Ga naar inhoud
Vespaforum.be

is dit normale slijtage van een krukas? (T5)


Peelke

Aanbevolen berichten

Het tripje Noordkaap met de T5 (1993) beperkte zich helaas tot Raamsdonksveer wegens massive engine faillure... Geen compressie meer. Blijkbaar zat er "crap" in de cylinder. Piston is helemaal zjaak. De cylinderwand is gelukkig gespaard gebleven. (vreemd?)

Het lijken schilfers messing te zijn die de piston naar de kl*ten hebben geholpen. Voorlopig geen idee waar deze vandaan komen; via carbu of dieper vanuit de motor.

-Is de slijtage hier bovenop op deze krukas normaal (40.000km)? En klopt het dat er een heel klein beetje speling zit op de lagers tussen piston en krukas, of zou dit meteen de oorzaak kunnen zijn van het falen?

- Hoe meet ik best de piston om een nieuwe te bestellen? (Ben niet zeker dat deze origineel is.) Gewoon met schuifmaat de bovenkant?

merci voor de hulp!

plke

post-127-13769190969955.jpg

post-127-13769190971038.jpg

post-127-13769190972179.jpg

Link naar reactie

Na 40000 km kan je motor wel een revisie gebruiken . De messing schilfers komen misschien wel van de aanloopschijven tussen de drijfstang en de krukaswangen . Zoek eerst de oorzaak van het falen alvorens te bestellen . Een zuiger (piston) meet je aan de onderzijde (grootste maat). Tel daarbij ongeveer de 0.13mm speling en dan zit je op een ronde boringmaat . Na zoveel KMrs is een nieuwe cilinderkit geen luxe , en als het mijn motor was dan ging hij helemaal open om de lagers en de oliekeerringen te vervangen . Dan kan hij er weer 40000 doen mits het juiste en tijdige onderhoud

Link naar reactie

Aan de slijtsporen op de piston te zien zouden het kunnen dat één van de circlipsen het begeven heeft die de pistonpen op zijn plaats houdt. Kijk eens na of ze beiden nog aanwezig zijn. Normaal is dit wel geen messingonderdeel dacht ik.

Een stuk oliekeerring bhoort ook tot de mogelijkheid.

De pistonmaat staat meestal op de pistonkop bovenaan, alhoewel, als je een alu-cilinder met nicasilcoating hebt zal daar maar één maat in bestaan (moeilijk of niet uit te boren).

Groetjes, nero.

Link naar reactie

Merci voor de respons! Is blijkbaar inderdaad de originele Nikasil cylinder, vandaar dat er geen schade aan was.

De vakantie is intussen vervangen door een revisie, dus die keerringen gaan er ineens mee uit, Dimi. Thx for the tip. Maar de oorzaak is nog altijd niet helemaal duidelijk. Rare plek daar boven op de krukasverbinding om te schaven (onder de piston die langs binnen zelf onbeschadigd is). Misschien kom ik onderweg nog iets tegen, maar voorlopig is het een mysterie...

grts,

plke

Link naar reactie

Gevonden! Dat schaven was het idd niet. De verbinding tussen krukas en drijfstang had nog maar één rondel aan één kant. Die andere is dus blijkbaar losgescheurd en een paar keer doorheen de motor gejaagd. Volledig gedesintegreerd. Dat wordt dus een volledige rebuild... Ach, heb ik dat ook weer eens gedaan.

De motor ligt uiteen (en de stappen gefotografeerd). Ik hoop dat ik alles ook terug in elkaar krijg en op het einde geen vijzeke over heb... De handleidingen van vespamaintenance.com en Haynes zijn het duidelijkst hiervoor zeker?

Link naar reactie

peel, zeker even checken of die circlips geen groeven heeft getrokken in het loopvlak van uw krukas, want dan heb je geen (of niet genoeg) compressie meer

Link naar reactie

Inderdaad , carter controleren , vooral het platte vlak aan de binnenzijde op de plaats waar het benzinemengsel binnenkomt . Hier mogen absoluut geen groeven in zijn .

BTW die koperen rondel (aanloopschijf tussen drijfstang en krukaswang)is doorgesleten door de slijtage / speling op het lager van de drijfstang

Link naar reactie

Een iets positief geluid: de happer van je krukas lijkt een scherpe rand te hebben; als daar een circlip tussengemangeld heeft gezeten, zou die nu gekarteld zijn.

Link naar reactie

Hoera, een positief geluid! :)

@Geert en Dimi: check! Een geluk bij een ongeluk zeker? Ik vermoed dat dat koper zacht genoeg was om verder niet te veel schade te berokkenen.

Cee heeft er intussen verse rollementen in gejast en de nieuwe stukken zijn onderweg. Ik ga een pintje drinken.

Merci voor de hulp allemaal!

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...