Jump to content
Vespaforum.be

wetebe

Members
  • Content Count

    24
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

5 Neutral

About wetebe

  • Rank
    Lid

Scooter Gegevens

  • Mijn Scooter(s)
    VNB 6T 1964

Persoonlijke Gegevens

  • Woonplaats
    Heerhugowaard NL
  • Land
    Nederland

Recent Profile Visitors

315 profile views
  1. wetebe

    Aspen 2

    In de Europese Unie zullen de oliemaatschappijen binnenkort verplicht worden om zoveel mogelijk ethanol aan hun brandstoffen toe te voegen. Daardoor zal ook V-power etc. binnenkort minstens 5% ethanol moeten bevatten. Bovendien zitten er in alle benzine sinds het loodvrij maken allerlei dopes, waarvan alleen de grote raffinaderijen het geheim kennen. Die additieven kunnen soms nare bijverschijnselen geven. Vooral als men bij het toevoegen van die additieven af en toe eens in de fout gaat. Dit gaat een enkele keer zover dat een motor er niet meer normaal, of helemaal niet meer, op lopen wil.
  2. wetebe

    Aspen 2

    2-takt olie voor luchtgekoelde motoren, halfsynthetisch bv. JASO FC, JASO FD, API TC of ISO-L-EGD is prima. De discussie over slechte en verkeerde benzine uit 2016 vind ik niet zo gauw op dit forum terug. Wel terug te vinden op www.fiat500club.nl. Als je bij zoeken wetebe intikt.
  3. wetebe

    Aspen 2

    Sinds er in de benzine max. 10% ethanol bijgemengd moet worden is de huidige E10 benzine minder stabiel geworden. Bij lang stilstaan verouderd deze benzine snel en geeft soms verstoppingen in de fijne kanaaltjes van de carburateur. Vooral met een gecoate tank ontstonden hierdoor problemen. Dusdanig dat er na de winter soms weer een nieuwe carburateur gemonteerd moest worden. Ergens moeten er van mij nog wel een paar artikelen over dit onderwerp op deze site te vinden zijn. Met Aspen2 heb je hier geen problemen meer mee, want er zit geen ethanol in. De prijs die jij liet zien is extreem. Er zijn goedkopere aanbieders. De huidige smeermiddelen zijn niet meer te vergelijken met die van vroeger. Ik heb 1500km met een DR177 cilinder gereden zonder extra olie toe te voegen aan de Aspen. Tot op heden geen problemen. Maar over dit onderwerp zijn al veel discussies gevoerd. Hoofdconclusie is dat als je niet veel rijdt en 's winters je Vespa lang stil laat staan Aspen2 een goede keus is. Als je elke dag rijdt is E10 met 4% hele goedkope 2-takt olie ook geen probleem.
  4. wetebe

