Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Pk50Xl - Andere Sproeier Meer Pit ?


Franswa

Aanbevolen berichten

Hoi Vespa lovers !

 

Ik heb een volledige originele vespa PK50XL.

Handgeschakelde versnellingen en manuele starter (V5x 3T)

Deze lijkt een beetje futloos en haalt nog net 35 a 40 km/h.

 

Help een grotere sproeier om wat meer pit te krijgen ?

Momenteel zit er een originele 53 in.

 

Zijn er nog andere dingen die ik best kan vervangen na 5 jaar stilstand ?

 

mvg,

 

 

Link naar reactie

Als die 35 haalt dan ligt dat niet aan de sproeier maar moet je misschien eens wat verder kijken?

 

Wat heb je allemaal al vervangen na 5 jaar stilstand?

 

Ik zou volgende doen:

 

versnellingsbakolie verwisselen. 

Naftbak leeg laten lopen en nieuwe naft in.

Carburator eens uitkuisen.

Cilinder in u geval misschien eens nakijken?

Uitlaat eens nakijken? Misschien beetje verstop?

 

 

Gr,

 

arti

Link naar reactie

ah, ik dacht dat een grotere sproeier altijd wel een beetje effect had ?

 

- naftbak heb ik leeg laten lopen en nieuwe naft erin gedaan (ik zet hem steeds met lege naftbak weg als het is voor lange tijd)

- er zit sinds vorig jaar een nieuwe originele uitlaat onder.

- carburator is uitgekuist

 

- versnellingsbak olie zal ik eens bekijken

- cilinder bekijken ? Dan moet deze open zeker ? Ik wilde hier initieel afblijven en dus eerder met de kleine mogelijke dingen beginnen ...

Link naar reactie

Een andere sproeier heeft enkel effect als de huidige niet de juiste is. 

 

Bij de laatste generaties gecarbureerde motoren kan het soms iets schelen omdat die al aan strengere milieunormen moeten voldoen. Door ze arm af te stellen in het fabriek worden de schadelijke uitlaatgassen een beetje beperkt. 

Voor oudere voertuigen was dat absoluut niet van toepassing.

 

Hoe snel reed hij vroeger? 35/40 is natuurlijk niet veel trager dan wat toegelaten is.

Link naar reactie

Een tank roest niet door ze leeg weg te zetten hoor. Zo lang ze maar droog is. In het fabriek worden tanks ook niet gevuld voor ze het magazijn in gaan ;-)

 

Als het slechts een indruk is dat je vespa trager is moet je eerst zien of je niet een oplossing zoekt voor een probleem dat er niet is. Zijn er nog andere symptomen? Slecht starten, ruw lopen, goed stationair lopen? Reageert hij juist op de choke? 

Link naar reactie

- start perfect bij de eerste trap

- loopt perfect stationair

- reageert goed op de choke

- rijdt zelfs beter met choke op dan zonder choke

zonder choke is hij helemaal futloos en red hij het niet om in hoogste versnelling nog

hoger in toeren te geraken...

Link naar reactie

Er was enkele dagen geleden een topic over een gelijkaardig probleem. Smallframes durven nogal gemakkelijk valse lucht zuigen tussen carb en aanzuigbuis. Als je de carb hebt gedemonteerd, en ik hoor je beschrijving lijkt het alsof de jouwe het ook doet.

 

lees dit even door:

http://www.vespaforum.be/index.php?/topic/26402-vespa-verliest-soms-power/

Link naar reactie

Een andere sproeier heeft enkel effect als de huidige niet de juiste is. 

 

Bij de laatste generaties gecarbureerde motoren kan het soms iets schelen omdat die al aan strengere milieunormen moeten voldoen. Door ze arm af te stellen in het fabriek worden de schadelijke uitlaatgassen een beetje beperkt. 

Voor oudere voertuigen was dat absoluut niet van toepassing.

 

Hoe snel reed hij vroeger? 35/40 is natuurlijk niet veel trager dan wat toegelaten is.

35/40 op de teller heb ik standaard nog geen enkele 50cc vespa weten doen :) tot en met pk natuurlijk spreek niet over de 'nieuwe' vespa's

Link naar reactie

ah, ik dacht dat een grotere sproeier altijd wel een beetje effect had ?

