Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Banden Gts


plocki

Aanbevolen berichten

ik ga mijn beide banden vervangen op mijn GTS250ie, nu ligt er 120/70/12 en 130/70/12 op, is dit de ideale maat of zou ik breder kunnen leggen, heb ook gezien dat er soms 13" velgen in geplaatst worden, dat is direct een ander zicht, maar is het ook goed? Iemand goeie raad voor mij? thx

Link naar reactie

 Zou ook geen 13"velgen nemen maar de 12" .Een standaard maat  vervangen door een andere maat is altijd gevaarlijk ;(zeker bij vespa )  Mijn voorkeur als band ga naar dunlop scootsmart die ik mij onlangs heb aangeschaft en zeer tevreden van bent (gevoel dat de band op de baan plakt)

grtj Willem

Link naar reactie

 Zou ook geen 13"velgen nemen maar de 12" .Een standaard maat  vervangen door een andere maat is altijd gevaarlijk ;(zeker bij vespa )  Mijn voorkeur als band ga naar dunlop scootsmart die ik mij onlangs heb aangeschaft en zeer tevreden van bent (gevoel dat de band op de baan plakt)

grtj Willem

kun je ook uitleggen waarom het gevaarlijk is ? er zijn een tal van mensen die met 13 inch rijden !

het word wel iets harder omdat je met lagere profiel gaat rijden , met de auto heb je dat ook ga je naar 18 ,19 , 20 inch verlies je van comfort het wordt harder maar je krijgt ervoor enorm veel grip !

van dunlop banden op de vespa weet ik het niet , maar ik kan  je wel bevestigen dat de michelin city grip's zeer goed zijn zowel op droog en nat.

Link naar reactie

Heb misschien een beetje overdreven met het woord  gevaarlijk .Maar waarom zou vespa origineel geen 13'velgen gebruiken ,als zoals u zegt ,,enorm veel grip voor krijgt ''en zo doende een betere vespa kunnen afleveren .

Maar u kunt ook gelijk hebben als men rekening houd met chauvinisme van vespa

willem

Link naar reactie

daarvoor dient tuning juist, fabrieksaf word de gts met slechte(zwakke) schokdempers afgeleverd , ik vond zelfs de remmen niks van een vespa .

 

als ge da ziet remschijven die geboord zijn verwacht je toch iets meer , blijkbaar is da voor de show geboordt .

 

de iets meer gedurfde rijder verwacht meer en is snel een vespa gewoon, als ge 30 a 50 per uur rijd tja dan heb je wel best gelijk kan je best alles ori laten .

Link naar reactie

Dag Plocki,

 

je bedoelt de voorste velg vervangen door ene grotere?

 

Dat lijkt me interessant, het nadeel van een scooter zijn de kleine bandjes.

 

Welke velg kan je dan nemen, een gewone achtervelg?

 

HAngt de km teler niet op het voorste wiel? Ik zou geen lager profiel steken, ziet er misschien mooi uit, maar afgaande op ervaring met auto's; dat rijdt altijd minder aangenaam, maar misschien is dat niet zo bij scooters?

 

De voorste vering vervangen heb ik al veel gelezen en is iets wat ik ook ooit ga doen, of rondellen er tussen steken.

 

Laat eens weten mocht je iets gewisseld hebben of het beter rijdt.

Link naar reactie

de voorste vering veranderen is een  aanrader ! spreek uit ervaring rijd veel beter op een slechtere wegdek , ik zou zeggen zeker doen .

 

wat betreft 13 inch velgen heb ik persoonlijk geen ervaring niet mee gereden. zie zien er wel echt vet en breed uit  de wielkasten zijn goed gevuld. 

 

ben er zeker van dat deze meer grip hebben want voorste band was 130/60/13 en vanachter 140/60/13. profiel 70 bestaat niet dus echt veel keuze heb je niet .

 

hier op de forum staat er een zeer nette 13 inch setje te koop , vind ze persoonlijk af .

Link naar reactie

Beste ice man 

U zegt dat de wielkasten met 13" velgen goed gevuld zijn.Denk dat dit een beetje optisch bedrog is .De velg is groter maar de band is een laag profiel of  de totale diameter zal maar enkele mm groter zijn;

Geef mij maar de 12" band met de originele vering het comfort is belangrijk geworden voor mij .Dit is mijn persoonlijke menig na 50jaar en 450 000km op twee wielen ;(5bromfietsen en 13scooters )

grtj Willem

Link naar reactie

Beste ice man 

U zegt dat de wielkasten met 13" velgen goed gevuld zijn.Denk dat dit een beetje optisch bedrog is .De velg is groter maar de band is een laag profiel of  de totale diameter zal maar enkele mm groter zijn;

Geef mij maar de 12" band met de originele vering het comfort is belangrijk geworden voor mij .Dit is mijn persoonlijke menig na 50jaar en 450 000km op twee wielen ;(5bromfietsen en 13scooters )

grtj Willem

beste, bij een auto met 15 inch velgen met profiel 65, zet er maar 17 inch op met profiel 40 misschien gezichtsbedrog maar de wielkasten zijn mooier gevuld,

 

wat comfort betreft kun je wel best gelijk hebben , heb hiermee geen ervaring op de vespa ! met auto's wel . . . . idd ik heb liever ook comfort .

