Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Krukas Tooltip


Adrian

Aanbevolen berichten

Bestekens,

 

Moet een nieuwe krukas in mijn carter/lager trekken.

Heeft iemand een DIY oplossing om dit deftig te doen ?  Zonder hamer dus.

Ik heb wel al idee in mijn hoofd met de moer en hoop rondellen, maar hier zitten vast een paar " doe het zelf met Roger- kerels"  die dat al eens gedaan hebben .

Gaat om krukas van late sprint veloces, P/Px series. Welke draad is dat trouwens ? Alvast niet metrisch dus heb ik gemerkt.

 

gr

 

adrian

Link naar reactie

Carter goed opwarmen, lager uurtje of twee in de diepvries, en dan in de krukas in het Carter trekken met de moet van de koppeling. Gebruik rondellen die enkel tegen de binnenring van het lager trekken of eventueel de binnenste bus van de koppeling zelf...

Link naar reactie

bedankt maar...

Lager zit er al in met diepvries / warmte methode.

Krukas is iets moeilijker. heb wat schrik om lager te verwarmen ivm de keering die mischien smelt. Of zie ik dat fout?

 

gr

Link naar reactie

Nu krukas in de vriezer tot morgen en dan twee langen schroeven gebruiken. Een in de buurt van cilinder steken en de andere aan het verste punt steken. Wel opletten dat je ze evenveel de carters bijeen draait. En die schroeven moeten ook niet op de zelfde lijn zitten van de carters.

En als ze bijna dicht zijn, ook rekening houden met je kickstarter dat je die nog kan bewegen. En ook je dichtging in de gaten houden. Mvg Gio

Link naar reactie

volgens mij is dat m12x1,25 en dat is de maat van wielmoeren van een auto.

ik heb voor de gl zo'n moer aan een draadstang gelast en vervolgens met een buis en wat volgringen de krukas erin getrokken.

Link naar reactie

bij de omschrijving bij deze tool van SIP staat : 

As long as Vespa models possess ball bearings positioned on both sides of the crankshaft (clutch and flywheel) such as smallframe and Vespa Rally models etc. , the crankshaft should firstly be pulled into the flywheel side of the motor during assembly.

 

 

eerst in vliegwiel-kant ? doet iedereen dat zo ? 

Link naar reactie

bij de omschrijving bij deze tool van SIP staat : 

 

eerst in vliegwiel-kant ? doet iedereen dat zo ? 

 

Nope, ik doe 't omgekeerd... Enige reden die ik kan bedenken is dat de tolerantie tussen lager aan de kant koppeling in het carter groter zou zijn dan die aan de kant vliegwiel...

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...