 

- naftbak heb ik leeg laten lopen en nieuwe naft erin gedaan (ik zet hem steeds met lege naftbak weg als het is voor lange tijd)

- er zit sinds vorig jaar een nieuwe originele uitlaat onder.

- carburator is uitgekuist

 

- versnellingsbak olie zal ik eens bekijken

- cilinder bekijken ? Dan moet deze open zeker ? Ik wilde hier initieel afblijven en dus eerder met de kleine mogelijke dingen beginnen ...

 

Versnellingsbak olie heeft wel geen effect op u snelheid, maar als die lang heeft stilgestaan zou ik da als eerste al doen, standaard bij het opnieuw rijden met een scoot vind ik. De cilinder bekijken als je voelt dat deze weinig compressie heeft. Maar zoals dmi zegt, kijk even na in dat andere topic want als je scoot beter rijdt met choke open dan trekt die ergens valse lucht :)

Link naar reactie

Hey,

Het geheel opengemaakt op zoek naar de valse lucht.

Ik volg de tek zoals in thread http://www.vespaforum.be/index.php?/topic/26402-vespa-verliest-soms-power/

Vilten ring 56 vindt ik niet ... ?

Hoe krijg je dat geheel uit elkaar ?

Ik heb buis 6 al eens losgemaakt aande motor maar krijg hier geen beweging in.

 

anyway, als ik langs de motorkant kijk zie ik die buis naar de carbu lopen met die rubber nr 8 eromheen,

die buis nr 6 loopt naar binnen, aan de carbu kant zie ik buis 57.

 

Buis 57 heeft uitsparingen aan de kant van de carbu, als ik mijn carbu er helemaal opschuif zie ik nog wat ruimte, dient hiervoor ring 58 ?

Deze ring 58 zie ik ook niet, moet deze in de buis 57 als dichting tussen carbu en buis 57 ?

 

thanks,

Franswa

Link naar reactie

Hey,

 

even verder gekeken, tekening zoals hierboven komt niet exact overeen met mijn vespa.

Mijn luchtfilter zit oa verbonden met een grote O aansluiting.

 

De carbu zit rechtstreeks in het spruitstuk (op tek nr 6).

Dit wordt vastgemaakt op verbindingsstuk nr 57.

Het enige ringetje of pakking dat ik heb gevonden was een rubberen afdichtingsring die in mij carbu zit.

Deze ring was dan ook wel helemaal lam en hier zou wel eens valse lucht kunnen aanzuigen, lijkt me dan ook de enige

plaats waar het kan ???

 

Ook het gaasje in de carbu nr 52 op tek was kapot en versleten, er zwierven dan ook een hoop vuile stukken doorheen

de carbu.

 

Net 2 vespa zaken afgereden en deze onderdelen hebben ze niet, kga ze dus zoeken in een andere vespa shop of ergens on-line.

Link naar reactie

Nog wat verder gezocht gisteren.

Die vilten ring zit er dus bij zelfs niet meer tussen...

 

-> Weet er iemand de naam of artikel nummer voor het rubberen ringetje IN mijn carbu ? (Delorto SHB 16/10N)

-> Zit die vilten ring gewoon tussen de carbu en het spruitstuk ?

-> Moet ik die stalen ring voor bevestiging aluminium huls ook vervangen ?

 

thanks !

Link naar reactie
  • 5 weken later...

Even een update :

Voorbije weekend nog eens even gesleuteld aan de vespa.

- spruitstuk ed allemaal eens proper schoongemaakt

- tussen spruitstuk en carbu zat helemaal geen vilten ring meer ???

 

In alle geval :
- pakking aansluiting spruitstuk aan blok vervangen

- vilten ring tussen spruitstuk en carbu gestoken

- kleine filter in carbu vervangen

 

Resultaat :

- vespa rijdt maar heeft geen 'power' 1ste, 2de versnelling gaat, maar 3de is niks meer ...

 

Iemand nog ideen wat is best als volgende stap nakijk ?

Link naar reactie

Hoi Franswa,

 

Je Carburateur is waarschijnlijk vies. Deze moet even ultrasoon gereinigd worden. Mijn advies voor jou is pak een nieuwe carburateur. Gezien (met alle respect) dit de snelste en meest veilige oplossing is, omdat je nog niet veel ervaring hebt. 

