Ga naar inhoud
Vespaforum.be

speling segmenten


MESTKEVER

Aanbevolen berichten

Hallo,

Weet iemand hoeveel speling je moet hebben tussen de toppen van de zuigerveren als je ze in de cilinder plaatst, Heb nieuwe segmenten gekocht op maat van de zuiger en die passen wel in de cilinder maar  er is niks van speling, waardoor de zuiger enorm spant, ik denk dat ik de cilinder zal moeten honen tot er genoeg speling is.

Alleen is de vraag hoeveel speling?

Link naar reactie

Je moet niet de cilinder honen, maar de segmenten bijvijlen tot de juiste speling (weet niet van buiten de welke, laat staan voor welke motor je ze steekt) 

Voorzichtig tussen een bankschroef steken zodat de opening net boven de bek uitkomt, en dan zachtjes een paar keer met een vijltje erover. Herhalen tot het de juiste speling heeft. Die speling moet je trouwens ALTIJD nameten en meestal aanpassen bij het monteren van nieuwe segmenten.

Link naar reactie

De ZUIGERspeling is afhankelijk van het model en varieert tussen 0.07mm (sommige racesets) en 0.17mm voor de oudere modellen.

Je zal dus moeten doorgeven om welke cilinderkit het gaat en eerst de zuigerspeling meten.

De opening tussen de segmenteinden kan je, zoals hierboven beschreven zelf aanpassen, reken op ongeveer 0,10 mm openstand

Link naar reactie

OK bedankt voor de deskundige uitleg, het betreft de originele cilinder van een VL3 150 cc, ik denk dat ik vroeger ergens gelezen had van 0,15 tot 0,35 mm speling van de segment einden, maar ben daar niet meer zeker van, en ik vind het ook niet meer terug.

Maar ben al blij dat de punten vijlen een oplossing is.

Link naar reactie

De lineaire uitzetting van staal is 0.12mm per meter per 100 graden.

Ga er van uit dat je 300° temperatuurverschil hebt in warme toestand >> 0.36mm uitzetting per meter

een segment heeft een gestrekte lengte van max 200mm , dwz  delen door 5 is  0.07mm

Openstand van  0.15 is dus ruim genoeg om 600° temperatuurverschil aan te kunnen

Link naar reactie

Ter referentie:

Van de website van Wiseco:

As a general rule for 2-stroke cycle, most engines will require .004" per inch of bore diameter for intended ring end gap minimum. More extreme engine applications, where the piston and ring will experience excessive heat, it is recommended to use .005" per inch of bore diameter ring end gap minimum. Generally, when measuring ring end gap, it is most always better to have too much than too little; a tight ring end gap can potentially cause the ring ends to touch during operation, which may cause a failure. Some marine and snowmobile engines do require additional clearance, so Wiseco does recommend additional allowance for these applications. See your Wiseco piston installation instructions included with the piston kit for more detail.

 

Van de website van Vertex:

 

After disassembling the cylinder head and the cylinder, it's necessary to measure the actual cylinder diameter (1), using a dial bore gauge. When actual bore size is known then it is time to pick the right VERTEX piston to fit your bore size, respecting the clearance suggested with the cylinder (i.e. CR 125 clearance 0.05 mm).Open the piston box, take the ring and position it inside the cylinder bore. Measure the gap (2) between the two ring ends: it must be between a minimum of 0.25 and a maximum of 0.50 mm; if necessary adjust the ring end gap dimension using a file (3). Take special care when performing this step.

Link naar reactie

Hier kan ik niets tegenin brengen , mijn inbreng was lauter theoretisch ( om aan te geven dat die zuigerveren niet zo veel uitzetten als gedacht). Scooterhelp geeft ook een minimumspeling van 0.2mm aan. (heb ik net opgezocht)

Als het voor mezelf was , dan ging ik toch voor de minimale speling (meer compressie) van 0.2mm

Link naar reactie

Heb ondertussen de speling geveild tot op 0,30 en ik kreeg nog altijd de zuiger niet in de cilinder, bij nader toezien bleek dat de nieuwe segmenten een paar tienden breder waren dan de diepte van de groef in de zuiger, dan heb ik de segmenten zonder zuiger in de cilinder geplaatst op een afstand van elkaar (+-2 cm) en voorzichtig met een hoonapparaatje

voorzichtig de binnenkant van de segmenten gehoond tot ze de juiste breedte hadden, experiment geslaagd ! de zuiger schuift nu perfect door de cilinder en de segmenten hebben een speling van 0,25.

Iedereen alvast bedankt voor de info

Link naar reactie

Ik wil ni ambetantig doen maar was het niet veel simpelder en beter geweest om de cilinder te laten honen/ boren op de juiste maat door een vakman?

Nu zit je met een heel deel onzekerheden: gaan de segmenten het niet begeven, gaat de zuiger niet komen te klemmen in de cilinder,...

Groetjes, nero.  

Link naar reactie

Het betreft de originele zuiger en de originele cilinder, beiden in zeer goeie conditie, dus zonde volgens mij om te laten boren; ik wilde alleen de segmenten vervangen, de oude zijn gebroken bij het demonteren. De nieuwe waren echter enkele tienden breder dan de diepte van de groeven van de zuiger, waardoor de miserie begon, mijn eerste gedacht was ook  laten honen, maar dan creeer je meer speling tussen zuiger en cilinderwand.

Natuurlijk kon ik ook een overmaat boren en alles venieuwen, ne mens moet soms keuzes maken hé

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...