JoeriJ Geplaatst: 8 augustus 2016 Delen Geplaatst: 8 augustus 2016 Hallo allemaal Ik ben redelijk nieuw op het forum, en een leek wat betreft inhoudelijk kennis van zaken. Ik heb sinds 3 jaar een Vespa Grantourismo (125cc) van het bouwjaar 2003. Mijn motor heeft het enkele weken geleden begeven, en de garage waar ik op onderhoud ga zegt dat het een enorme klus is om te herstellen (qua kostprijs als qua stukken die vervangen moeten worden). Is het eventueel een mogelijkheid om een nieuwe motorblok te kopen en deze te monteren op mijn huidige chassis? Of is dit veel te kort door de bocht? Wat zie ik over het hoofd, wat kunnen jullie mij aanraden? Zie in bijlage de foto's van mijn Vespa. Alvast bedankt! Link naar reactie
lind Geplaatst: 9 augustus 2016 Delen Geplaatst: 9 augustus 2016 Je kan er natuurlijk een nieuw blok onderzetten. Maar ik denk dat je gaat verschieten als je de prijs zal vragen van je nieuwe blok. Je kan eventueel kiezen voor een tweedehands blok. Maar dan zal je wel rekening moeten houden met de aansluitingen (connector's ) op de kabelboom en eventueel de ophangginspunten van je blok. Ik zeg niet dat dit zo is. Maar het kan zijn dat de elektrische aansluiting op je kabelboom en/ of ophangginspunten van je motorblok bouwjaar 2003 verschillend zijn van deze op een motorblok van bouwjaar 2009. Die scooter van jou heeft een carburator dus zal je terug een motor met carburator moeten plaatsen. Ik denk niet dat de injectie motor kan aangesloten worden op jouw bestaande kabelboom. Als laatste een tip. Als je al een tweedehandse motor zal vinden. Van een ongeval scooter of zo. Laat dan zeker het motornummer en de kilometerstand op papier zetten. Het kan je een paar onaangename verassingen helpen vermijden. Link naar reactie
JoeriJ Geplaatst: 9 augustus 2016 Auteur Delen Geplaatst: 9 augustus 2016 4 uren geleden, lind zei: Je kan er natuurlijk een nieuw blok onderzetten. Maar ik denk dat je gaat verschieten als je de prijs zal vragen van je nieuwe blok. Je kan eventueel kiezen voor een tweedehands blok. Maar dan zal je wel rekening moeten houden met de aansluitingen (connector's ) op de kabelboom en eventueel de ophangginspunten van je blok. Ik zeg niet dat dit zo is. Maar het kan zijn dat de elektrische aansluiting op je kabelboom en/ of ophangginspunten van je motorblok bouwjaar 2003 verschillend zijn van deze op een motorblok van bouwjaar 2009. Die scooter van jou heeft een carburator dus zal je terug een motor met carburator moeten plaatsen. Ik denk niet dat de injectie motor kan aangesloten worden op jouw bestaande kabelboom. Als laatste een tip. Als je al een tweedehandse motor zal vinden. Van een ongeval scooter of zo. Laat dan zeker het motornummer en de kilometerstand op papier zetten. Het kan je een paar onaangename verassingen helpen vermijden. Bedankt voor je antwoord! In wat voor prijscategorie moet ik ongeveer tellen voor een nieuwe motorblok? Is dat € 1000, € 2000, ...? Ik heb er geen idee van, dus ik laat me 'verrassen' Link naar reactie
ice man Geplaatst: 9 augustus 2016 Delen Geplaatst: 9 augustus 2016 blok zal rond de 400 a 500 kosten heb ik op kapazaa al eens gezien maar de werk zal zeker meer als da blok kosten , blok is niet 1 op 1 dus er moet veel uitgezocht worden... en ge weet time is money! denk zeker boven de 1000 euro , misschien zelfs iets meer mocht het niet meevallen.aangezien jij ook een leek bent moet je alles laten doen door een garage , dit is iets wat men niet dagelijks doet dus er zal veel zoekwerk en prustswerk moeten gedaan worden en dat ga jij op de factuur zien achteraf! tenzij je iemand vind die dit voor je wilt doen voor een forum prijs of een vaste prijs ! denk persoonlijk boven de 1000 eruo zal ik er niet aan beginnen doe die vespa weg en koop u iets jongs van 2 a 3 jaar oud of een splinternieuwe. even een vraagje wat heeft exact je oude blok ? misschien scheelt er veel minder dan je garage beweert ! Link naar reactie
