Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Augsburg 150 Gs/3 1959: Vespatronic & Andere Info?


LoMax

Aanbevolen berichten

 Ik ben momenteel al even zoet met het terug samenstellen van een GS 150 Augsburg 1959, waarvan het blok reeds door de vorige eigenaar onder handen is genomen. Samenstellen uit ongeveer 150 kilo aan onderdelen in kisten en dozen, restanten van 4 of 5 vorige restauraties. Veel ontbrekende onderdelen dus, maar ook lekker veel foute en verwarrende parts, van een FB 1951 tot een GS160 B)

Kan de originele, nieuwe kabelboom gebruikt worden in combinatie met de Vespatronic?

post-4830-0-06433200-1407689286_thumb.jp

 

Ik zie namelijk uit de motor een aantal kleuren tevoorschijn komen die ik op geen enkel schema terugvind (iemand hierover toch wat tips misschien?)

post-4830-0-35585400-1407689389_thumb.jp

 

 

En dat in combinatie met bvb een gelijkrichter uit Jurassic Parc (zou je zoiets nog durven gebruiken?)

post-4830-0-62868600-1407689468_thumb.jp

 

 

Ik heb wel al een nieuwe bobijn gekocht, maar als ik de slaagkansen op betrouwbaar gebruik van zo'n accu-6v-ontsteking lees, begin ik toch te twijfelen, vooral omdat de kleurencombinatie uit het carter mij niks zegt, en de boel dus waarschijnlijk toch weer open moet..

Ik probeer ook even het topic van Koen te volgen, zonder daar te veel in te breken :rolleyes:

 

post-4830-0-16310300-1407689897_thumb.jp

 

 

 

 

 

Link naar reactie

Hè lomax, leuk project! Je bent al een eind op weg. Ik zou toch proberen om hem eerst met 6volt aan de praat te krijgen. Mijn advies is wel om de ontsteking even los te halen en de bedrading met de juiste kleuren aan te leggen, zo te zien komen er ook te weinig draden uit het Carter.

Gr. koen

Link naar reactie

Zonder batterij krijg je de motor niet gestart bij de Gs150.

 

Vermoedelijk kleuren:

Geel naar de verlichting

Wit is aarding

2 maal zwart naar de batterij/ gelijkrichter

Groen naar de gelijkrichter.

 

De bedrading die uit je statorplaat komt klopt idd niet, waarschijnlijk zijn er nieuwe draden gesoldeerd op het printje. Het aantal klopt idd niet, dacht dat je 4 draden moet hebben die uit je statorplate moeten komen.

 

Een vespatronic steken lukt met de bestaande kabelboom, alleen moet je een kill switch "creëren". Je kan daarvoor bvb de claxon gebruiken, of zoals ik gedaan heb, de parkeerlichtstand. Je kan dan wel niet meer de verschillende posities van het contact gebruiken.

 

Groetjes,  nero. 

Link naar reactie

Ik zal de boel inderdaad maar best eens loshalen en proberen de juiste bedrading aan te leggen. Het is natuurlijk verleidelijk om dan maar meteen over te gaan naar de electronische versie. Het verhaal van de killswitch had ik al gelezen, lijkt me wel haalbaar, wie heeft nu 7 verschillende posities voor toeters en bellen nodig :blink: .

 

Verder loop ik tegen nog wat onvolkomenheden aan, zoals op onderstaande foto te zien is; het zadel lijkt me niet meteen een GS type te zijn, niet Italiaans, niet Misa en niet Augsburg. Waar komt dat ding met die varkensneus eigenlijk vandaan?

 

En dan de twee gaatjes in het beenschild, normaal is het GS-logo toch gekleefd bij die duitsers. Het Messerschmidt-logo zat wel in gaatjes, maar de 59 had volgens mij al geen Messerschmidt-relatie meer.

 

Nog meer twijfel bij het spatbord/voorvorkcombinatie; de kabel voor de kilometerteller kan nergens naar boven. Normaal verdwijnt ie met een boog in het spatbord, om dan via misterieuze kanalen bij de teller te geraken. Maar hier vind ik nergens een doorgang, any tips?

 

Verder is het extreem moeilijk om alles weer helemaal origineel te krijgen, de licht/toeterswitch langs het gashendel is bvb origineel uitgerust met witte knoppen, gewoon onvindbaar, alleen maar in zwart te krijgen. Aftermarket is er wel wat te vinden, maar dan wordt het originele aluminium bvb vervangen door inox of chroom, door kruiskopschoeven ipv gewone gleufjes-schroef, ...

 

post-4830-0-96250800-1407705784_thumb.jp

 

Het plaatsen van de klinknagels gaat dan weer helemaal ori gebeuren, met een pneumatisch pistooltje en een tegengewicht, net zoals Angelo, Salvatore en Luigi dat vroeger bij Piaggio deden...

Link naar reactie

die 2 gaatjes zijn van een schildje dat ze er ooit als accesoire hebben opgezet waarschijnlijk. logo is inderdaad geplakt.

kilometerteller moet ik eens nakijken (ik heb ook een augsburg, in originele staat, zelf enkele jaren geleden gedemonteerd.

Zadel is volgens mij wel origineel (accesoire van toen)

Ding met varkensneus weet ik niet direct wat je bedoelt (het zou een accesoire van op de claxon kunnen zijn)

 

Is deze ene waar origineel pinkers op staan? De mijne wel en heeft dus een extra schakelaar op het stuur.

Link naar reactie

Het zadel heeft vooraan toch een beetje de vorm van een varkenssnuit, niet? En die vorm ben ik tot nu toe op nog geen enkele Vespa uit die periode tegengekomen, al zeker niet op de GS. Als er iemand hier wat meer info over heeft, altijd zeer welkom.

Het is er eentje zonder pinkers, dus enkel 1 schakelaar op de rechterstuurhelft. En weerom vrij duur, zo'n schakelaar, zeker als je ziet hoe simpel dat ding in mekaar gefietst is...

Link naar reactie

Dat is 'm! En nu zie ik meteen ook waar die twee uitstekende stukjes beugel vooraan mijn zadel voor dienen.

Heeft dit een toegevoegde waarde, of zou ik maar beter een ori zadel proberen te scoren? 

Link naar reactie

Nog meer twijfel bij het spatbord/voorvorkcombinatie; de kabel voor de kilometerteller kan nergens naar boven. Normaal verdwijnt ie met een boog in het spatbord, om dan via misterieuze kanalen bij de teller te geraken. Maar hier vind ik nergens een doorgang, any tips?

Intussen eens bij een GS160 'onder de rok gevoeld', en de tellerkabel gaat via een gat in de vorkbuis (net onder het spatbord) richting teller...

Zal bij de 150 wel hetzelfde zijn.

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...