stefan vna Geplaatst: 13 november 2017 Delen Geplaatst: 13 november 2017 Hallo iedereen, Ik ben momenteel bezig met een 50N van 1968. De volledige motor is gereviseerd. Dit weekend heb ik hem voor de eerste maal getest en hij startte zonder problemen. Het stationair toerental staat juist en de motor draait perfect. Echter wanneer ik ongeveer 500 m rij en ik ontkoppel gaat de motor enorm hoog in de toeren. De enige manier dat ik het kan stoppen is door het stationair toerental naar beneden te halen door de vijs aan de carburator uit te draaien, door dit te doen valt de motor stil na ongeveer 30 seconden stil. Iemand enig idee hoe dit kan komen? MVG Stefan Link naar reactie
Adrian Geplaatst: 13 november 2017 Delen Geplaatst: 13 november 2017 vilten ring spruitstuk ? ... Link naar reactie
Frederik9111 Geplaatst: 13 november 2017 Delen Geplaatst: 13 november 2017 Inderdaad: check alle plaatsen waar valse lucht kan ontstaan. Vilten spuitstukring gechecked/vervangen? Zit je vliegwielkeerring diep genoeg? Spuitstuk/motorpakking op z’n plaats? Link naar reactie
Daan Geplaatst: 22 november 2017 Delen Geplaatst: 22 november 2017 lekkages, buitenzijde blok. Gaat het motortje met choke (als hij warm is) omlaag in toeren? Link naar reactie
stefan vna Geplaatst: 27 november 2017 Auteur Delen Geplaatst: 27 november 2017 ik ben alles aan het nakijken en merk zowel aan de aanzet van de uitlaat heel veel olie deze is dus niet afgedicht. Ook heb ik redelijk veel olie aan de uitenkant van de cilinderkop, deze komt naar buiten via de bougie. kan dit ook een lek zijn zodat hij in toeren gaat en hoe kan ik dit oplossen? alvast bedankt voor de reacties stefan Link naar reactie
stefan vna Geplaatst: 27 november 2017 Auteur Delen Geplaatst: 27 november 2017 wat ik ook merk is: ik start de motor en op ralentie draait hij goed, als ik hem daarna stilleg krijg ik hem niet meer gestart. heeft dit ook te maken met valse lucht of is dit nog een ander probleem? Link naar reactie
geertvespa Geplaatst: 28 november 2017 Delen Geplaatst: 28 november 2017 als er een en ander langs het gat van uw bougie naar buiten komt staat deze niet vast genoeg. Hoog in toeren gaan bij ontkoppelen wijst op een fittende bourage vliegwielkant Link naar reactie
Daan Geplaatst: 2 december 2017 Delen Geplaatst: 2 december 2017 of de draad van het bougiegat is slecht! Link naar reactie
stefan vna Geplaatst: 12 maart 2018 Auteur Delen Geplaatst: 12 maart 2018 Ik ben terug begonnen aan het motorblokje. Ik heb de vilten ring vervangen aan de carburator en nu gaat hij niet meer in toeren. Echter wanneer de motor een minuutje loopt (start bij de eerste kick) zakt hij in toeren en valt daarna stil. ik moet dus steeds het stationair opendraaien. Eens ik hem heb stilgelegd krijg ik hem niet meer gestart ik heb nu ook geen enkel idee wat ik hier mee aan moet. Gezien dit een vespa is voor mijn dochter moet zij er op kunnen vertrouwen dat hij altijd start zonder problemen. Ik wil dan ook eens horen of er iemand is die deze motor onder handen wil nemen (hoeft niet gratis) zodat hij weer perfect draait. Ikzelf woon in ekeren (Antwerpen). Alvast bedankt voor de reacties. Stefan VNA Link naar reactie
Adrian Geplaatst: 12 maart 2018 Delen Geplaatst: 12 maart 2018 start je met choke ? Link naar reactie
Adrian Geplaatst: 12 maart 2018 Delen Geplaatst: 12 maart 2018 en met revisie bedoel je ook cilinder/piston/zuigeringen /ontsteking ? Of enkel lagers en keeringen vervangen ? Link naar reactie
stefan vna Geplaatst: 13 maart 2018 Auteur Delen Geplaatst: 13 maart 2018 Adrian, ik heb de motor reeds volledig uit elkaar gehaald, alle lagers keerringen en rubbers zijn vervangen, de motor is terug afgesteld, nieuwe platines. Het enige probleem dat ik nu nog heb is dat hij vlot draait de eerste minuut maar daarna stil valt. Ik denk dat hij te veel of te weinig benzine krijgt of er iets mis is met de carburator. Het starten gaat zeer vlot, ik moet maar even de choke inhouden en hij vertrekt. Daar ik het probleem zelf niet kan vinden heb ik de bovenstaande vraag gesteld. MVG Stefan Link naar reactie
