopt want zo netjes ziet het er niet uit) dan kom ik uit op en 75 blok... dit is op de dag van dit schrijven dus nog steeds een mysterie. Een snelle inspectie leerde me wat ik ongeveer nodig had en eenmaal in Nederland plaatste ik een bestelling bij de bekende leveranciers welke ik dan bij haar ouders in Spanje af liet leveren. Zou zou ik bij een volgend bezoek gelijk kunnen gaan klussen. Link naar reactie
pdvd Geplaatst: 3 januari 2019 Auteur Delen Geplaatst: 3 januari 2019 April 2018 Tijdens het volgende bezoek in April 2018 waren de eerste bestellingen ook netjes aangekomen. Nu moest de Vespa nog de garage van de woning van haar ouders naar het vakantiehuis 5 kilometer verderop waar een fatsoenlijke garage bij zat, inclusief een hele berg gereedschap. Een bevriende buurjongen had een busje waar de Vespa in gezet werd en niet veel later stond deze boven (lees boven de bergen in waar het vakantiehuisje ligt) in de garage. Mijn handen jeukten dus ik begon maar gelijk met wat kleine dingetjes. Eerst kijken wat ik allemaal nog meer moest gaan bestellen. Een rubbertje om de benzinekraan heen ontbrak dus. Deze kunnen ook wel een nieuwe laag lak en nieuwe doppen gebruiken Die koelkap kan ook echt niet meer. Gescheurde O ringen bij de voorvork Dit oogt allemaal nog okay maar toch haal ik het liever pas uit elkaar als ik de gehele vork in een keer kan doen. Ook een beetje afgetrapt En die moet ik dus wel de juiste zien te vinden aangezien het gen Piaggio is De 40 jaar oude drek werd afgetapt uit het blokje en voorzien van verse SARE 30. En het blokje liep nog steeds netjes En hier het ietwat dubieuze bloknummer En nog een kiekje van het geheel... Meer kon ik nu niet doen aangezien ik behoorlijk wat onderdeeltjes miste. Link naar reactie
pdvd Geplaatst: 3 januari 2019 Auteur Delen Geplaatst: 3 januari 2019 Juli 2018 Op mijn P200E was ik vanuit Nederland naar Lloret gereden. Mijn vriendin was met haar kinderen met de auto gegaan. Mijn P200E werd netjes achteraan in de garage gezet voor 2 weken rust en de Primavera werd weer naar voren geschoven. Ook nu was er weer een flinke lading spullen binnengekomen bij de ouders van mijn vriendin. Om het sleutelen net iets fijner te maken werd de Vespa eerst even goed gewassen. Daar waar er slecht gespoten was in het verleden leef deik me even uit met een schuursponsje om verfresten te verwijderen, en dat werkte zowaar. Voor En na De voorvork werd uit de Vespa gehaald zodat ik deze kon gaan reviseren. De balhoofdschalen werden uit het frame getikt en vervangen door nieuwe exemplaren. Dit zware speciaalgereedschap had ik aan mijn vriendin meegegeven met de auto. De vork was een mooie roestige (maar harde) bende dus ook deze ging geheel uit elkaar en werd voorzien van hittewerende (die had ik toevallig liggen voor de uitlaat) zwarte lak. Een doos is een prima manier om kleine spullen in te spuiten zonder de hele straat te bevuilen. Ook het remhuis werd netjes (na een extreme poetsbeurt) in zilverkleur gespoten, net zoals de Italiaanse modellen. De bandjes waren zo ver heen en de velgen zo ver aan elkaar verroest dat het makkelijker was strak in de lak staande nieuwe exemplaren te kopen en de boel ineens te vervangen. En na een aantal dagen prielen (ik moest natuurlijk ook zo af en toe lekker niksen op het strand) onder het toeziend oog van de kat (welke ook uit Nederland was meegekomen met de auto zat de vork, voorzien van nieuwe keringen, lagers en een schone verse YSS schokbreker weer in de Primavera Link naar reactie
Linn Geplaatst: 3 januari 2019 Delen Geplaatst: 3 januari 2019 Wat ontzettend gaaf hoe je er tegenaan bent gelopen en het “met-en-met” aan het aanpakken bent!! Link naar reactie
pdvd Geplaatst: 3 januari 2019 Auteur Delen Geplaatst: 3 januari 2019 December 2018 In december zijn we 2 x op en neer gegaan, echter de eerst keer was met een minder leuke reden, namelijk het plots overlijden van mijn schoonvader. Die dagen heb ik dan ook geheel logisch geen tijd besteed aan de Primavera. 2,5 week later zouden we echter weer gaan (dat was al geboekt) en er was tevens weer een doos met spullen aangekomen bij mijn schoonmoeder. Terwijl mijn vriendin lekker ging shoppen met haar dochter heb ik me weer vermaakt in de garage. Ik dacht dat ik alleen de kabels even hoefde te vervangen, de remtrommel schoon te maken en te spuiten en nieuwe blokken te plaatsen.. echter dat liep ook weer iets anders. Het achterwiel ging er onderuit en bij gebrek aan zo'n mooi steuntje ter plaatse deden 3 stenen ook goed hun werk om de boel stabiel te laten staan. De remtrommel kreeg een mooi vers laagje verf En de binnenkant... tsja... spinnenwebben gevuld met asbest? Het rempedaal was...uhhh... 40 jaar niet schoongemaakt En daarin trof ik deze constructie aan. Ik vermoed wel standaard