 

veel succes nog . 

 

grtz

Link naar reactie

Eigenlijk zou ik wel eens de voetafdruk willen zien van zowel de 12" en de 13" band onder dezelfde voorgeschreven banden druk.

Als ex motorrijder zit nog altijd in mijn koppeke, dat op een technische info avond werd gevraag of we een idee hadden hoe groot het loop vlak is van de voor en achter band te samen. Iedereen bleef het antwoord schuldig. Toen haalde de man zijn geldbeugel boven en nam daar toen een briefje van 20Bfr (ongeveer gelijk aan 20€) uit, en zegde hij de grote van dit briefje is het loopvlak van beide banden samen. Als je dat voor ogen houd, lul dan aub niet over bandjes, de veiligheid van de banden zit hem niet in 1" breder, maar in je rechter pols. Een scooter of motor band vergelijken met een auto band is nog gekker, die van motos of scooters zijn bol, die bij auto's vlak. BTW ik rij na 30250Km nog altijd met mijn GTS in originele staat van aankoop en ben er zeer te wreden mee, en spaar het machientje niet het moet werken tot de limiet. Alles heeft een grens, als je die overschrijd maak je brokken, en daar zal 1" breder bandje niet bij helpen.

Link naar reactie

Eigenlijk zou ik wel eens de voetafdruk willen zien van zowel de 12" en de 13" band onder dezelfde voorgeschreven banden druk.

Als ex motorrijder zit nog altijd in mijn koppeke, dat op een technische info avond werd gevraag of we een idee hadden hoe groot het loop vlak is van de voor en achter band te samen. Iedereen bleef het antwoord schuldig. Toen haalde de man zijn geldbeugel boven en nam daar toen een briefje van 20Bfr (ongeveer gelijk aan 20€) uit, en zegde hij de grote van dit briefje is het loopvlak van beide banden samen. Als je dat voor ogen houd, lul dan aub niet over bandjes, de veiligheid van de banden zit hem niet in 1" breder, maar in je rechter pols. Een scooter of motor band vergelijken met een auto band is nog gekker, die van motos of scooters zijn bol, die bij auto's vlak. BTW ik rij na 30250Km nog altijd met mijn GTS in originele staat van aankoop en ben er zeer te wreden mee, en spaar het machientje niet het moet werken tot de limiet. Alles heeft een grens, als je die overschrijd maak je brokken, en daar zal 1" breder bandje niet bij helpen.

dit moet wel lang geleden geweest zijn omdat die test met een briefje van 20 fr werd gedaan ,kan me al voorstellen dit zowieso met een oldie met 8 of 10 inch werd gedaan.

 

dan stel ik de vraag waarom heeft de nieuwe model gts tegenover de oldie grotere velgen heeft  ??? voor de show ?? einde discussie 

Link naar reactie

bol of niet bol hoe breder de band is hoe meer je van die loopvlak gebruiikt.da weet toch iedereen.

 

dit moet wel lang geleden geweest zijn omdat die test met een briefje van 20 fr werd gedaan ,kan me al voorstellen dit zowieso met een oldie met 8 of 10 inch werd gedaan.

 

dan stel ik de vraag waarom heeft de nieuwe model gts tegenover de oldie grotere velgen heeft  ??? voor de show ?? einde discussie 

als het aan de pols ligt kan iemand mij dan uitleggen waarom ze ipv 8 of 10 inch naar 12 inch gaan ?kunnen ze better een yamaha r1 ook met 8 inch velgen voorzien want jij beweert dat het alleen aan de pols ligt.

Link naar reactie
  • 2 weken later...

Ik heb ondertussen mijn 12" door 13" vervangen, wat rijden en comfort betreft merk ik helemaal geen verschil, ik heb er Pirelli banden op gelegd en uitgebalanceerd, rijdt perfect en het ziet er echt super uit! De wiel omtrek tussen mijn oude 12" en nieuwe 13" is net het zelfde door het lagere profiel van de band alleen ziet het er veel sportiever uit, heb er nu ongeveer 250km mee gereden en al heel veel positieve reacties gekregen van mijn collega's, ik heb er nog geen minuut spijt van gehad en denk dat mijn Vespa nooit meer op 12" zal rijden!

post-15556-0-51780000-1432571418_thumb.j

Link naar reactie

Mijn GTS250ie is iets snel als mijn kameraad zijn 300GTSss met orginele uitlaat, ik heb er nu ongeveer 200km mee gereden, ik ga hem wel vervangen door een zwarte Akra, krijg deze volgende week binnen, interesse in mijn Leovince, mag weg voor 250€, perfecte staat!

Link naar reactie
  • 6 maanden later...

Ik zou nooit mijn gts 300 voorzien van 13 inch eea is erg slecht voor het motorblok. De ingenieurs bij vespa hebben niet voor niets gekozen voor 12 inch met een bijbehorende bandenmaat. Door 13 inch en afwijkende rolomtrek zal je blok veel sneller slijten te beginnen met bijv de rolletjes. Een scooter en zijn moderne techniek is niet te vergelijken met een auto.

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...