stefan vna Geplaatst: 13 maart 2018 Auteur Delen Geplaatst: 13 maart 2018 Ik heb mijn bougie er eens uitgehaald en ze is zwart en vol met olie. Ze is niet aangekoekt maar vochtig en ik kan hem proper maken met een doek. zou het kunnen dat het mengsel te rijk is? In mijn carb zitten de standaard sproeiers. hoe kan ik het mengsel aanpassen? stefan vna Link naar reactie
Adrian Geplaatst: 13 maart 2018 Delen Geplaatst: 13 maart 2018 Dus als ik goed volg is het nog de originele krukas , piston , cilinder van 1968 ? Uw bougie is niet in orde maar, als hij telkens maar een minuut loopt klopt dit dan weer wel wel . ze krijgt de kans niet om warm te worden Alles heeft invloed op alles helaas ... Maar standaard instelling is mengvijs 1.5 toer uitgedraaid. Link naar reactie
stefan vna Geplaatst: 13 maart 2018 Auteur Delen Geplaatst: 13 maart 2018 Adrian piston krukas cilinder is ook allemaal nieuw. Hoelang moet ik hem laten lopen om op temperatuur te zijn. Want als ik de stationair wat hoger zet kan ik hem wel langer laten draaien. Kan ik wel zien of hij nog nat blijft stefan Link naar reactie
Adrian Geplaatst: 13 maart 2018 Delen Geplaatst: 13 maart 2018 Juiste lezing vd bougie is pas als motor op temperatuur , dus pak 15 min rijden. En dan 5 min volgas geven. Op stationair gas alleen gaat dat niet . Zit piston juist erin ? Link naar reactie
stefan vna Geplaatst: 13 maart 2018 Auteur Delen Geplaatst: 13 maart 2018 Ja die zit er juist in zal hem dit weekend eens laten draaien. Jij staat wel op een standaard is dt een probleem? Link naar reactie
stefan vna Geplaatst: 14 maart 2018 Auteur Delen Geplaatst: 14 maart 2018 Vandaag de moror 20 minuten laten draaien. Ik probeer hem dan af he stellen maar als hij stationair mooi draait val hij na 2 minuten stil. Zet ik hem iets hoger blijft hij mooi draaien. al ik de gas volledig openzet komt er enorm veel rook uit de uitlaat ( oliewalm). En duurt het wel even voor hij terug op stationair draait. na de 20 min heb ik de bougie eruit gehaald en deze was toch nat en er hing ook olie op zie foto. de luchtschroef staat nu 3 slagen open ipv 1.5. Ik heb ook alles nagekeken op valse lucht met remreiniger en reageerde nergens. Link naar reactie
stefan vna Geplaatst: 14 maart 2018 Auteur Delen Geplaatst: 14 maart 2018 De foto lukt niet Link naar reactie
Adrian Geplaatst: 15 maart 2018 Delen Geplaatst: 15 maart 2018 hoi stefan , is er een reden dat de mengschroef drie slagen uitgedraaid staat ? Hierdoor is je mengsel veel te rijk. . De olie walm is logish dan , aangezien er veel ongebruikte benzine in uw uitlaat zal zitten. Zoals ik het nu lees is je motor constant aan het verzuipen . Carb en sproeiers nog een dubbelchecken dus. En alles op de standaard waarden zetten. Link naar reactie
stefan vna Geplaatst: 15 maart 2018 Auteur Delen Geplaatst: 15 maart 2018 Adrian, heb gisteren avond een nieuwe carburator besteld. Ik dacht dat het uitdraaien van de luchtschroef er net voor zorgde dat je een armer mengsel krijgt omdat er meer lucht bij komt. Is dus foutief van mij. Wat je schrijft over het verzuipen is volgens mij juist want als ik hem probeer af te stellen hoor ik hem veerzuipen en wanneer ik hem dan terug wil aankicken duurt het even en moet ik soms 6 keer na elkaar kicken voordat hij aanspringt. Ik hou u op de hoogte als de nieuwe carburator er op zit. Stefan Link naar reactie
Adrian Geplaatst: 15 maart 2018 Delen Geplaatst: 15 maart 2018 met je " luchtstelschroef " stel je niet hoeveelheid lucht maar hoeveelheid benzinemengsel in ingedraaid is minder benzine en dus meer lucht in verhouding uitgedraaid is meer benzine en dus minder lucht in verhouding je had hier ook even een andere carb kunnen gebruiken om te testen. zit niet zo ver van ekeren gr Link naar reactie
stefan vna Geplaatst: 15 maart 2018 Auteur Delen Geplaatst: 15 maart 2018 had ik dat geweten hé. Hopelijk lukt het met de nieuwe nu wel; degene die er nu in zit is volgens mij een zeer oude. Mocht het niet lukken moeten we misschien eens afspreken? Wat denk je van de bougie, volgens mij veel te veel benzine? Stefan Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Gearchiveerd
Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.