azibi Geplaatst: 19 september 2013 Delen Geplaatst: 19 september 2013 mijn vespa 50 special gaat zo een 55/per uur,nu zou ik hem graag een beetje sneller laten gaan.vroeger had ik voor men pk 50 een polinikit(cilinder en carburator) uit italie meegebracht en liep toen tussen de 65 en de 70... zijn er uitlaten waar ik best wat meer vermogen mee krijg of beter de cilinder vervangen. alle ervaringen welkom. Link naar reactie
geertvespa Geplaatst: 20 september 2013 Delen Geplaatst: 20 september 2013 met alleen de uitlaat te vervangen ga je niet veel winst halen. Best dus ook cilinder vervangen. tegenwoordig kan je met smallframeblokjes best wel extreem gaan Link naar reactie
EriX Geplaatst: 20 september 2013 Delen Geplaatst: 20 september 2013 Hier heb je al wat leesvoer! http://www.smallframes.com/ http://vespasmallframeforum.proboards.com/ http://www.vespa-50.com/ http://scooterotica.co/forum/viewtopic.php?f=8&t=27530 http://clip.dj/vespa-smallframe-download-mp3-mp4-cUZZuxIlXCE Link naar reactie
azibi Geplaatst: 20 september 2013 Auteur Delen Geplaatst: 20 september 2013 met alleen de uitlaat te vervangen ga je niet veel winst halen. Best dus ook cilinder vervangen. tegenwoordig kan je met smallframeblokjes best wel extreem gaan ik veronderstel dat mijn 50 special een smallframe is? ben nog een leek op vespagebied. ik dacht dat mijn motor gelijk was als die van de pk50... nu mag hij best wel goed gaan,maar extreem hoeft voor mij ook weer niet.daar heb ik men 4 wielers nog voor Link naar reactie
azibi Geplaatst: 20 september 2013 Auteur Delen Geplaatst: 20 september 2013 Hier heb je al wat leesvoer! http://www.smallframes.com/ http://vespasmallframeforum.proboards.com/ http://www.vespa-50.com/ http://scooterotica.co/forum/viewtopic.php?f=8&t=27530 http://clip.dj/vespa-smallframe-download-mp3-mp4-cUZZuxIlXCE dank je,hier staan interresante dingen... Link naar reactie
mr160 Geplaatst: 21 september 2013 Delen Geplaatst: 21 september 2013 De meest standaard tuningoptie voor een smallframe is een 75cc cilinder, een 16.16 carbje en een banaan uitlaatje. Je kunt alles zelfs in 1 pakket bij bv SIP bestellen, al is dat vrij prijzig. Als je maar 1 onderdeel vervangt zul je niet zoveel van je upgrade merken. Je zou eigenlijk ook je primair aan moeten passen bij tunen, maar daar moet je blok voor open, dus veel laten dat maar zo. Link naar reactie
geertvespa Geplaatst: 21 september 2013 Delen Geplaatst: 21 september 2013 Afhankelijk van et model zijn er veel gelijkenissen ja. Al heb je bij verschillende types ook verschillende krukas en uitlaat Link naar reactie
larscobbaut Geplaatst: 22 september 2013 Delen Geplaatst: 22 september 2013 grotere cilinder, nieuwe uitlaat, grotere carbu, elektronische ontstekeking, lichter vliegwiel,... alles is een optie maar hoe lang ga je rijden met de 50cc om er grote kosten in te steken? En pas vooral op want een 50cc zetten ze nogal snel op de rollen wat je met vespas met een nummer plaat niet hebt. Link naar reactie
azibi Geplaatst: 22 september 2013 Auteur Delen Geplaatst: 22 september 2013 de 50cc blijft bij mij,al zou ik er weinig mee rijden staat hij mooi tussen men old timers. nu is het niet de bedoeling dat hij 100 gaat bijvoorbeeld.met een 65 a70 ben ik content.maar het moet wel degelijk zijn,dat er niet constant prullen aan zijn. is dat zo dat men nog steeds veel brommers op de rollen zet?bestaan er tegenwoordig nog afstellingen om dit te misleiden? Link naar reactie
Frederik9111 Geplaatst: 22 september 2013 Delen Geplaatst: 22 september 2013 Mr160 zegt het helemaal, zal +\- 75 km/u halen met die setup (banaan hoeft zelfs niet). Link naar reactie