JoeriJ Geplaatst: 9 augustus 2016 Auteur Delen Geplaatst: 9 augustus 2016 Ik ga mijn Vespa inderdaad eens binnen doen bij een andere garage, voor een second opinion. Kwestie dat ik zekerheid heb en geen 'zotte kosten' ga doen op niks Iemand die me een garage kan aanbevelen, of iemand kent die me hier mee kan helpen? Ikzelf ben van de provincie Limburg Link naar reactie
Bikerke Geplaatst: 9 augustus 2016 Delen Geplaatst: 9 augustus 2016 4 minuten geleden, JoeriJ zei: Ik ga mijn Vespa inderdaad eens binnen doen bij een andere garage, voor een second opinion. Kwestie dat ik zekerheid heb en geen 'zotte kosten' ga doen op niks Iemand die me een garage kan aanbevelen, of iemand kent die me hier mee kan helpen? Ikzelf ben van de provincie Limburg SDN in Stevoort (Hasselt) Link naar reactie
JoeriJ Geplaatst: 9 augustus 2016 Auteur Delen Geplaatst: 9 augustus 2016 Volgens de vorige garagist (die zegt dat er weinig aan te doen is) scheelt er iets met de pistons, de cilinder, de zuiger, de compressie.. Geen idee wat het allemaal is, en wat het kostplaatje hiervan is.. Hoog tijd voor een second opinion! Link naar reactie
ice man Geplaatst: 10 augustus 2016 Delen Geplaatst: 10 augustus 2016 wat wil je uitgeven om deze te laten herstellen, ze moeten hem eerst opegooien kunnen exact zien of u krukas of cilinders zuiger kleppen nog goed zijn ! als je beetje geluk hebt mocht het enkel de cilinder en zuiger zijn kom je er goedkoop vanaf met weinig werk ! Link naar reactie
JoeriJ Geplaatst: 10 augustus 2016 Auteur Delen Geplaatst: 10 augustus 2016 44 minuten geleden, ice man zei: wat wil je uitgeven om deze te laten herstellen, ze moeten hem eerst opegooien kunnen exact zien of u krukas of cilinders zuiger kleppen nog goed zijn ! als je beetje geluk hebt mocht het enkel de cilinder en zuiger zijn kom je er goedkoop vanaf met weinig werk ! Goh vind ik moeilijk te zeggen, als hij volledig 100% in orde is heb ik er wel wat geld voor over, want nu met een 'halve Vespa' rijden heeft geen zin. Ik ga hem waarschijnlijk binnendoen bij tweewielshop in Genk, aangezien dat in de buurt is. Iemand ervaringen met hen, of iemand alternatieven (Stevoort is redelijk ver voor mij). Merci mannen! Link naar reactie
Speedracer Geplaatst: 10 augustus 2016 Delen Geplaatst: 10 augustus 2016 Ik heb enkele jaren geleden een motorblok van een GT125 doorverkocht aan Kwinten 'Mister T' hier op't forum. Deze motor kwam van een scooter die frontaal ergens opgereden was maar was functioneel in orde. Kwinten heeft deze motor nog steeds aan de kant liggen maar eneke onderdelen zoals startmotor bijv hiervan zijn reeds hergebruikt/doorverkocht maar deze kan je wellicht gewoon zo overbouwen van jouw blok. 't zal wellicht een stuk goedkoper uitkomen om de volledige motor te vervangen dan de bestaande te reviseren/herstellen. Misschien hem eens contacteren via pm... Link naar reactie
ice man Geplaatst: 13 augustus 2016 Delen Geplaatst: 13 augustus 2016 wat is de km stand van die vespa eigenlijk ? rijd deze nog enz... misschien is u carburator verstopt enz... bougie onsteking kan vannalles zijn . dat de garagist zomaar zonder de blok open heeft gegooid kan zeggen piston cilinder enz...trouwens als het de piston en cilinder is waarom vervangt hij deze niet is een paar uur werk , neem maximum halve dag werk ? ken weinig mensen die enkel een motor gaan veranderen enkel voor een piston en cilinder, leuke garage die u een nieuwe vespa of iets anders wilt verkopen... denk persoonlijk zelfs als die nog rijd dat er niets met u cilininder en piston scheelt , denk eerder carbu vuil ofzoiet weet enkel niet wat deze doet wat voor geluid en hoe deze draait of niet draait! kan een prutske zijn zoals bougie of bougie kabel of carbu vuil. Link naar reactie