 

Je doet dan het volgende:

 

  1. Tank eruithalen
    • Kraantje dicht (C, closare)
    • slang eraf (even een bakje onder de scooter) Controleer of je de slang nog kunt inknijpen, zo niet? Dan een nieuwe... En bewaar je slang voor de correcte lengte. http://www.klassiekevespaonderdelen.nl/Benzineslang-zwart-stof-0,7x0,12,-1-scooter
    • kraantje eraf,
    • 2 boutjes (M11) losmaken.
    • zadelpunt even boven vasthouden met een steeksleutel en vanaf onder losratelen (Er zijn nog special met draad in het frame dus eerst kijken voor je iets doet)
  1. Chokekabel loshalen
  2. gaskabel loshalen
  3. Met een grote schroevendraaier de klem loshalen
  4. Je hebt je oude carburateur in je hand, controleer eerst het model, is het een 16:10 of een 16:16. Gezien de snelheid denk ik een 16:10. Deze kun je bestellen. http://www.klassiekevespaonderdelen.nl/Carburateur-V50
    • Luchtfilter eraf
    • Pakking op je nieuwe carburateur plaatsen nr 18 op het plaatje
    • Dan je chokekabel loshalen (ik denk M9)
    • Deze op je nieuwe carb zetten, er zit een veerdruk op de choke dus let op dat je de moer er niet schuin op draait. Dit kost je namelijk een carburateur.
    • Nieuwe carb's hebben sproeier 54 en luchtschroef 38, controleer wat er op de oude carb zit. 
    • als dat gelijk is, luchtfilter erop.
  5. De oude vilten pakking eruit pielen, en het rubber erachter controleren op scheuren (#8), door de jaren heen verduurd deze namelijk!
  6. nieuwe vilten pakking erin stoppen, Ik maak deze een klein beetje vochtig met wd40... Heb gehoord dat dat beter is, maar vraag me niet waarom.
  7. De ruimte waar je carb inzit schoonmaken.
  8. Dan de klem goed zetten en carburateur plaatsen in omgekeerde volgorde als hierboven.

 

Let op de huls! grote kans dat je carburateur er niet op past, dan de kantelen van de oude huls (VOORZICHTIG!!) open buigen. Het is gegoten aluminium en erg bros... het kan eigenlijk niets hebben. Verder eerst alles loshalen en controleren alvorens je gaat bestellen, dan heb je namelijk gelijk alles in huis. Carburateur afstellen zijn ook een hoop topics over... Hopelijk is zo een start gemaakt!

 

Ik kan niet duidelijker zijn, succes!!! 

Link naar reactie

Hoi Daan,

 

Thanks voor je erg uitgebreide en duidelijke info !!!

- Ik zal eerst nog eens eenpoging doen om de carbu te reinigen met carbu cleaner zoals ik op een aantal forums vind en deftig uit te blazen.

 

--> Als ook dat geen verschil geeft lijkt me een nieuwe carbu de enige andere oplossing.

 

- Bezineslang heb ik ook al vervangen (groen doorschijnende nu), zelfde lengte behouden.

- Vorige keer heb ik het geheel grondig schoongemaakt, de rubber 8 is niet verduurd maar is wel eens gerepareerd (vorige eigenaar denk ik),

met repareren bedoel ik dat er een klein scheurtje inzit (2mm) dit is afgedicht met een stukje rubber zit erop gegalvaniseerd, ik heb hier eens wat vloeistof

op gekapt en met perslucht langs geblazen maar dit zit goed dicht. Ik zal deze toch ook maar vervangen bij mijn volgende onderdelen bestelling, kost is de zorg niet waard.

Link naar reactie

Hoi Franswa,

 

De link v.h. plaatje was een 50 special of v50, je hebt een PK en die heeft standaard een 16:16... Tenzij je een PK50XL2 hebt, dan heb je een 16:15 geloof ik. Standaardsproeier weet ik niet uit mijn hoofd. Je hebt dan ook geen luchtfilterpakking nodig en de vilten ring is ook groter. je inlaatspruitstuk is namelijk 16 i.p.v. standaard 10 bij een special... 

 

Ultrasoonreinigen geeft de voorkeur natuurlijk, maar zo schoonmaken kan geen kwaad. Bestel dan ook gelijk een carb revisiesetje en een vlotternaald. Dit kun je bij SIP bestellen.

 

Sneller lopen... Laat hem eerst maar eens lopen en denk dan maar eens na over een snelle 50cc of een 75cc i.c.m. een groter primair tandwiel.

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...