Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Troubles vlb1t


Bella1

Aanbevolen berichten

Je bougies zien er op foto niet vet uit. Dat ziet er nog anders uit. Hier lijken ze droog.

Ik denk dat 7 de originele hittegraad is voor je motor. 1 omhoog of omlaag is doorgaans veilig. Ik zou dus testen met een stapje warmer, een 6. 

Met die 6 ga je ook in een veilige range zitten met je maatje groter qua sproeiers. 

 

Link naar reactie

Doe maar gewoon, een defect ga je niet oplossen door een andere bougie te steken... 

Het lijkt me wel straf dat met een elektronische ontsteking (die vaak veel krachteriger is) je na 50km je bougie moet vervangen. 

Volgens mij zit je toch met een lek in de oliekeerring, tenzij dat je sproeiers een koe te groot zijn. 

Koop anders de sproeiers nieuw aan, diegene die er nu in steken zijn mogelijk al vergroot.  

Groetjes, nero. 

Link naar reactie

Het je die warmere bougie al getest? Wat deed hij? Kwam het probleem even snel, sneller of minder snel terug? 

De zelfreinigende eigenschap en de temperatuur van je bougie heeft niets te maken met de kracht van je vonk, elektronisch of analoog. Het heeft enkel en alleen met de isolator in je bougie te maken. Het is niet de vonk die de olie wegbrandt maar de hitte. Als je een ander probleem hebt lijkt het me bizar dat hij met een nieuwe bougie telkens wel goed draait.

Link naar reactie
18 uren geleden, dmi zei:

Het je die warmere bougie al getest? Wat deed hij? Kwam het probleem even snel, sneller of minder snel terug? 

De zelfreinigende eigenschap en de temperatuur van je bougie heeft niets te maken met de kracht van je vonk, elektronisch of analoog. Het heeft enkel en alleen met de isolator in je bougie te maken. Het is niet de vonk die de olie wegbrandt maar de hitte. Als je een ander probleem hebt lijkt het me bizar dat hij met een nieuwe bougie telkens wel goed draait.

Dan vind ik het wel heel raar dat ik na een elektronische ontsteking geplaatst te hebben, ik ipv 2000km 10.000km kan rijden met dezelfde bougie... 

Volgens mijn heel bescheiden mening geeft een krachtigere vonk een betere verbranding van het mengsel waardoor er minder residu achterblijft in de cilinderkop en de bougie. 

Als je goed leest zou je merken dat hij de motor nu moeilijk gestart krijgt en veel rookontwikkeling heeft. 

Groetjes, nero. 

Link naar reactie

Nero, er zijn genoeg onafhankelijke testbanktests die uitwijzen dat er in de meeste gevallen geen verschil is in vermogen tussen analoog en elektronisch. Het vermogen dat je wel kan winnen is door geavanceerde vervroegingscurves. Een analoge ontsteking in goede staat moet qua kracht niet onderdoen voor elektronisch. Uiteraard niet, want de bobijn die voor de hoogspanning (en dus vonk) zorgt is eigenlijk identiek bij de 2 systemen. Het enige wat anders is, is de manier waarop die bobijn te horen krijgt wanneer hij moet vonken. Als jij maar 2000km kon rijden met een bougie was er duidelijk iets anders mis (een bougie zou makkelijk 100.000km moeten kunnen meegaan met het juiste onderhoud) dus die vergelijking snap ik niet? Je probleem had wellicht ook opgelost geraakt door je oude ontsteking te reviseren. Wanneer plaatsen mensen een elektronische ontsteking? Niet als de analoge in toptoestand is, dus uiteraard voel je meestal een verbetering. Appels met appels vergelijken.

Het al dan niet volledig verbranden mag dus niets te maken hebben met de ontsteking. Krijg je het niet verbrand, dan is je mengsel te rijk (ontbrand te traag), timing fout of de temperatuur te laag (een te rijk mengsel zorgt daar ook voor!). Zowel met elektrisch als analoge ontsteking. In het eerste geval (te rijk) kan het soms al eens zijn dat je tijdens het rijden vermogensverlies merkt, maar omdat dit veelal voorkomt bij voertuigen die slecht afgesteld zijn in het algemeen is er bijna altijd een gebied waar het mengsel niet te rijk is. Door wat met het gas te spelen trek je hem er dan wel weer even door. 

Als het probleem zich voordoet als hier lijkt het mij er meer op dat de isolator kortsluit. Eenmaal dat voorvalt, gaat je bougie erg onregelmatig vonken (en op den duur niet meer). 

 

Ik hoef geen gelijk te hebben, maar als jullie roepen dat de motor best gereviseerd kan worden terwijl het perfect kan dat het een banaal probleem is dat zich zelfs niet in de motor situeert zou het wel erg sneu zijn als achteraf het probleem niet opgelost blijkt te zijn.

Ik heb goed gelezen btw. Ik heb gezien dat hij de sproeiers heeft vervangen, maar niet dat hij een warmere bougie heeft gestoken. Het enige onderdeel waarvan we weten dat het écht kapot gaat, én dat niet het juiste type is voor zijn scooter ;-). Het is het proberen waard. Als het niet helpt kan je verder denken. 

