Flavista Geplaatst: 20 juli 2015 Delen Geplaatst: 20 juli 2015 hallo Franswa, Met de carburator heeft dit niks te maken als de motor in zijn vrij goed loopt zoals je vermeldt. Een XL motor in goede staat moet in de standaard carburatie makkelijk 50 km/u lopen,dat is althans mijn ervaring. Dat verminderd vermogen ligt m.i. aan, ofwel de dichtingsringen op de krukas die in mindere staat zijn, of ook een te lage compressie door een versleten zuiger. Als de zuiger speling in de cilinder heeft, kan je dit, afhankelijk van de slijtage, nog enigszins opvangen met nieuwe zuigerveren. Nieuwe zuigerveren zijn goedkoop en apart verkrijgbaar. Heb je een idee hoeveel km deze motor gelopen heeft? De speling tussen zuiger en cilinder is vrij makkelijk te meten en geeft je al een goede indicatie. Link naar reactie
Franswa Geplaatst: 21 juli 2015 Auteur Delen Geplaatst: 21 juli 2015 Vespa heb ik overgenomen van mijn nichtje die hem nieuw gekocht heeft voor haar 16de verjaardag (lang geleden...), de km kabel is al een poosje kapot dus deze geeft aan 3800km, maar ik schat dat er hooguit 7 a 8000 km op staan... Link naar reactie
Flavista Geplaatst: 24 juli 2015 Delen Geplaatst: 24 juli 2015 Lange stilstand is nefast voor de dichtingsringen op de krukas. Door de tijd worden deze hard zodat deze niet meer goed afsluiten met verminderde compressie als gevolg. Ik tip op deze ringen als voornaamste oorzaak van het verminderd vermogen/snelheid. Link naar reactie
Franswa Geplaatst: 24 juli 2015 Auteur Delen Geplaatst: 24 juli 2015 Dank voor jullie reactie. Ik heb de carburator een nachtje in de carbu reiniger gezet en daarna deftig uitgeblazen met de compressor. Resultaat : de vespa rijdt in eerste, tweede en derde, in vierde kan hij de behaalde snelheid bewaren maar niet meer harder, ik schat een ruime 30 per uur (km kabel is kapot momenteel) MAAR dit enkel met de choke op, als ik de choke afzet, draait hij nog amper stationair... Hij is wel niet super pittig maar rijdt wel. Er is dus iets mis met de carbu al vermoed dat ik me ook kan aansluiten bij de mogelijkheden van dichtingsringen en zuigerveren voor een terug optimale kracht... Zuigerveren lijkt me relatief makkelijk om te vervangen, dichtingsrigen daarintegen ? Maar eerst misschien het carbu euvel oplossen ? Link naar reactie
Daan Geplaatst: 26 juli 2015 Delen Geplaatst: 26 juli 2015 Toch maar voor mijn alternatief gaan dan ;-) Link naar reactie
geertvespa Geplaatst: 26 juli 2015 Delen Geplaatst: 26 juli 2015 Als je keerringen versleten zijn gaat hoj zonder choke net heel hoog in toeren. Volgens mij toch je carbu waar iets verstopt zit Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Gearchiveerd
Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.