Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Gl150 Valt Stil


vidji

Aanbevolen berichten

Ik ben niet de eerste die een topic met dit probleem opent, maar ik heb nog niet direct het antwoord gevonden in de andere...

 

Mijn GL150 valt stil na een 10tal km rijden. Meestal bij gas lossen of ralenti (op een kruispunt ofzo, altijd leuk ;) ) start de eerste keer terug zonder problemen, een paar km verder hetzelfde probleem en dan moet ik al stevig kicken, de volgende keer moet ik hem in gang lopen en bij de 4de of 5de keer stil vallen, lukt het in gang lopen ook niet meer (gebrek aan conditie  :P).

Thuis geraakt, de bougie er eens uitgedraaid en die heeft een mooi koffiemetmelk kleurtje. Bougie er terug in en hij start en het verhaal begint terug bovenaan. Bougie al eens vervangen maar dit bracht geen oplossing.

 

Een paar zaken die ik nog eens wil checken:

-benzinekraan, vlotternaald, benzinefilter, ontluchting (waar zit die in de tank),

-luchtfilter: eens rijden zonder of is dit geen goed idee?

 

Volgende is de afstelling van de carbu en de ontsteking maar hier in ben ik een leek dus daar wacht ik liever nog even mee.

 

Verder is mijn inspiratie op, iemand nog een idee wat ik zou kunnen nakijken of controleren.

 

Thx

Vidji

Link naar reactie

Zelfde probleempje gehad met mijn GL (VLA)

Grotere ralenti sproeier en probleem was opgelost.

 

(koffiekleur is enkel relevant voor hoofdsproeier).

Link naar reactie

Kijk na het stilvallen eens of er een goede vonk is, dan weet je in elk geval in welke richting je moet zoeken. Als er geen of een slechte vonk is, dan zou ik eerst de vis platine en de condensator vervangen. Als er wel een goede vonk is eerst kijken of de carburateur nog wel benzine krijgt. Als er wel benzine naar de carburateur stroomt de carburateur schoonmaken en nieuwe vlotternaald monteren.

 

Succes.

Link naar reactie

je ontluchting van je tank zit in je stop. Om zeker te zijn dat die niet verstopt zit kan je proberen om eens een toertje te doen met open benzinedop (best niet met een volle tank)

Link naar reactie

Probleem met de PX is opgelost, ik vermoed het chokekabeltje blijven hangen...

 

@Frederik9111 naar welke maat van ralenti sproeier ben jij gegaan?

ik moet mij dringend eens wat verschillende sproeiermaatjes in huis halen, als ik het forum lees is een andere sproeier wel vaak een oplossing voor verschillende problemen

 

volgende week een weekje verlof, tijd om aan de vespa's te sleutelen dus

 

Thx!

Vidji

Link naar reactie

De stationaire sproeier komt iets minder nauw dan de andere sproeiers, je moet enkel binnen het bereik van de mengschroef zien te geraken. Koop inderdaad een paar verschillende en sla telkens een maatje over. 

 

Let wel: een sproeiermaat hoeft in principe nooit aangepast te worden. Behalve als er andere (bewuste) aanpassingen gebeuren. 

 

Als jouw GL dit probleem is beginnen veroorzaken maar vroeger wel goed reed ligt de oorzaak elders. Ookal kan het plots opgelost lijken met andere sproeierbezetting. Je kan bijvoorbeeld een versleten gasschuif hebben die op stationair toerental te veel of te weinig lucht doorlaat. Je kan ook ergens een pakking hebben die niet goed afsluit, een roterende inlaat met schade (bv. door slechte krukaslagers). Ontstekingsproblemen (spoelen die warm worden zetten uit en kunnen kortsluiting maken als de motor warm wordt... Er is nog een flinke checklist.

 

Altijd handig om verschillende scooters te hebben om onderdelen waarvan je weet dat ze werken te gebruiken als test! ;-)

't is maar een tip...

Link naar reactie

Het probleem van de GL is blijkbaar opgelost... verstopte tankontluchting  :) ... even doorgeblazen met perslucht, terug een toerke gaan doen en viel niet meer stil. Thx geertvespa

 

Maar de PX blijft het probleem af en toe hebben, de ene moment rijdt hij oké, de andere keer enkel met de choke uit, kilometers ver, duw je de choke in, valt hij stil op ralenti... carburator daarstraks eens bekeken, vlotterkamer en filter eens proper gemaakt. Verder heb ik niks gezien wat een oorzaak zou kunnen zijn. 

Zal nog wat lezen op het forum worden  ;)

 

grtjs

Vidji

Link naar reactie

als je met de choke kan blijven rijden is het toch teken dat ge te weinig benzine krijgt.  miss naftkraan vuil of niet goed open of naftdarm te groot of een knik in...

Link naar reactie

Dat was mijn gedacht ook, daarom dat ik al richting vlotterkamer/filter aan het zien was, en de sproeiers. Maar wanneer hij niet genoeg benzine krijgt, bv door een verstopte naftkraan, waarom blijft hij dan wel vol gas rijden en valt hij op ralenti stil? ik dacht dat hij dan eerder bij vol gas zou inhouden wegens te weinig benzine.

Wat gebeurt er eigenlijk exact in de carburator als ge de choke opentrekt, wordt er effectief meer benzine aangezogen via de choke sproeier? Er zit een standaard Dell'orto (Spaco) SI20/20 op.

Link naar reactie

Het probleem op de PX is ook opgelost... idd te weinig benzine, het probleem zat bij de hoofdsproeier

De twee onderste delen (mixer tube en main jet) lagen los in de carburator en zaten niet meer in het bovenste deel. Ik had de hoofdsproeier er al eens uitgeschroefd en vond het maar een raar deel maar dat bleek dus maar enkel de air corrector te zijn.

Mijn vriend "Haynes" gaf aan dat er nog twee andere delen aanwezig moesten zijn... die er terug uitgevist, een beetje opengeplooid zodat ze terug in mekaar klemden, den boel terug gemonteerd en opgelost. De bougie zag wel heel zwart, maar dat is misschien van een tijd op choke te rijden.

Net terug samen met madam een toer gaan doen en zowel de PX als de GL bollen terug oké, morgen de bougies nog eens nakijken of ze nu wel mooi gekleurd is.

 

Thx voor alle tips.

grtjs

Vidji

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...