Vespist Michiel Geplaatst: 12 januari 2014 Delen Geplaatst: 12 januari 2014 wat moet er allemaal gebeuren om een grotere cilinder te plaatsen? Link naar reactie
arti-bella Geplaatst: 12 januari 2014 Delen Geplaatst: 12 januari 2014 De grotere cilinder kopen Link naar reactie
geertvespa Geplaatst: 13 januari 2014 Delen Geplaatst: 13 januari 2014 de 50cc blijft bij mij,al zou ik er weinig mee rijden staat hij mooi tussen men old timers. nu is het niet de bedoeling dat hij 100 gaat bijvoorbeeld.met een 65 a70 ben ik content.maar het moet wel degelijk zijn,dat er niet constant prullen aan zijn. is dat zo dat men nog steeds veel brommers op de rollen zet?bestaan er tegenwoordig nog afstellingen om dit te misleiden? rollen bestaan inderdaad nog steeds. dus als je geen 16 bent lijkt me dat het risico niet waard. Afstellingen zijn niet standaard verkrijgbaar en zal je dus zelf moeten experimenteren Link naar reactie
mr160 Geplaatst: 13 januari 2014 Delen Geplaatst: 13 januari 2014 wat moet er allemaal gebeuren om een grotere cilinder te plaatsen? Ik heb dit een vorig decennium eens neergepent: Ik heb ooit een hele tijd terug een opzetje neergezet om een cilinder vervangen te beschrijven. Dit was dat opzetje: Wo Mei 25, 2005 10:44 ------------------------------------------------------------------------------- Heb een puntenlijst gemaakt voor het vervangen van je cilinder. Opmerkingen/aanmerkingen/toevoegingen/extra tips/fouten/typefouten in onderstaand stukje? Dit is een opzet! Gooi maar op wat er anders moet/kan in de replies! Dit volgen is geheel op eigen risico!! Versie 0.2 Benodigdheden - Cilinderkit Een DR kit heeft de volgende onderdelen: - Cilinder - Cilinderkop - Zuiger - Veerringen (2x) - Pakking Cilindervoet (papier) - Pakking Uitlaat - Moertjes, boutjes, ringetjes voor monteren van uitlaat - Handleiding - Sticker(s) Een polini kit heeft geen boutjes/ringetjes voor de uitlaat, een aluminium pakking voor de cilinder, en een extra pakking voor het spruitstuk. - Andere bougie als nodig - Cilinderkop Bouten (M7 - lengte/andere specs ???) - Cilindervoet Moertjes + (borg)ringetjes (M7) - Andere sproeier als nodig Voorbereiding: 1. haal je carb en achterveer los. 2. laat je motor een eindje zakken (door de achterkant op een kratje te zetten & de standaard op 2 stenen bijvoorbeeld) 3. haal je plastic kap en je vliegwielkap los, haal de draden naar je bougie/bobine los 4. maak alles rondom je cilinder goed schoon Cilinder loshalen: 1. 4 bouten bovenop (kruislings) losdraaien en cilinderkop eraf halen 2. bouten van de uitlaat loshalen 3. 4 bouten aan de voet losdraaien en cilinder omhoogtillen (let op de pakking die al dan niet (half) mee komt) 4. vul het ontstane gat in het blok direct met een schone doek/papier zodat er niets in je motor kan vallen Zuiger loshalen: 1. met een puntig tangetje haal je de ronde clipjes weg die voor en achter de piston zitten 2. nu kun je de piston door de zuiger heenduwen: dat moet met beleid, maar het kan zijn dat je er brute kracht voor nodig moet hebben (ook dan met beleid!) je kun een rond intrument zoeken ter grote van de piston (bijvoorbeeld een dop uit je sleutelset) en die gebruiken om em erdoorheen te duwen... als je moet tikken om er bewegin in te krijgen moet je je krukas klemzetten zodat je die niet beschadigd. 3. nu kun je de zuiger er af tillen. 