JoeriJ Geplaatst: 15 augustus 2016 Auteur Delen Geplaatst: 15 augustus 2016 Op 13-8-2016 om 02:55, ice man zei: wat is de km stand van die vespa eigenlijk ? rijd deze nog enz... misschien is u carburator verstopt enz... bougie onsteking kan vannalles zijn . dat de garagist zomaar zonder de blok open heeft gegooid kan zeggen piston cilinder enz...trouwens als het de piston en cilinder is waarom vervangt hij deze niet is een paar uur werk , neem maximum halve dag werk ? ken weinig mensen die enkel een motor gaan veranderen enkel voor een piston en cilinder, leuke garage die u een nieuwe vespa of iets anders wilt verkopen... denk persoonlijk zelfs als die nog rijd dat er niets met u cilininder en piston scheelt , denk eerder carbu vuil ofzoiet weet enkel niet wat deze doet wat voor geluid en hoe deze draait of niet draait! kan een prutske zijn zoals bougie of bougie kabel of carbu vuil. Heeft op dit moment ongeveer 15000 km op de teller Hij rijdt nog, maar trekt bijna niet meer op, en valt vaak stil als ik mn gas loslaat. Deze week breng ik hem naar een andere garage Link naar reactie
Vespaciao Geplaatst: 15 augustus 2016 Delen Geplaatst: 15 augustus 2016 . . . . . ..op 15000 km is die motor pas ingereden. waarschijnlijk nieuwe bougie en carburator eens uitkuisen en terug bollen als een nieuwe Vespa Link naar reactie
JoeriJ Geplaatst: 15 augustus 2016 Auteur Delen Geplaatst: 15 augustus 2016 Zou helemaal mooi zijn! Zou ik bij de nieuwe garage iets zeggen van vorige onderhouden, of zou ik het hem gewoon 'zelf laten ontdekken'? Link naar reactie
Vespaciao Geplaatst: 15 augustus 2016 Delen Geplaatst: 15 augustus 2016 ... ...een eerlijke dealer, zal je zonder meer zeggen wat er juist aan scheelt...dealers die geld uit je zakken willen kloppen, bestaan jammer genoeg ook... Link naar reactie
JoeriJ Geplaatst: 15 augustus 2016 Auteur Delen Geplaatst: 15 augustus 2016 2 uren geleden, Vespaciao zei: ... ...een eerlijke dealer, zal je zonder meer zeggen wat er juist aan scheelt...dealers die geld uit je zakken willen kloppen, bestaan jammer genoeg ook... Inderdaad, ben ik ook al achter.. Maar ik ga nu bij een officiële Vespa dealer, dus denk/hoop dat ze betrouwbaar zijn.. Link naar reactie
ice man Geplaatst: 16 augustus 2016 Delen Geplaatst: 16 augustus 2016 15.000km :-) dit gaat in orde komen... .. ben 99% zeker dat dit een prutske is . gewoon een goede onderhoud laten doen komt in orde. die in genk is niet de allerbeste ma ook niet de slechtste die fixt da wel . belt eens na tweewielshop of ze er al begonnen zijn ! hou ons zeker op de hoogte. hoop toen je hem binnenbracht nie begon over een nieuw motor blok en piston en cilinder ! Link naar reactie
JoeriJ Geplaatst: 16 augustus 2016 Auteur Delen Geplaatst: 16 augustus 2016 2 minuten geleden, ice man zei: 15.000km :-) dit gaat in orde komen... .. ben 99% zeker dat dit een prutske is . gewoon een goede onderhoud laten doen komt in orde. die in genk is niet de allerbeste ma ook niet de slechtste die fixt da wel . belt eens na tweewielshop of ze er al begonnen zijn ! hou ons zeker op de hoogte. hoop toen je hem binnenbracht nie begon over een nieuw motor blok en piston en cilinder ! Ik moet hem nog binnendoen, gaat voor eind deze week zijn. Ben nog aan het twijfelen waar. Bij DCC in Mol misschien ook Link naar reactie
jhoubrigts Geplaatst: 20 november 2016 Delen Geplaatst: 20 november 2016 ik heb die van mij onlangs tweedehands gekocht. (ook een 125GT 2004) De motor draaide slecht. Dan heb ik voor een 400€ een blokske uit een accident gevonden (11 000km) Ik heb m vrij snel omgebouwd. De eigen kabelboombehouden/ Eigen carburator. Ik heb er ongeveer 4u over gedaan om alles om te zetten. Helaas heb ik geen goeie ontsteking en start hij nog niet Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Gearchiveerd
Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.