    vespa vna vnb

    Maar om er meteen aan 3stuks tegelijk te beginnen lijkt me wel erg enthousiast.
  5. Wij hebben deze problemen ook gehad. Zoek op "√ęthanol" en je vindt meer van dit soort problemen. Met een beetje pech is je carburateur niet meer te redden. De fijne interne kanaaltje gaan dichtzitten met een soort polyester die zicht uit de ethanol vormt en dat krijg je er niet meer uit. Al twee keer na de winter een carburateur moeten vervangen. Vooral in combinatie met een kunststof gevoerde tank is het probleem groot. Vlak voor de winter doen wij tegenwoordig Aspen benzine ( acylaatbenzine) in de tank en dit jaar geen problemen meer. Succes.
  6. Vandaag nieuwe tank geplaatst en de carburateur vervangen. Nieuwe benzine erin er meteen perfect lopen. Eerst de oude carburateur uit te blazen, maar de hoofdsproeier krijgt te weinig aanvoer vanuit de vlotterkamer. Ik zal bij gelegenheid de oude carburateur eens openzagen en proberen te vinden waar de verstopping exact plaats vindt. Wetebe
  7. DMI, Dank je wel voor deze waardevolle bijdrage. Ik had deze topic nooit gezien. Maar dit is inderdaad het probleem. Aan de kunststofcoating had ik niet gedacht. Ik ben er zeker van dat dit in combinatie met euro95 of e10 de ware reden van de ellende is. Dat wordt dus een nieuwe tank plus nog een keertje een nieuwe carb. Volgens BP zit er in hun Ultimate geen of maximaal 0,5% ethanol. Daarom heb ik met mijn VNB T5 met stalen tank tot op heden geen probleem. Voor einde seizoen toch voortaan maar Aspen-2 tanken! Hier bewijst zich het nut van een goed forum! Mvg Wetebe
  8. Dat is het probleem niet. Het probleem is dat de interne kanaaltjes waardoor de eur 95 van de vlotterkamer naar de hoofdsproeier loopt gedurende langere stilstand verstoppen, hetzij door corrosie, als wel door sludge dat zich daar vormt. Deze kanaaltjes zijn praktisch niet te reinigen. Ook een nacht in carburateurreiniger brengt niets. Ultrasoon kost meer dan een nieuwe. Dit is al de tweede carburateur met dit probleem. De enige remedie is vervangen, maar dat elke twee jaar doen is gekkenwerk. In mijn oude auto's tank ik tegenwoordig al super 98 benzine. Daarin zit ipv. 5% slechts max. 0,5% ethanol. De vraag is daarom of er meerdere mensen zijn met dit probleem. Ook komt bij stalen tanks verhoogde corrosie van de bodem voor. Vooral als er geen tweetakt olie in de euro 95 zit. In Duitsland wordt tegenwoordig al 10% ethanol toegevoegd en daar is het probleem al langer bekend. Door de bijmenging van tweetaktolie zou het corrosieprobleem wel meevallen, maar door optredende reacties vormt zich eerder sludge. Gr. Wetebe
  9. Nee twee jaar geleden voor zien van kunststofcoating.
  10. Voor de tweede maal is na een lange winter de carburateur van mijn VNB1 1961 verstopt. Vorig voorjaar bleek het niet mogelijk om de inwendige kanalen te reinigen. Met een nieuwe carburateur weer goed lopen. Nu met de nieuwe carburateur het zelfde probleem. Stationair OK, maar bij gas geven zwaar inhouden. Als je in de carburateur kijkt zie je ook dat er te weinig uit de hoofdsproeier komt. De sproeier zelf ie niet verstopt. Op andere forums gevonden dat de dader Euro 95 benzine kan zijn. Die benzine is hygroscopisch en na de winter zou zich wat water onder in de tank kunnen zitten. Ook gelezen dat het metaal van de carburateurs door de ethono aangetast zouden worden. Wie heeft hiermee intussen ook ervaring opgedaan. Gr. Wetebe
  11. wetebe

    2 takt voor VNB

    Beste DMI, Ik rij alleen 's zomers een paar kilometer en verder niet. Je hebt volkomen gelijk dat bij dagelijks gebruik E10 best geschikt is. Kennelijk weet jij beter dan ik hoe de hydrofylie werkt. Zie mij niet als specialist. Ik heb mijn wijsheden eigenlijk gespuid naar aanleiding van een artikel van Aspen. Dat is een Zweedse firma die bijzondere benzine voor tweetakten verkoopt en zich vooral op de grasmaaier- en kettingzagenmarkt richt. Ik vind het een prima zaak van dit foruk om zulke onderwerpen op tafel te gooien en er dan reacties op te krijgen. Wat mij altijd verbaast is dat er altijd weer mensen zijn die heel veel over een bepaald onderwerp weten. Daarom lees ik dit forum ook zo graag. Mvg. Wetebe
  12. wetebe

    2 takt voor VNB

    Los van octaan getallen etc. is er een andere, misschien wel belangrijkere, reden om 98 te gebruiken. De moderne 95 benzines zijn wettelijk verplicht om 5 tot 10 % ethyl- of methylalcohol bij te mengen. Bij 98 is dit tot op heden niet meer dan 0,5%. Het probleem van 95 met ethylalcohol is dat bij langere stilstand water onder in de tank ontstaat, waardoor op termijn roest en gaten in een stalen tank ontstaan. In hoeverre het bijmengen van tweetaktolie dit verschijnsel tegengaat is mij niet bekend. Als je je Vespa dagelijks gebruikt zullen er geen problemen ontstaan, maar als je hem de hele winter binnen laat staan is 98 de beste keuze.
  13. wetebe

    Gl150 Valt Stil

    Kijk na het stilvallen eens of er een goede vonk is, dan weet je in elk geval in welke richting je moet zoeken. Als er geen of een slechte vonk is, dan zou ik eerst de vis platine en de condensator vervangen. Als er wel een goede vonk is eerst kijken of de carburateur nog wel benzine krijgt. Als er wel benzine naar de carburateur stroomt de carburateur schoonmaken en nieuwe vlotternaald monteren. Succes.
×
×
  • Create New...