maar ik het voro de zekerheid vervangen door een variant van een PX met stalen oog Voor de schoonmaak En erna Om wat beter bij de overige kabels te kunnen legde ik de Vespa op z'n zijkant... echter dat bleek niet zo'n slimme zet. Via as van het achterwiel zeek de nog verse SAE30 uit het blok. Duidelijk een kapotte kering... En ook hier was het weer een grote vieze bende Alle stekkertjes werden losgehaald (van ieder stekkertje heb ik natuurlijk een aparte foto zodat ik weet hoe ze weer in elkaar moeten De centrale bout, de tunnel naar de carb en de achterschokbreker werden losgehaald. Toch wel een apart stuk huisvlijt deze in elkaar gelaste bout... (mag dus ook vervangen worden) En het blokje was er onder uit. Het laatste stuk uitlaat werd ook gespoten En na een flinke terpentijdouche en een liter WD 40 verder was het blokje weer redelijk fris (aan de buitenkant). Oftewel... wordt vervolgd... tot ik weer die kant uit ga en de keringen kan vervangen. Link naar reactie
Vespa Reng Deng Deng Deng Geplaatst: 3 januari 2019 Delen Geplaatst: 3 januari 2019 Leuk project om over te lezen. Spijtig van je schoonvader, sterkte met dat verlies. Link naar reactie
pdvd Geplaatst: 13 mei 2019 Auteur Delen Geplaatst: 13 mei 2019 Vandaag weer verder... schoonmaken... de binnenkant van het frame wil ik schilderen (je ziet het toch niet) met een goede laag beschermende staallak. 40 jaar meuk verwijdert met hetgeen ik voorhanden had. Erg achressieve aquaras (soort terpetine extra strong... extra koppijn) en daarna met een soort van dasti afgespoeld. Vervolgens de remplaat van het blok gehaald om de pakking en kering te vervangen. De keering zat echter vaster vastgerot dan ik dacht en de koppijn vsn de aquaras hakte er te hard in... tijd om te stoppen. Morgen de verfbrander erop om te kijken of deze nu wel los wil komen. Link naar reactie
jeansprint Geplaatst: 13 mei 2019 Delen Geplaatst: 13 mei 2019 Die Spaanse zon doet me wegdromen... Link naar reactie
pdvd Geplaatst: 13 mei 2019 Auteur Delen Geplaatst: 13 mei 2019 Schoon https://imgur.com/gallery/KXbimUj Link naar reactie
jeansprint Geplaatst: 13 mei 2019 Delen Geplaatst: 13 mei 2019 Mijn schoonouders hebben meer dan 20 jaar in Spanje gewoond. Vandaar de heimwee ;-) Spic & Span aan de onderkant! Jan. Link naar reactie
pdvd Geplaatst: 20 mei 2019 Auteur Delen Geplaatst: 20 mei 2019 En dan nu weer terug uit Spanje en tijd om te beschrijven wat ik heb gedaan of had willen doen. Als eerste wilde ik de achterremplaat er af halen, nieuwe blokken monteren en de kering en pakking vervangen omdat de olie hierlangs uit het blok lekte. Helaas... Hier zit de boel nog netjes in elkaar... En de remblokken er af De plaat er af... wat een bende En na schoonmaak De plaat... ook vies En (redelijk) schoongemaakt Echter helaas... de kering moest er uit gebrand worden en ook toen ging de nieuwe er nog niet in, het exemplaar wat ik had daar zat overigens ook geen veer in. Ik dus denken dat ik een verkeerde kering had. In Barcelona een erg leuk Vespa zaakje gevonden (http://harryscooters.com) en daar een andere exemplaar gehaald waar wel een veer in zat. Ook deze wilde niet passen. De plaat is dus mee naar Nederland gevlogen om hier een oplossing te zoeken zodat ik over 2 maanden weer verder kan ermee in Spanje. De binnenkant van de Vespa was ook al in geen 40 jaar angeraakt. Tijd om ook deze schoon te maken En na de poetsbeurt met de aquaras Duidelijk veel lak opgelost na het opdrogen En na een laag beschermende zwarte staallak. Wordt vervolgd... Link naar reactie
pdvd Geplaatst: 22 mei 2019 Auteur Delen Geplaatst: 22 mei 2019 En de kering is er uit... het was er een met stalen rand Link naar reactie
Bowyer Geplaatst: 22 mei 2019 Delen Geplaatst: 22 mei 2019 Quote;" Om wat beter bij de overige kabels te kunnen legde ik de Vespa op z'n zijkant... echter dat bleek niet zo'n slimme zet. Via as van het achterwiel zeek de nog verse SAE30 uit het blok. Duidelijk een kapotte kering... En ook hier was het weer een grote vieze bende"Quote. Nu je weer de ankerplaat met nieuwe keerring op zijn plaats hebt, de vespa nog niet op zijn kantje leggen zonder remtrommel want dan is de keerring weer lek Deze dicht af op de van je naaf van de trommel en gezien hoe schoon en droog je segmenten zijn heeft die keerring ook nooit gelekt! Link naar reactie
pdvd Geplaatst: 23 mei 2019 Auteur Delen Geplaatst: 23 mei 2019 Daar was alles al goed schoongespoeld hoor... maar Inderdaad blij dat ik nu alles weer in elkaar kan steken. Nog 2 maanden wachten en dan ben ik er weer... (Als mijn eigen Vespa het weer haalt want mijn trip naar Spanje komende zomer gaat weer op de P200 heen en terug) Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Gearchiveerd
Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.