 

 

Op 28-6-2017 om 20:08, Bella1 zei:

Status update...

nieuwe bougie gestoken. De "ouwe" stak er 4 weken in en had er al zeker 50 km op.

startte zomaar. Power, toeren, al wat je wil!

nu, het kan niet de bedoeling zijn dat ik mijn kofferbaksken volstop met één bougiesleutel en een hoop bougies?

iemand zoiets al voorgehad?

 

Link naar reactie

Hier wordt niet geroepen, ik zeg alleen wat de oorzaak volgens mij is, gezien de symptomen (rookontwikkeling, zwarte bougies na 50 km, en dit met de standaardsproeiers). 

Ik rij met een koudere bougie dan voorgeschreven (B9ES ipv B7ES) en mijn bougie wordt niet zwart? 

Swat, het is niet omdat ik denk dat dit de oorzaak is dat men mij moet volgen, ik geef alleen een mening gebaseerd op ervaring. 

Groetjes, nero. 

 

Link naar reactie

Roepen was misschien een foute woordkeuze. 'aanraden' dan.

Op de vraag 'heeft iemand zoiets al voorgehad' kan ik anders ook ja antwoorden ;-). Bij verschillende voertuigen. Een VNB, die erg dicht aanleunt bij de VLB. Blijkbaar is de originele voorgeschreven bougie voor de VLB een Champion L86. Het equivalent in NGK bougies is een heatrange 5 a 6. Dus met de 8 zit hij sowieso véél te koud. Zelfs al is het een ander probleem, dan moet er nog een warmere bougie in. Mijn VNB wou een paar keer starten, en na enkele ritjes deed hij niets meer. Dat bleek ook gewoon een te koude bougie. Eén van mijn Nortons kon (met de originele bougie) niet voor meer dan een paar km op pakweg 70km/u rijden of hij begon te horten en te stoten. De garage kon geen probleem vinden (chance dat ze me niet hebben aangeraden het blok te reviseren) waarop ik vroeg of ik eens met een warmere bougie mocht proberen zonder de garantie te verliezen. Dat mocht ik, en sindsdien probleem opgelost. Andere motoren van hetzelfde type hadden niet per sé dat probleem.

Het is niet omdat het bij jou werkt, het bij een ander blok werkt. Een armer mengsel zorgt bijvoorbeeld ook voor een hogere temperatuur. Rijstijl ook, het soort baantjes ook,...

 

 

Mag ik vragen wat bij jou de reden is voor het rijden met een koudere bougie dan voorgeschreven? Heeft jouw motorblok een veel grotere compressieverhouding dan origineel?

Link naar reactie

Hadden je VNB en Norton ook sterke rookontwikkeling bij het rijden? 

Een 6-tal maanden geleden had een vriend zowat hetzelfde probleem. Nieuw gereviseerde motor. Koudstart min of meer ok, na een 20-tal km rijden rookontwikkeling, motor begon te haperen, ging niet meer in toeren (alleen soms met volgas). Alles geprobeerd: andere bougie, sproeiersetting aangepast (steeds kleinere sproeier gestoken, hoofd en stationair), vlotterniveau aangepast,... niets hielp. Had hem al een paar maal gezegd dat het mogelijk een lekke oliekeerring zou zijn, maar hij bleef maar zoeken en aanpassen. Tot op een bepaald moment dat hij na een rit vaststelde dat er geen olie meer in het carter was, terwijl er daar geen lekkage was. 

Bleek dat olie gewoon werd opgezogen en verbrand via een lekje aan de oliekeerring. 

Heb ook hetzelfde probleem gehad met een gereviseerde GS150- motor die een paar jaar niet had gedraaid. Plots veel rookontwikkeling en motor ging niet meer in toeren, terwijl hij voordien wel goed reed. 

Wat betreft een elektronische regeling, de nieuwere versies hebben 2 ontstekingen per rotatie, met als gevolg een betere en zuiverdere ontbranding. De ontsteking is ook variabel waardoor je voor elk toerental een aangepaste voorontsteking krijgt.  Als jij dat kan bereiken met een "gewone" (elektronische) ontsteking , wil ik met plezier mijn beide schoenen opeten! 

Het enige wat ik wil zeggen is dat, als je met een elektronische ontsteking rijdt en de sproeiersetting is min of meer ok, en de bougie begeeft het na 50km omdat ze zwart ziet, de meest voorkomende oorzaak een lek aan de oliekeerring van de koppeling de oorzaak is, of een lek tussen de versnellingsbak en de cilinderruimte. 

Ik rij  oa met een SS180 met vespatronic, 5% olie en iets minder voorontsteking dan voorgeschreven omdat ik nogal wat langere afstanden durf te rijden (de piston ported motor wordt dan minder warm), dit is ook de reden waarom ik een iets koudere bougie steek. Waarschijnlijk ga je me nu opnieuw tegenspreken en verschillende theoretische aanhalen om je te bewijzen, mijn testbank is de straat. :)

Groetjes, nero. 

 

 

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...