Adrian Geplaatst: 7 juni 2015 Delen Geplaatst: 7 juni 2015 Bestekens, Moet een nieuwe krukas in mijn carter/lager trekken. Heeft iemand een DIY oplossing om dit deftig te doen ? Zonder hamer dus. Ik heb wel al idee in mijn hoofd met de moer en hoop rondellen, maar hier zitten vast een paar " doe het zelf met Roger- kerels" die dat al eens gedaan hebben . Gaat om krukas van late sprint veloces, P/Px series. Welke draad is dat trouwens ? Alvast niet metrisch dus heb ik gemerkt. gr adrian Link naar reactie
Speedracer Geplaatst: 7 juni 2015 Delen Geplaatst: 7 juni 2015 Carter goed opwarmen, lager uurtje of twee in de diepvries, en dan in de krukas in het Carter trekken met de moet van de koppeling. Gebruik rondellen die enkel tegen de binnenring van het lager trekken of eventueel de binnenste bus van de koppeling zelf... Link naar reactie
Adrian Geplaatst: 7 juni 2015 Auteur Delen Geplaatst: 7 juni 2015 bedankt maar... Lager zit er al in met diepvries / warmte methode. Krukas is iets moeilijker. heb wat schrik om lager te verwarmen ivm de keering die mischien smelt. Of zie ik dat fout? gr Link naar reactie
NielsPX Geplaatst: 7 juni 2015 Delen Geplaatst: 7 juni 2015 In 't midden van een oud koppelingsdeksel een gat boren en met de tool van SIP http://www.sip-scootershop.com/en/products/tool+crankshaft+assembly+in_10052700 maar enkel met de stang, niet met die bus die ze erbij leveren! Link naar reactie
Gio Geplaatst: 7 juni 2015 Delen Geplaatst: 7 juni 2015 Nu krukas in de vriezer tot morgen en dan twee langen schroeven gebruiken. Een in de buurt van cilinder steken en de andere aan het verste punt steken. Wel opletten dat je ze evenveel de carters bijeen draait. En die schroeven moeten ook niet op de zelfde lijn zitten van de carters. En als ze bijna dicht zijn, ook rekening houden met je kickstarter dat je die nog kan bewegen. En ook je dichtging in de gaten houden. Mvg Gio Link naar reactie
Bowyer Geplaatst: 7 juni 2015 Delen Geplaatst: 7 juni 2015 volgens mij is dat m12x1,25 en dat is de maat van wielmoeren van een auto. ik heb voor de gl zo'n moer aan een draadstang gelast en vervolgens met een buis en wat volgringen de krukas erin getrokken. Link naar reactie
josse Geplaatst: 9 juni 2015 Delen Geplaatst: 9 juni 2015 bij de omschrijving bij deze tool van SIP staat : As long as Vespa models possess ball bearings positioned on both sides of the crankshaft (clutch and flywheel) such as smallframe and Vespa Rally models etc. , the crankshaft should firstly be pulled into the flywheel side of the motor during assembly. eerst in vliegwiel-kant ? doet iedereen dat zo ? Link naar reactie
Adrian Geplaatst: 9 juni 2015 Auteur Delen Geplaatst: 9 juni 2015 Aha wielmoeren van een auto ! . Mijn buurman is garagist van de oude stempel. Seffes eens langsgaan gr Link naar reactie
Speedracer Geplaatst: 9 juni 2015 Delen Geplaatst: 9 juni 2015 bij de omschrijving bij deze tool van SIP staat : eerst in vliegwiel-kant ? doet iedereen dat zo ? Nope, ik doe 't omgekeerd... Enige reden die ik kan bedenken is dat de tolerantie tussen lager aan de kant koppeling in het carter groter zou zijn dan die aan de kant vliegwiel... Link naar reactie
BartPK Geplaatst: 10 juni 2015 Delen Geplaatst: 10 juni 2015 px-en hebben toch geen "ball bearings" aan de vliegwielkant? dat zijn toch naaldlagers? (of vergis ik me, is al lang geleden dak ne largeframe heb opengehaald) Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Gearchiveerd
Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.