4. maak de aansluiting op het blok schoon en verwijder de oude pakking (zorg dat er niets in het blok valt!) Voorbereiden nieuwe cilinder: 1. haal em uit de verpakking en check of je alle onderdelen hebt (de zuigerveren kunnen in je cilinder geklemd ziiten) 2. plaats voorzichtig de zuigerveren op je zuiger in de daarvoor bestemde groeven (pas op: ze kunnen maar op 1 manier geklemd worden!! de opening in de veer moet overeenkomen met het puntje in de groef op de zuiger!!) 3. smeer de binnenkant van de cilinder in met olie (de olie die je ook voor het zelf mixen van 2takt gebruikt) Terugplaatsten cilinder: 1. het makkelijkst is om de zuiger alvast gedeeltelijk in de cilinder te drukken: klem daarvoor de zuigerveren om de zuiger, en schuif de zuiger voorzichtig met de pijl op de bovenkant van de zuiger richting de uitlaat uitgang in de cilinder. Zorg dat het gat van de piston vrij blijft. 2. plaats de niewe pakking op het blok. Het kan zijn dat de pakking niet helemaal past: er steekt een randje uit over de benzine toevoer gedeeltes. Snij dit randje weg. 3. smeer het gat waar de piston door moet, en de piston zelf 4. plaats zuiger+cilinder op de krukas: er steekt een punt aan de zijkant van de cilinder uit met een gat voor een bout: die moet naar je toe wijzen, de uitgang van de cilinder wijst dan naar achter 5. druk de piston door zuiger en krukas 6. plaats de 2 ronde clipjes weer terug voor en achter de piston: zorg dat ze goed in de groef zitten! Dit kun je checken door als je denk dat ie goed zit het clipje 1 slag rond te draaien. Bij dit alles zit nog steeds de doek in het gat onder de zuiger! 7. haal de doek weg en druk de cilinder op het blok. 8. als je oude moeren gebruikt: maak deze schoon. plaats (borg)ringetjes en moren op de voet en draai ze aan (let op dat je een moer niet 'over' draait!) 9. test de werking van je zuiger door het vliegwiel te draaien of je kickstart voorzichtig in te drukken Terugplaatsen cilinderkop: 1. als je geen bouten hebt gekregen bij je cilinderkit, verzamel de oude bouten en maak ze schoon. 2. maak de rand van de cilinder schoon met een schone doek, maak ook de onderkant van de cilinderkop schoon 3. plaats de kop zo terug dat het gat voor de bougie rechtsvoor zit 4. draai de bouten op de juiste plekken handvast aan 5. in kruislings patroon draai de bouten nu vaster tot ze goed vast zitten (pas ook hier op dat ze niet TE strak aangedraaid worden). 6. test de werking door aan het vliegwiel te draaien of je kickstart in te drukken Uitlaat: 1. draai de 2 boutjes tapeinden met de korte kant in de cilinder. Je draait dan tijdelijk 2 boutjes op de lange kant, die draai je goed op elkaar vast met 2 sleutels, daarna zet je je sleutel op het bovenste boutje en draai je het hele ding stevig op je cilinder. Als hij vast genoeg zit haal je de boutjes weer los. 2. plaats de nieuwe pakking op het gat 3. plaats de uitlaat terug 4. plaats (borg)ringetjes en moertjes en draai ze goed vast Afronding: 1. plaats de bougie (let op dat je de goeie voor je niewe cilinder hebt) 2. plaats de plastic kap en sluit de draden naar bobine en bougie weer aan 3. zet de goeie sproeier maat voor je nieuwe cit in je carb 4. schroef je achterveer/carb en tankje weer terug ------------------------------------------------------------------------------------ Nogal veel tekst, maar wie weet heb je er wat aan. Maarten Link naar reactie
geertvespa Geplaatst: 13 januari 2014 Delen Geplaatst: 13 januari 2014 mooie uitleg. Ik plaats altijd eerst de piston op de krukas en schuif dan de cilinder erover. Geen idee of deze manier makkelijker is Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Gearchiveerd
Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.